AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #1 Skrevet 25. desember 2020 Min pappa er raus, men har ikke så mye mye. Mamma er dessverre død, men hun var og så raus. Hun kunne gitt oss sin siste krone ❤️ Svigers har ny bil, hytte og stort hus. To gode inntekter hele livet. Nå har svigerfar fått stor julebonus. Vi har tre barn, mange utgifter, må ha ny bil. Vi er begge i full jobb og klarer oss fint. Men kunne vært hyggelig om de en gang løsnet på grådigheten.., Jeg håper at jeg kan gjøre det til mine barn når de blir store. Det er jo i småbarnstiden man har minst penger.. Og vær så snill, ikke si at vi ikke skulle fått barn om vi ikke kunne forsørger de selv osv.. For vi jobber og er flinke og betaler alt, nå sparer vi til bil, og det kunne vært fint med en liten ekstra sum en gang... Anonymkode: 3131d...55e
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #2 Skrevet 25. desember 2020 Du kaller dine svigerforeldre for grådige, men det er da du som er grådig som mener at dine svigerforeldre skal gi dere penger som de har jobbet for. Anonymkode: ec3b6...078 41
Guddla Skrevet 25. desember 2020 #3 Skrevet 25. desember 2020 Syns egentlig det er rart når voksne folk får penger av foreldrene. En ting om det er en gave til et ønsket prosjekt eller en ting, men å få bare for å få er jo litt rart. Sikkert hyggelig altså, men litt rart. 11
Ulrikke Skrevet 25. desember 2020 #4 Skrevet 25. desember 2020 Det hender mine foreldre setter over noen kroner. Eventuelt særlig i forbindelse med sommerferie. Jeg spør aldri, men jeg VET at jeg kunne spurt om det var krise på en eller annen måte. Svigers gjør aldri sånt. Det skal sies at det er ulik økonomisk situasjon hos disse. Jeg forventer ingenting og blir varm inni meg av glede de gangene det skjer. Men synes det blir litt feil at du kaller svigerforeldrene grådige, TS... De er jo ikke grådige om de ikke deler.... De har vel en god del penger nettopp fordi de bruker dem fornuftig. Det kan godt hende at de hadde bidratt ved krise på direkte forespørsel! Man kan ikke forvente verken bidrag, gaver eller arv synes jeg. Folk må gjøre som de vil med de pengene de har. Jeg er nok som deg, TS, ønsker å bidra, så jeg vippser student-stebarn en slant innimellom bare fordi jeg har lyst, for eksempel. Men å si at folk er grådige fordi de ikke deler egne penger synes jeg blir feil tankegang. 6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #5 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du kaller dine svigerforeldre for grådige, men det er da du som er grådig som mener at dine svigerforeldre skal gi dere penger som de har jobbet for. Anonymkode: ec3b6...078 Mine foreldre har da også jobbet.. De solgte en eiendom med mye fortjeneste, og nå julebonus... Er vel jeg som er rar. Kunne ikke falt meg inn å sitte med så mye penger selv om barna mine hadde så store utgifter og sjelden mye til overs... Anonymkode: 3131d...55e 6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #6 Skrevet 25. desember 2020 Selvfølgelig ikke, jeg er jo voksen. Anonymkode: 2996b...47a 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #7 Skrevet 25. desember 2020 Ulrikke skrev (2 minutter siden): Det hender mine foreldre setter over noen kroner. Eventuelt særlig i forbindelse med sommerferie. Jeg spør aldri, men jeg VET at jeg kunne spurt om det var krise på en eller annen måte. Svigers gjør aldri sånt. Det skal sies at det er ulik økonomisk situasjon hos disse. Jeg forventer ingenting og blir varm inni meg av glede de gangene det skjer. Men synes det blir litt feil at du kaller svigerforeldrene grådige, TS... De er jo ikke grådige om de ikke deler.... De har vel en god del penger nettopp fordi de bruker dem fornuftig. Det kan godt hende at de hadde bidratt ved krise på direkte forespørsel! Man kan ikke forvente verken bidrag, gaver eller arv synes jeg. Folk må gjøre som de vil med de pengene de har. Jeg er nok som deg, TS, ønsker å bidra, så jeg vippser student-stebarn en slant innimellom bare fordi jeg har lyst, for eksempel. Men å si at folk er grådige fordi de ikke deler egne penger synes jeg blir feil tankegang. Skjønner, grådig ble feil ord. Skulle ikke brukt det. Jeg og blir så innmari oppriktig glad når vi får noe... Anonymkode: 3131d...55e 1
utakulanini Skrevet 25. desember 2020 #8 Skrevet 25. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Skjønner, grådig ble feil ord. Skulle ikke brukt det. Jeg og blir så innmari oppriktig glad når vi får noe... Anonymkode: 3131d...55e Men du forventer det. Ser du ikke at det da er du som virker grådig? Faktisk ville jeg også brukt ordet bortskjemt. Her er det du som bør jobbe med tankesettet ditt - ikke svigers. 10
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #9 Skrevet 25. desember 2020 Er de grådige fordi de ikke gir dere penger? Ærlig talt, det er svigerfar sin julebonus, og har han fått den har han også gjort seg fortjent til den. de har hytte og hus, sier du. Vet du hva det koster? Vet du hva det koster i vedlikehold? Det er sinnsykt dyrt! Kanskje de har råd til hytte, hus og bil nettopp fordi de er fornuftige med pengene sine og ikke gir de bort til deg og dine barn? jeg får svært lite penger og gaver fra min mor, men hun har en hytte som koster mye i vedlikehold osv. selvom både barna og jeg ikke får så Mye av henne gjennom året eller i julegaver etc, får vi så godt som fri tilgang til hytta og vi kan legge mange ferier dit. Det er verdt mye mer enn økonomisk hjelp gjennom året, det er tross alt kun mitt og mannen sitr ansvar at husholdningen går rundt. skjerp deg HI, og forstå at de prioriterer slik de synes er best for de. Anonymkode: e4b92...bc3 8
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #10 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mine foreldre har da også jobbet.. De solgte en eiendom med mye fortjeneste, og nå julebonus... Er vel jeg som er rar. Kunne ikke falt meg inn å sitte med så mye penger selv om barna mine hadde så store utgifter og sjelden mye til overs... Anonymkode: 3131d...55e Hva vet du om hva de sitter med, og hva vet du om hvilke planer de har for de pengene de evt har på bok? Det er faktisk veldig klokt å ha en buffer. Hva om taket på hytta ryker, en vannledning etc. Min mor måtte ta opp et lån på 500 000 for å reparere noe på hytta. Når man eier en hytte må man også ha penger for å vedlikeholde den. Om dine svigerforeldre for deg sine penger kan de risikere å måtte ta opp lån for å vedlikeholde hytta. Ja, du er rar. Ikke bare det, men du har ingen forståelse for økonomi, og du er grådig. Anonymkode: e4b92...bc3 5
Slitenmamma Skrevet 25. desember 2020 #11 Skrevet 25. desember 2020 Jeg får titt og ofte penger fra mine foreldre, de betaler maten om vi er ute og spiser. Mens svigermor og svigerfar gjør aldri det. Tenker ikke så mye over det egentlig. Svigermor har tidligere sagt at hun bruker opp lønnen sin hver mmd på shopping. Men det får være opp til henne. Skal jeg ha noen dyre barneklær så er det svigermor jeg spørr, dagen etter så er klærne hos oss. Så selv om det ikke går opp i opp av hva jeg får hos mine foreldre så er det jo bare slik det er.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #12 Skrevet 25. desember 2020 Mine foreldre har mye penger, og de hjalp til når det trengtes. Dessverre var det andre ting, viktigere ting, som ikke var bra, så vi har ingen kontakt nå. Min manns foreldre har ikke spesielt god råd, men jeg er helt sikker på at de hadde strukket seg langt hvis vi trengte det...Men vi har alltid klart oss bra. Vi har to unge voksne barn og vi gjør det vi kan; de får bo her gratis mens de jobber/studerer og sparer penger til egenkapital Den eldste kjøpte seg akkurat leilighet og vi er kausjonister. Vi betaler når vi er på ikea, noen ganger på matbutikk, klesbutikk osv. Betaler nye garderobeskap når det var så mye annet de trengte osv osv. De vet de har oss i bakhånd hvis det trengs. De er flotte, fornuftige barn som studerer, jobber ved siden av og da er det en glede å hjelpe. Men jeg synes da ikke svigerforeldrene dine er grådige. Vi er alle ulike og det er slik de velger å ha det. Jeg hadde strukket meg langt, men vi er alle ulike og det må man bare akseptere. Anonymkode: 7b88e...c64 2
powerpuffen Skrevet 25. desember 2020 #13 Skrevet 25. desember 2020 (endret) Hæ? forventer du virkelig penger fra svigers til ny bil? Er du/dere riktig vel bevart? Dette er faktisk noe av det merkeligste jeg har hørt. Hvis dere skal ha noe som helst penger fra disse, så skal det gå til barna deres, og ikke dere mener jeg. Jeg har aldri fått en krone fra svigers utenom bursdagsgave/julegave. Både jeg og samboer er studenter. Han får støtte av sine, og jeg av mine, når vi trenger. Svigers har betydelig mer penger enn hva mine foreldre har, og samboer får derfor mer penger enn hva jeg får. Synes likevel dette er en helt fair løsning. Vi har ikke barn - og når den tid kommer så forventer jeg at eventuelle pengegaver går til barnebarna og ikke meg. Endret 25. desember 2020 av Sprinkle 7
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #14 Skrevet 25. desember 2020 Mine foreldre har dårlig råd, så dem får vi aldri penger av. Mannen får en tusenlapp av svigers til bursdag og jul, i tillegg til en flaske vin osv. Utenom dette får vi ikke noe. Anonymkode: 3cb98...6b2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #15 Skrevet 25. desember 2020 Min far gir meg og mitt søsken penger når vi feks. har en stor tannlegeregning, er på ferie, vaskemaskinen ryker, kjøpte leilighet osv. Aldri fordi vi forventer eller spør om det, men som en hyggelig overraskelse. Vi er ikke en familie som snakker om dype ting eller tilbringer mye tid sammen, så jeg anser denne pengebruken som et slags «kjærlighetsspråk» som viser at han bryr seg om og er glad i oss. Det kunne derimot aldri falt meg inn å forvente disse pengene, i hvertfall ikke fra svigerfamilien min, det hadde følte direkte ufint. Anonymkode: 199bf...928
Perleugla Skrevet 25. desember 2020 #16 Skrevet 25. desember 2020 Litt rart å kalle svigerforeldre grådige fordi de ikke gir dere penger. 5
Brunello Skrevet 25. desember 2020 #17 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Selvfølgelig ikke, jeg er jo voksen. Anonymkode: 2996b...47a Dette er det dummeste svaret jeg leser i tråder som handler om gaver fra foreldre til voksne barn. Kan dere som mener det gi meg en rasjonell grunn for at formuende mennesker skal vente til de dør med å overføre penger til barna? Og samtidig oppgi hvorfor det er bedre at pengene står på konto uten glede for noen. 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 25. desember 2020 #18 Skrevet 25. desember 2020 Hæ? De er da ikke grådig fordi de ikke kaster penger etter voksne barn med jobb og egen familie.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #19 Skrevet 25. desember 2020 Vi pleier å få 1000 kr fra svigers og mine foreldre til jul. Ellers får vi aldri penger av dem, og forventer selvsagt ikke det heller. Svigers gir ikke noe utenom jul og bursdag, mens foreldrene mine har spandert ferie på oss et par ganger, spanderer når vi spiser ute sammen og tar med barna på ting som f.eks. kino innimellom. Setter stor pris på det og hadde ikke reagert om de ikke gjorde noe av det. (Utenom hvis de ikke hadde ønsket å tilbringe tid med barna i det hele tatt, da hadde jeg blitt lei meg. Men det hadde ikke trengt å være noe som koster penger.) Anonymkode: 00d9b...e04 2
strynejenta Skrevet 25. desember 2020 #20 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min pappa er raus, men har ikke så mye mye. Mamma er dessverre død, men hun var og så raus. Hun kunne gitt oss sin siste krone ❤️ Svigers har ny bil, hytte og stort hus. To gode inntekter hele livet. Nå har svigerfar fått stor julebonus. Vi har tre barn, mange utgifter, må ha ny bil. Vi er begge i full jobb og klarer oss fint. Men kunne vært hyggelig om de en gang løsnet på grådigheten.., Jeg håper at jeg kan gjøre det til mine barn når de blir store. Det er jo i småbarnstiden man har minst penger.. Og vær så snill, ikke si at vi ikke skulle fått barn om vi ikke kunne forsørger de selv osv.. For vi jobber og er flinke og betaler alt, nå sparer vi til bil, og det kunne vært fint med en liten ekstra sum en gang... Anonymkode: 3131d...55e Det er du som er grådig som nærmest forventer å få penger "bare fordi", uten å ha noe akutt behov. Tenke slike tanker i selveste jula....alvorlig talt!! Mora di ruller nok i graven sin! Skjerpings!!! 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå