AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #1 Skrevet 24. desember 2020 Noen som kjenner noen med den diagnosen? Hvordan merker du det på dem? Hva har de problemer med? Anonymkode: d795d...637
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #2 Skrevet 24. desember 2020 Her så fikk sønnen til en venninne denne diagnosen, sammen med ADHD diagnose. Hun var ikke helt enig med de, og sønnen hennes fikk jo ADHD medisiner og bedre tilrettelegging på skolen. Og tok jo igjen alle de andre på 1 år. Så de utredet han igjen, og da fjernet de diagnosen på lett psykisk utviklingshemmet. Anonymkode: 4df13...772 4
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #3 Skrevet 24. desember 2020 Når mental alder er mye yngre enn fysisk alder. Både modenhet, ferdigheter og interesser er som de som feks er 6 år yngre. Anonymkode: ecf6f...8d2 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #4 Skrevet 24. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Når mental alder er mye yngre enn fysisk alder. Både modenhet, ferdigheter og interesser er som de som feks er 6 år yngre. Anonymkode: ecf6f...8d2 Kan vel like gjerne være et resultat av omsorgssvikt? Anonymkode: d1ce4...0a2 5
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #5 Skrevet 24. desember 2020 Har jobbet med gruppen med alt fra lett til tung psykisk utviklingshemming. Det er vanskelig å peke ut akkurat hva det er som en gruppe innen lettere utviklingshemming, men jeg kan stort sett både se og høre det med en gang nå som voksen etter å ha jobbet med brukere. Kan gå på trekk i utseende og kroppsholdning, måten personen prater på, hvordan personen følger med/ikke følger med på hva du sier, interesser, kunnskapsnivå, osv. Det er et bredt spekter av personer innad diagnosen. Anonymkode: 62aaf...11f 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #6 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har jobbet med gruppen med alt fra lett til tung psykisk utviklingshemming. Det er vanskelig å peke ut akkurat hva det er som en gruppe innen lettere utviklingshemming, men jeg kan stort sett både se og høre det med en gang nå som voksen etter å ha jobbet med brukere. Kan gå på trekk i utseende og kroppsholdning, måten personen prater på, hvordan personen følger med/ikke følger med på hva du sier, interesser, kunnskapsnivå, osv. Det er et bredt spekter av personer innad diagnosen. Anonymkode: 62aaf...11f Kroppsholdning? Utseende? Utdyp gjerne det for meg🤔 Anonymkode: ecf42...c47 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #7 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kroppsholdning? Utseende? Utdyp gjerne det for meg🤔 Anonymkode: ecf42...c47 Jeg er ikke den du siterer, men har også erfaring på feltet. Det er vanskelig å utdype, men det er noen ganger tydelig forskjell på den som har utviklingshemning og vedkommendes jevnaldrende. Noen ganger ser du det godt på ansiktstrekk, andre ganger er det på måten de er med kroppen sin. Eller begge deler. Noen ganger er fysiske trekk en del av en diagnose, som ved Down syndrom, Williams’ syndrom, noen overvekstsyndromer osv. Det er ikke så lett å beskrive nærmere, siden de er som deg og meg, ulike. Noen ganger er det ingen ting ved personens utseende eller kroppsholdning som kan gi deg noen hint. Anonymkode: a9f4e...4dd 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #8 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Noen som kjenner noen med den diagnosen? Hvordan merker du det på dem? Hva har de problemer med? Anonymkode: d795d...637 Hvis du forventer svar på dette på kvinneguiden,da tror du sikkert på julenissen også.PU diagnose blir satt av HAB tjenesten,det krever en stor mengde tester og prøver,det er ingen fasitsvar på hvordan en som har PU er/oppfører seg, Om folk skriver mye rart her,så kan det være mye annet enn PU. En grunnleggende ting er for å få diagnosen er en evnetest, IQ må være på under 70 for å få diagnosen, i tillegg utføres en den andre tester. Anonymkode: 03138...0e0 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #9 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du forventer svar på dette på kvinneguiden,da tror du sikkert på julenissen også.PU diagnose blir satt av HAB tjenesten,det krever en stor mengde tester og prøver,det er ingen fasitsvar på hvordan en som har PU er/oppfører seg, Om folk skriver mye rart her,så kan det være mye annet enn PU. En grunnleggende ting er for å få diagnosen er en evnetest, IQ må være på under 70 for å få diagnosen, i tillegg utføres en den andre tester. Anonymkode: 03138...0e0 Lang utredning, har en sønn med PU lettere grad. De som har diagnosen er også forskjellige seg imellom. Anonymkode: b53a3...1d5 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #10 Skrevet 25. desember 2020 Generelt sett merker man det når man blir litt bedre kjent med personen. At de sliter med å forstå, man må forklare grundigere, «gi det inn med teskje». Vansker med å se det store bildet, tenker mer her og nå. Mindre kunnskapsnivå, snevre interesser, vansker med forventninger, osv. Måten man snakker på er jeg enig i også utmerker seg. Vansker med å følge opp alt rundt seg som jobb, personlig hygiene og husholdning. Det går rundt, men ikke slik man kan forvente av en voksen. Anonymkode: e008e...660 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #11 Skrevet 25. desember 2020 Vi får huske at folk er forskjellige og da 🙂👍 Anonymkode: ecf42...c47 2
Lisaaaaa Skrevet 25. desember 2020 #12 Skrevet 25. desember 2020 For å få diagnosen "lettere psykisk utviklingshemning" må du hvertfall ha en IQ mellom 50 og 69. Ved lettere psykisk utviklingshemning er det ofte (ikke alltid) en ukjent årsak, altså ikke noe kjent syndrom eller andre diagnoser.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #13 Skrevet 25. desember 2020 Enkelt forklart er personen «litt kort» og har behov for ekstra hjelp og støtte i ulike sammenhenger. Anonymkode: fb338...48a
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #14 Skrevet 25. desember 2020 Jeg er vernepleier og jobber med mennesker med PU i alle ulike grader:) De med lett PU kan fort gå en hus forbi, mange blir ikke diagnostisert før i voksen alder. De klarer å skjule det ganske effektivt frem til da, særlig jentene, men det igjen fører ofte til at de får hjelp for sent. Dessverre så har de med lett PU oftere enn befolkningen forøvrig, psykiske problemer som angst, depresjon, tvangstanker/-handlinger osv. De forstår at de er annerledes og for mange er dette veldig vanskelig å godta, og det skjønner jeg veldig godt. Det gjør ikke noe godt for selvverdien deres for å si det sånn, og kan slite såpass mye at de blir helt ute av stand til å ta vare på seg selv. Men heldigvis trenger det ikke være sånn. Jeg kjenner ei med lett utviklingshemning privat; hun bor for seg selv, jobber i vanlig jobb men med litt tilrettelegging, hun eier leilighet(hadde det lenge før jeg!), liker å jobbe med planter og passer barn smått, men forstår at hun ikke kan ha barn selv og har sterilisert seg. Hun har ikke noe tilsyn fra personell slik som meg og hun gir seg en lang F i at hun er annerledes:) Så problemene kan være litt forskjellig, og ofte tas mengden eller fraværet av utfordrende atferd med i bildet. Anonymkode: e1db0...ddd 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #15 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (På 24.12.2020 den 23.15): Kan vel like gjerne være et resultat av omsorgssvikt? Anonymkode: d1ce4...0a2 Akkurat, og fysisk vold i oppveksten. Anonymkode: dbc4a...43d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå