Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

opp

Anonymkode: a56d5...080

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går også første året, og har hørt mye av det samme som deg ( dog ikke av praksislærer). Men jeg ser på det som en spennende utfordring. Jeg tenker at det er godt å få litt innsikt i alle aspektene av lærerrollen før vi selv skal stå i det, også de negative - da har vi tid til å reflektere litt over det i løpet av de neste årene. Jeg tror også man får en unik kompetanse gjennom lærerutdanninga, som kan brukes til mye annet enn å være lærer. Spørsmålet du må spørre deg selv er om det er dette du ønsker å studere. 

Anonymkode: d5db1...695

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er lærerstudent og jobber som tilkallingsvikar. Jeg har også lest så mye om lærere som slutter i jobben. Jeg gleder meg fortsatt til å bli ferdig med utdanningen, så jeg bare venter å se. Jeg elsker å jobbe med barn, sikkert fordi å jobbe som tilkallingsvikar sikkert ikke er det samme som å jobbe som en kontaktlærer. Synes likevel det er rart at en praksislærer skal si noe sånt når de skal veilede studenten.. 

Nå lurer jeg litt på hva som kan være løsningen på dette «problemet» med at lærere er så slitne at de kommer seg vekk fra yrket og finner seg noe annet. Hvordan kan dette løses, tror dere som er har vært lærere og kjenner at dere er slitne? Færre elever per lærer? Flere faglærere? Dette er oppriktige spørsmål fra en som lar seg påvirke bitte bitte litt av det som blir sagt om læreryrket. 

Anonymkode: fd764...9d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt. Alltid jobber å få. Tjener helt ok. Bra arbeidstider. Stilles lite krav- bare du dukker opp og leverer noenlunde, så sier ingen noe.

Anonymkode: 8072c...c06

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Absolutt. Alltid jobber å få. Tjener helt ok. Bra arbeidstider. Stilles lite krav- bare du dukker opp og leverer noenlunde, så sier ingen noe.

Anonymkode: 8072c...c06

Alt annet enn det med lønnen er totalt feil.

Anonymkode: 24855...528

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nå lurer jeg litt på hva som kan være løsningen på dette «problemet» med at lærere er så slitne at de kommer seg vekk fra yrket og finner seg noe annet. Hvordan kan dette løses, tror dere som er har vært lærere og kjenner at dere er slitne? Færre elever per lærer? Flere faglærere? Dette er oppriktige spørsmål fra en som lar seg påvirke bitte bitte litt av det som blir sagt om læreryrket. 

Anonymkode: fd764...9d5

Arbeidsro. Gi lærerne pause fra styringskåte politikere og ymse konsulenter som aldri har undervist selv. Med det blir det også stopp i stadig flere oppgaver.

Anonymkode: 24855...528

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet i skolen i flere år.
Det jeg synes er slitsomt er at man aldri får fullført de oppgavene man har på en ordentlig måte. Det er ltit undervisning, så er det litt retting, kanskje litt telefonsamtaler, avbrutt av kollega, litt mer undervisning, kanskje er møte.. Arbeidsoppgavene i seg selv er fine, det er bare følelsen av å bli jaget rundt som for meg i alle fall er veldig slitsom.

Anonymkode: d8f06...1c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du får på en måte det verste av begge verdener. Du har ansvaret alene for dine oppgaver, det er ikke som at når det er vaktskifte på et sykehjem er det noen andre som overtar, samtidig får man ikke roen med å fullføre det man skal.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er svært viktig av praksislæreren din å nyansere læreryrket for dere, og når dere var i praksis i år har det også sikkert vært et temmelig spesielt skoleår hittil. Å drive skole nå om dagen er rett og slett et pes. Ingen vet hvordan neste uke blir, og man planlegger for noe bare for å måtte planlegge på nytt. Jeg har jobbet mange år som lærer, og har utallige ganger vurdert noe annet. Jeg er en av de som hadde valgt noe annet hadde jeg fått et dypere inntrykk av yrket da jeg selv var i praksis. 

For det er et hardt yrke på mange måter. Fantastisk i klasserommet med elevene og morsomt med en del av planleggingen, men det er SÅÅ mye annet ved siden av at det du tror du skal bruke tid på: undervisning, bare blir en liten del av jobben. Om du vurderer bytte nå, ville jeg tenkt meg skikkelig godt om, brukt neste praksis for å avgjøre. Det er ingen som er tjent med at du går fem år, begynner å jobbe som lærer for så å finne ut at du vil noe annet. 

Anonymkode: 78793...e7b

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg kan du faktisk ta en annen utdannelse og søke på PPU-Y, så får du undervise likevel. F.eks. sykepleie -> lærer i helse og omsorg. 

• 2 uker senere...
Skrevet

opp

Anonymkode: a56d5...080

Skrevet

Er en av verdens viktigste jobber. 

Tror ikke det er så ille som alle skal ha det til... Læreryrket er bedre enn mange andre for å si det sånn.

Liker du det, vil jeg anbefale å fortsette.

Anonymkode: b8862...8f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...