AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #1 Skrevet 25. desember 2020 Kjæresten min er vant til en del alkohol på julaften. I går feiret han med oss og vi bruker ikke ha noe særlig alkohol på julaften så det ble bare to glass vin til maten. Da vi kom hjem spurte jeg om han hadde kost seg. Det hadde han, men savnet mer øl til maten og utover kvelden. Er det vanlig? Drikker folk mye på julaften? Det var ikke små barn der, minste er 15 år. Syntes det er en rar ting å savne egentlig. Så han drakk tre øl da vi kom hjem. Anonymkode: bbd5b...dea 4
Gjest Dævendøtte Skrevet 25. desember 2020 #2 Skrevet 25. desember 2020 Noen liker øl til maten, noen vin. Noen er vant til å ta seg et par øl julaften. Så det er ikke sikkert det var selve ølrusen han savnet, men smaken av øl. Skal også legge til, hadde det vært så viktig for meg, hadde jeg heller tatt med meg noen spennende ølsorter og spandert hvis jeg visste det ble drukket alkohol der.
got2go Skrevet 25. desember 2020 #3 Skrevet 25. desember 2020 Å savne øl til maten er ikke det samme som å "drikke mye", som du spør om. Folk liker å kose seg i jula, og der du liker vin, liker sikkert han øl. Skjønner ikke at dette er noe å lage en tråd om. 48
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #4 Skrevet 25. desember 2020 Jeg er ikke helt enig i at en 15-åring ikke er et barn faktisk.. Så moderat alkoholkonsum er bra. Samtidig kan jeg godt skjønne savnet av øl. Men det var ikke riktig setting for mer drikking Anonymkode: 6bffb...d92 8
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #5 Skrevet 25. desember 2020 Skal være så ærlig å si at en julaften uten å nippe til litt godt i glasset hadde vært et savn her og. Og selv om jeg nipper utover kvelden er det ikke snakk om fyll - var oppe kl 7 for å bake brød og lage eggesalat og gravet laks til julebrunsj Det er sikkert noe du forbinder med kos som du også hadde savnet om det plutselig ikke var slik du var vant med? Og han var jo ikke uhøflig på noen måte, og sa først dette på direkte spørsmål fra deg i etterkant. Anonymkode: c2b01...0ae 26
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #6 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Kjæresten min er vant til en del alkohol på julaften. I går feiret han med oss og vi bruker ikke ha noe særlig alkohol på julaften så det ble bare to glass vin til maten. Da vi kom hjem spurte jeg om han hadde kost seg. Det hadde han, men savnet mer øl til maten og utover kvelden. Er det vanlig? Drikker folk mye på julaften? Det var ikke små barn der, minste er 15 år. Syntes det er en rar ting å savne egentlig. Så han drakk tre øl da vi kom hjem. Anonymkode: bbd5b...dea Nei, jeg er vant til at alkohol ikke hører til julen. Anonymkode: 04c92...805 6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #7 Skrevet 25. desember 2020 TS her. Det er ikke 1-2 øl han savnet, men 6-7 0,5 l. øl ga han uttrykk for. Han er vant til at fra middagen og utover så drikkes det en del, selv om det har vært små barn tilstede. Så skjønte det er nok rusen han også savnet. Det syntes ikke jeg hører hjemme på julaften.Beklager det ikke kom frem i hovedinnlegget. Anonymkode: bbd5b...dea 15
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #8 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): TS her. Det er ikke 1-2 øl han savnet, men 6-7 0,5 l. øl ga han uttrykk for. Han er vant til at fra middagen og utover så drikkes det en del, selv om det har vært små barn tilstede. Så skjønte det er nok rusen han også savnet. Det syntes ikke jeg hører hjemme på julaften.Beklager det ikke kom frem i hovedinnlegget. Anonymkode: bbd5b...dea Om han har innarbeidet den vanen at julaften skal være en fyllefest så er det et problem, ja Anonymkode: c2b01...0ae 18
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #9 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Om han har innarbeidet den vanen at julaften skal være en fyllefest så er det et problem, ja Anonymkode: c2b01...0ae Er vel ikke fyllefest akkurat, men my alkohol, hvertfall etter min mening. Anonymkode: bbd5b...dea 1
Olaug Olsen Skrevet 25. desember 2020 #10 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Kjæresten min er vant til en del alkohol på julaften. I går feiret han med oss og vi bruker ikke ha noe særlig alkohol på julaften så det ble bare to glass vin til maten. Da vi kom hjem spurte jeg om han hadde kost seg. Det hadde han, men savnet mer øl til maten og utover kvelden. Er det vanlig? Drikker folk mye på julaften? Det var ikke små barn der, minste er 15 år. Syntes det er en rar ting å savne egentlig. Så han drakk tre øl da vi kom hjem. Anonymkode: bbd5b...dea Dette er vanlig. Mange nordmenn drikker faktisk unødvendig mye. Jeg synes det er fint at dere er annerledes. Du bør prøve å ikke la deg påvirke av kjæresten din. Det er du som har rett i denne saken. Vi hadde alkoholfri julaften i går på grunn av barna. Jeg kan ikke si at jeg savnet øl. Det er veldig hyggelig med alkoholfritt juleselskap. Tok en halvliter etter gjestene hadde gått, på grunn av Tor og Odin og de. I gamle dager kunne man bli landsforvist dersom man ikke laget julebrygg to år på rad. Det var tillatt å hoppe over kun ett år, dersom man kunne vise til sykdom eller annen god grunn. Dette er en del av vår kultur. Man skal passe seg for totalavhold på grunn av disse gamle reglene, men tilnærmet alkoholfritt går bra, og tre øl i tillegg til vin, burde egentlig ikke være nødvendig. Sikker på at Tor, Odin og Frøy støtter meg i dette! God jul til alle! 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #11 Skrevet 25. desember 2020 Jeg er nå 32 år og ble sett rart på fordi jeg ville ha én vanlig øl til maten (hjemme hos min familie, som ikke pleier å drikke da i det hele tatt). Så ja, de sitter dypt de tradisjonene. Jeg hadde ikke likt at noen ble småfull på julaften selv, faktisk. Syns nesten det er rarere å drikke TRE øl etter man kommer hjem? Bare "fordi"? Anonymkode: 0e6c5...e16 14
Gjest Blondie65 Skrevet 25. desember 2020 #12 Skrevet 25. desember 2020 Jeg drikker ikke cola til julemat - der går grensen for min del. Jeg foretrekker øl - gjerne alkoholfri - gjerne juleøl. I går drakk jeg en halvliter juleøl til maten. Vin til pinnekjøtt fungerer ikke for meg. Din mann drikker for rusen sin del og det synes jeg er en snodig sak i et juleselskap.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #13 Skrevet 25. desember 2020 Synes noen juleøl hører til på julaften. Det er ihvertfall merkelig å bestemme at man kun får to glass til maten og ikke tilbys noe mer. Noen øl over en hel kveld er ikke nødvendigvis mye. Anonymkode: 4d9a8...3a2 8
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #14 Skrevet 25. desember 2020 Høres ut som han har problemer med alkohol om han savnet bli full. Hvor ofte drikker han seg full? Hvor mye drikker han ellers? Å drikke 6 øl sammen med tenåringer er ikke ok, nei. Det er egentlig kun ok om du fester med kompiser eller den slags Anonymkode: 986f7...78e 10
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #15 Skrevet 25. desember 2020 Vi var fire voksne (Ingen har barn) på julaften i går, og vi tømte en og en halv flaske akevitt, en flaske konjakk, en vin og mer enn en sixpack med øl, så ja, i noen familier er det tradisjon å konsumere store mengder alkohol. Kanskje han savnet den uhøytidelige «fest med familien»-følelsen som vi har i min familie, i motsetning til pyntet edru familieselskap-følelsen andre familier har. Anonymkode: 4a642...1ae 6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #16 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Vi var fire voksne (Ingen har barn) på julaften i går, og vi tømte en og en halv flaske akevitt, en flaske konjakk, en vin og mer enn en sixpack med øl, så ja, i noen familier er det tradisjon å konsumere store mengder alkohol. Kanskje han savnet den uhøytidelige «fest med familien»-følelsen som vi har i min familie, i motsetning til pyntet edru familieselskap-følelsen andre familier har. Anonymkode: 4a642...1ae Trenger ikke å være fisefint om man ikke drikker så mye som dere. Jeg hadde vært oversnurret hvis jeg drakk 25% av det der 🤪 Vi har barn i skolealder. Jeg liker ølsmaken til ribben, drakk vel en halv halvliter. Anonymkode: 4192b...022 4
Jolene Skrevet 25. desember 2020 #17 Skrevet 25. desember 2020 Synes det er merkelig å ikke ha noe alkohol til et bedre måltid. Cola til pinnekjøtt hadde vært rart for min del, for det tar vekk en del av stemningen. Ikke fordi jeg MÅ ha alkohol, men fordi øl/vin til maten hører til i en litt mer formell setting for min del. Vann eller cola drikker jeg til hverdags, ergo legger det en demper på helheten av maten. Dessuten synes jeg det passer med litt finere alternativer til drikke ved spesielle anledninger. Vokst opp med foreldre som hadde både vin, øl, akevitt, konjakk og lignende til julekvelden. Ingen var fulle, men alle koste seg. 13
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #18 Skrevet 25. desember 2020 Tror du vil få mange ulike svar her. Vi har tre barn i alderen 6-15 år, og vi drikker litt vin eller øl til maten, og kanskje en cognac etterpå. Vi feirer jul hos søsteren min annenhvert år- og da kjører jeg bil- det koster meg veldig lite å ikke drikke alkohol da. Jeg hadde reagert om broren min (som ikke har barn) hadde drukket seg full. Han kan gjerne drikke et par øl ekstra, men julaften er ikke dagen hvor alkohol skal konsumeres i store mengder. Så hadde noen drukket veldig mye ville jeg ikke ha feiret med de flere ganger. Heller ikke om det ikke var barn tilstede. Anonymkode: 4120f...ae8 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #19 Skrevet 25. desember 2020 Alkohol er en viktig del av måltidet for mange. Jeg er oppvokst med foreldre som kan drikke både vin, øl og akevitt på julaften, og det har aldri noen gang betydd noe ubehagelig. Ingen blir påvirket, og alle koser seg. Har videreført tradisjonen selv, også med små og store barn. Så lenge voksne klarer å moderere seg, er det ikke noe problem. Å savne rusen på julaften derimot, er trist. Anonymkode: 6f350...d03 1
little fairy Skrevet 25. desember 2020 #20 Skrevet 25. desember 2020 Jeg er vant med at det serveres god drikke som passer til maten. På begge våres sider er det vanlig å servere f.eks vin eller øl i middagsbesøk. Ikke alle familier er vant til det, men når det er snakk om spesielle dager så synes jeg det er normalt. Noen foretrekker vin, andre øl. Vi serverer begge deler så man kan velge. Tenker jo også at øl er mindre alkoholprosent i, så det er jo ikke like gale å drikke 2-3 øl som 2-3 glass vin hvis man skal tenke på promille. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå