Gå til innhold

Barnet viste ingen interesse for julegavene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplevde i dag at et barn på 5 år ikke viste noen interesse for julegavene. Verken å se under treet, klemme på de før åpning eller i det hele tatt åpne. Ikke fått noen andre gaver, så heller ikke lei.. Noen som har opplevd lignende? Da jeg var liten, så gledet jeg meg veldig til jul, klemte på pakkene og syntes det var veldig stas å åpne

Anonymkode: 501d4...874

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trenger ikke være noe annet enn at barnet tar etter de voksne.

• Liker 24
Skrevet

Det blir hva de voksne gjør det til. Om dere oppfører dere som om gaver ikke betyr så mye så vil barnet gjerne følge på, spesielt når det ikke har andre barn å sammenligne med 

Anonymkode: bd934...4cf

• Liker 15
Skrevet

Fordi barnet har blitt bortskjemt? 

Anonymkode: eec27...d6a

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Opplevde i dag at et barn på 5 år ikke viste noen interesse for julegavene. Verken å se under treet, klemme på de før åpning eller i det hele tatt åpne. Ikke fått noen andre gaver, så heller ikke lei.. Noen som har opplevd lignende? Da jeg var liten, så gledet jeg meg veldig til jul, klemte på pakkene og syntes det var veldig stas å åpne

Du gledet deg ikke til ting, nei. Du ble gira fordi de voksne skapte sirkus og moro og forventning. Du kan pakke inn to mandariner uutførlig og hemmelighetsfullt å, legge dem under en busk i hagen og spise frossenpizza til middag med krone på hodet og en 5=åring blir supergira - de responderer på sirkuset, ikke på tingene. Ting har jo enhver 5=åring i Norge i 2020 (eller 1990) så mye av at mer eller mindre utgjør null forskjell.

Anonymkode: 9545e...670

• Liker 31
Skrevet

Jeg syns det er en uting å skulle klemme på gavene, lese lapper og annet før utdelingen så ungene mine får faktisk ikke lov til det 😛 meeen de maser etter nissen da og er fra seg av begeistring når det endelig er dags ❤️

• Liker 17
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi barnet har blitt bortskjemt? 

Anonymkode: eec27...d6a

Eventuelt det motsatte - barnet er lite materialistisk og bryr seg rett og slett ikke så mye om gavene

Anonymkode: 06771...545

• Liker 32
Skrevet
22 minutter siden, Lacy said:

Jeg syns det er en uting å skulle klemme på gavene, lese lapper og annet før utdelingen så ungene mine får faktisk ikke lov til det 😛 meeen de maser etter nissen da og er fra seg av begeistring når det endelig er dags ❤️

Hvorfor er det en uting?

• Liker 7
Skrevet

Er det noe galt med barnet ditt tenker du? Feks autisme....

Anonymkode: 86a15...74d

• Liker 6
Skrevet

Tror det kan handle om at dagens barn har "alt". Jeg spurte min 5-åring om hva han ønsket seg, og han slet med å svare.. 

Anonymkode: 63b4b...f5d

• Liker 17
Skrevet

Skulle nesten ønske at 5-åringen her hadde reagert slik, hun satt og sa høyt at det var jo ikke dette hun ønsket seg, og det vil hun ikke ha hvis hun pakket opp klær. Tilslutt satt hun og gråt fordi det ikke var flere pakker til henne... Ble faktisk så skuffa over oppførselen hennes at jeg vurderte å ta alle gavene hennes og gi de videre til noen som ville satt mer pris på de. 

Anonymkode: 40db8...cc8

• Liker 37
Skrevet

Underkuet? Deprimert? Autisme? Ustabilitet i hjemmet? Foreldre som krangler? Chizofreni? Er det psykisk vold i hjemmet? Er det som faller meg inn når unger er apatiske til pakker på selveste julaften. 

Anonymkode: 05bb9...c8d

• Liker 5
Skrevet

Må man virkelig dra inn diagnoser hele tiden??? Jeg jobber på barnetrinnet i 1 trinn og da jeg spurte hva de gleda seg mest til på julaften så sa de aller fleste god mat og møte familie de ikke har møtt så mye i der siste. Det kan faktisk være så enkelt..  må for all del ikke være autist osv bare pga det...

Anonymkode: c25ae...0b9

• Liker 38
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Når gavene ble åpnet , kom det reaksjon da? Vårt barn har ikke vært nysgjerrig med å klemme å se på gavene i forkant. Ingen av oss gjør det , så kanskje barnet ikke har «lært» å gjøre det 😌

Anonymkode: 19d70...5cf

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor er det en uting?

Jeg syns magien blir litt borte. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skulle nesten ønske at 5-åringen her hadde reagert slik, hun satt og sa høyt at det var jo ikke dette hun ønsket seg, og det vil hun ikke ha hvis hun pakket opp klær. Tilslutt satt hun og gråt fordi det ikke var flere pakker til henne... Ble faktisk så skuffa over oppførselen hennes at jeg vurderte å ta alle gavene hennes og gi de videre til noen som ville satt mer pris på de. 

Anonymkode: 40db8...cc8

Hun er fem år. Hun er for ung til å være en skuffelse for mor. Om du absolutt skal legge skyld på noen, kan du se til deg selv og far og hva mer dere kunne gjort for å forberede henne i forkant av gaveåpningen og hjelpe henne underveis. 

Hva slags forventingsavklaring har dere gjort? Hvordan har dere pratet om å ta imot gaver, særlig dem som ikke treffer helt der og da? Hvordan hjalp dere henne underveis da dere så reaksjonen?  

Hun trengte tydeligvis mer veiledning for å navigere situasjonen på en elegant måte. Ikke ta gavene hennes. Det lærer henne ingenting annet en at mamma er sur og vil ikke føre noen større forståelse av de sosiale kodene. 

Snakk heller med henne om hvordan hun følte det. Kanskje ble hele julehypen for mye for henne. Snakk også om hvordan andre påvirkes av hvordan hun oppfører seg, men uten  bebreidelse. Hun er fem år. Hun har lov å trå feil. Jobber dere med det, lærer hun etterhvert.

Endret av Hactar
  • Liker 31
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg tror du mener chorizofreni

😂😂😂

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg tror du mener chorizofreni

Så modent... Ignorance is bliss, er det ikke...

Anonymkode: 05bb9...c8d

Skrevet
Hactar skrev (4 minutter siden):

Hun er fem år. Hun er for ung til å være en skuffelse for mor. Om du absolutt skal legge skyld på noen, kan du se til deg selv og far og hva mer dere kunne gjort for å forberede henne i forkant av gaveåpningen og hjelpe henne underveis. 

Hva slags forventingsavklaring har dere gjort? Hvordan har dere pratet om å ta imot gaver, særlig dem som ikke treffer helt der og da? Hvordan hjalp dere henne underveis da dere så reaksjonen?  

Hun trengte tydeligvis mer veiledning for å navigere situasjonen på en elegant måte. Ikke ta gavene hennes. Det lærer henne ingenting annet en at mamma er sur og vil ikke føre noen større forståelse av de sosiale kodene. 

Snakk heller med henne om hvordan hun følte det. Kanskje ble hele julehypen for mye for henne. Snakk også om hvordan andre påvirkes av hvordan hun oppfører seg, men uten  bebreidelse. Hun er fem år. Hun har lov å trå feil. 

Enig. Vi har ei på 3,5 og vi måtte ha tydelige føringer. Spesielt underveis. Litt pauser mellom hver pakke for å unngå «mer mer mer»-atferd, og å følge godt med når hun åpner. Vi venter med neste gave til hun har kikket ordentlig på f.eks pysjamasen og lagt den pent bort i gavehaugen. Om hun ikke får til å oppføre seg så får hun en lang gavepause før neste sånn at hun kan summe seg. 

Nå var jo dette motsatt problemstilling av TS, men jeg lurer litt på hvor mye TS har «gjort ut av det» mtp gaver? Har barnet sendt avgårde ønskeliste? har dere spurt jevnt og trutt om han eller hun tror at det er en pakke med det den ønsker seg under treet i år? (og det må man jo forsikre seg om at det gjør). Kom julenissen innom? Kikket i leketøysblad? (eller ønskeblad som vi kaller det). 

For at gaveåpning skal bli gøy så må det være litt forventning og spenning i bunn, og den er det jo vi som foreldre er med på å skape.) 

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...