Gå til innhold

Snart blir det forbudt for biler i Oslo


Anbefalte innlegg

Skrevet
3 hours ago, Example said:

Kollektivtransport har vist seg veldig gunstig når man havner i en pandemi. Så får vi kanskje håpe at ansvarlige politikere velger å ha det i bakhodet i fremtiden.

Jeg antar at du prøver deg på en spydighet her. Kollektivtransport egner seg ikke noe særlig under en pandemi. Men normaltilstanden i verden er ikke pandemi, og da er kollektivtransport må mange måter en fin ting.

For all del, jeg synes det skal finnes alternativer til kollektivtransport og sykling. Men samfunnsøkonomisk er kollektivtransport gunstig - i normale tider.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
hlidskjalf skrev (På 26.12.2020 den 11.36):

Dette er nok en liten del av en mye større global agenda. Og den går ut på at vi alle skal måtte i bo i byer, i knøttsmå leiligheter, uten noe særlig mulighet til å forflytte oss. Det meste vil foregå digitalt. Natur vil vel bare være et avsperret område, kun til benyttelse av de rikeste oligarkene. Les om The Great Reset med World economic forum. Ingen konspirasjonsteori, men snakkes ganske åpenlyst om av alle store aktører.

Hvor kommer denne globale agendaen fra? Og hvordan tenkte de å få til det når det er krav til størrelse på nybygde leilligheter? Og hvordan får man alle til å bo i byer ved å forby biler i byer? De som bor utenfor kan like fullt bruke bil. Nei, bare svada dette her.

  • Liker 2
Skrevet

Gleder meg til alle sykepleiere, leger, brannfolk og politifolk må sykle til jobb når det brenner på dass midt på natten en natt til mandag.

  • Liker 6
Skrevet

Når dette blir en realitet skal jeg stå på taket av Operaen og se når damene kommer syklende i høye hæler og lange kjoler til kveldens oppsetning ☺️

  • Liker 2
Skrevet
T-Rex skrev (18 minutter siden):

Jeg antar at du prøver deg på en spydighet her. Kollektivtransport egner seg ikke noe særlig under en pandemi. Men normaltilstanden i verden er ikke pandemi, og da er kollektivtransport må mange måter en fin ting.

For all del, jeg synes det skal finnes alternativer til kollektivtransport og sykling. Men samfunnsøkonomisk er kollektivtransport gunstig - i normale tider.

Ja, det kan man si. Litt på samme måte som at det samfunnsøkonomisk gunstig å ikke bruke penger på oppbygging av lagre av medisinsk utstyr og annen kapasitet - i normale tider. 

Generelt vil nok også synet på å stappe folk inn i fulle busser bli mindre vanlig fremover også. Jeg tror ganske mange har fått et permanent annet syn på trengsel og komfort på dette området. 

Vi får vel egentlig prise oss lykkelige med at privatbilismen står såpass sterkt i dette året. Det gjør ting litt enklere.

Så kan det hende at vi se endringer som gjør at færre mennesker vil eller trenger inn i Oslo. For meg som har vokst opp på Østlandet og har vært litt i Oslo tidligere er det svært få grunner for meg å reise inn. Det er lite som frister. Det er omtrent billigere for meg å fly til Bergen, Stavanger eller Trondheim enn å ta bilen inn for en weekend i Oslo. 

  • Liker 1
Skrevet

Lurer på om noen, av de som kritiserer byutviklingen som skjer i Oslo, bor i Oslo? Høres ikke slik ut for meg. Vi har bodd i Oslo 2007-2019. I Oslo sentrum, vel å merke, i innen ring 3. Vi hadde bil med oss, da vi flyttet. Vi kvittet oss med bilen bare en måned etter! Det var ikke behov for bil i byen, parkeringen var vanskelig og dyr, og vi ble heller med i bildeling-lag. Syklet til og fra jobben, alle årene. Piggdekk på vinteren. Og etter at vi fikk barn, bytter vi til elsykler. Dette har funger så greit, praktisk og fornuftig. Og bil, de få gangene vi trengte den, til hyttetur eller shopping for møbler, bilen lånte vi gjennom bildeling. 

Men hver dag jeg syklet hjem fra jobb, syklet jeg forbi en lang kø av bilister. Men hvorfor, hvorfor gidder de det? Det er alltid bare en man i bilen, og ja, i 9 av 10 tilfeller, er det nettopp en mann. Det skrikes om barnefamilier som MÅ ha bil, men det er jo ikke sant, i barnehagen vår var det en overvekt av syklende barnefamilier. Vel, ihvertfall mødre. Men det er alltid en far, med en viktig «meglerjobb», som synes han bare må ha bil. 

Når så mange bor på en plass, kan man ikke bare innse, nei, det er ikke plass til deg og bilen din. Bilen forurenser, du tar for mye plass og skaper unødig risiko til de andre rundt deg - gående og syklende. Joda, det er noen biler som må bli igjen, brannbiler, søppelbiler, transport. Men det er jo ikke det som er problemet. Problemet er late mannfolk, i hver sin bil, stående i kø på ring 2, forurenser og stopper busser. En mann i bil er irritasjon for 70 personer i en buss, så hvem burde vinne her? Svarer virker fullstendig åpenbart for meg.

Derimot vil du kjøre bil, må du kjøre bil, trenger du ikke å bo midt i sentrum nå, gjør du? La sentrum være for de som trenger mobilitet uten bil, studenter, eldre, altså de gruppene som faktisk ønsker å bo sentralt og tett. Vi flyttet fra byen (og skaffet oss bil) men det har ikke noe med selve byen å gjøre. Er bare fordi vi ønsket oss større plass, og det er dyrt for et hus i Oslo. Vi tok med oss syklinga også, så nå «smitter» vi forstaden med syklingen. Flere i barnehagen også her sykler nå. :) Er jo bare praktisk og greit, ikke annet. Pluss, bittelite mosjon i hverdagen, det skader ingen.

 

 

Skrevet (endret)

Bo og persontransportpolitikk i Oslo og omegn har lenge handlet om å prioritere kollektivt, bygge nærmest mulig kollektivknutepunkter og skjerme marka fra utbygging. Coronaviruset straffer denne politikken. Naturen er kritisk. Hvorfor kom det mange boliger i Ask sentrum i stedet for på fast fjellgrunn i Romeriksåsene?

Oslo fortettes. Er fortetting forslumming? Er tranghet smittefarlig?

Sentralisering og fortetting har muligens gått for langt. Det er på tide spre seg mer igjen. Norge er et stort land. Det trenger ikke å være trangt. Såpass mye innvandring som vi har legger også opp til at vi bruker landet bedre og ikke klumper oss i sentrum.

Det er store avstander i Oslo. Det er dyrt, og det er massevis av dårlig betalte jobber og deltidsjobber. Dette fører til at mange trenger to jobber få å få det til å gå rundt, og bil for å komme rundt.

 

Endret av I Grosny

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...