AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #1 Skrevet 25. desember 2020 Det uunngåelige øyeblikket nærmer seg, det er snakk om igangsettelse allerede om tre uker. Jeg gruer meg veldig til selve fødselen, spesielt de siste minuttene akkurat når han skal ut. Jeg husker dette som helt uutholdelig fra sist gang, selv om jeg hadde epidural. Jeg var ikke førstegangsfødende sist, så det blir neppe bedre denne gangen. Jeg har bare én time igjen hos jordmor, så det er nok lurt å finne andre måter å forberede seg på. Alle tips tas i mot med takk! ❤️ Anonymkode: 4d1b8...13a
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #2 Skrevet 25. desember 2020 Hvis du tenker det hjelper å prate mer om det ville jeg vurdert privat jordmor. Jeg har bare født en gang (eller dvs det ble haste keisersnitt), og synes det hele var forferdelig vondt. Så er kjempe imponert over dere som får flere barn! Snakk gjennom det hele med mannen også, så han vet helt konkret hvordan han best kan støtte deg. Der gjorde ikke jeg, og angret veldig for det. Har hørt mange finner hjelp i å lage en fødselsplan. Og be om epidural samtidig med at du blir satt i gang. Anonymkode: 14918...957
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #3 Skrevet 25. desember 2020 Jeg hadde det slik før andre fødsel. Første fødsel ble stadig friskere i minne. Nå har jeg god kunnskap om fødsel rent teoretisk, så for meg ville det ikke hjulpet å sitte å prate med en jordmor, men det kan hjelpe for noen med en slik samtale. Jeg bestemte meg for å "nekte" å tenke på fødsel, rett og slett 😅 så fort tankene gikk dit så fokuserte jeg på noe annet med en gang. Det er ikke noe godt eller fruktbart å gå å grue seg. Jeg bestemte meg for at det fikk jeg bare ta når jeg måtte og da riene begynte ga jeg meg selv et tidsperspektiv. Om så og så lenge så er det over, da er jeg ferdig. Anonymkode: 6e4c5...907
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #4 Skrevet 25. desember 2020 I ei bok av gro nylander står det at man kan tenke seg at man har en sekk med rier man må igjennom. Hver rie man har, har man tatt ut av sekken, og den vil aldri komme tilbake igjen. Og det blir ei mindre rie igjen i sekken. Det var en tanke som hjalp meg under fødselen. Hver gang jeg fikk ei ekstra smertefull ri, så sa mannen min til meg at nå var jeg ferdig med den - og den ville aldri komme tilbake igjen. Og nå var det en mindre ri igjen. Enkelt og banalt. Men det hjalp der og da. Anonymkode: bfa90...b38 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #5 Skrevet 25. desember 2020 Takk alle sammen, det hjalp litt! Jeg synes i grunnen ikke riene er det verste, men den siste halvtimen akkurat når barnet skal ut skremmer vettet av meg. De kutter kanskje epiduralen på slutten? Er det noe annet enn lystgass man kan bruke på slutten for at det ikke skal være så uutholdelig vondt? Ts Anonymkode: 4d1b8...13a
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #6 Skrevet 25. desember 2020 38 minutter siden, AnonymBruker said: Takk alle sammen, det hjalp litt! Jeg synes i grunnen ikke riene er det verste, men den siste halvtimen akkurat når barnet skal ut skremmer vettet av meg. De kutter kanskje epiduralen på slutten? Er det noe annet enn lystgass man kan bruke på slutten for at det ikke skal være så uutholdelig vondt? Ts Anonymkode: 4d1b8...13a Lystgass kan hjelpe! Men ellers så kan man jo be om å få beholde epidural under pressriene tror jeg? Har det likt som deg og gruer meg veldig. Vurderer å be om keisersnitt Anonymkode: 0a107...121
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #7 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lystgass kan hjelpe! Men ellers så kan man jo be om å få beholde epidural under pressriene tror jeg? Har det likt som deg og gruer meg veldig. Vurderer å be om keisersnitt Anonymkode: 0a107...121 Leste nettopp at epidural fungerer dårlig i utdrivningsfasen Jeg har hatt keisersnitt en gang pga. fødselsangst, og kan i grunnen godt anbefale det. Det var en veldig fin opplevelse, men dessverre smerter og styr i tiden etterpå. Sånn sett er det kanskje like greit å ta det vonde over et kort tidsrom istedenfor å fordele det utover flere uker. Anonymkode: 4d1b8...13a
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #8 Skrevet 25. desember 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Leste nettopp at epidural fungerer dårlig i utdrivningsfasen Jeg har hatt keisersnitt en gang pga. fødselsangst, og kan i grunnen godt anbefale det. Det var en veldig fin opplevelse, men dessverre smerter og styr i tiden etterpå. Sånn sett er det kanskje like greit å ta det vonde over et kort tidsrom istedenfor å fordele det utover flere uker. Anonymkode: 4d1b8...13 Helt enig. Ble keisesnitt sist pga fødselsangst men smertene etterpå var ikke så veldig kjekt. Og barselstiden ble litt trist for jeg kunne ikke bevege meg som jeg ville. Synes var mye styr med å få til ammingen. Ta så mye smertestillende. Såret som måtte gro og vonde netter pga såret. Og det som var verst var å ikke få være med barnet rett etter fødsel på møtte på overvåking.. i tilegg fikk hun pustehjelp i det hun kom ut så hun gråt ikke. Det er større risiko for barnet å bli tatt ut med keisersnitt.... Anonymkode: 0a107...121
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #9 Skrevet 25. desember 2020 Jeg gruer meg også til tross for at forrige fødsel gikk veldig bra. Jeg fikk epidural, riktig nok litt Sent så jeg fikk kjenne på de vonde riene, men så fort epiduralen satt så fikk jeg 10 timer helt uten smerter. Under utdrivningsfasen kjente jeg heller ingenting for epiduralen tok alle pressriene. Det eneste som var veldig vondt var å få ut hodet, men det tok så rask tid og jeg tenkte der og da at hvis jeg bare presset på og fikk ut hodet så var smertene over. Jeg revnet og ble klippet, men kjente ingenting fordi jeg fikk masse lokalbedøvelse. Det var en uutholdelig smerte i ca 2 minutter før hodet var ute og all smerte var borte. Men alikevell gruer jeg meg til neste fødsel fordi jeg tenker at den umulig kan bli like bra, og fordi jeg er redd for å klemme ut hodet. Men ungen må jo ut uansett og det er bare noe man må igjennom. Det er skummelt å tenke på at det ikke er noen vei tilbake og at man ikke kan angre, men så glømme man smertene så fort det er over heldigvis (hvertfall for mange av oss) ♥️ Anonymkode: 93036...a86
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #10 Skrevet 25. desember 2020 Les positive føde historier på f.eks smertefrifodsel.dk. Hjalp meg utrolig mye. Anonymkode: ef778...986
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #11 Skrevet 25. desember 2020 Pudendusblokkade i utdrivningsfasen er knallgod smertelindring! Spør JM om dette på neste kontroll, og nevn det underveis i fødselen😊 Anonymkode: 78afb...7b1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #12 Skrevet 25. desember 2020 32 minutter siden, AnonymBruker said: Pudendusblokkade i utdrivningsfasen er knallgod smertelindring! Spør JM om dette på neste kontroll, og nevn det underveis i fødselen😊 Anonymkode: 78afb...7b1 Hva er det Anonymkode: 0a107...121
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #13 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hva er det Anonymkode: 0a107...121 Google «pudendusblokkade» så får du mange treff, kort fortalt er det lokalbedøvelse i bekkenbunnen som settes før utdrivningen. Anonymkode: 78afb...7b1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #14 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Google «pudendusblokkade» så får du mange treff, kort fortalt er det lokalbedøvelse i bekkenbunnen som settes før utdrivningen. Anonymkode: 78afb...7b1 Ikke alle får pudendalblokade selv om de ber om det! Anonymkode: 9acbe...f33
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #15 Skrevet 25. desember 2020 Tenk på følelsen etter de er ute, og man får den lille babyen på brystet ❤️☺️ Du klarer dette, kroppen din er skapt for det! For meg hjalp det å tenke gjennom hvordan jeg ønsket fødselen min skulle bli, og IKKE lese om andres fødsler. Anonymkode: 74062...d65
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #16 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ikke alle får pudendalblokade selv om de ber om det! Anonymkode: 9acbe...f33 Dessuten er det omlag bare 50 prosent som får effekt av den for det er vanskelig å treffe.. Jeg syntes bare den var j... ubehagelig, og ingen smertelindring. Anonymkode: 6e4c5...907
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå