AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #1 Skrevet 24. desember 2020 Jeg er 20 år, og har to yngre søsken. Til jul har vi alltid fått fine gaver av foreldrene våre til 1000-2000kr cirka. De ber alltid om utfyllende ønskelister og følger alltid disse. Jeg ønsket meg mye som koster mye penger for meg som student å kjøpe, og hadde en "god følelse" på hva jeg ville få. Blant annet ullundertøy, nye pene jeans, skisko, nye joggesko, glass osv. Sendte sikkert 20 ønsker, alle i prissjiktet 50-2000kr. Får ingen gaver av venninner, og har veldig liten familie, gledet meg derfor veldig til gaven fra mamma og pappa. Begge mine to søsken får akkurat hva de ønsker seg, og er storfornøyde. Når jeg åpner forsøker jeg så godt jeg kan å skjule skuffelsen, smile så ekte jeg kan og si tusen takk så fint, dette trengte jeg. Men sannheten er at jeg følte meg skikkelig skuffet. Vil ikke si nøyaktig hva jeg fikk, men det var to "store" gaver. Den ene koster 1300kr og er noe jeg virkelig ikke har bruk for, type en kjøkkenmaskin jeg kanskje ville brukt én gang de neste 5 årene bare for å få prøvd den fordi jeg har fått den... Den andre var en bordhøytaler til 600kr- men jeg spiller bare musikk fra tven fordi jeg har lydplanke med bedre lyd, og kommer aldri til å bruke den høyttaleren. Føler meg så utrolig bortskjemt og utakknemlig som sitter og er lei meg fordi jeg ikke fikk noe av det jeg ønsket meg, men bare ting som jeg helst ville puttet inn i skapet. Føler rett og slett de har lagt masse omtanke i gavene til de andre ungene, men at meg ville de bare få ferdig. Får dårlig samvittighet av å beholde ting jeg ikke får brukt som koster masse penger. Også føler jeg meg råtten som sitter på julaften og klager her.. Så utakknemlig drittunge liksom. De hadde byttelapper, men ble kjøpt på black friday og har derfor gått ut nå.. I tillegg føler jeg meg så slem og er redd for at de skal bli lei seg hvis jeg vil bytte begge gavene jeg fikk. Syntes bare det er surt å "sløse bort" 1900kr, både for meg selv og at de bruker 1400kr på noe jeg aldri kommer til å bruke. Hva burde jeg gjøre i denne situasjonen? For å ikke såre de vil jeg bare beholde de, men får så dårlig samvittighet for å sløse bort så mye penger når det er mye jeg trenger. Er så lei meg fordi følte meg så uviktig, og lei meg fordi jeg føler meg som en bortskjemt drittunge som er misfornøyd.. Anonymkode: 0f2a3...017 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #2 Skrevet 24. desember 2020 Bortskjemt unge, vil du vite hva jeg fikk til jul? Nada. Ikke en eneste gave. Satt alene, ingen SMS, ingen telefon fra noen....Jeg har ikke ord for sånne folk som deg. Anonymkode: bdf3c...780 22 1
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 24. desember 2020 #3 Skrevet 24. desember 2020 Blir kvalm av å lese dette.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #4 Skrevet 24. desember 2020 Mulig jeg også er utakknemlig, men da er vi to i hvert fall. Husker godt at det var bittert å få dyre ting jeg ikke hadde bruk for da jeg hadde dårlig råd. Anonymkode: a2d50...f06 34
Silva Pluvialis Skrevet 24. desember 2020 #5 Skrevet 24. desember 2020 En ønskeliste er ikke en bestillingsliste. 14
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #6 Skrevet 24. desember 2020 Selg det på Finn. Du beskriver treffende hvorfor jeg misliker konseptet at voksne føler seg forpliktet til å gi hverandre gaver. Anonymkode: 0cecc...787 22
Faulkner Skrevet 24. desember 2020 #7 Skrevet 24. desember 2020 (endret) Mange butikker lar deg bytte selv om fristen er gått ut. Lov å prøve iallefall! Forstår deg godt siden du er student og gjerne ikke har råd til å unne deg noe særlig selv. Da blir det veldig sløsing med så mye penger på noe som skal samle støv. Endret 24. desember 2020 av Faulkner 32
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #8 Skrevet 24. desember 2020 Om de hadde byttelapper synes jeg det er rart de er gått ut. Lang byttetid i år. Handlet mye på Black friday, alt fikk jeg byttelapper på som holdt til over jul. Skjønner at du blir skuffet. Jeg har opplevd lignende, gått dyre gaver jeg ikke hadde bruk for, da kunne pengene heller gått til veldedighet. Før fikk jeg dårlig samvittighet av å bytte gaver til annen vare, men tenker nå at det er bedre å bytte til noe jeg trenger enn å beholde noe som bare samler støv Anonymkode: a6b41...fd5 13
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #9 Skrevet 25. desember 2020 Jeg skjønner deg, ts. Prøv å bytt dem likevel 💕 Anonymkode: 7d522...38f 10
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #10 Skrevet 25. desember 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: De hadde byttelapper, men ble kjøpt på black friday og har derfor gått ut nå.. Anonymkode: 0f2a3...017 Synes det er spesielt å gi gave med byttelapp når byttelappen har gått ut før du har fått gaven. 14 minutter siden, AnonymBruker said: Hva burde jeg gjøre i denne situasjonen? For å ikke såre de vil jeg bare beholde de, men får så dårlig samvittighet for å sløse bort så mye penger når det er mye jeg trenger. Anonymkode: 0f2a3...017 Synes det er helt greit å prøve å bytte/selge gavene. Foreldrene dine er nok helt enig i at det er å kaste bort penger å beholde gaver du ikke kommer til å bruke. Som student har du også sikkert begrenset lagringsplass. Selv skal jeg bytte samtlige klær jeg har fått siden jeg har fått klær i helt feil størrelse og noe av klærne har også farger jeg aldri vil ha på meg. Ingen i min familie som blir såret av at jeg bytter klærne og alle synes det er bedre at jeg finner noe jeg faktisk kommer til å bruke. Anonymkode: 23e2e...b89 4
Raven.Writingdesk Skrevet 25. desember 2020 #11 Skrevet 25. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er 20 år, og har to yngre søsken. Til jul har vi alltid fått fine gaver av foreldrene våre til 1000-2000kr cirka. De ber alltid om utfyllende ønskelister og følger alltid disse. Jeg ønsket meg mye som koster mye penger for meg som student å kjøpe, og hadde en "god følelse" på hva jeg ville få. Blant annet ullundertøy, nye pene jeans, skisko, nye joggesko, glass osv. Sendte sikkert 20 ønsker, alle i prissjiktet 50-2000kr. Anonymkode: 0f2a3...017 Du er 20 år. Dine søsken er yngre. Hvor mye? Du er i en alder du er mer enn i stand til å jobbe litt også kan du kjøpe selv det du ønsker deg. Du holder nok på ideen om at dine foreldre skal skjemme deg bort slik de gjorde da du var barn. For oss foreldre bør dette være en vekker og et forvarsel på hvor «ille» det kan bli om man skjemmer bort barna for mye. Som mor, tenker jeg at om mine barn i en alder av 20 år sender en « utfyllende ønskeliste» med høy pris, så hadde jeg følt meg som Frankenstein; jeg hadde skapt et monster. Det er en helt grei lærdom å tilegne seg i en alder av 20 år at man ikke kan få alt man peker på. Kanskje er det en fin gave dine foreldre har gitt deg? De lærer deg å få beina litt ned på jorda igjen God jul! Endret 25. desember 2020 av Raven.Writingdesk 4
Gjest loveli Skrevet 25. desember 2020 #12 Skrevet 25. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Selg det på Finn. Du beskriver treffende hvorfor jeg misliker konseptet at voksne føler seg forpliktet til å gi hverandre gaver. Anonymkode: 0cecc...787 Enig. Det er synd besteforeldrene har lagt omtanke og masse penger i ubrukelige (for TS) ting som TS ikke trenger. Miljøhjertet mitt blør. Det er tanken som teller, jeg tror faktisk de har lagt mye omtanke i gavene TS, men det er synd det både går ut over miljøet og lommeboken til giveren når gavene slår så feil ut og aldri vil bli brukt. Jeg får som TS vondt av at det skal stå 2000kroner inne i et skap og ikke komme til nytte. Jeg hadde nok prøvd å bytte. Forklar at du har lydplanke med veldig god lyd og at du er redd for at høytaleren ikke blir brukt og at det isåfall er fryktelig synd. Så sier du at du virkelig ble glad for den og at du skjønner at det ligger omtanke bak. Man er ikke utakknemlig bare fordi man får dårlig samvittighet av å få dyre gaver man aldri kommer til å bruke. Jeg er alltid takknemlig, men jeg føler enorm skam av å ha masse dyre ting i skapene som aldri blir brukt. Liker ikke billig skapfyll heller, men da slipper jeg å tenke på miljøet OG lommeboken til giveren. Det er direkte vondt å få dyre gaver man aldri bruker. Man trenger sjeldent to store høytalere, spesielt ikke om de ikke kan seriekobles. Endret 25. desember 2020 av loveli
Løken Skrevet 25. desember 2020 #13 Skrevet 25. desember 2020 Jeg forstår deg godt. Jeg fikk også en kjøkkenmaskin da jeg var student, en fancy, dyr en. Var veldig mye annet jeg kunne trengt på den tiden.. Jeg turde ikke å bytte den, tilfelle jeg kom til å såre noen følelser, så hadde den lenge i esken. Spol frem 6-7 år og den kjøkkenmaskinen er gull. Nå lager jeg faktisk mat og bryr meg om mat. Jeg har akkurat fått barn og baker derfor mer enn før. Selv om jeg ikke er student lengre er ikke økonomien på topp. Ja, jeg tjener betraktelig mer, men har også veldig mye mer å bruke penger på. Jeg er så glad jeg har kjøkkenmaskinen, for det er en ting jeg bruker mye, men aldri hadde tatt meg råd til nå. 7
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #14 Skrevet 25. desember 2020 Hvorfor ba de om ønskeliste fra deg om de ikke skulle kjøpe en eneste ting på listen? Syns det var litt meningsløst. Det var jo fine gaver du fikk og du vil sikkert sette pris på dem før eller siden om du beholder de. Eller fikk de kanskje ønskelisten etter black friday? Anonymkode: db345...1dc 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #15 Skrevet 25. desember 2020 Jeg forstår begge følelsene dine (både uviktig og bortskjemt/dårlig samvittighet for å være misfornøyd). Synes det blir litt drøyt med noen av kommentarene du får. Alt er relativt i forhold til noe og dette var både relativt i forhold til søsken og at foreldrene dine har brukt mye penger på noe du ikke har bruk for. Synes du skal prøve å bytte de uansett hva som står på lappene slik at du får noe du har bruk for eller ønsker deg ❤️ Anonymkode: 1ec06...a7a 5
Rant Skrevet 25. desember 2020 #16 Skrevet 25. desember 2020 Raven.Writingdesk skrev (3 minutter siden): Du er 20 år. Dine søsken er yngre. Hvor mye? Du er i en alder du er mer enn i stand til å jobbe litt også kan du kjøpe selv det du ønsker deg. Du holder nok på ideen og at dine foreldre skal skjemme deg bort slik de gjorde da du var barn. For oss foreldre bør dette være en vekker og et forvarsel på hvor «ille» det kan bli om man skjemmer bort barna for mye. Som mor, tenker jeg at om mine barn i en alder av 20 år sender en « utfyllende ønskeliste» med høy pris, så hadde jeg følt meg som Frankenstein; jeg hadde skapt et monster. Det er en helt grei lærdom å tilegne seg i en alder av 20 år at man ikke kan få alt man peker på. Kanskje er det en fin gave dine foreldre har gitt deg? De lærer deg å få beina litt ned på jorda igjen God jul! Tror ikke du har fått med deg essensen av TS budskap. H*n vil heller ha noe h*n virkelig ønsker seg til lavere pris, eventuelt samme pris enn noe "bortkastet". Det er faktisk ikke rart. Og det har ingenting med å være bortskjemt å gjøre. Man legger da litt innsats i gaver man gir - og gir noe man vet vedkommende vil bli glad for - og som vil bli brukt. Innlegget handler ikke om h*n ønsker seg dyre gaver. Da har du misforstått. Ønskelisten var på 50-2000. H*n fikk noe til 2000,- som h*n ikke har brukt for eller aldri ønsket seg. H*n hadde blitt mer glad for noe h*n faktisk ønsket seg til 50,- TS, jeg skjønner at du er skuffet - og at det føles som de bare har gjort det enkelt og greit. Hva kan man egentlig si? Kan du hinte med "så dere på ønskelisten min, forresten?" noe sånt? 13
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #17 Skrevet 25. desember 2020 Problemet er jo at du sikkert ikke får byttet til noe av det du ønsket deg på de butikken de har kjøpt høyttaler og «kjøkkenmaskin»... 😕 Anonymkode: db345...1dc
Silva Pluvialis Skrevet 25. desember 2020 #18 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Problemet er jo at du sikkert ikke får byttet til noe av det du ønsket deg på de butikken de har kjøpt høyttaler og «kjøkkenmaskin»... 😕 Anonymkode: db345...1dc Kan ikke TS bytte gavene og få igjen pengene?
Rant Skrevet 25. desember 2020 #19 Skrevet 25. desember 2020 Uatskillelig skrev (Akkurat nå): Kan ikke TS bytte gavene og få igjen pengene? Man kan ikke det om det er kjøpt på salg. Black friday.
Raven.Writingdesk Skrevet 25. desember 2020 #20 Skrevet 25. desember 2020 Rant skrev (Akkurat nå): Tror ikke du har fått med deg essensen av TS budskap. H*n vil heller ha noe h*n virkelig ønsker seg til lavere pris, eventuelt samme pris enn noe "bortkastet". Det er faktisk ikke rart. Og det har ingenting med å være bortskjemt å gjøre. Man legger da litt innsats i gaver man gir - og gir noe man vet vedkommende vil bli glad for - og som vil bli brukt. Innlegget handler ikke om h*n ønsker seg dyre gaver. Da har du misforstått. Ønskelisten var på 50-2000. H*n fikk noe til 2000,- som h*n ikke har brukt for eller aldri ønsket seg. H*n hadde blitt mer glad for noe h*n faktisk ønsket seg til 50,- TS, jeg skjønner at du er skuffet - og at det føles som de bare har gjort det enkelt og greit. Hva kan man egentlig si? Kan du hinte med "så dere på ønskelisten min, forresten?" noe sånt? Jeg har da virkelig fått med meg «essensen» av budskapet. Tror poenget med innlegget mitt fløy over hodet på deg. Foreldrene har ikke lyst til å imøtekomme en timeter lang «ønskeliste», de har selv valgt ut et par ting de har tenkt var både praktisk og fornøyelig. At TS ikke setter pris på det, sier sitt. Hun er snurt fordi hennes «bestilling» ikke gikk gjennom. Da er det kanskje på høy tid å lære seg å være glad for det man får!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå