GrønnNellik68 Skrevet 24. desember 2020 #1 Skrevet 24. desember 2020 Jeg syns smitten bare øker og øker jo strengere tiltak man har. Kan jo bare se frem til en svart januar når det har vært stappfulle fly siste 3-4 dagene på flyplassen her. Aldri sett så mye folk på farten jeg siden jeg kom hit i juli. og julen må jeg kjøre rundt på alle de som ikke klarer å la være å feste... ser virkelig frem til januar🙈
2ro Skrevet 24. desember 2020 #2 Skrevet 24. desember 2020 Tiltakene blir strengere jo mer smitte vi har... Og smitten stiger pga de som ikke følger tiltakene. Synd, for det går ut over alle. Januar blir nok trassig mange plasser. 13
Capt. Obvious Skrevet 24. desember 2020 #3 Skrevet 24. desember 2020 Men det er vel ikke så mange flyt? Ja, når regjeringen løsnet opp til jul og tillot et par større selskaper, så blir det jo sånn. Hadde man strammet inn skikkelig til 2-4 uker før jul, så kunne situasjonen vært en annen. 1
Nicky B Skrevet 24. desember 2020 #4 Skrevet 24. desember 2020 Vil tro det er fordi store deler av det kollektive vi'et har bestemt seg for at egne behov er viktigere enn samfunnets/ lærerenes/sykepleiernes/eldre/folk i risikokogruppen etc sine behov. Vi lever i et "me, myself and I" samfunn og de har slettes ikke tid til å teste seg eller gjøre andre tiltak, for egen julefeiring på bekostning av alle andre er tross alt viktigere. "Straffen" kommer i januar da vi alle må på hjemmekontor/hjemmeskole og bare de mest nødvendige ærender kan tas fordi smitten har eksplodert og vaksineringen tar tid. 15
GrønnNellik68 Skrevet 24. desember 2020 Forfatter #5 Skrevet 24. desember 2020 Capt. Obvious skrev (1 minutt siden): Men det er vel ikke så mange flyt? Ja, når regjeringen løsnet opp til jul og tillot et par større selskaper, så blir det jo sånn. Hadde man strammet inn skikkelig til 2-4 uker før jul, så kunne situasjonen vært en annen. Mange fly per dag skal vi se har appen her... i går 23 ... 43-44 fly blir noen mennesker men litt blanding i størrelsene på flyene men 35-40 fly har d vært de siste dagene og alle stapp fulle. Det blir noen 1000 mennesker det.
GrønnNellik68 Skrevet 24. desember 2020 Forfatter #6 Skrevet 24. desember 2020 Burde heller stengt alt i 10 dager .. hele forbanna Norge og holdt grensene stengt hadde vi kunnet levd ganske normalt nå. Alle på en gang i 10 dager .. 4
GrønnNellik68 Skrevet 24. desember 2020 Forfatter #7 Skrevet 24. desember 2020 Det tullet de driver med. En av ett ektepar sitter i karantene mens kona er ute og jobber og barna er på skola.. hva er vitsen? Hvis han var positiv, da hadde jo resten av familien fått masse med tid til å spre det videre. 4
Druid Skrevet 24. desember 2020 #8 Skrevet 24. desember 2020 Bente1234 skrev (12 minutter siden): Jeg syns smitten bare øker og øker jo strengere tiltak man har. Kan jo bare se frem til en svart januar når det har vært stappfulle fly siste 3-4 dagene på flyplassen her. Aldri sett så mye folk på farten jeg siden jeg kom hit i juli. og julen må jeg kjøre rundt på alle de som ikke klarer å la være å feste... ser virkelig frem til januar🙈 Det anarkististiske mantra: «Lover virker ikke. Hvis jeg respekterer samfunnsgrensene, innordner jeg meg, hvis ikke bryter jeg dem.» Tiltakene blir mindre fulgt, vi er i en periode der kulturelle ritualer overstyrer det overordnede samfunnet. Og folk er generelt slitne. Mange har overlevd på håp. Håpet om «neste sommer» er på vei til å blekne. Og mennesker er ikke gode til å takle situasjoner som strekker seg over et år, vi er ikke programmert for langtidstenking, det er ikke slik vi har blitt Apex Predator... 4
isw Skrevet 24. desember 2020 #9 Skrevet 24. desember 2020 (endret) Bente1234 skrev (3 minutter siden): Burde heller stengt alt i 10 dager .. hele forbanna Norge og holdt grensene stengt hadde vi kunnet levd ganske normalt nå. Alle på en gang i 10 dager .. Enig. Men smittetallene øker nok nå mest fordi ekstremt mange har testet seg før jul. Det gjør at man oppdager mye mer smitte. Det mest relevante tallet er jo egentlig antall smittede pr 100 tester. Det tallet stiger foreløpig ikke Endret 24. desember 2020 av isw 6
GrønnNellik68 Skrevet 24. desember 2020 Forfatter #10 Skrevet 24. desember 2020 isw skrev (Akkurat nå): Enig. Men smittetallene øker nok nå mest fordi ekstremt mange har testet seg før jul. Det gjør at man oppdager mye mer smitte. De sa jo nettopp at mye mindre hadde testet seg før jul har jeg hørt da?🤷♀️ 1
isw Skrevet 24. desember 2020 #11 Skrevet 24. desember 2020 Bente1234 skrev (2 minutter siden): De sa jo nettopp at mye mindre hadde testet seg før jul har jeg hørt da?🤷♀️ Jeg skjønte at det var en bekymring for det, men ut fra statistikken som er offentliggjort synes antall tester å stige ganske bratt 😊 1
PetterKanin Skrevet 24. desember 2020 #12 Skrevet 24. desember 2020 Mye sosialt i førjulstiden. Mange på samme sted samtidig.
KvinneguidenBruker Skrevet 24. desember 2020 #13 Skrevet 24. desember 2020 PetterKanin skrev (4 minutter siden): Mye sosialt i førjulstiden. Mange på samme sted samtidig. Jepp. Folk er dumme!
Enda en tulling Skrevet 24. desember 2020 #14 Skrevet 24. desember 2020 Bente1234 skrev (9 minutter siden): De sa jo nettopp at mye mindre hadde testet seg før jul har jeg hørt da?🤷♀️ Både VG, DHI og sikkert andre har oversikt over antall tester utført. Det har definitivt gått opp i det siste, i takt med antall påvist smittede. Andelen positive derimot har gått slakt nedover, i den grad det har noen betydning, den avhenger jo også av hvem som testes. 3
Enda en tulling Skrevet 24. desember 2020 #15 Skrevet 24. desember 2020 Bente1234 skrev (23 minutter siden): Burde heller stengt alt i 10 dager .. hele forbanna Norge og holdt grensene stengt hadde vi kunnet levd ganske normalt nå. Alle på en gang i 10 dager .. Hvotfot kommer dette forslaget igjen og igjen? Har vel ikke akkurat vært noen stor suksess der det har vært provd. Se på Wales f.eks. Høyeste smittetallene i UK og stengt siden oktober, skulle vare være to uker. Hvis du mener bokstavelig talt alt, inkl alle ledd i matforsyningen, helsevesen osv, hvor mange er du villig til å la stryke med i håp om å få ned smittetallene? Jeg sier "i håp om" da det er lite trolig at det vil virke, og om det mot formodning gjør det er det bare midlertidig, inntill smittetallene øker igjen 1
Gjest Optimo Skrevet 24. desember 2020 #16 Skrevet 24. desember 2020 Nei, folk er vel lei, da. Og det hjelper ikke på at det blir spredt holdninger om at viruset ikke er så farlig heller. "Bare null komma dittidatt prosent dødelighet".. Snakk med sykehuspersonal i f.eks Stockholm om det. Der det snart ikke er plass til en eneste intensivpasient til, om det så er korona eller noe helt annet. Det er så unødvendig det vi ser nå med økte smittetall. Alle vet hvordan vi skal unngå smitte. Gruer meg litt til sent i januar.. Håper det beste men frykter det blir mer hjemmekontor ja...
mima Skrevet 24. desember 2020 #17 Skrevet 24. desember 2020 (endret) Forklaringen på varierende smittetall er at det blant annet alltid kommer til å være noen som har viruset, eller er forkjøla (med feks. Falsk positiv test) særlig om vinteren. Man kan ikke drive å skylde på hverandre hele tiden - «hadde bare ikke folk vært så egoistiske og besøkt familien sin»-hadde ikke folk tatt bussen» -«det er sikkert de som samles flere enn fem»- «hadde bare skolene vært stengt»- «det er sikkert de forferdelige egotistiske personene som har spist ute på restaurant» osv. osv. Endret 24. desember 2020 av mima 2
Capt. Obvious Skrevet 24. desember 2020 #18 Skrevet 24. desember 2020 Bente1234 skrev (58 minutter siden): Mange fly per dag skal vi se har appen her... i går 23 ... 43-44 fly blir noen mennesker men litt blanding i størrelsene på flyene men 35-40 fly har d vært de siste dagene og alle stapp fulle. Det blir noen 1000 mennesker det. Det er jo likevel en solid nedgang over tid, det er godt over 300K passasjerer som lander på måneden i kvartalet (tall fra 3. kvartal 2020), og det betyr over 100K i måneden. 1
Capt. Obvious Skrevet 24. desember 2020 #19 Skrevet 24. desember 2020 Guile skrev (9 minutter siden): Nei, folk er vel lei, da. Og det hjelper ikke på at det blir spredt holdninger om at viruset ikke er så farlig heller. "Bare null komma dittidatt prosent dødelighet".. Snakk med sykehuspersonal i f.eks Stockholm om det. Der det snart ikke er plass til en eneste intensivpasient til, om det så er korona eller noe helt annet. Det er så unødvendig det vi ser nå med økte smittetall. Alle vet hvordan vi skal unngå smitte. Gruer meg litt til sent i januar.. Håper det beste men frykter det blir mer hjemmekontor ja... Det kan du jo takke regjeringen for, som "godkjente" to større selskap i løpet av julen. Det budskapet ble nok ganske godt oppfattes, og det antallet vil nok strekkes litt der man ønsker litt flere enn 10. "Ja, men det er jo ikke så farlig å ha 12, bare to mer". 2
Catbert Skrevet 24. desember 2020 #20 Skrevet 24. desember 2020 Smittetallene har økt fordi mange flere tester seg nå før jul. Det har blitt lettere å teste seg og flere tester seg før de skal hjem til familie o.l. 2
Anbefalte innlegg