Matdronningen Skrevet 24. desember 2020 #1 Skrevet 24. desember 2020 Jeg har tatt valget å leve nokså minimalistisk, noe fordi jeg er mye sliten, er alenemor og vil bruke tida mi på anna enn ting. Og kvar jul sliter jeg, den er rett grusom. Jeg har ingen glede over å få, sjå på alle pakker og hva som er inni. Skjønner ikkje greia. Blir stressa over ka vi skal gjer med alle tinga. Og blir vond inni meg av å tenke på kjøp og kast samfunnet vi lever i. Alt vi ikkje trenger. Jeg vil igrunnen bo et minihus med fin hage, men pga et barn aksepterer jeg leker og litt husfyll, men klarer ikkje så mye. Er det bare jeg som har det slik? 4
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #2 Skrevet 24. desember 2020 Burde jo hatt antimaterie under treet. Anonymkode: 45232...50a 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #3 Skrevet 24. desember 2020 Matdronningen skrev (3 minutter siden): Jeg har tatt valget å leve nokså minimalistisk, noe fordi jeg er mye sliten, er alenemor og vil bruke tida mi på anna enn ting. Og kvar jul sliter jeg, den er rett grusom. Jeg har ingen glede over å få, sjå på alle pakker og hva som er inni. Skjønner ikkje greia. Blir stressa over ka vi skal gjer med alle tinga. Og blir vond inni meg av å tenke på kjøp og kast samfunnet vi lever i. Alt vi ikkje trenger. Jeg vil igrunnen bo et minihus med fin hage, men pga et barn aksepterer jeg leker og litt husfyll, men klarer ikkje så mye. Er det bare jeg som har det slik? Har det nøyaktig på samme måte. Skulle nesten tro jeg hadde skrevet det selv 😂 Anonymkode: 58f61...765 4
Eneri Skrevet 24. desember 2020 #4 Skrevet 24. desember 2020 Kan du gjøre noen grep som gjør at jula/gaver blir nærmere ditt ønske om mindre materialisme? Kutte mye gavebytting mellom voksne; foreslå å spise sammen /gå på førjulskonsert el istedet for å utveksle gaver? Og for dem du 'må' motta gaver fra: skrive ønskelister over ting du selv kan kjøpe, men velger å utsette: abonnement på avis, nye håndklær, hageredskaper/ gavekort gartneri/ frisør/skobutikk/strømmetjeneste. Altså forbruksvarer eller noe som ikke fyller skapene. 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #5 Skrevet 24. desember 2020 Har det helt likt. Blir kvalm av overforbruket i jula. Fysisk uvel og skikkelig opprørt. Anonymkode: 257c2...a82 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #6 Skrevet 24. desember 2020 Jeg er ung voksen og bor alene, men jeg løser dette ved å avtale på forhånd med venner og familie. Jeg sier at jeg ikke vil ha gaver, men vi kan gå ut og spise sammen eller ta en filmkveld/kino/kunst/museumstur. Anonymkode: e095c...8ad
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #7 Skrevet 24. desember 2020 Jeg tenker akkurat det samme. Lever minimalistisk selv. Eier minst mulig. Jo mer man eier, jo mer problemer har man. Jeg tjener godt, men ønsker ikke at livet skal ha et materialistisk fokus Anonymkode: 8973b...680 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #8 Skrevet 25. desember 2020 Jeg har avtalt at vi ikke gir gaver vi voksne. Og med familien, at vi heller finner på noe hyggelig sammen. Nå er begge mine barn tenåringer, så det blir det jo en del gaver, og det er jo helt greit. Anonymkode: f9b1b...d6a
Gjest _Crocs_ Skrevet 25. desember 2020 #9 Skrevet 25. desember 2020 Jeg og er akkurat slik. Blir helt stresset av å se alt andre får og alt unødvendig som blir kjøpt inn. Også selvfølgelig det som blir kjøpt fra ønskelisten men som kanskje ikke ble helt riktig likevel. Da er det bedre at de kjøper det selv, det de vil ha. Tror jeg skal droppe gaver neste år.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #10 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg tenker akkurat det samme. Lever minimalistisk selv. Eier minst mulig. Jo mer man eier, jo mer problemer har man. Jeg tjener godt, men ønsker ikke at livet skal ha et materialistisk fokus Anonymkode: 8973b...680 Tenker det samme. Anonymkode: ddf46...7aa 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #11 Skrevet 25. desember 2020 Går det ikke an å gi hverandre bruksgaver da? Noen nye ting trenger man jo iblant, og et går an å kjøpe mat, drikke og kinogavekort. Anonymkode: 45232...50a 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #12 Skrevet 25. desember 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Går det ikke an å gi hverandre bruksgaver da? Noen nye ting trenger man jo iblant, og et går an å kjøpe mat, drikke og kinogavekort. Anonymkode: 45232...50a Hvorfor ikke bare fokusere på det sosiale samvær. Nyte mat, musikken og tiden. Tid, er det som er en mangelvare i dag, ikke ting. En kinobillett kan man kjøpe selv Anonymkode: 8973b...680 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #13 Skrevet 25. desember 2020 Kan du ikke si makspris for gavene og ønske deg forbruksting? Skriv ønskeliste med feks mat du bruker (spekemat, olivenolje, osv), såper, håndkrem, vin, duftlys, stearinlys, god sjokolade, osv. Mye man setter pris på som man ikke unner seg i hverdagen. Bruker du ikke "luksus" i hverdagen, så ønsk deg vanlig forbruksting. En jeg vet om ønsket seg kun havregryn og fikk nok for ett år, minst 😅 Anonymkode: df03f...c82 2
Matdronningen Skrevet 28. desember 2020 Forfatter #14 Skrevet 28. desember 2020 Eneri skrev (På 24.12.2020 den 23.35): Kan du gjøre noen grep som gjør at jula/gaver blir nærmere ditt ønske om mindre materialisme? Kutte mye gavebytting mellom voksne; foreslå å spise sammen /gå på førjulskonsert el istedet for å utveksle gaver? Og for dem du 'må' motta gaver fra: skrive ønskelister over ting du selv kan kjøpe, men velger å utsette: abonnement på avis, nye håndklær, hageredskaper/ gavekort gartneri/ frisør/skobutikk/strømmetjeneste. Altså forbruksvarer eller noe som ikke fyller skapene. Ja, er no det. Avtalte med familien at vi sku kjøpe mindre til kvarandre i år. Max 1000 kr. Min mor handla for 2000 kr til meg, og kjøpte halve ønskelista mi med ting som jeg har trengt😂 litt dårlig samvittighet jeg da men, avtalen var det. Tenkte å begynne å skrive ønskeliste til neste år litt etter litt når jeg ser jeg treng nye ting. Så fe jeg som du sei bare ting jeg treng til jul 😄 1
Matdronningen Skrevet 28. desember 2020 Forfatter #15 Skrevet 28. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 25.12.2020 den 14.44): Kan du ikke si makspris for gavene og ønske deg forbruksting? Skriv ønskeliste med feks mat du bruker (spekemat, olivenolje, osv), såper, håndkrem, vin, duftlys, stearinlys, god sjokolade, osv. Mye man setter pris på som man ikke unner seg i hverdagen. Bruker du ikke "luksus" i hverdagen, så ønsk deg vanlig forbruksting. En jeg vet om ønsket seg kun havregryn og fikk nok for ett år, minst 😅 Anonymkode: df03f...c82 Haha! Den likte jeg. Spiser havregryn til frokost kvar dag, så muligens jeg kommer til å ønske meg det 😂 tok opp med ei venninde før jul, at konfekt e det minst fornuftige jeg fe, for jeg tåler lite sukker. Så alle i alle år har jeg lagt konfekt eskene igjen med mamma😂 sa jeg ønsker meg heller sukrin gold... og gjett ka jeg fekk med ho, sukrin gold😂 men den kommer garantert til å bli brukt
Matdronningen Skrevet 28. desember 2020 Forfatter #16 Skrevet 28. desember 2020 Til info, smugrydda leke kommodene til sønnen min. Snek ut 3 poser med leker for å få plass til alt det nye🤯 leker han ALDRI har leket med også🤯 gir bort til gjenbruken det som er fint, og lagrer resten på loftet til mamma om han sku savne noe😂 Synst de e heilt crazy, og jeg har bare ett barn? Kor overforbruk det e på alle barn i hele verden? Kor blir alle leker av? Galskap spør du meg.. 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #17 Skrevet 18. september 2021 Matdronningen skrev (På 28.12.2020 den 23.19): Til info, smugrydda leke kommodene til sønnen min. Snek ut 3 poser med leker for å få plass til alt det nye🤯 leker han ALDRI har leket med også🤯 gir bort til gjenbruken det som er fint, og lagrer resten på loftet til mamma om han sku savne noe😂 Synst de e heilt crazy, og jeg har bare ett barn? Kor overforbruk det e på alle barn i hele verden? Kor blir alle leker av? Galskap spør du meg.. Du kan slappe av når det gjelder overforbruket for flere millioner barn som aldri vil få et overfylt skap med leker. Anonymkode: 013dd...c28 1
Hengebuksvinet Skrevet 18. september 2021 #18 Skrevet 18. september 2021 Jeg har vært flink til å skrive ønskeliste. Og så latt være å kjøpe ting rett før jul. - En god bok - Kari Traa sokker - En gave til kreftforeningen - Konsertbillett - Snøspade - Te Elsker å gi og å få gaver. Men her er vi mer opptatt av å gi omtanke enn mye penger.
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #19 Skrevet 18. september 2021 Matdronningen skrev (På 24.12.2020 den 23.12): Jeg har tatt valget å leve nokså minimalistisk, noe fordi jeg er mye sliten, er alenemor og vil bruke tida mi på anna enn ting. Og kvar jul sliter jeg, den er rett grusom. Jeg har ingen glede over å få, sjå på alle pakker og hva som er inni. Skjønner ikkje greia. Blir stressa over ka vi skal gjer med alle tinga. Og blir vond inni meg av å tenke på kjøp og kast samfunnet vi lever i. Alt vi ikkje trenger. Jeg vil igrunnen bo et minihus med fin hage, men pga et barn aksepterer jeg leker og litt husfyll, men klarer ikkje så mye. Er det bare jeg som har det slik? Avtal med slekt og venner at dere kjøper gaver til dere selv (og egne barn), så kan du droppe hele greia. Anonymkode: 1dd33...777
AnonymBruker Skrevet 18. september 2021 #20 Skrevet 18. september 2021 Jeg ønsker meg bare opplevelser som gave. Anonymkode: f8e08...432
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå