AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #1 Skrevet 24. desember 2020 Forsøkte å ønske oss opplevelser, bøker og tid sammen med div familie til jul i år, men fikk atter div greier som bare øker skrothaugen hjemme hos oss. Selv kunne jeg tenkt meg å gi en opplevelse til div familie som en god middag hjemme, en båltur hvor jeg står for å ordne bål, pølser, etc. Kino sammen. En kaffe og kake på kafe. Altså ikke noe fancy, men hyggelig samvær. Hadde blitt så glad over dette selv. Men vil folk helst ha ting? Anonymkode: 3cc5d...913 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #2 Skrevet 24. desember 2020 Jeg gir opplevelser i gave og vil helst ikke ha noe tilbake. Likevel har jeg fått den haugen under juletreet idag. Ønskelisten min bestod av donasjon til veldedighet. Anonymkode: f5119...f8e 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #3 Skrevet 24. desember 2020 Prøvde dette i fjor med min nærmeste familie. Nå ble det et litt spesielt år, men det har fortsatt ikke blitt noe av den samlingen jeg hadde tenkt ut. 🙈 Anonymkode: 38f31...3b8 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #4 Skrevet 24. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Prøvde dette i fjor med min nærmeste familie. Nå ble det et litt spesielt år, men det har fortsatt ikke blitt noe av den samlingen jeg hadde tenkt ut. 🙈 Anonymkode: 38f31...3b8 Jeg gir dem en dato på julaften og da har de gjerne minimum 6 mnd på seg på å ordne seg fri. Opplevelsene mine har blitt en tradisjon, så ingen vil helst gå glipp av den dagen☺️ Anonymkode: f5119...f8e 2
Ginny Skrevet 24. desember 2020 #5 Skrevet 24. desember 2020 Har pleid å gjøre det, konsertbilletter eller kino eller noe annet gøy. Men corona satte litt stopper for akkurat det. Kunne selvfølgelig gitt tid til bålpannekos eller piknik i Hagen, men det gjør vi faktisk med ujevne mellomrom 😊 Men fra de jeg ikke ser så ofte hadde det vært interessant å få i stand noe sånn enkelt. Kanskje neste år 🤔 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #6 Skrevet 24. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg gir dem en dato på julaften og da har de gjerne minimum 6 mnd på seg på å ordne seg fri. Opplevelsene mine har blitt en tradisjon, så ingen vil helst gå glipp av den dagen☺️ Anonymkode: f5119...f8e Kan jeg spørre hva slags opplevelser? Utrolig kult at det har blitt tradisjon Anonymkode: 3cc5d...913
SPOCA Skrevet 25. desember 2020 #7 Skrevet 25. desember 2020 Opplevelser og slike ting kan jo være kult og fint det, men tenker at det er viktig at man tenker på mottaker også. Jeg hadde helt personlig syntes en båltur var skikkelig kjipt, men så er ikke jeg noe friluftsmenneske heller. Kan ikke tenke meg noe kjipere enn å bli dratt med ut på tur for å grille pølser jeg ikke liker og sitte der og spise pinnebrød. Bare så det er sagt: jeg har aldri krevd gaver av noen som helst, så da hadde jeg faktisk foretrukket å ikke få noen gave. Så har jo koronaen også gjort det vanskelig. Tidligere har jeg f.eks gitt billetter til diverse arrangementer, men da har det vært viktig at det er noe jeg vet mottakeren vil like. Har også gitt ferier eller lignende i gave. Men ja. Jeg skal vel innrømme at jeg heller vil ha en god bok eller en dvd jeg kan se, framfor å måtte gjøre noe sosialt med noen. Jeg er av type introvert og innadvendt, og vil derfor velge selv hvilke aktiviteter jeg er sosial i/med. Det er også grunnen til at det gjør meg litt ambivalent. Man blir jo glad for kinobilletter, samtidig er det svært sjeldent jeg gidder å gå på kino, og helst vil jeg egentlig gå alene på kino.(..) 6
Trolltunge Skrevet 25. desember 2020 #8 Skrevet 25. desember 2020 Ganske vanlig i min familie, men det er konkrete opplevelser det er betalt for.
Gjest Bet-t-ina Skrevet 25. desember 2020 #9 Skrevet 25. desember 2020 Vi gir fysiske gaver og opplevelser. Jeg pleier å få en ferie med mannen eller weekend tur med venninner. I år fikk jeg en fleksibel reise til Hawaii med mannen.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #10 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan jeg spørre hva slags opplevelser? Utrolig kult at det har blitt tradisjon Anonymkode: 3cc5d...913 Det er mye forskjellig. Det er alt fra div aktiviteter som fangene på fortet, filmmaraton, spillkveld, tur i marka, jobbet frivillig i veldedighet, curling, aktiviter på Tryvann sommer- og vinterpark eller et mesterskap i hagen. Lista er lang! I år har det vært vanskelig å gjennomføre noe, men det ble grilling i hagen for å ikke bryte noen regler. Da var det egentlig ganske deilig å bare møtes igjen. Aldersspenn har vært stor og antallet har vokst, men alle er med! De første gangene jeg startet, har det vært mye protester som «orker ikke» og «vil ikke» men har likevel deltatt og endt med å ha det fint. Tidligere har det kun blitt nærmeste familien, men utvidet til å inkludere venner som har bedt om å få en slik gave i stedet. Det er ingen som får vite noe om gaven før selve dagen, annet enn hva de får forberedt seg av antrekk og fottøy. Jeg har alltid sørget for å dokumentere dagen og deretter drar alle sammen hjem til meg og spiser noe godt og ser på bildene sammen. Dette høres kanskje styrete og dyrt ut, men budsjettgrensen har vært 500kr per pers. Det er sjeldent at det ligger på den prisen per pers. Det er uansett mindre styr enn å stresse meg gjennom desember på jakt etter ubrukelige ting. Denne gaven er morsommere å gi og det får jeg energi av, fremfor å være sliten. Anonymkode: f5119...f8e 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #11 Skrevet 25. desember 2020 Dere som gir opplevelser i julegave, dere bor vel i nærheten av familien ? Når en bor i forskjellige deler av landet og ikke treffer hverandre så ofte, blir en slik gave vanskelig. Anonymkode: 6a8c7...733 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #12 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Forsøkte å ønske oss opplevelser, bøker og tid sammen med div familie til jul i år, men fikk atter div greier som bare øker skrothaugen hjemme hos oss. Selv kunne jeg tenkt meg å gi en opplevelse til div familie som en god middag hjemme, en båltur hvor jeg står for å ordne bål, pølser, etc. Kino sammen. En kaffe og kake på kafe. Altså ikke noe fancy, men hyggelig samvær. Hadde blitt så glad over dette selv. Men vil folk helst ha ting? Anonymkode: 3cc5d...913 Har gjort det mye før. Vi har samlet oss for å gi opplevelser i gaver til foreldre/svigerforeldre. I år syns vi ikke det var så greit med tanke på korona. Anonymkode: f6b23...da1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #13 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Forsøkte å ønske oss opplevelser, bøker og tid sammen med div familie til jul i år, men fikk atter div greier som bare øker skrothaugen hjemme hos oss. Selv kunne jeg tenkt meg å gi en opplevelse til div familie som en god middag hjemme, en båltur hvor jeg står for å ordne bål, pølser, etc. Kino sammen. En kaffe og kake på kafe. Altså ikke noe fancy, men hyggelig samvær. Hadde blitt så glad over dette selv. Men vil folk helst ha ting? Anonymkode: 3cc5d...913 Men folk som liker å tilbringe tid med deg inviterer jo på «tid g opplevelser» uten å gi det i gave, Ts. Det blir som å gi et barn «lesing på sengen» eller en partner «sex en gang i uka» til jul. Dette er noe folk gjør fordi de gjerne vil, og verken du eller giver ønsker vel å få eller gi en opplevelse sammen som giver må lide seg gjennom? Om du skal ønske deg «ikke-ting» må du derfor ønske deg noe som ikke er en opplevelse med dem. Feks gavekort på reise eller kino eller noe. Invitere på båltur gjør du i januar eller romjula, helt uten å blande julegaver inn i bildet. Anonymkode: b9140...473 2
Rora Skrevet 25. desember 2020 #14 Skrevet 25. desember 2020 Kommer helt ann på hvem som skal ha gaven. Jeg pleier som oftest å gi ting til de jeg vet behøver eller har noe spesifikt de ønsker seg. Opplevelser (spa, vinsmaking, konsert, tivoli billetter, etc) gir jeg til de som jeg vet har det de trenger og behøver litt alene tid/ familietid/selvpleie. Mat/vin/snacks/blomster gir jeg til de som jeg ikke kjenner noe særlig så jeg ikke vet hva de kunne tenke seg eller om de av spesifikke grunner ikke klarer å gjøre noe særlig. Skulle det vært middag, båltur, etc hvor jeg er involvert ville jeg heller gjort det som en hyggelig ting uavhengig av høytid/gave, blir bare stresset hvis folk føler de har krav på det og det er i tillegg mer hyggelig å planlegge sånt sammen når alle partene kunne tenke seg det. 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #15 Skrevet 25. desember 2020 For å være helt ærlig synes jeg slike gaver kan være litt nedlatende. Forstå meg rett, opplevelser sammen med andre er fantastisk det. Vi inviterer jevnlig til turer sammen med venner og familie, bålkos på terass både her og på hytten, og tar titt og ofte intiativ til en kinotur eller en lunsj. Selv gav jeg også gavekort til restaurant til ett par i år og opplevelseskort til en annen familie, men da uten meg selv som «vedheng». Slike gaver har også flere i familien fått, og ungene fikk blandt annet gavekort på kino av onkelen. Supre gaver👌 I år fikk jeg derimot gave på en sånn uspisifisert lunsj. Dette fra en person i samme livssituasjon, hvor vi begge har de pengene vi trenger. Vi treffes sporadisk og spiser lunsj av og til allerede. Nå stod det på kortet at jeg var invitert ut på lunsj ett sted jeg ville, og det var gaven. Kommer helt ærlig til å synes at det er litt kleint å sitte der å spise lunsj med denne personen på en restaurant som vanlig, og så skal jeg plutselig ikke betale når regningen kommer fordi det er gaven. Vet det bare er en følelse, men opplever det blir litt sånn at når det er en gave, så «ofrer» den andre seg for at vi skal være sammen og gir meg dette i gave. Må legge til at jeg nok i bunn ikke tror personen mener dette, og nok bare har hevet seg på trenden. Til TS, som sagt så er alle slike opplevelser du beskriver noe vi inviterer til eller blir invitert til jevnlig i løpet av året. Hvorfor tenker du at det skal gis som gave? Anonymkode: bf793...b5a
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #16 Skrevet 25. desember 2020 Det er ikke noe jeg ønsker meg i julegave eller gir bort. Vi gjør slike ting uansett. Anonymkode: 9de07...7c1 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #17 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Forsøkte å ønske oss opplevelser, bøker og tid sammen med div familie til jul i år, men fikk atter div greier som bare øker skrothaugen hjemme hos oss. Selv kunne jeg tenkt meg å gi en opplevelse til div familie som en god middag hjemme, en båltur hvor jeg står for å ordne bål, pølser, etc. Kino sammen. En kaffe og kake på kafe. Altså ikke noe fancy, men hyggelig samvær. Hadde blitt så glad over dette selv. Men vil folk helst ha ting? Anonymkode: 3cc5d...913 Men kjære vene. Er ikke dette ting du gjør uansett? Fordi du har lyst? Anonymkode: 6cc7e...d1b 1
BMW-Bjarne Skrevet 25. desember 2020 #18 Skrevet 25. desember 2020 Fordi det er penger folk vil ha Opplevelser og annet skal ikke gavegiver bestemme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå