Gå til innhold

Bleie eller ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.  Har ei på 5 år som siden sist lørdag har tisset på seg hver natt. Hun har drukket mye julebrus/ vann på ettermiddagen/ kveld. Hun sliter ikke med det ellers i året, har normal tisseng utnom jula, jeg sa til mannen min at nå er jeg litt lei av å vaske seng, dyner og jenta. Så i går ettermiddag kjøpe vi inn drynites natt bukse (bleie), på kveldstellet av henne spurte jeg henne om hun ville ha på nattbleie, hun sa ja med en gang. Så kl 23 i går kveld, satte jeg henne på toalettet, tisset mye. Når hun sto opp i dag så var bleie full. Men vi slipper å vaske seng og dyner i dag:) Jeg lurte bare på om det er ok at hun bruker bleie i disse tider med mye drikke og mat tider? Blir det problem å få henne til å slutte med bleie på nyåret. 

Hilsen julemamma

Anonymkode: fb0dd...733

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kutt iallefall ned på julebrus på ettermiddagen. Vi satte på bleie på vår fireåring da han begynte å tisse på seg en periode. 2,5 år senere bruker han fortsatt bleie på natta. Så jeg anbefaler det ikke. 

Anonymkode: 87c27...e59

• Liker 14
Skrevet

Hvorfor ikke kutte ned på brusdrikkingen? Det er jo tydeligvis der problemet ligger. Jeg selv må opp om natta for å gå på do hvis jeg har drukket mye brus på kvelden, om hun ikke våkner av seg selv så kan man jo ikke servere så mye brus. Evt så stå opp på natta og ta henne med på do. 

Anonymkode: 5832c...af7

• Liker 18
Skrevet

julemamma her igjen.. Som regel i året så drikker hun vann og saft på dagen. Men i juletider så er det julebrus, hun har en stebror som er sengevæter han er 10 år som bruker nattbleie. Men hun har vært tørr på natta sidne hun var 3 år, men hver jul har det skjed. Grunnet at badet med toalettet er i 1 etasjen og hun sover 2.5 etasje, hun sover som regel igjenom natten uten å gå ned på toalettet. Jeg har nå snakket med henne om at vi kan sette pottestolen hun brukte for 2 år siden ved sengen hennes.  Så vi får vente å se om hun tar seg tiden til det i kveld/ natt. 

Skrevet (endret)

Høres ut som for mye drikke. Men har dere sjekket om hun har uvi? Når dette kommer så plutselig og blir et problem. Legevakten er alltid åpen. 

Kan hun sove nede i noen dager?

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 2
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (18 minutter siden):

Høres ut som for mye drikke. Men har dere sjekket om hun har uvi? Når dette kommer så plutselig og blir et problem. Legevakten er alltid åpen. 

Kan hun sove nede i noen dager?

Hei.. Hun har ikke UVI vi testet det på mandag.. Men hun holder seg lenge får hun tisser, Hun drikker litt mer en normalt i juletidene. Vi stresser ikke med det.. julemamma

Skrevet

Litt sent svar, men synes ikke du skal stresse for mye med det der. La henne bruke bleie i julen, så slutter hun igjen når den er ferdig. Min har slitt litt med det selv, men ikke vært noe problem for han å kun bruke bleie iblant. I høytider, på fremmede steder og slik har han brukt bleie, og aldri vært noe problem å få han ut av den igjen. 

Anonymkode: d913a...c71

Skrevet

Vi puttet på bleie på natta igjen. 5 år. Vi ser at hun kan holde seg hele natta, men etter en periode med mye skifting og stress på natta, så valgte vi å sette på bleie igjen. Selv ble hun redd for å tisse på seg om natta også. Resultatet er mye bedre og lengre søvn, og en roligere og gladere jente. Hun blir snart 6 år.  

Anonymkode: fbf15...4cc

• Liker 2
Skrevet

Ungene tisser på seg om natta og du syntes saft til vanlig er ok?

• Liker 3
Skrevet
minister-mio skrev (39 minutter siden):

Ungene tisser på seg om natta og du syntes saft til vanlig er ok?

Var ikke der problemet var. Saft til vanlig er bedre enn brus, og hun tisset uansett ikke på seg da. 

Så nøyere over nå, og ser hun har en storebror som tisser på seg og bruker bleie, og da er det iallefall ikke noe problem at hun bruker det noe lite. Tror nesten det er mindre flaut for henne enn at dere tar frem potta. Om hun likevel våkner til å bruke potta går det vel bra å gå ned på do også? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var ikke der problemet var. Saft til vanlig er bedre enn brus, og hun tisset uansett ikke på seg da. 

Så nøyere over nå, og ser hun har en storebror som tisser på seg og bruker bleie, og da er det iallefall ikke noe problem at hun bruker det noe lite. Tror nesten det er mindre flaut for henne enn at dere tar frem potta. Om hun likevel våkner til å bruke potta går det vel bra å gå ned på do også? 

Hvordan er saft til vanlig bedre enn brus?

• Liker 2
Skrevet

julemamma her igjen.. Hun drikker for det meste vann, saft på fredag som regel. Hun drikker meste brus til bursdager, julen og andre høytider.. Nattan som var nå så våkent hun å tisset på pottet, rundt kl 0100. Jeg var opp å tømte den. ( grunnet en trapp ned fra 2 etasjen vi driver å bygger om så er det helt mørkt der, hun er redd for å gå ned på natten.) men på morgene var bleien tisset ut når hun sto opp. Så hun kjenner at hun må tisse, men tror grunnet julen så blir det mer drikke, mat og sene kvelder en hun er vant med. Hun har en bror som er sengevæter. Så vi snakker ikke så mye om det nå vi står opp.
i kveld nå så ga vi henne mindre å drikke, men når man er i selskap til kl 20, fra kl 17 så må jo barna få drikke. Hun sovet like før kl 20.30. Jeg var opp for 10 min siden å sjekket, da satt hun på potten og tisset. Jeg tørket og gikk ned. Hun sa at neste uke da skulle hun slutte med bleie. Så jeg tror nok at det går bra i julen her..

Ha en videre fin jul alle sammen!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

julemamma her igjen.. Hun drikker for det meste vann, saft på fredag som regel. Hun drikker meste brus til bursdager, julen og andre høytider.. Nattan som var nå så våkent hun å tisset på pottet, rundt kl 0100. Jeg var opp å tømte den. ( grunnet en trapp ned fra 2 etasjen vi driver å bygger om så er det helt mørkt der, hun er redd for å gå ned på natten.) men på morgene var bleien tisset ut når hun sto opp. Så hun kjenner at hun må tisse, men tror grunnet julen så blir det mer drikke, mat og sene kvelder en hun er vant med. Hun har en bror som er sengevæter. Så vi snakker ikke så mye om det nå vi står opp.
i kveld nå så ga vi henne mindre å drikke, men når man er i selskap til kl 20, fra kl 17 så må jo barna få drikke. Hun sovet like før kl 20.30. Jeg var opp for 10 min siden å sjekket, da satt hun på potten og tisset. Jeg tørket og gikk ned. Hun sa at neste uke da skulle hun slutte med bleie. Så jeg tror nok at det går bra i julen her..

Ha en videre fin jul alle sammen!

Da ga det mer mening at en potte kan være bra. Tenker dere å ha den der til trappen er fikset? Ikke stress med bleien om hun trenger den lenger. Når hun har holdt seg tørr en uke eller to kan dere tenke på å slutte

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Da ga det mer mening at en potte kan være bra. Tenker dere å ha den der til trappen er fikset? Ikke stress med bleien om hun trenger den lenger. Når hun har holdt seg tørr en uke eller to kan dere tenke på å slutte

julemamma her: Det blir nok til å ha potten der til trappen er ferdig ja. vi venter på noen deler.. Så den er ikke ferdig før i februar. Men jeg tror nok at hun er enig med å ha potten på soverommet til vi er ferdig med trappen. Hun blir 6 år på nyttårsaften. Glad for å vi kjøpten en potte som var litt større. I dag så hadde hun tisse i potten rundt kl 02 og bleie var ikke så full i dag:) Hun forstår det med tissing på natten, bror har brukt bleier siden han var liten på natten. Så hun reagerer ikke noe på det.. :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

julemamma her: Det blir nok til å ha potten der til trappen er ferdig ja. vi venter på noen deler.. Så den er ikke ferdig før i februar. Men jeg tror nok at hun er enig med å ha potten på soverommet til vi er ferdig med trappen. Hun blir 6 år på nyttårsaften. Glad for å vi kjøpten en potte som var litt større. I dag så hadde hun tisse i potten rundt kl 02 og bleie var ikke så full i dag:) Hun forstår det med tissing på natten, bror har brukt bleier siden han var liten på natten. Så hun reagerer ikke noe på det.. :)

Høres bra ut. Når det er spesielle grunner er det helt problemfritt med potte og bleie selv til så store barn. Heldig at trusebleien holder. Vet mange som må over til tapebleier, og det blir fort litt vanskeligere. 

Skrevet

Man tar ikke bleie på en 5-åring utenom det ligger en sykdom eller noe lignende. 

Du kutter bort drikkingen sent på ettermiddagen og vekker barnet ditt senere på kvelden sånn hun får gått på do. 

• Liker 1
Skrevet
Kenelz skrev (22 minutter siden):

Man tar ikke bleie på en 5-åring utenom det ligger en sykdom eller noe lignende. 

Du kutter bort drikkingen sent på ettermiddagen og vekker barnet ditt senere på kvelden sånn hun får gått på do. 

Det er jo kun for en kort periode mens de jobber med trappa. Det burde gå bra. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo kun for en kort periode mens de jobber med trappa. Det burde gå bra. 

Synes uansett det er en dum løsning. Man lærer ikke et stort barn til å tisse seg ut uansett om det er for en kort periode. Bleier er for babyer og barnet skal skjønne det. 

• Liker 1
Skrevet
Kenelz skrev (11 minutter siden):

Synes uansett det er en dum løsning. Man lærer ikke et stort barn til å tisse seg ut uansett om det er for en kort periode. Bleier er for babyer og barnet skal skjønne det. 

Nå er ikke barnet så stort heller. Er ikke så uvanlig å ikke være tørr på natten før skolestart. 

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nå er ikke barnet så stort heller. Er ikke så uvanlig å ikke være tørr på natten før skolestart. 

Barnet blir 6 år gammel nå i des (?) og jo, er man over 3 år gammel så er man for stor til å bruke bleie så lenge barnet er frisk. 

Har en 6 åring som har ofte vært uheldig, men tar ikke på bleie. Det blir alt for lett og barnet venner seg til å tisse seg ut enda oftere enn nødvendig.

Det vi gjør for å unngå uhell er å vekke barnet for å gå på do før vi selv legger oss og passe på at barnet ikke drikker for mye før legging. Vi har også tisselaken under lakenet for sikkerhetsskyld.

Og det gjør vi selvom badet oppe er under oppussing og vi har nødt til å benytte et gammelt bad i kjelleren fra 60-tallet. Her har vi nødt til å ta på oss sko og jakke før vi går ned dit. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...