4kløveren Skrevet 24. desember 2020 #1 Skrevet 24. desember 2020 (endret) Er det noen som kan noe om dette eller har erfaring? Jeg er livsarving, og i dette dødsboet er det ei hytte på festet tomt. Problem: Løst Endret 12. januar 2021 av 4kløveren
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #2 Skrevet 24. desember 2020 Kondolerer Jeg har vært på sidelinjen i en prossess med å få ordnet opp i hjemmelserklæring og tinglysing av gammel festekontrakt på en hytte hvor både opprinnelig eier og første arving har gått bort for ganske mange år siden. Det var testamente og det har vært antatt at alt var i orden. Alt har vært oppført på ligning i alle år. Det har vært flere "frem og tilbake" sendinger og noe telefonkontakt med saksbehandler for at alt skulle bli rett. Siden siste arveoppgjør/eierskifte var nesten 20 år siden så har det blitt litt vanskelig å bestemme markedsverdi, det måtte også innhentes underskrifter fra arvingene i det første dokumentet. Så min erfaring med kartverket er at det tar tid, men det blir ordnet opp i. Når man først har fått en saksbehandler er det også lettere å ta kontakt med denne på telefon så det går lettere å få det rett før neste innsending. Jeg har forstått det som om nye lover ikke kan ha tilbakevirkende kraft? Den nye arveloven burde ikke kunne påvirke et skifte som allerede er i gang? Det er veldig mye jobb å få alle papirer og alt ordnet med et skifte. Jeg har selv måtte gå gjennom det, men som eneste arving etter ektemannen min var det ikke det mest kompliserte. Der det er flere arvinger synes jeg den som eventuelt påtar seg å være bobestyrer bør kompenseres for dette. Avhengig av hvor mye som må gjøres og om alle arvingene kan være med å rydde hus/bolig eller stille opp på praktiske gjøremål. Kanskje ikke det mest informative svaret, men jeg håpet at det kanskje kunne hjelpe deg å slappe av litt. Det er over ca 40 år siden det første arveoppgjøret med manglende tinglysing hos oss var. Nå er alt på plass. Anonymkode: 32ef1...a52
4kløveren Skrevet 24. desember 2020 Forfatter #3 Skrevet 24. desember 2020 (endret) Hei, og takk for svar! Det tar tid ja... Jeg tror heller ikke en ny arvelov vil påvirke vår sak. Endret 12. januar 2021 av 4kløveren
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå