AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #1 Skrevet 25. desember 2020 Når skjønte du at barnet hadde autisme og hvor lang tid tok det å utrede barnet? Anonymkode: 6337e...22b
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #2 Skrevet 25. desember 2020 Fikk mistanke mellom 1 og 2 år. Barnet utredes, er 6 år. Selve autisme utredningen tar egentlig kort tid, noen mnd. Men veien har vært lang og omveiene en del. Er her snakk om valgt fungerende autisme, med gode evner Anonymkode: 4c977...253
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #3 Skrevet 25. desember 2020 Må foreldrene melde bekymring selv eller er det andre instanser? Anonymkode: c0fd6...401
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #4 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Må foreldrene melde bekymring selv eller er det andre instanser? Anonymkode: c0fd6...401 Man kan melde bekymring selv eller ta det opp med barnehagen så de også kan melde bekymring - det hjelper som oftest å være flere så man får hjelp tidligere, har jeg erfart. Hos oss var det barnehagen og oss foreldrene + fastlegen, alle sendte inn papirer til både habu og ppt, det fikk fortgang i systemet så vi slapp å vente lenge. ts Anonymkode: 6337e...22b
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #5 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fikk mistanke mellom 1 og 2 år. Barnet utredes, er 6 år. Selve autisme utredningen tar egentlig kort tid, noen mnd. Men veien har vært lang og omveiene en del. Er her snakk om valgt fungerende autisme, med gode evner Anonymkode: 4c977...253 Takk for svar:) Hvilke symptomer hadde barnet som gjorde dere oppmerksom på at det kunne være autisme? ts Anonymkode: 6337e...22b
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #6 Skrevet 25. desember 2020 Av erfaring er det ofte barnehage som først tar tak i det. Foreldre hpper i det lengste at det er noe som går seg til. Symptomer kan f.eks være manglende språk og blikkontakt, repetitiv atferd, manglende lekeferdigheter, manglende felles/delt oppmerksomhet. Anonymkode: bc3f7...100 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #7 Skrevet 25. desember 2020 Største som blir 5 år mars neste år skal nå få utredning. Vi har foreløpig kun hatt 1 møte med bare meg og mannen. Kan ta noen måneder ut i nyåret før det settes igang, pga ventetid og den usikre tiden med viruset. Han fikk både operasjon av mandler/polypper mai i fjor, og fått dren i ene øret november i fjor pga væske som satte ned hørselen hans. Hun fortalte oss at det var fint vi allerede har undersøkt og fått avklart hørsel, samt at da han var 2 år måtte han begynne ed briller fordi han er langsynt. Så jeg anbefaler videre til deg å få gjort ferdig alt det, sjekke syn og hørsel. Hun sa at det er det første de ber foreldre undersøke før de kommer videre igang 😊 Anonymkode: 93d5f...b37 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #8 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for svar:) Hvilke symptomer hadde barnet som gjorde dere oppmerksom på at det kunne være autisme? ts Anonymkode: 6337e...22b Barnet vårt virker på mange måter normalt, og det er det inntrykket folk som ikke kjenner hen også får. Vi som kjenner hen godt merker at noe skurrer. Barnehagen merket det også. Skolen merker det ikke. Det sosiale er litt vanskelig, forstår ikke helt reglene. Og leken er ikke like «bra» som hos alle andre. Leker med lekene på en litt annerledes måte. Og ved lek med andre, er mye på hens premisser. Blikk er bra hos mitt barn (kan være dårlig ved autisme). Barnet mitt har godt språk (bedre enn snittet). Gode evner. Disse tingene gjør at folk ikke skjønner at det er noe. Hen er veldig fastlåst, tåler overganger dårlig. En del sinne og frustrasjon. (Under utredning, så vet ikke sikkert ennå. Her er det spørsmål om høyt fungerende autisme, svak grad) Anonymkode: 4c977...253
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #9 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnet vårt virker på mange måter normalt, og det er det inntrykket folk som ikke kjenner hen også får. Vi som kjenner hen godt merker at noe skurrer. Barnehagen merket det også. Skolen merker det ikke. Det sosiale er litt vanskelig, forstår ikke helt reglene. Og leken er ikke like «bra» som hos alle andre. Leker med lekene på en litt annerledes måte. Og ved lek med andre, er mye på hens premisser. Blikk er bra hos mitt barn (kan være dårlig ved autisme). Barnet mitt har godt språk (bedre enn snittet). Gode evner. Disse tingene gjør at folk ikke skjønner at det er noe. Hen er veldig fastlåst, tåler overganger dårlig. En del sinne og frustrasjon. (Under utredning, så vet ikke sikkert ennå. Her er det spørsmål om høyt fungerende autisme, svak grad) Anonymkode: 4c977...253 Slik var min, høytf autist. Anonymkode: 2b81f...894
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #10 Skrevet 26. desember 2020 Skjønte at noe var litt "feil" da barnet var en liten baby. Da minstemann ble født så ble jeg enda mer sikker på at noe var litt annerledes med det første barnet. Vi ba om utredning og hjelp i barnehage, helsestasjon, legesenter, men fikk null hjelp. Vi valgte å flytte fra Norge for å få hjelp og et bedre liv til barnet vårt. Barnet fikk hjelp i løpet av den første uken i nytt land. Barnet har høytfungerende autisme. Anonymkode: 5fb0d...98c
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #11 Skrevet 26. desember 2020 Her var ikke autisme i tankene våres før HS nevte det.. Her har vi tenkt Adhd siden både jeg, pappa og storebror har det. Vi har slitt en god stund hjemme, av og på i barnehage. På nyåret i år dro jeg til HS å fortalte om problemene våre, og nevte også at barnehagen er veldig av og på ifht problemene der. På 4 års-kontrollen i februar fikk jo HS observere han. Å da begynte ballen å rulle, for hun så at der var noe. Siden i august har han blitt observert av HS og faglig leder i barnehagen, i tett samarbeid med barnehabiliteringen, ppt og BUP. Etter mye frem og tilbake fant dem ut at det er BUP som er rette innstansen for oss.. Henvisning ble sendt nå i november. Her sliter han veldig med forandringer, overganger, sliter med sosiale relasjoner i barnehagen, alt må være på hans måte, veldig selektiv i matveien, har ett vannvittig sinne, både verbal og fysisk utagering, får lett meltdowns, var for lyder, trekker seg ofte tilbake å holder seg for ørene, sier ofte at han blir sliten å får vondt i ørene.. Sover veldig urolig, har ett ekstremt behov for nærhet, mye stimming.. Har også mye ukontrollerte bevegelser og lyder, som ofte kommer i stressede situasjoner. Han hater butikker, om vi MÅ i butikk blir han utrolig stresset. Her er vi veldig heldige med at barnehagen opplever det samme som oss. Ofte blir henvisningen avvist om det er kun på hjemmebane problemene ligger. Her er han 4,5 år. Her har det blitt nevt adhd, tourettes og autismespekteret..synst det er veldig vanskelig, for enkelte dager går alt på skinner, å han spiser greit, lite raseri og er "enkel" å ha med å gjøre.. Anonymkode: 0c7ae...97d 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #12 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Her var ikke autisme i tankene våres før HS nevte det.. Her har vi tenkt Adhd siden både jeg, pappa og storebror har det. Vi har slitt en god stund hjemme, av og på i barnehage. På nyåret i år dro jeg til HS å fortalte om problemene våre, og nevte også at barnehagen er veldig av og på ifht problemene der. På 4 års-kontrollen i februar fikk jo HS observere han. Å da begynte ballen å rulle, for hun så at der var noe. Siden i august har han blitt observert av HS og faglig leder i barnehagen, i tett samarbeid med barnehabiliteringen, ppt og BUP. Etter mye frem og tilbake fant dem ut at det er BUP som er rette innstansen for oss.. Henvisning ble sendt nå i november. Her sliter han veldig med forandringer, overganger, sliter med sosiale relasjoner i barnehagen, alt må være på hans måte, veldig selektiv i matveien, har ett vannvittig sinne, både verbal og fysisk utagering, får lett meltdowns, var for lyder, trekker seg ofte tilbake å holder seg for ørene, sier ofte at han blir sliten å får vondt i ørene.. Sover veldig urolig, har ett ekstremt behov for nærhet, mye stimming.. Har også mye ukontrollerte bevegelser og lyder, som ofte kommer i stressede situasjoner. Han hater butikker, om vi MÅ i butikk blir han utrolig stresset. Her er vi veldig heldige med at barnehagen opplever det samme som oss. Ofte blir henvisningen avvist om det er kun på hjemmebane problemene ligger. Her er han 4,5 år. Her har det blitt nevt adhd, tourettes og autismespekteret..synst det er veldig vanskelig, for enkelte dager går alt på skinner, å han spiser greit, lite raseri og er "enkel" å ha med å gjøre.. Anonymkode: 0c7ae...97d Han har sanseforstyrrelser, det gjør hans liten-blir det for mye triggere resulterer dette i meltdowns- prøv og unngå dette. Ukrontrollerte bevegelser og lyder er ticks. Anonymkode: 2b81f...894
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #13 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han har sanseforstyrrelser, det gjør hans liten-blir det for mye triggere resulterer dette i meltdowns- prøv og unngå dette. Ukrontrollerte bevegelser og lyder er ticks. Anonymkode: 2b81f...894 "det gjør at han blir sliten" Anonymkode: 2b81f...894
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #14 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Han har sanseforstyrrelser, det gjør hans liten-blir det for mye triggere resulterer dette i meltdowns- prøv og unngå dette. Ukrontrollerte bevegelser og lyder er ticks. Anonymkode: 2b81f...894 Vi prøver så godt vi kan å unngå meltdowns, vi har begynt å se hva som trigger det. Og det er jo overganger. Barnehagen har begynt å bruke bilder slik han ser hva som skal skje, vi skal begynne å bruke det her hjemme også. Anonymkode: 0c7ae...97d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå