Gå til innhold

Pusse opp stue


Gjest Yaipiia

Anbefalte innlegg

Gjest Yaipiia

Hei. Jeg er en jente på snart 19 år som endelig har fått kjøpt meg en super 1roms leielighet. Jag har ingen familie eller kjæreste, og har vokst opp på barnehjem så jeg aner ingen ting om oppussing.

I stuen/soverommet er det strie på vegger og tak. Men denne er fryktelig dårlig lagt, har masse bulker og stygge skjøter... Både i taket og på veggene. Det beste er vel bare å rive det ned.

Tenkte å legge strie på veggene igjen. Er det vanskelig, fint om noen kan forklare for "dummies", og hva koster det ca?

Og hva med taket? Er det vanskelig å legge strie der, eller er det noe annet jeg kan gjøre i taket og hva koster det.

Vet noen hva det koster å få noen "polakker" til å gjøre det, om om de er til å stole på? Vil gjerne gjøre det selv, men klarer jeg å gjøre det alene??

Tusen takk for alle tips og råd!!

Hilsen Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes noe som heter "Veggfornyeren" som dekker over strie og andre bulker. Den er dog svindyr, ca. 500 kroner rullen (10 meter). Den er kjempetykk, nesten som myk eggekartong. Du må ihvertfall ikke finne på å legge noe tynnere enn den utenpå, for det kommer til å synes igjennom, uansett hva de i butikken sier. Jeg har nemlig prøvd det noen ganger. :roll:

Det kan jo hende strien som er der er spaltbar, har du prøvd det? Vet at ihvertfall nyere papirstrier er det.

Strie i taket hørtes rart ut, jeg tror jeg ville lagt panel over.

Lykke til med leiligheten! Jeg kjøpte også ettroms alene da jeg flyttet hjemmefra, koste meg mye der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er litt nevenyttig greier du forresten sikkert å gjøre det selv. "Polakker" er ikke nødvendigvis noe særlig flinke. ;)

Jeg har ihvertfall gjort alt selv, og takstmannen syntes ihvertfall det var nydelig utført. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale å ta en tur på bibliotek eller bokhandel og finne noe av litt nyere dato som gir råd om den type oppussing du skal gjøre. Selv om du kan få mange gode råd her inne, så får du neppe hele oversikten. En stue er sånn man fint kan pusse opp selv, og det viktigste for å få det pent er å være nøyaktig og tålmodig til det kjedsommelige. Jeg kunne heller ikke noe særlig da vi startet, men man finner mye nyttig lesestoff, og blir etterhvert ekspert. Når det gjelder tak ville jeg bare ha malt det, tror strie blir rart der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale å ta en tur på bibliotek eller bokhandel og finne noe av litt nyere dato som gir råd om den type oppussing du skal gjøre. Selv om du kan få mange gode råd her inne, så får du neppe hele oversikten. En stue er sånn man fint kan pusse opp selv, og det viktigste for å få det pent er å være nøyaktig og tålmodig til det kjedsommelige. Jeg kunne heller ikke noe særlig da vi startet, men man finner mye nyttig lesestoff, og blir etterhvert ekspert. Når det gjelder tak ville jeg bare ha malt det, tror strie blir rart der.

Psst, det var strie fra før der. hvisker.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest yaipiia

Hei.

Takk for gode tips. JA, synes også det er rart med strie i taket, vil ha det bort. Kan jeg bruke den veggfornyeren i taket og?

Bør jeg ta "hull" på bulkene før jeg legger på veggfornyeren, eller bør jeg rive av den gamle strien først?

Gleder meg til å få det feridg. Endelig ett sted som er bare mitt, og som ingen kan ta fra meg. ( Bare banken da.....)

Klem Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med leilighet - så flott at du har fått noe eget! Skjønner godt at du gleder deg - det er kjempegøy å pusse opp.

Jeg støtter forslaget om å få tak i en bok - det er utrolig mange bra tips å hente der. Bl.a. med bilder :)

Det er veldig viktig å vite om det er betong eller reisverk i vegger og tak. Er det gips under stria? Er det gammeldags grå tekstilstrie, eller er det glassfiberstrie?

Det er kjempefint med panelt tak, men det er mye jobb. I så fall bør du behandle panelet først, f.eks. med panellakk med hvitt pigment i - da slipper du å male (som innebærer sparkling og pussing) og får likevel hvitt tak (som jeg synes er veldig fint, da :ler: )

Du kan sikkert rive av stria, men spørsmålet er jo hva som er under..... jeg har gravd meg gjennom 14 lag gammel tapet inn til bare murpussen, ble ganske sår i fingra av det....

Huntonitt har plater som ser ut som panel, f.eks. perlestaff (det er panel som har en liten "bulk" mellom hvert bord, nydelig, sjarmerende og gammeldags). Disse er veldig overkommelige å sette opp, og slett ikke dyre. (Joda, kanskje du synes det med en gang, men du aner ikker hvor dyrt det kan bli med alt småplukket du trenger for å fjerne gammel skit..... Huntoniten kan du bare spikre oppå det gamle, og det er ferdig med en gang (det er ferdigmalt i forskjellige farger).

Rekkefølgen på oppussingen er: Taket ferdig først, deretter veggene, så gulvet, og gulvlister og taklister til slutt. Hvordan er det elektriske?

Skal du gjøre noe med bad og kjøkken? Med en gang du begynner med noe som handler om rør o.l. må du ha rørlegger, og da blir det fort dyrt. Men du kan gjøre mye med maling!

Du kan forskjell på vannbasert og oljebasert maling? Blir dumt å spørre, for jeg aner ikke hvor mye du kan. Spør mer her i forumet, så får du alltids svar på konkrete spørsmål.

Lykke til, ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest yaipiia

Hei!!

Tusen takk for så mange hyggelig svar, blir helt overveldet jeg!!

Badet er ok, ikke superfint, men helt greit. Vil kanskje bytte vårtomstapet etterhvert, men det er bare fordi jeg ikke liker fargen... Kjøkkenet er ca. 3 år, skal bare male dette.

Det er sånn "fikseben" strie på vegger og tak.... Den er utrolig dårlig lagt, bulker og stygge skjøter over alt. Tror det er gips under. Satser på å gå for den veggfornyeren, virket enkelt og greit. Også klarer jeg det forhåpentligvis alene...

Aner ikke hva som er under strien i taket, i gangen og kjøkken er det sånne hvite plater (takess??). Er redd det er ett litt for ambesiøst prosjekt å begynne for meg med å legge plater eller panel i taket. Jeg tenkte at om jeg kan bruke den veggfornyeren i taket, så løser det masse... Da får jeg iallefall ett glatt tak.....

Bare forklar så grundig dere kan, er helt grønn på dette. Har aldri malt eller pusset opp noe i hele mitt liv.

Stoooooooooooor klem Pia!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...