Gå til innhold

Enda en tråd om svigermor, men hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enda en tråd om svigermor, men jeg er rett og slett desperat. 

Svigermor er en relativt egoistisk dame, noe som begynner å irritere meg. Hun må reise et par timer for å besøke oss, og de gangene hun kommer er det som om huset vårt blir omgjort til hennes personlige hotell. Hun sitter på rumpa i sofaen og får servert kaffe, frokost, lunsj og middag, aldri er det ett eneste tilbud om å hjelpe til. Til og med når jeg spør henne direkte om hun kan skjære grønnsaker til middag eller sette over kaffe, gjør hun det ikke. Vi har en liten baby som krever en viss form for rutine, men disse rutinene respekterer hun heller ikke. Jeg kan informere henne om at vi planlegger å gå en tur fordi babyen skal sove klokken da og da, og når det er på tide å dra «skal hun bare bare», og plutselig har det gått en time, babyen gråter seg svett, og jeg må bruke flere timer på å roe baby ned. Vi bruker også en del penger på bedre middager når hun skal spise med oss, og jeg synes det er hyggelig å gjøre litt stas på folk vi har på besøk, men det er aldri et eneste takk å få. 

Forrige jul feiret vi med mine foreldre, og svigermor spurte ikke engang om det var noe hun kunne hjelpe til med eller ta med til jul, i motsetning til mine foreldre. Hun satt rett opp og ned i sofaen, og fikk servert alt på sølvfat. Ikke tilbydde hun seg en gang å hjelpe til med oppvasken. 

Det er en type menneske jeg ikke skjønner meg på, noen som kun tenker på «meg, meg, meg», for det er så langt fra hvordan jeg er oppdratt. Kjenner det koker inni meg av tafattheten. Mine foreldre hjelper oss masse i hverdagen, inkluderer mannen min og får ham til å føle seg vel, mens svigermor suger all energi ut av meg og er ekstremt lite vedkommende. 

Er det noen i samme situasjon som kan fortelle meg hvordan jeg kan unngå å klappe til denne damen, og be henne se til å ta seg sammen? 

Anonymkode: fb4df...7c9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig hun ikke føler seg komfortabel på ditt kjøkken og i ditt hus. Det skinner nok igjennom at du ikke er superbegeistret. Det det går begge veier, og det er virkelig ikke ille ting du beskriver.

Anonymkode: 7f761...d11

• Liker 7
Skrevet

Tenk å sitte på julaften og skrive dritt om svigermoren sin på KG :(

Anonymkode: dd040...bd8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenk å sitte på julaften og skrive dritt om svigermoren sin på KG :(

Anonymkode: dd040...bd8

Tenk å sitte på juleaften å dømme andre mennesker uten å kjenne dem:(

Anonymkode: e806b...fc2

• Liker 16
Skrevet

Hvordan er det når dere er hos henne? Hjelper dere til eller sover dere lenge og lar henne stå for alt? 
Hvis det er sånn at dere bidrar mye når dere besøker henne så ville jeg sluttet med det.

Anonymkode: ca121...c0b

• Liker 1
Skrevet

Sorry, men dette er din manns problem. Det er hans mor. Han får sette grenser for dere. Det eneste du kan gjøre er å endre hvordan du forholder deg til henne, om det er å slutte å bry deg eller kutte henne ut. Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg sagt til samboeren at han får snakke med henne om det, og blir det ikke bedre må vi finne alternative måter å omgås henne på. F.eks å bare være hos henne eller ute på cafe. Du skylder ingen å svelge kamel etter kamel. Ingen har rom for å ofre seg selv konstant. 

Anonymkode: faf4f...a89

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.12.2020 den 12.59):

Enda en tråd om svigermor, men jeg er rett og slett desperat. 

Svigermor er en relativt egoistisk dame, noe som begynner å irritere meg. Hun må reise et par timer for å besøke oss, og de gangene hun kommer er det som om huset vårt blir omgjort til hennes personlige hotell. Hun sitter på rumpa i sofaen og får servert kaffe, frokost, lunsj og middag, aldri er det ett eneste tilbud om å hjelpe til. Til og med når jeg spør henne direkte om hun kan skjære grønnsaker til middag eller sette over kaffe, gjør hun det ikke. Vi har en liten baby som krever en viss form for rutine, men disse rutinene respekterer hun heller ikke. Jeg kan informere henne om at vi planlegger å gå en tur fordi babyen skal sove klokken da og da, og når det er på tide å dra «skal hun bare bare», og plutselig har det gått en time, babyen gråter seg svett, og jeg må bruke flere timer på å roe baby ned. Vi bruker også en del penger på bedre middager når hun skal spise med oss, og jeg synes det er hyggelig å gjøre litt stas på folk vi har på besøk, men det er aldri et eneste takk å få. 

Forrige jul feiret vi med mine foreldre, og svigermor spurte ikke engang om det var noe hun kunne hjelpe til med eller ta med til jul, i motsetning til mine foreldre. Hun satt rett opp og ned i sofaen, og fikk servert alt på sølvfat. Ikke tilbydde hun seg en gang å hjelpe til med oppvasken. 

Det er en type menneske jeg ikke skjønner meg på, noen som kun tenker på «meg, meg, meg», for det er så langt fra hvordan jeg er oppdratt. Kjenner det koker inni meg av tafattheten. Mine foreldre hjelper oss masse i hverdagen, inkluderer mannen min og får ham til å føle seg vel, mens svigermor suger all energi ut av meg og er ekstremt lite vedkommende. 

Er det noen i samme situasjon som kan fortelle meg hvordan jeg kan unngå å klappe til denne damen, og be henne se til å ta seg sammen? 

Anonymkode: fb4df...7c9

Gjør det enkelt: om du skal gå tur med baby når den er trøtt, og dette har et klokkeslett så går du til det klokkeslettet enten svigermor er klar eller ikke. I min bok er babyers behov pri 1. Sitter hun bare i sofaen så ignorer henne og lev som ellers frem til hun velger å ta del i dagene. 

Skrevet

Hvorfor serverer du henne? Bare la henne sitte i sofaen, til hun blir kaffetørst nok til å ta turen inn på kjøkkenet. Spør hun så "skal du bare...". 

Hvorfor i alle dager kjøper dere ekstra dyr og fin mat? Spis som vanlig, slik det passer dere. 

Om du sier at det er ut av huset om en time, så er det ut av huset om en time. Så får hun sitte igjen alene, eller komme etter. 

Slutt å sammenligne med dine foreldre, hun er ikke slik.

Start å still krav til mannen, det er hans jobb å sette ned foten. 

Slutt å innta offerrollen. 

Anonymkode: e14d4...58e

• Liker 7
Skrevet

1.gå tur med babyen når du vil. Uten henne.

2.la mannen din fikse mat til henne.

Anonymkode: a0b0f...2f1

• Liker 4
Skrevet

Noen mennesker er nok bare slik.. Min svigermor er heldigvis ikke så ille, men hun er utmattende å være sammen med. Kun negativitet og klaging, og hun tapper meg helt for energi.

Kan dere korte ned tiden hun er på besøk gjerne? Men syns uansett dere bør kjøre deres egetløp i forhold til rutinene til babyen - svigermor er trossalt voksen. Det er hun som bør ta hensyn.

Anonymkode: ba89a...81f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...