Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt i ny jobb som en slags byråkrat. Jobben involverer svært mye skriving. Jeg kan endel byråkrat-ord, men jeg famler litt ennå. Noen som vil dele alle byråkrat-ord og uttrykkene sine med meg?

Som eksempel: åpenbart, konkretisere, spisse, utarbeide, strategi, formål, prosjektplan, prosjektmål.

Anonymkode: fdd90...5eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

😂😂😂

Her er jo hele bingorekka!

Sjefen din kommer til å gi deg lønnspålegg før du vet ordet av det. 

Sitat

Etter en totalvurdering av en implisitt organisasjon realiseres instrumentet i relasjon til en samlet vurdering.

❤️

Skrevet
Guile skrev (7 minutter siden):

Hvite banan denne siden var genial når jeg skriver innsendingsoppgaver. Spriter jo opp setningene noe voldsomt, selv om det er overflødig piss hele greia! Men slik liker dem jo det! 

Anonymkode: 5c371...59c

Skrevet

Hvis man ikke vet svaret på noe konkret eller ikke vil gi svar man må stå til ansvar for, svarer man: På et generelt grunnlag bla bla bla.

Anonymkode: eb4dd...4f6

Skrevet

Raus, fremoverlent, spille hverandre gode, helhetsvurdering, holdningsarbeid, omstillingsdyktig, bærekraftig, inkluderende, flerkulturell, proaktiv. 

Anonymkode: cc5c3...aa1

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvite banan denne siden var genial når jeg skriver innsendingsoppgaver. Spriter jo opp setningene noe voldsomt, selv om det er overflødig piss hele greia! Men slik liker dem jo det! 

Jeg er glad jeg er ingeniør. Dem liker det ikke.

Anonymkode: 568c8...0ed

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Raus, fremoverlent, spille hverandre gode, helhetsvurdering, holdningsarbeid, omstillingsdyktig, bærekraftig, inkluderende, flerkulturell, proaktiv. 

Fy faen, det er akkurat sånn folk snakker på jobben.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Vi bruker denne siden når vi leverer inn anbud🙈 Fungerer fantastisk mot det offentlige😂

Anonymkode: dd400...ed8

• Liker 1
Skrevet

Selv om du nå er byråkrat må du huske at det er et mål i staten at man skal skrive på en måte som folk forstår. Det er ikke et mål å bruke vanskelige ord. Der jeg har sett at noen har strevd med å "bli en byråkrat" handler det oftest om at de ikke helt enda har forstått hva som relevant å ta med, og hva som er helt unødvendig. Ikke så mye språket i seg selv.

Anonymkode: 4979f...c3e

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Selv om du nå er byråkrat må du huske at det er et mål i staten at man skal skrive på en måte som folk forstår. Det er ikke et mål å bruke vanskelige ord. Der jeg har sett at noen har strevd med å "bli en byråkrat" handler det oftest om at de ikke helt enda har forstått hva som relevant å ta med, og hva som er helt unødvendig. Ikke så mye språket i seg selv.

Jeg skriver enkelt ennå. Men har på følelsen av at alle de andre har slukt samme byråkratspråk-boka? Finnes det noe sånt på ordentlig?

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg skriver enkelt ennå. Men har på følelsen av at alle de andre har slukt samme byråkratspråk-boka? Finnes det noe sånt på ordentlig?

Nei, det finnes ikke noe slikt dessverre. Husk at det ikke er noe mål å skrive vanskelig. Jeg jobber selv i staten, og har både møtt på de som skriver alt for mye/ting som er unødvendig, de som ikke klarer å skrive på en pedagogisk måte som utenforstående kan forstå, og de som bruker vanskelige ord. F.eks. at noen skriver at noe er "særdeles" vanskelig istedenfor å bruke en enklere og mer folkelig variant. "Således" istedenfor "dermed".  De fleste i de to første kategoriene lærer etter hvert. For de i den siste kategorien er det vanskeligere å luke ut uvanene, spesielt om de ikke har en sjef som er god på slikt. 

• Liker 2
Skrevet

Svadagenerator.no 

Her er det masse tips til hvordan skrive en uforståelig, byråkratisk tekst. 

Når det er sagt... drit i å skriv sånn. Skriv så folk flest forstår. 

Anonymkode: 3707d...880

• Liker 2
Skrevet

Stat og kommune jobber med "klart språk" for å få bort byråkratspråket som ingen forstår, men det finnes fortsatt de som bruker så vanskelige ord som mulig rett og slett for å virke litt mer viktig. 

som andre her har kommet med, svadagenerator.no er en morsom side.

Anonymkode: ae460...cc5

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jobber du i UDI?

Anonymkode: dffcc...e5a

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

Her var det mye tull og forhåpentligvis tulletråd :P 

Hvordan tenker du de valgte ordene der er byråkratisk språk? Det er helt ordinære ord i dagligtale. Åpenbart ;) 

Om du er seriøs så har de fleste innført Klart språk nå fremfor for mye akademisk skriving.

Om du er akademisk utdannet, noe jeg regner med når du er byråkrat, så kan du vel formulere deg.

Det finnes ikke noen ordbok, men faglige termer innen ditt felt; ja.

Hilsen mangeårig akademiker og byråkrat 🤓

Endret av Fnuggolina
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nei.

Men det er systemer hvor skriftlig arbeid skal godkjennes av diverse - det være seg mellomleder, direktør eller liknende. Kommer an på hvem man skriver for.

I alle jobbene jeg har hatt har det vært mye skriftlige uttalelser som skal sendes eksternt, og da er det alltid litt sånn at noen ledere retter MYE for at det skal passe deres språk - mens andre bare sjekker at konklusjonen på uttalelsen er riktig. 

Så på en måte finnes det ulike kulturer for skriftlig fremstilling ulike steder.

Det ene stedet jeg jobbet elsket de mest mulig akademisk fremstilling, det andre stedet mest mulig enkelt/klart språk. Osv. 

Jeg vil påstå at det finnes en slags kommunal rød tråd, men jeg ser mindre kommuner faktisk kan være litt ekstra pompøse avogtil enn Oslo. 

Bare å se på utlysninger til jobber. Hjemkommunen min har til tider de mest ekstragavante tekster til ganske vanlige stillinger. Ikke helt klart språk akkurat. 

Endret av Fnuggolina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...