Gå til innhold

Hjemmelaget majones?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har en god oppskrift på hjemmelaget majones?

Mener fra før å huske at det er eggeplommer,olje, litt eddik, salt og sukker, men aner ikke mengdeforholdene, evt hva mer som skal i....

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hjemmelaget majones er mye bedre enn kjøpemajones, og er lett å lage. Jeg bruker ingen eksakt oppskrift, men kan jo si sånn omtrent.

Jeg starter med to eggeplommer i en bolle, litt salt og pepper og en liten teskje Colman's sennepspulver (eller bruk den sennepen du liker, f.eks. Dijon-sennep. Den blir litt tynnere om du bruker vanlig sennep istedet for pulver). (Hvis du har i presset hvitløk nå, vil det bli aïoli, som også er nydelig.) Så bruker jeg en elektrisk håndmikser og visper inn ca 50/50 god olivenolje og maisolje (eller hvilken som helst nøytral olje, bare olivenolje blir for skarpt). Jeg måler ikke opp oljen, men det blir vel 2-2½ dl til sammen, etterhvert som du blir mer dreven ser du når majonesen er mettet. Visp oljen inn i en tynn stråle først, og så tykkere etterhvert.

Skulle majonesen skille seg kan du prøve å vispe inn litt sitronsaft. Virker ikke det har du en ny eggeplomme i en ny bolle, så visper du gradvis inn den "ødelagte" majonesen, før du fortsetter med resten av oljen.

Helt til slutt har du i sitronsaft (du kan bruke eddik hvis du vil, men sitronsaft er mye bedre på smak synes jeg) og smaker til med evt mer salt og pepper.

Endret av Arkana
Skrevet
Kunne tenke meg å bli invitert på middag hos deg en gang, Arkana............. :sjarmor:
Gjest Lompa i.i
Skrevet
Kunne tenke meg å bli invitert på middag hos deg en gang, Arkana............. :sjarmor:

Signerer denne, ja....

*Foreslår Arkana som sjefskokk på evt KG-julebord*

Skrevet

Ja, jeg bør vel invitere hele KG på julebord hos oss. Og hver minste smule skal selvsagt være laget fra skrætsj. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...