Gå til innhold

Normalt blodsukker dag, høyt fastende?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har fått svangerskapsdiabetes. Klarer fint å regulere blodsukkeret om dagen, er alltid langt under maks blodsukker 2t etter måltid. 

Men når jeg står opp på morgenen og måler blodsukkeret er det alltid for høyt! 

Noen som vet hvorfor det er slik? Synes det er rart at endokrinologisk avdeling på lokalsykehuset ikke har hørt om dette før, og sier at jeg må behandles med insulin. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du behandles med insulin

Anonymkode: eb7fd...a48

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da må du behandles med insulin

Hva skjer hvis man går ubehandlet? Noen som vet? 

Anonymkode: d33f5...8a9

Skrevet

Skrevet

På diabetes.no står dette om ubehandlet svangerskapsdiabetes:

Mulige konsekvenser av ubehandlet svangerskapsdiabetes:

Høyt blodtrykk

Svangerskapsforgiftning

Høy fødselsvekt hos barnet

Komplikasjoner under fødsel relatert til å føde et stort barn

Lavt blodsukker hos barnet ved fødsel

Keisersnitt

Overvekt og fedmeproblemer senere i livet

Økt risiko for diabetes type 2 senere i livet

Skrevet

Har du høyt blodsukker på morgenen kan det bety to ting. 1. Du har høyt blodsukker på natten og bør øke langtidssdosen om du bruker dette. 2. Du har lavt blodsukker på natten og kroppen overkompenserer med glukoseproduksjonen og du har derfor høyt på morgenen. Første skritt er altså å måte blodsukker på natt og ta kontakt med fastlegen når dette er gjort. 

Skrevet

At blodsukkeret øker om morgenen finnes det en egen benevnelse for. Dawn phenomenon eller dawn effekt kalles det. Underlig at de ikke har hørt om det på sykehuset? 

Anonymkode: 3c311...36d

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har noe av de samme problemene som deg, og har derfor blitt nødt til å begynne på hurtigvirkende insulin i tillegg til tabletter for å regulere bs ned i løpet av dagen. Jeg har dia 2 forøvrig.

Jeg kan legge meg med et bs på rundt 7 til 9. Når jeg står opp derimot er bs mellom 12 og 14 som regel. Hvis jeg ikke bruker insulin så vedvarer blodsukkeret mellom 8 og 16 hele dagen, pga høyt fastende bs.

Jeg har derfor måtte begynne på insulin, og jeg setter ofte en ganske høy dose om morningen slik at jeg som regel etter frokosten ligger under 10. Prøver å sette nok til at bs før neste måltid er på rundt 7.

Ser at dette har hjulpet en del, da jeg bare på noen uker har gått fra et gjennomsnitt på 13,6 til 10,2. Har fortsatt et stykke igjen før jeg er fornøyd, men det gjelder å finne riktig insulin mengde og det kan ta litt tid.

Er ikke gravid nå lenger, men under svangerskapet mitt var nivåene på bs veldig strenge, og jeg måtte bruke store doser insulin for å holde bs mellom 4 og 7 stort sett hele tiden. I slutten av svangerskapet brukte jeg vel 30 til 40 enheter per måltid. 

Endret av tussi84
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.12.2020 den 10.08):

Hva skjer hvis man går ubehandlet? Noen som vet? 

Du får diverse senkomplikasjoner, som f eks nyresvikt, mister synet, koldbrann m.m.

Skrevet

Har dia2 og har ofte høyt om morgenen og fint i løpet av dagen. Har funnet ut at for meg hjelper det ofte å spise en håndfull nøtter rett før jeg legger meg. I tillegg har jeg merket meg at dersom jeg ikke spiser en liten frokost, fortsetter blodsukkeret å øke litt utover morgenen...

Anonymkode: cd331...19f

Skrevet

Ja, skulle ønske at legen på Bærum sykehus visste mer. Kunne ikke svare på så mye.

Skal på Ahus neste uke, spent på hva de sier der. Målte meg til 6,1 før jeg la meg, og hadde 6,2 når jeg sto opp. Tør ikke spise om kvelden, selv om at jeg er sulten. Er ikke mer sulten nå enn før graviditeten, men er sulten om kvelden og har inntil nylig spist ett knekkebrød. Nå tørr jeg ikke. 

Er 34 uker på vei, dagtid er blodsukkeret på ca 5 men på morgenen alltid over 5,6 - 6,7. Spent på om Ahus mener at jeg må på insulin eller ei.. 

Skrevet
*nordby* skrev (7 timer siden):

Er 34 uker på vei, dagtid er blodsukkeret på ca 5 men på morgenen alltid over 5,6 - 6,7. Spent på om Ahus mener at jeg må på insulin eller ei.. 

Blodsukkeret er bare lett forhøyet, jeg vil tro at du ikke trenger insulin hvis du er bevisst på hva du spiser. Uansett så må du bare fortsette å måle det, det kan jo endre seg.

Skrevet
Candiru skrev (Akkurat nå):

Blodsukkeret er bare lett forhøyet, jeg vil tro at du ikke trenger insulin hvis du er bevisst på hva du spiser. Uansett så må du bare fortsette å måle det, det kan jo endre seg.

Jeg har prøvd å få ned blodsukkeret ved diett i en måned 😥 Hver 2t test viser at jeg er langt under 9-11 (ligger på 4-5), så dietten får vi ikke endret. Det er fastende som er for høy, hadde det vært dagtid ville diett hjulpet. 

Screenshot_20201218_112057_com.android.chrome.jpg

Skrevet
*nordby* skrev (2 minutter siden):

Jeg har prøvd å få ned blodsukkeret ved diett i en måned 😥 Hver 2t test viser at jeg er langt under 9-11 (ligger på 4-5), så dietten får vi ikke endret. Det er fastende som er for høy, hadde det vært dagtid ville diett hjulpet. 

Screenshot_20201218_112057_com.android.chrome.jpg

Ja ikke sant.  Da er det mulig du må få insulin. Vet ikke om man kan bruke andre blodsukkersenkende medisiner når man er gravid. Men det fikser du, det er bare snakk om noen uker nå før du skal føde.  Nålen er ultratynn og skal bare noen millimeter inn under huden, det kjennes så og si ikke. Og du har ikke en veldig alvorlig variant :)

Skrevet
Candiru skrev (1 minutt siden):

Ja ikke sant.  Da er det mulig du må få insulin. Vet ikke om man kan bruke andre blodsukkersenkende medisiner når man er gravid. Men det fikser du, det er bare snakk om noen uker nå før du skal føde.  Nålen er ultratynn og skal bare noen millimeter inn under huden, det kjennes så og si ikke. Og du har ikke en veldig alvorlig variant :)

Takk 😊 Ble bare veldig urolig, skulle føde på Bærum for der kan partner være med under og etter fødselen. Jeg har sterk angst for sykehus etter en alvorlig feilbehandling. Bærum har ikke intensivavdeling for nyfødte, og derfor må jeg føde på Ahus - og der får ikke far være med lenge hvis vi må på observasjon. Men, sikkerheten for baby og meg er viktigst, men uroer meg likevel.. 

Skrevet

Du kan faktisk prøve å spise mer på kvelden før du legger deg. Lavt blodsukker på natt kan gi høyt på morgen ;)

Et annet tips er å sette igang melkeproduksjon etter uke 37+0 slik at har melk før fødsel mtp at baby ofte har lavt blodsukker når de blir født dersom mor har sv.dia.

Ellers finnes det også en bra facebook-gruppe ;)

• Liker 1
Skrevet
LilleMy1989 skrev (2 timer siden):

Du kan faktisk prøve å spise mer på kvelden før du legger deg. Lavt blodsukker på natt kan gi høyt på morgen ;)

Et annet tips er å sette igang melkeproduksjon etter uke 37+0 slik at har melk før fødsel mtp at baby ofte har lavt blodsukker når de blir født dersom mor har sv.dia.

Ellers finnes det også en bra facebook-gruppe ;)

Tusen takk for gode tips, de skal prøves ut i morgen. Har akkurat lagt meg 🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...