Gjest Miss.Chanel Skrevet 9. august 2005 #1 Skrevet 9. august 2005 hei! jeg har ei jente på 10 mnd, islandsk fårehund. idag kjøpte jeg meg nye tøfler, sånne digre bamser en trer foten nedi. hunden likte jo disse også , men jeg sa FY og NEI hver gang hun beit i de. nå ikveld tippet hun liksom helt over, og vi endte i "basketak" på gulvet her! jeg tok skikkelig kjevetak og så henne inn i øynene mens jeg sa FY! dette var vist ikke lett, hun brydde seg ikke i det hele tatt! så min kommende mann kom å måtte ta henne i nakken til hun peip... blir så trist og sånn jeg da, fordi det er jo min hund, også synes jeg at jeg tok veldig hardt! at hun må forstå nei fra meg også mener jeg! jeg er veldig "dullete" og "tam", jeg vet jeg må bli strengere, men det er så vanskelig pga. samvittigheten ...
Gjest absolutt hundeelsker Skrevet 9. august 2005 #2 Skrevet 9. august 2005 Huff,kjente meg igjen da jeg leste dette!jeg er også veldig redd for å være for hard mot min hund. Jeg gikk på kurs og der lærte jeg at du aldri skal ta hunden i nakken,for det forbinder han med DREP. Skulle heller gi myye ros når de gjør de riktige tinga,f.eks avlede hunden m.andre ting og rose mye når du får respons. Men hunden din er i verste alderen nå,og trøst:det blir bedre Tror rett og slett jeg ville fjerne tøflene til den blir litt eldre og har lært NEI eller FEIL!som jeg lærte vi skulle si Lykke til
Gjest Miss.Chanel Skrevet 9. august 2005 #3 Skrevet 9. august 2005 hun har vert/er en perfekt valp! har lært alt det riktige fort. kosete og alt er bare fryd og gammen! men det var de tøflene! blei skikkelig gira på de! kurset jeg går er nakkegrep ikke noe å bruke i det hele tatt, pga. det minner hunden om moren, den ble jo tatt i det av moren når den var baby. så det minner ikke eller betyr drep. vi lærte å ta godt tak på sidene ved under ørene og få øyekontakt, og si nei og holde hunden til den gir seg. vel, takk for svar, må sove nå! hvordan hund har du? Jannemm
Gjest absolutt hundeelskerJ Skrevet 9. august 2005 #4 Skrevet 9. august 2005 Hunden min er en blanding av Karelsk Bjørnehund og Svensk Lapphund,5 år og heter Paco. Er enda ganske "bøllete"når han vil ha oppmerksomhet,morsomste han vet er å stikke av med hansker,baller o.l ,da er det omtrent umulig å få tak i ham
exita Skrevet 10. august 2005 #5 Skrevet 10. august 2005 Hei. Jeg har også en islandsk fårehund, han er snart 7 mnd. Kjempesøt og snill. Er nesten ingen her nord som har slik hund, så alle spør meg når jeg er ute og går tur hvilken hund det er. Hvilken farge har din ? Min er mest svart og hvit med litt brunt på føttene, har forstått at det er en sjelden farge. Har også en kattunge som jeg fikk etter ham og de leker og koser hele dagen. Synes det er kjempekos å ha hund.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2005 #6 Skrevet 10. august 2005 Å ta en hund i nakkeskinnet er ikke rette veien å gå for å få den til å slutte å bite i tøflene. Punkt 1. Ta bort alle fristelser. Punkt 2. Skulle hunden likevel få tak i noe, bytt det bort med noe annet som du så gir full oppmerksomhet på. Punkt 3. Hvis hunden er DIN, så er det DU som skal oppdra den. Ikke mannen din. Det du vil oppnå da, er at den er ulydig med deg, og skremt lydig med mannen din. Skulle ingen av punktene virke, så får du heller ødelegge tøflene med å smøre inn tabascosaus på dem. Det er faktisk et generelt godt råd mot biting på uønskede ting. Å banke hunden til lydighet er ikke.
Gjest Trolletrine Skrevet 10. august 2005 #7 Skrevet 10. august 2005 Hva med å ta vann på en spruteflaske og sprute en dusj på hunden når den har gjort noe galt?Da lærer hunden å forbinde ubehaget med den negative atferden.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2005 #8 Skrevet 10. august 2005 Hva med å ta vann på en spruteflaske og sprute en dusj på hunden når den har gjort noe galt?Da lærer hunden å forbinde ubehaget med den negative atferden. ← Og blir et sant hel**te å bade!!
Gulla Skrevet 11. august 2005 #9 Skrevet 11. august 2005 Hei! Kjenner meg veldig igjen her jeg og. Jeg og min samboer hadde problemer med at valpen vår beit og hang etter beina våre, og vi hadde forskjellig måte å ordne opp på. Samboeren min var likssom den strenge som grep inn og det funker dårlig når det er meg valpen skal høre på. Nå irettesetter vi henne ettersom hvem som er nærmest eller det angår slik at hun lærer å respektere oss begge, samt at vi er like "strenge" og bruker like metoder sånn at hun ikke blir forvirra over hva som er rett og galt. I starten prøvde vi alt for å få henne til å slutte med bitinga, ikke godt i vite på forhånd hva som hjelper med nettopp din hund. Jo strengere og mere fysisk vi var med henne, jo villere ble hun og jo mere ville hun bite oss. Vi fant ut at vi måtte være rolige og tålmodige, holde henne rundt mulen og si nei rett til henne, snu ryggen til henne og gjøre dette flere ganger. Dette virket på henne, så nå slutter hun med hva som helst bare vi sier nei. Lykke til og vær tålmodig så går alt bra!
Gjest Piper Skrevet 11. august 2005 #10 Skrevet 11. august 2005 Huff,kjente meg igjen da jeg leste dette!jeg er også veldig redd for å være for hard mot min hund. Jeg gikk på kurs og der lærte jeg at du aldri skal ta hunden i nakken,for det forbinder han med DREP. Skulle heller gi myye ros når de gjør de riktige tinga,f.eks avlede hunden m.andre ting og rose mye når du får respons. Men hunden din er i verste alderen nå,og trøst:det blir bedre Tror rett og slett jeg ville fjerne tøflene til den blir litt eldre og har lært NEI eller FEIL!som jeg lærte vi skulle si Lykke til ← Hvordan tror du moren flytter rundt på valpene sine? Hun tar de faktisk i nakkeskinnet. Merkelig at noen som driver med kursing, ikke har mer peiling på hund enn som så.
Gjest Lilleulv Skrevet 11. august 2005 #11 Skrevet 11. august 2005 Å ta en hund i nakkeskinnet er ikke rette veien å gå for å få den til å slutte å bite i tøflene. Punkt 1. Ta bort alle fristelser. Punkt 2. Skulle hunden likevel få tak i noe, bytt det bort med noe annet som du så gir full oppmerksomhet på. Punkt 3. Hvis hunden er DIN, så er det DU som skal oppdra den. Ikke mannen din. Det du vil oppnå da, er at den er ulydig med deg, og skremt lydig med mannen din. Skulle ingen av punktene virke, så får du heller ødelegge tøflene med å smøre inn tabascosaus på dem. Det er faktisk et generelt godt råd mot biting på uønskede ting. Å banke hunden til lydighet er ikke. ← Vel... Min liten portisjente har alltid vært glad i å ødelegge ting, og hun har et tydelig problem med å forstå hva som er hennes og hva som ikke er hennes. jeg har alltid brukt metoden du foreslår. unngår at fristelser er tilgjengelige, men hvis det skulle skje tar jeg det fra henne og bytter det ut med noe som er hennes. men bytting og avledning kan jeg holde på med til jeg blir grønn i trynet. ingen effekt. jeg tror hunden min er for smart for den metoden Her om dagen sa jeg henne i nakken, sa "NEI! FYYY!!!" og tok fra henne sokkene mine som hun hadde tygd hull i. da fikk sokkene mine være i fred neste gang de lå på badegulvet gitt det nytter ikke å ta i dem med silkehansker, de bare utnytter det jeg tar henne heller litt hardt en gang, og så skjer det faktisk noe. metoden med å bytte bort med noe som var hennes fungerte bare der og da, hun stjal like mye ved neste mulighet.
Gjest Trolletrine Skrevet 11. august 2005 #12 Skrevet 11. august 2005 Eh...snakker ikke om å SPRUTE hunden klissvåt Bare en lett dusj litt over hodet/foran fjeset. Og har ennå ikke hørt om noen som har fått problemer med å bade hunden pga av dette,-de har bare fått et dyr som er veloppdragen
Hu i Svingen Skrevet 11. august 2005 #13 Skrevet 11. august 2005 Enig med Lilleulv - bedre å si fra skikkelig en gang enn å mase på en hund som ikke fatter at den har gjort noe galt (eller hva den har gjort galt). Det betyr ikke at man må mishandle hunden fysisk, det er mange måter å vise autoritet på. Jeg bryker snutegrep/blikkontakt og /eller knurring(!) mest. Har også tatt i henne ved noen anledninger, men ikke så hardt. Målet er at hun skal gi seg, da viser hun at hun har fortsått hvem som bestemmer. Men så er jo hunder forskjellige, og enkelte tåler/trenger litt tøffere behandling enn min søte lille pyse Hunder er hunder, og de har andre måter å kommunisere på enn oss.
Hannemor Skrevet 11. august 2005 #14 Skrevet 11. august 2005 Og blir et sant hel**te å bade!! ← Ikke nødvendivis riktig. Vi gjorde det da vår var liten valp og ville bite i hender. To sprut og han bet aldri igjen. Om han er redd for å bade? Absolutt ikke!!! All denne snillismen om å ikke si i fra når hunden gjør noe galt er bare sprøyt! Man skal ikke denge hunden e.l., men man skal kunne si i fra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå