Gå til innhold

Foreldre som mener min søster på 65 kg er overvektig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min tvillingsøster er 163 cm høy og veier nå ca 65 kg.

Jeg har vært slank hele livet mens hun har vært overvektig siden tenårene, men nå i en alder av 32 er hun ganske normalvektig vil jeg si. Jeg er 12 cm høyere og har en mer hengslete kroppsbygning, mens hun er kraftig bygd derfor sitter kiloene annerledes på henne. 

Selv om hun har slanket seg 40 kg de siste 15 årene, så oppfatter hun seg selv fremdeles som tykk og klager og maser veldig mye om det. 

Det verste er at hun har fått med våre foreldre på den tanken om at hun fremdeles har vektproblemer.

Min søster er nabo med våre foreldre, mens jeg bor 4 timer unna og er der ikke så ofte, så når jeg kommer hjem på ferie så er de tre som en symbiose med de samme meningene.

Det er veldig mye snakk om min søsters vektproblemer. 

I sted spiste vi risengrynsgrøt og da sa min mor at det er veldig synd på min søster som ikke kan spise så mye grøt som meg, siden hun legger så fort på seg. 

Jeg prøver å fortelle at min søster ikke er overvektig men ser fin ut, og at de må slutte med disse gale tankene.

Når de snakker om min søster som om hun er overvektig, så mater de hennes hennes skakkkjørte psyke om at hun er overvektig. 

Hva sier jeg for å få de til å forstå at de må slutte? 

Anonymkode: d9b86...10d

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be om en jul uten slankeprat. Det er kanskje små eller store barn tilstede og de trenger ikke slankeprat nå.

• Liker 17
Skrevet

Hun må kanskje fokusere for å ikke gå opp igjen, det er jo greit. Men alt prat "det er synd på" bør du be dem slutte med. Det er ikke synd på et menneske som har tilgang på så mye mat at hun kan spise seg bælfeit. Det er synd på mennesker som ikke har tilgang på nok mat, spesielt barn.

Anonymkode: 30bd9...dac

• Liker 3
Skrevet

Jeg er like høy og 65kg er minst 10 kg over trivselsvekt. Men det har ikke foreldre noe med. 

Anonymkode: 6a00c...4e0

• Liker 5
Skrevet

Hun er typ 2 kg fra overvekt, så akkurat mye å gå på den veien, har hun ikke. De er vel bare redd for at hun skal gå opp igjen? Med det sagt, så er din søsters helse hennes ansvar og ikke foreldrene dine sitt. 

Anonymkode: bbe8f...d78

• Liker 1
Skrevet

Vis de BMI og si at hun ikke er overvektig. Selv om BMI ofte ikke er korrekt for de som har mye muskler o.l, så er det er verktøy du kan vise de. For da trenger de ikke "synes" at hun er overvektig, når BMI viser at hun IKKE er det. Kan jo være at hun har litt uheldig fordeling på fettet, som feks all fettet er på magen, som gjør at hun ser større ut enn hun er? Kanskje hun også har løs hud som også får kroppen til å virke større enn den er? Uansett er foreldrene dine, unnskyld meg, noen idioter. De burde juble over den fantastiske vektnedgangen hennes, og ikke si at hun fremdeles er feit!!

Screenshot_20201225-122055_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: 514f8...30f

• Liker 5
Skrevet

Mathysteri er et evig kaos hver eneste jul. Folk er ekstremt opptatte av hva andre putter i kjeften til enhver tid. 

Selv har jeg alltid vært kraftig bygd. Likevel var det en periode for en del år siden hvor jeg var veldig tynn og kunne spise som en hest - og fremdeles gikk ned i vekt pga sykdom. Likevel var mastlysten god. Da fikk jeg kommentarer på at jeg spiste alt for mye. Nå derimot er mastlysten ekstremt laber, jeg har lagt på meg og formen er dårlig, og nå får jeg kommentarer på at jeg spiser for lite, selv om jeg helst burde vært 15 kg lettere, så her er det litt motsatt tilfelle faktisk. Det er også slitsomt. 

Er du sikker på at det ikke er foreldrene som påvirker henne til å tenke slik, og ikke motsatt? Er enig med 1 kommentaren om at det bør gå an å ha en jul uten fokus på kropp. Som om det ikke er nok fokus på dette i samfunnet fra før av...

• Liker 5
Skrevet

Ta en skikkelig solid oppvask og si st du forlater selskapet/middag osv om dette fortsetter.

Vær brutalt ærlig og si du synes de forer opp under hennes spiseproblemer. 

Jeg har samme BMI og ingen kommenterer min kropp. Jeg anser ikke meg selv som tykk, jeg er normalvektig. 

Anonymkode: bdcc2...99b

• Liker 3
Skrevet

Jeg er 168 og 60 kg nå. 

Føler meg ikke sunn og normalvektig, men er 5 mnd siden fødsel. Av erfaring er jeg sikker på at vekten kommer til å gå lenger ned.. 

Altså... Jeg har celulitter eller fettbulker på fremsiden av lårene!! 

• Liker 1
Skrevet

Når man har gått så mye ned i vekt som 40 kg, så tar det lang tid før hodet kommer etter, hodet tenker som om kroppen fortsatt er tykk, så at hun ikke ser det selv kan jeg skjønne. Jeg har "bare" tatt av 30 kg, og jeg går fremdeles etter klær som ville skjult det jeg synes var mine største problemområder før jeg mistet de 30kg. Kun det siste året jeg har klart å legge meg litt av med det, enda det er over 10 år siden jeg var ferdig med disse 30kg.

Men at foreldrene dine henger seg med på dette er jo litt merkelig, kanskje de er redd for at hun skal gå opp igjen, det er jo ikke uvanlig. Hun er i øvre normalområde, så om hun vil bli litt lettere har hun jo mer å gå på om hun skulle begynne å gå opp igjen. Men vektsnakk i jula er nå uansett litt... ja. Det er ikke det man spiser i juleuka man blir tjukk av:P

Anonymkode: f6f63...7b3

• Liker 1
Skrevet

Hun er jo fortsatt ganske stor, men veldig ufint av dem uansett. Jeg er et par cm lavere, og har 15 kilo lavere trivselsvekt, 10 kilo mindre som maxgrense for når jeg føler meg lubben. Men familien min bitcher jo ikke om det, det styrer jeg fint selv.

Anonymkode: a33fc...5fa

Skrevet

Det er da helt irrelevant hva dere andre i tråden veier og synes om egen vekt! 
Det viktigste her er at en normalvektig person ødelegger livet sitt med å ha negativt fokus på egen kropp & får støtte av foreldrene sine på det. Og det er en skikkelig bjørnetjeneste! 

Anonymkode: da068...7cb

• Liker 6
Skrevet

Bare si at det er imponerende at hun greier å holde seg normalvektig etter å ha gått ned hele 40 kg!

Anonymkode: b7d90...78a

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hun er jo fortsatt ganske stor, men veldig ufint av dem uansett. Jeg er et par cm lavere, og har 15 kilo lavere trivselsvekt, 10 kilo mindre som maxgrense for når jeg føler meg lubben. Men familien min bitcher jo ikke om det, det styrer jeg fint selv.

Anonymkode: a33fc...5fa

Hun er fortsatt ganske stor? Her tror jeg det er flere enn TS søster som sliter med tankegangen. Hun er HELT normalvektig. Jeg følte meg fabelaktig når jeg var 67 kilo og jeg er bare 163. Da følte jeg meg ikke stor.

• Liker 2
Skrevet

Ts her. 

Min søster er ikke stor, hun har et par kilo for mye men skiller seg ikke ut i mengden. 

Anonymkode: d9b86...10d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...