AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #1 Skrevet 25. desember 2020 https://www.tv2.no/nyheter/11853576/ "I november skulle sykepleier Amanda Rohde ved Oslo universitetssykehus ha noen dager ferie, men i løpet av ferien fikk hun beskjed om gå i karantene etter å ha vært hos kiropraktor som testet positivt for covid-19. Da hun tok kontakt med sin arbeidsgiver, fikk hun beskjed om at hun ikke kunne få tilbake feriedagene selv om hun var i karantene. Hun tok derfor kontakt med en tillitsvalgt i Norsk sykepleierforbund, som rådet henne til å sykmelde seg for å få feriedagene tilbake. 25-åringen fikk feriedagene sine tilbake etter å ha levert sykmelding" Hvorfor i alle dager blir ikke denne sykmeldingen bestridt av arbeidsgiver og nav? Er det virkelig så enkelt? Anonymkode: abb1e...6b7
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #2 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): https://www.tv2.no/nyheter/11853576/ "I november skulle sykepleier Amanda Rohde ved Oslo universitetssykehus ha noen dager ferie, men i løpet av ferien fikk hun beskjed om gå i karantene etter å ha vært hos kiropraktor som testet positivt for covid-19. Da hun tok kontakt med sin arbeidsgiver, fikk hun beskjed om at hun ikke kunne få tilbake feriedagene selv om hun var i karantene. Hun tok derfor kontakt med en tillitsvalgt i Norsk sykepleierforbund, som rådet henne til å sykmelde seg for å få feriedagene tilbake. 25-åringen fikk feriedagene sine tilbake etter å ha levert sykmelding" Hvorfor i alle dager blir ikke denne sykmeldingen bestridt av arbeidsgiver og nav? Er det virkelig så enkelt? Anonymkode: abb1e...6b7 Akkurat denne var vel innafor. Er innafor med sykemelding i karantene som ikke er selvpåført. Anonymkode: b8be9...c54 15
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #3 Skrevet 25. desember 2020 Sykemelding ved karantene er jo ikke unormalt. Anonymkode: d9182...76a 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #4 Skrevet 25. desember 2020 Det er helt normalt å sykemelde seg hvis man blir syk i ferien. Anonymkode: c3944...088 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #5 Skrevet 25. desember 2020 Selv om det formelt sett er lovlig så vidt meg bekjent (sykemelding ved karantene) så syntes jeg det egentlig er helt horribel bruk av offentlige goder. Man blir ikke nødvendigvis syk i karantene og jeg syntes det kun er ved faktisk sykdom (korona eller noe annet) som faktisk ødelegger ferien, som skal kunne være grunnlag for sykemeldinger. Man får heller bruke feriedager på karantene. Anonymkode: 8ef79...d88 2
Myrmica Skrevet 25. desember 2020 #6 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det er helt normalt å sykemelde seg hvis man blir syk i ferien. Anonymkode: c3944...088 Men hun ble jo ikke syk?
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #7 Skrevet 25. desember 2020 Myrmica skrev (2 minutter siden): Men hun ble jo ikke syk? Karantene gir rett til sykemelding. Anonymkode: 20194...833 7
Myrmica Skrevet 25. desember 2020 #8 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Karantene gir rett til sykemelding. Anonymkode: 20194...833 Kanskje, det vet jeg ingen ting om. Kommentaren min gikk dog på utsagnet om at det er normalt å sykemelde seg om man blir syk. Men vedkommende det dreide seg om her var jo ikke syk.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #9 Skrevet 25. desember 2020 Hun hadde jo karantene. Og gir det rett til sykepenger og ferien tilgode. Hva er problemet? Anonymkode: 1a4e6...c0e 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #10 Skrevet 25. desember 2020 Myrmica skrev (3 minutter siden): Kanskje, det vet jeg ingen ting om. Kommentaren min gikk dog på utsagnet om at det er normalt å sykemelde seg om man blir syk. Men vedkommende det dreide seg om her var jo ikke syk. Jo, det gjør man. Det er bare å Google karantene og sykemelding så kommer det informasjon fra Nav om at man har rett til det. Anonymkode: 20194...833
Myrmica Skrevet 25. desember 2020 #11 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo, det gjør man. Det er bare å Google karantene og sykemelding så kommer det informasjon fra Nav om at man har rett til det. Anonymkode: 20194...833 Ja, jeg har ikke sagt noe i mot det? Hun var fremdeles ikke syk 😄
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #12 Skrevet 25. desember 2020 Myrmica skrev (3 timer siden): Ja, jeg har ikke sagt noe i mot det? Hun var fremdeles ikke syk 😄 Hva er egentlig problemet ditt? Man har rett på sykmelding. Og det er vel ikke så vanskelig å forstå at man kanskje ikke ønsker å bruke feriedager på å gjøre absolutt ingen ting hjemme? Anonymkode: 8a8c4...3a4 2
Myrmica Skrevet 25. desember 2020 #13 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva er egentlig problemet ditt? Man har rett på sykmelding. Og det er vel ikke så vanskelig å forstå at man kanskje ikke ønsker å bruke feriedager på å gjøre absolutt ingen ting hjemme? Anonymkode: 8a8c4...3a4 Jeg er i et kverulerende hjørne 😁 Ja, man har rett på sykmelding. Og selvsagt vil man ikke kaste bort feriedager. Jeg har ikke sagt noe på det. Mitt argument var rettet mot AB som sa at det var helt normalt å sykmelde seg om man blir syk i ferien. Her var ikke vedkommende syk. Så sykmeldingen gis på et annet grunnlag enn faktisk sykdom. Enig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå