AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #1 Skrevet 25. desember 2020 Jeg hadde lystgass under fødsel. Fikk ikke tid til epidural. Syntes det var utrolig vondt å føde, spesielt riene, og lurer egentlig på hvor stor effekt lystgass har på smerter? Er det mye vondere uten? Lystgassen gjorde nok at jeg ga litt mer f/følte meg full. Hjalp meg også å puste. Men hvor mye effekt har det på smerter om man sammenligner med feks epidural? Usikker på om jeg vil ha epidural under fødsel om 3 mnd om det går like fort og det ikke er stor forskjell.. Anonymkode: 7cbfc...efb
Gidavmeg Skrevet 25. desember 2020 #2 Skrevet 25. desember 2020 Som smertelindring kan ikke de to sammenlignes
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #3 Skrevet 25. desember 2020 Det er jo individuelt hvordan man opplever lystgass som smertelindring Og det er individuelt hvordan man opplever epidural som smertelindring. Jeg hadde ingen av delene under min fødsel, lystgass hadde de ikke og epidural rakk de ikke. Det var jo vondt, men ikke uutholdelig. Folk har jo født barn uten noe form for smertelindring i mange år før det var tilgjengelig. Jeg ville ikke brukt for mye krefter på å planlegge egentlig 😬 Anonymkode: bc83b...1ff 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #4 Skrevet 25. desember 2020 Jeg fikk epidural, hadde bare lystgass først og de to er helt forskjellige. Epiduralen tok vekk smertene, lystgass bare lindret litt akkurat gjennom de verste riene. Anonymkode: 28bb7...a87 1
Rem Skrevet 25. desember 2020 #5 Skrevet 25. desember 2020 Her jeg bor har de ikke lystgass på sykehuset.
solmåneogstjerner Skrevet 26. desember 2020 #6 Skrevet 26. desember 2020 Lystgass er gull verdt om du klarer å ta det til riktig tid, og ta inn nok. Har hatt det tre ganger og en gang epidural i tillegg (skal sies at den fungerte ikke ordentlig. Sannsynligvis fordi den ble satt for sent). Det er helt forskjellige smertelindringer. Lystgass er veldig fint om du ønsker å faktisk kjenne litt på fødselen, men ta av litt av toppene. Og det er avhengig av at du bruker det riktig (får god instruksjon). For med det så er du i mye større grad i kontroll selv, i motsetning til med epidural. Det likte jeg. Jeg anbefaler lystgass, men alle sykehus har det jo ikke. Og du er avhengig av to ting: god veiledning, og at du kan klare å bruke det selv.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #7 Skrevet 26. desember 2020 Lystgass ga meg ingen ting. For meg så fungerte epiduralen ekstremt godt. Jeg gikk fra å miste hode i lange rier med korte pauser til å plutselig ikke kjenne noen ting. Det var helt rart. Jeg følte ingen smerte i riene og fikk slappe av. Jeg hadde en lang fødsel så dette ble en fin redning. Jeg synes pressefasen ble vanskeligere og selv om de prøver at man ikke er for neddopet av epidural da (tror jeg) så kjente jeg fremdeles ikke riene. Det er tungt å ikke kjenne pressrier, og det ble frustrerende. Smertene i pressingen var helt uutholdelige, så de hadde nok enten sørget for at det ikke var mer epidural da eller så tok den bare ingen smerter fra selve åpningen. Så for min del var det himmelen i 10 timer eller hvor lenge det var, men kompliserende den siste pressetimen. Jeg ville uten tvil gjort det igjen om det ikke var en rask fødsel. Anonymkode: 3c2fa...ebb
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #8 Skrevet 26. desember 2020 Jeg fødte og brukte lystgass de siste timene, fødte uten smerter. Kjente trykketrang og sammentrekningene til livmoren men ingen smerter. Anonymkode: ff736...ab8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå