AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #1 Skrevet 24. desember 2020 Jeg har slitt med dårlig selvtillit og angst siden jeg var ca. 10 år. Har karret meg gjennom tenårene med å være stille og usynlig, og i 20-årene og har snart kommet meg gjennom 30-årene, men det har gått veldig dårlig hele veien. Mange tror jeg er evneveik og dum, men det er jeg ikke. Er egentlig smart og oppegående. Tror jeg har høy intelligens som jeg aldri har fått brukt. Jeg brenner etter å få brukt meg selv og å utvikle meg selv, men min dårlige selvtillit og angst ødelegger alt... Så er det lett for andre å undervurdere meg og å tråkke på meg fordi de føler seg sterkere og bedre enn meg. Så istedenfor å vise hva jeg er god for har jeg alltid tatt det dårligste innen jobb og alt annet... Hva skal jeg gjøre??? Er det mulig å få hjelp med dette? Anonymkode: 67ec5...c3d 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #2 Skrevet 24. desember 2020 Selvfølgelig er det hjelp å få! Har du snakket med fastlegen? Han kan skrive ut antidepressiva. Finn ut hva som funker for deg. Jeg har alltid slitt med dårlig selvtillit, angst, sosial angst osv. Gikk først på Cipramil som fungerte en stund. Det sluttet å fungere, så jeg begynte på Venlafaxin (Effexor). Denne medisinen hjelper også mot sosial angst. Jeg kan fortsatt føle litt på den sosiale angsten, men det meste er borte. Som igjen har gjort til at jeg tør mer å være meg selv. Vise hva jeg er god for. Har fått et helt nytt liv!! Jeg vet at mange er imot medisiner, men det har virkelig fungert for meg. Er annet alternativ er psykolog. Har du prøvd noe som helst? Anonymkode: e791d...730 4
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #3 Skrevet 24. desember 2020 Snakk med legen din og be om henvisning:) Jeg kan relatere til det du sier her og jeg har en personlighetsforstyrrelse. Men jeg er også overbevist om at jeg faktisk ER evneveik og dum, ubrukelig, inkompetent, og direkte ond i mine dårlige øyeblikk. Startet på antidepressiva og det er definitivt min beste avgjørelse noen sinne. Å gå i behandling kommer på en god andreplass. Så vær så snill å snakk med fastlegen, skriv gjerne ned litt stikkord i forkant:) Anonymkode: fd9cf...5e1 5
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #4 Skrevet 24. desember 2020 Så man får bedre selvtillit av medisiner? Vet at man kan få medisin som sosial angst, men vil helst ikke bruke medisin da.. Skulle ønske jeg kunne bare gjøre det jeg vil i livet uten disse stengslene og begrensningene mine. Må også legge til at jeg føler at ingen liker meg og at ingen vil meg vel. At de ikke vil at Jeg skal få til noe i livet...så da stopper alt opp for meg. Klarer ikke gjøre noe og blir helt handlingslammet Anonymkode: 67ec5...c3d 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #5 Skrevet 24. desember 2020 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Snakk med legen din og be om henvisning:) Jeg kan relatere til det du sier her og jeg har en personlighetsforstyrrelse. Men jeg er også overbevist om at jeg faktisk ER evneveik og dum, ubrukelig, inkompetent, og direkte ond i mine dårlige øyeblikk. Startet på antidepressiva og det er definitivt min beste avgjørelse noen sinne. Å gå i behandling kommer på en god andreplass. Så vær så snill å snakk med fastlegen, skriv gjerne ned litt stikkord i forkant:) Anonymkode: fd9cf...5e1 Hva slags personlighetsforstyrrelse har du? Eupd? Anonymkode: 67ec5...c3d 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #6 Skrevet 24. desember 2020 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Selvfølgelig er det hjelp å få! Har du snakket med fastlegen? Han kan skrive ut antidepressiva. Finn ut hva som funker for deg. Jeg har alltid slitt med dårlig selvtillit, angst, sosial angst osv. Gikk først på Cipramil som fungerte en stund. Det sluttet å fungere, så jeg begynte på Venlafaxin (Effexor). Denne medisinen hjelper også mot sosial angst. Jeg kan fortsatt føle litt på den sosiale angsten, men det meste er borte. Som igjen har gjort til at jeg tør mer å være meg selv. Vise hva jeg er god for. Har fått et helt nytt liv!! Jeg vet at mange er imot medisiner, men det har virkelig fungert for meg. Er annet alternativ er psykolog. Har du prøvd noe som helst? Anonymkode: e791d...730 Får man bedre selvtillit av medisiner? Anonymkode: 67ec5...c3d 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #7 Skrevet 24. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så man får bedre selvtillit av medisiner? Vet at man kan få medisin som sosial angst, men vil helst ikke bruke medisin da.. Skulle ønske jeg kunne bare gjøre det jeg vil i livet uten disse stengslene og begrensningene mine. Må også legge til at jeg føler at ingen liker meg og at ingen vil meg vel. At de ikke vil at Jeg skal få til noe i livet...så da stopper alt opp for meg. Klarer ikke gjøre noe og blir helt handlingslammet Anonymkode: 67ec5...c3d Medisinene i seg selv gir deg ikke bedre selvtillit. Men de kan hjelpe deg til å drite litt mer i hva andre måtte mene og tenke om deg. Som igjen vil hjelpe deg til å gjøre det DU vil, og som igjen vil gi deg selvtillit. Anonymkode: e791d...730 4
MortenMinstelønn Skrevet 24. desember 2020 #8 Skrevet 24. desember 2020 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Er det mulig å få hjelp med dette? Det kan du. Det er masse hjelp å få. Ikke gi opp. Det å gi opp er så endelig. Folk flest vil aller helst hjelpe til. Og folk flest kjenner seg igjen. Ingen er så tøffe som de utgir seg for å være. Skulle ønske jeg kunne hjelpe til. Klem fra meg:) 4
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #9 Skrevet 24. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva slags personlighetsforstyrrelse har du? Eupd? Anonymkode: 67ec5...c3d Jeg er engstelig/unnvikende, og angst og depresjon går ofte hånd i hånd med den. Kan også svare på dette med selvtillitt og antidepressiva; det gir det bedre selvtillitt indirekte. Vonde tanker og følelser er lettere å ignorere, stilne og distrahere seg fra. Det er mulig å velge å være positiv om det gir noen mening:P Og du gir generelt litt mer faen, på en god måte:) Anonymkode: fd9cf...5e1 6
MortenMinstelønn Skrevet 24. desember 2020 #10 Skrevet 24. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og du gir generelt litt mer faen, på en god måte:) Det er noe mange av oss trenger. Å bekymre seg for ting som ikke skjer krever så mye energi. De fleste ting vi bekymrer oss for, skjer ikke. Folk jager deg ikke. Ingen er ute etter deg. Jeg har lært meg det. 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #11 Skrevet 24. desember 2020 Takk for svar alle sammen. Godt å få prate om dette. Syns det er vanskelig å forklare til andre hva jeg sliter med og hvor begrenset livet mitt er. Noen ganger tenker jeg at jeg hadde hatt det best som uføretrygded... Da ville livskvaliteten økt veldig. Anonymkode: 67ec5...c3d 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #12 Skrevet 24. desember 2020 MortenMinstelønn skrev (23 minutter siden): Det er noe mange av oss trenger. Å bekymre seg for ting som ikke skjer krever så mye energi. De fleste ting vi bekymrer oss for, skjer ikke. Folk jager deg ikke. Ingen er ute etter deg. Jeg har lært meg det. Ja absolutt! Jeg vokste dog opp at folk jaget og var ute etter meg, og det tok meg lang, lang tid å avlære dette, og at folk flest er ålreite folk. Men som du sier, mye var også bare i hodet mitt:) Virkelig der og da, men ikke sånn egentlig. AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Takk for svar alle sammen. Godt å få prate om dette. Syns det er vanskelig å forklare til andre hva jeg sliter med og hvor begrenset livet mitt er. Noen ganger tenker jeg at jeg hadde hatt det best som uføretrygded... Da ville livskvaliteten økt veldig. Anonymkode: 67ec5...c3d Jeg var 15 år når min mor ble uføretrygdet, dog pga. fysiske plager(så vidt jeg vet), og når jeg så hvor mye det begrenset livet hennes, og fortsatt gjør det, så tror jeg ikke ufør er noe å hige etter. Det vil nok lette en del utfordringer du har(tanken streifet meg også da det stormet som verst!), men det vil også skape mange. Jeg f.eks. sliter med ensomhet. Om jeg ikke har jobben å gå til så blir jeg jo enda mer ensom da jeg privat har et veldig lite nettverk. Har ikke familie, har to venner her jeg bor. Så jeg synes heller du skal satse på å få hjelp med plagene dine, det er hjelp å få, dog litt ventetid. Kan slenge inn tips om 7cups of tea her(beware, du vet aldri hvem du snakker med så ikke alltid man får en god match), og evt. blogge om tankene? Kan hjelpe å sortere dem, treffe mennesker i samme situasjon osv.:) Anonymkode: fd9cf...5e1 4
Virrevirrevapp Skrevet 24. desember 2020 #13 Skrevet 24. desember 2020 Har du fått tatt fagbrev eller ei anna utdanning?
MortenMinstelønn Skrevet 24. desember 2020 #14 Skrevet 24. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja absolutt! Jeg vokste dog opp at folk jaget og var ute etter meg, og det tok meg lang, lang tid å avlære dette, og at folk flest er ålreite folk. Men som du sier, mye var også bare i hodet mitt:) Virkelig der og da, men ikke sånn egentlig. Jeg har også opplevd at folk ønsket meg død. I jobb. Men det var ett sted. Ikke overalt. Jeg er trygg i Norge. Jeg ønsker deg en fin jul og ikke minst; en fin fremtid. 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #15 Skrevet 24. desember 2020 Folk elsker å hjelpe dem som er villige til å hjelpe seg selv. Man får selvtillit av å jobbe med seg selv, utfordre grensene sine. Hva har du gjort så langt? Har du feks googlet "angst, hjelp"? Hvorfor, hvorfor ikke, hva skjedde? Anonymkode: 51357...9cb 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #16 Skrevet 24. desember 2020 MortenMinstelønn skrev (9 timer siden): Jeg har også opplevd at folk ønsket meg død. I jobb. Men det var ett sted. Ikke overalt. Jeg er trygg i Norge. Jeg ønsker deg en fin jul og ikke minst; en fin fremtid. Jeg opplevde det på hjemplassen, men flyttet jo derfra etter VGS, men tok likevel lang tid å avlære. Nå bor jeg trygt og godt i en av norges største byer og det er dette jeg anser som hjemme:) God jul og fremtid til deg også:) Anti-depressiva FTW! Anonymkode: fd9cf...5e1 4
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #17 Skrevet 24. desember 2020 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Selvfølgelig er det hjelp å få! Har du snakket med fastlegen? Han kan skrive ut antidepressiva. Finn ut hva som funker for deg. Jeg har alltid slitt med dårlig selvtillit, angst, sosial angst osv. Gikk først på Cipramil som fungerte en stund. Det sluttet å fungere, så jeg begynte på Venlafaxin (Effexor). Denne medisinen hjelper også mot sosial angst. Jeg kan fortsatt føle litt på den sosiale angsten, men det meste er borte. Som igjen har gjort til at jeg tør mer å være meg selv. Vise hva jeg er god for. Har fått et helt nytt liv!! Jeg vet at mange er imot medisiner, men det har virkelig fungert for meg. Er annet alternativ er psykolog. Har du prøvd noe som helst? Anonymkode: e791d...730 Medisiner er ingen bra løsning! Anonymkode: 14712...dec
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #18 Skrevet 24. desember 2020 Vet veldig godt hvordan du har det Det å føle på et ubrukt potensiale er veldig hemmende. Men du virker så motivert at dette er jeg sikker på du greier! Anonymkode: b7b07...d7a 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #19 Skrevet 24. desember 2020 Det er ingenting du kan gjøre, bare takle det. Anonymkode: ddc2a...329
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå