AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #1 Skrevet 25. desember 2020 Hei. Jeg er ei voksen dame, gift og med 3 barn. Jeg og mannen har det fint økonomisk. Vi har 3 voksen barn, den ene datteren har 2 barn, sønnen har 1 men de håper nr. snart er på vei. Den siste er singel og barnløs. (Hun er 40 og har alltid vært tydelig på at hun aldri skal ha barn, så det endrer seg nok ikke). Men slo meg litt i går at disse julegave greiene slår litt uheldig ut, ikke at man skal telle penger, men jeg ser jo det blir en skjevfordeling, og det er derfor jeg har tatt med verdien denne gangen. Vi har gitt for ca samme sum til våre barn (3000), også har vi gitt for ca 1000 til hvert av barne-barna, og 500 til svigerbarn. Ser da at den barnløse datteren har kjøpt gaven til meg, til faren sin, til nevøene og niesen og til broren og søsteren sin. (Ca 800-1000 pr. Pers) Mens de gir konstant en felles gave i retur type sånn 500 kr. For meg og mannen spiller det Ingen rolle hva vi får i «retur» men er det mer rettferdig om vi tenker en sum pr familie, slik at det er greit å gi den barnløse datteren gaver tilsvarende verdien på gavene til barnebarna? Hun bruker jo mye mer penger på gaver til de (hun er generelt raus og liker å gi orde ordentlige ting). Ser bare at hun bruker 2-3000 pr. Søskenfamile(de får alle egen gave) Også får hun bare en liten ting tilbake Hadde det vært innafor at vi som foreldre ga henne gave for 5000 for å kompensere eller ville det vært urettferdig. Vi bruker jo også mye penger på barnebarna igjennom året.. Men vil ikke skape dårlig stemning heller hun har ikke sagt noe, men tror hun synes det er litt trist at hun ikke får egne gaver fra tantebarna som de har valgt ut til henne selv.. hvorda løser dere det i andre familier?? Anonymkode: da9e0...229 18
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #2 Skrevet 25. desember 2020 Gi lik verdi til hvert barn/familie. Da blir det rettferdig 🙂 Anonymkode: 98113...123 13
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #3 Skrevet 25. desember 2020 Jeg hadde syns det var helt rettferdig ☺️ Hadde mitt søsken ikke hatt barn og fått gave til 5000 og jeg fått for 2000 og barna mine for 3000 f.eks hadde jeg syns det var helt innafor og ikke tenkt noe over det. Anonymkode: babdc...bfc 20
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #4 Skrevet 25. desember 2020 Altså gi like mye til den enslige datteren som jeg bruker på barn+partner +barnebarn pr. Familie? jeg også føler at det er rett, for der kommer ingen barn der nå. Mens hos de som bare har ett bar nå er der veldig sannsynlig at det kommer en innen jul nesten år så da jevner jo det seg ut. Anonymkode: da9e0...229 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #5 Skrevet 25. desember 2020 Jeg har selv sagt til min mor at jeg ikke behøver gave, da hun kjøper til mine to barn ved jul og bursdag. Jeg sa at det uansett jevner seg ut med min barnløse søster. Til min søster har jeg sagt at hun ikke behøver å kjøpe julegave til meg. Og at hun ikke må føle på at jeg gir noe til henne, at hun kan tenke den er fra barna. Søster og jeg har allerede droppet bursdagsgaver til hverandre, tror nok hun kommer til å gi noe til barna så lenge de er barn. Mao, jeg synes det er helt innafor å gi den barnløse litt mer. Anonymkode: e8b1c...b91 6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #6 Skrevet 25. desember 2020 Hei:) I vår familie satte vi oss ned og snakket om det. Vi ble enige om 200-300 kroner per person. (Men prisen er jo ikke så viktig. Det viktige er å enes om en pris.) Våre foreldre bruker noe mer, men ca lik sum på alle oss søsknene. Det blir litt skjevt for dem uten partner eller kun med ett barn, men det forsøker vi å løse ved å kjøpe sammen, der vi som er par stiller med mer penger ettersom vi har to inntekter, og noen ganger kjøper vi enkelte litt større gaver. Trikset hos oss er åpenhet og snakk om forventninger. Det har senket skuldrene til alle❤️ Det blir ikke alltid helt likt eller jevnt, men så lenge alle er glade er jo målet nådd. Kanskje det kan gå? Anonymkode: 0d9a2...a81
Blåbæret Skrevet 25. desember 2020 #7 Skrevet 25. desember 2020 Barnebarna kan ikke telle med synes jeg! Da ville jo enebarn fått større gave fra besteforeldrene enn de med 3 søsken? 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #8 Skrevet 25. desember 2020 Jeg har ett barn og ingen samboer. Søsteren min har to barn og samboer. Prismessig får de som familie gaver som ca. er dobbelt så mye som det jeg og barnet mitt får. Men det gjør jo ingenting. Jeg forventer ikke dyrere gaver, selv om de er flere. Anonymkode: 9befa...2c7 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #9 Skrevet 25. desember 2020 Jeg tenker at du gjør det som føles riktig, og hvis noen blir sure for det så viser de sitt sanne ansikt. Utrolig hvor mye dritt som plutselig kan komme hvis noen mener at andre får mer. Jeg synes det er trist at de andre søsknene ikke tenker på å gi henne noe fra barna sine, når hun tar seg bryderiet med å velge fine gaver til dem alle. Hun er enslig uten barn, så det hadde ikke behøvd å koste dem mye å gi henne litt ekstra da. Og nettopp fordi de ikke tenker den tanken en gang så skal du ikke se bort fra at noen av dine andre barn vil reagere på at du gir henne «mer». Selv synes jeg du skal gjøre det. Anonymkode: 44055...e23 8
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #10 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg hadde syns det var helt rettferdig ☺️ Hadde mitt søsken ikke hatt barn og fått gave til 5000 og jeg fått for 2000 og barna mine for 3000 f.eks hadde jeg syns det var helt innafor og ikke tenkt noe over det. Anonymkode: babdc...bfc Jeg tenker som deg. Til syvende og sist er det slik arveloven er, ikke uten grunn. Hvert søsken får sin del, uavhengig av hvor mange avkom vedkommende har. Anonymkode: d35e5...499 9
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #11 Skrevet 25. desember 2020 Blåbæret skrev (3 minutter siden): Barnebarna kan ikke telle med synes jeg! Da ville jo enebarn fått større gave fra besteforeldrene enn de med 3 søsken? Blir det ikke bare foreldrene som får en mindre del av 'potten', mens det blir likt for barnebarna? Typ at hvis man får 3000kr per familie, så får enslig datter 3000, familie med to barn får 1000 per barn og 1000 til foreldrene, tre barn får 1000 kr og ingenting til foreldrene? Eller tenker jeg helt feil 🙈 Anonymkode: 5c84e...c81 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #12 Skrevet 25. desember 2020 Personlig ser jeg ingen grunn til at dere skal gi gave for en sum per familie. Barnefamiliene har langt større utgifter enn den single, ikke bare i jula men også ellers (barnehage/SFO, klær/sko, fritidsaktiviteter, matvarer og husholdningsartikler og boligutgifter siden de må huse hele familien) Og gavene du gir til barna er jo ikke til foreldrene (med mindre du gir klær, som foreldrene uansett må holde barna med) Dessuten så er det jo fordelingen mellom søsknene og deres familier som blir skjev, ikke gavene fra dere til deres barn, så jeg forstår ikke helt hvorfor du tenker at du bør blande deg opp i dette. Selvsagt blir det dyrere for den single å gi gaver til en hel familie enn hva familien har mulighet til å gi henne tilbake (dersom min mann og jeg skulle ha kompensert våre barneløse søsken med gaver for tilsvarende verdi som de gir våre barn så hadde vi havnet på Luksusfellen innen jula er over, da vi allerede har store utgifter til gaver til egne barn, deres venner osv., på toppen av utgifter til drift av Familien AS) Så løsningen her må jo være at de voksne «barna» avtaler mellom seg at den single ikke lenger kjøper gaver til de voksne, men kun til barna. Prisnivået den single bruker på gavene til barna er selvsagt opp til henne, og ikke noe du skal legge deg opp i. Anonymkode: c1b34...f3f 6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #13 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tenker at du gjør det som føles riktig, og hvis noen blir sure for det så viser de sitt sanne ansikt. Utrolig hvor mye dritt som plutselig kan komme hvis noen mener at andre får mer. Jeg synes det er trist at de andre søsknene ikke tenker på å gi henne noe fra barna sine, når hun tar seg bryderiet med å velge fine gaver til dem alle. Hun er enslig uten barn, så det hadde ikke behøvd å koste dem mye å gi henne litt ekstra da. Og nettopp fordi de ikke tenker den tanken en gang så skal du ikke se bort fra at noen av dine andre barn vil reagere på at du gir henne «mer». Selv synes jeg du skal gjøre det. Anonymkode: 44055...e23 Jeg er enslig med stor søskenflokk som har barn. Dro til julaften men to gigaposer ca 5000 kr fattigere, kom hjem med tre gaver vært maks 700 kr til sammen. Hadde vært hyggelig å føle seg litt sett og satt pris på. Anonymkode: d35e5...499 25
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #14 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Altså gi like mye til den enslige datteren som jeg bruker på barn+partner +barnebarn pr. Familie? jeg også føler at det er rett, for der kommer ingen barn der nå. Mens hos de som bare har ett bar nå er der veldig sannsynlig at det kommer en innen jul nesten år så da jevner jo det seg ut. Anonymkode: da9e0...229 Jeg synes det er rettferdig, ja. Mine foreldre gir like mye i gave til meg og min søster. Nå har jeg mann og barn, og da får hun dyrere og finere gave enn oss, men totalt sett blir summen den samme. Anonymkode: e3cb7...31d 10
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #15 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Blir det ikke bare foreldrene som får en mindre del av 'potten', mens det blir likt for barnebarna? Typ at hvis man får 3000kr per familie, så får enslig datter 3000, familie med to barn får 1000 per barn og 1000 til foreldrene, tre barn får 1000 kr og ingenting til foreldrene? Eller tenker jeg helt feil 🙈 Anonymkode: 5c84e...c81 Ja, og det her blir helt feil, all den tid den single kan bruke 100% av sin inntekt på seg selv, mens de med barn har store utgifter med å huse og oppfostre barna. Da er en bedre løsning at besteforeldrene slutter å gi gaver til voksne og kun gir til barnebarna, samme om de voksne «barna» har barn eller ikke. Anonymkode: c1b34...f3f
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #16 Skrevet 25. desember 2020 I tillegg får min søster gave fra våre tanter og onkler. Siden jeg har barn, får barnet den gaven som egentlig ville gått til meg. Anonymkode: e3cb7...31d
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #17 Skrevet 25. desember 2020 Jeg holder barna utenfor og gir per par (alle under 6 år). Er de single, så får de den "manglende" partneren sin del. Men nå har jeg ikke barn selv. Hadde jeg hatt det, så hadde jeg nok gjort som TS foreslår og gitt en sum per datter/sønn med familie. Altså at potten blir fordelt mellom familien. Anonymkode: 1899d...cfd 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #18 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er enslig med stor søskenflokk som har barn. Dro til julaften men to gigaposer ca 5000 kr fattigere, kom hjem med tre gaver vært maks 700 kr til sammen. Hadde vært hyggelig å føle seg litt sett og satt pris på. Anonymkode: d35e5...499 Er i litt samme situasjon som deg. Men jeg gir litt mindre/billigere gaver (gir ikke mye per barn) enn de jeg får igjen siden jeg gir bort mange flere gaver enn jeg får selv. Synes det er en grei ordning, og har inntrykk av at de andre også synes det, og på den måten ordner jeg mye selv og er ikke avhengig av at andre husker at «ja hun får jo noe færre gaver så til henne må vi gi mye». Anonymkode: 2ad2f...a4b
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #19 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I tillegg får min søster gave fra våre tanter og onkler. Siden jeg har barn, får barnet den gaven som egentlig ville gått til meg. Anonymkode: e3cb7...31d Dette synes jeg er helt rettferdig. Hadde jeg hatt barn, hadde jeg med glede sett gaven «min» gått til barnet i stedet. Anonymkode: 2ad2f...a4b 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #20 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er enslig med stor søskenflokk som har barn. Dro til julaften men to gigaposer ca 5000 kr fattigere, kom hjem med tre gaver vært maks 700 kr til sammen. Hadde vært hyggelig å føle seg litt sett og satt pris på. Anonymkode: d35e5...499 At du brukte 5000,- på gaver er helt opp til seg selv. Du kunne lett ha droppet gaver til de voksne og gitt barna langt rimeligere gaver. Hvilken barnefamilie har råd til å gi gaver til tusenvis av kroner til et søsken/ei tante, i tillegg til alle andre gavene de må kjøpe? I år kjøpte min mann og jeg 95 gaver (!!!) til familie, barna våre, deres venner, våre venner som gir gir oss og barna gaver osv. Våre barnløse søsken kjøpte 3 gaver hver seg. Hvem tror du jula var dyrest for?!!! Anonymkode: c1b34...f3f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå