Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har helt siden fødsel delammet (fikk melk sent pga. stor blødning og baby som ikke orket å die så mye pga. gulsott).

Nå er baby 3 mnd og får som regel 200-250 ml mme daglig i tillegg til pupp. Om baby ikke får dette det gråting pga sult.. pleier å legge han på puppen både før og etter mme. Baby dier flere timer daglig, og sover mye med puppen i munn. 

Ammer frem til ettermiddagen, da drikker han mellom 80-150 ml en gang mellom 16-18. Da etter å ha ligget på puppen frem til det blir kaving og gråting pga. han ikke får ut så mye melk. Ammer igjen før han får en flaske til før leggetid rundt kl 22. Da drikker han alt mellom 30-150 ml..

Det sies jo at melkeproduksjonen skal øke ved å legge baby ofte til puppen. Det gjør jeg, han ligger på puppen store deler av dagen fordi han kun sover oppå meg. Sovner innimellom så ikke alltid like effektiv men.. puppen hver 2.-3. time utenom på natten. Har ikke mulighet til å pumpe på dagen pga. baby ikke vil ligge alene. Og måltidene varer i rundt 1 time hver 2.-3 time.

Er det noe annet jeg kan gjøre? Vet det er dumt å gi mme når målet er å øke produksjonen, men baby er jo tydelig sulten😪

Anonymkode: 0f1ae...e54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ammehjelpen.no har info.

Men så vidt jeg husker er nattamming mer effektivt. Evt pumping om du ikke klarer vekke babyen, men amming er mer effektivt. Prøve samsoving en periode og bare koble på om natten?

Alltid tilby pupp først. Og husk at du går aldri tom for melk, så baby kan spise så lenge du orker før du tilbyr mme. Selv om pumpene føles tomme får baby ut melk  og den er fetere og mer kaloririk.

Anonymkode: b2652...9e7

Skrevet

Og en ting til, det du beskriver høres ut som normal kveldsuro  ikke nødvendigvis sult. Du kan og lese om det på Ammehjelpen.no 

Anonymkode: b2652...9e7

• Liker 2
Skrevet

Gi mme med hjelpebryst? Nattamming er også best for å øke produksjonen. 

Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

Jeg skjønner du gjerne vil fullamme, men dette blir like mye et spørsmål om du skal prioritere det på bekostning av søvn og hvile.

Du begynte jo ikke med delammimg for moro skyld.

Babyen din er oppå deg døgnet rundt, og du sover lite.

Kanskje den flasken etterpå er det som gjør at det ikke tipper over for deg? 🤷‍♀️

Jeg bare tenker at øking av produksjon krever mye jobb når det ikke har skjedd greit etter 3 mnd, du har knapt hendene fri nå, og psyken din har nok bedre av at du prioriterer den bittelille tiden for deg selv enn å sitte halve natta og pumpe med sint klistermerkebaby som ikke får sove.

Men om du absolutt VIL forsøke, så er det råd på Ammehjelpen. 

Om kveldsuroen ikke skyldes sult skal annet enn bare mat hjelpe, og de sluker ikke en hel flaske på rappen og faller til ro uten mer magevondt/mye gulp. Da heter det «sulten», ikke «uro». 

Om kort tid spiser babyen fast føde og det er ikke SÅ lenge til ammestopp/nedtrapping. 

Prøv å vurdere innsatsen langsiktig :) 

Endret av Fnuggolina
Skrevet

Du kan få en ammeveileder fra ammehjelpen som hjelper med en plan som passer deg og mini. Det var fantastisk god hjelp da jeg fikk siste. 

Gjest Fnuggolina
Skrevet
Lipyros skrev (8 minutter siden):

Du kan få en ammeveileder fra ammehjelpen som hjelper med en plan som passer deg og mini. Det var fantastisk god hjelp da jeg fikk siste. 

Jo....men hjelper det om babyen allerede ligger på puppen omtrent døgnet rundt og dier i timesvis uten å bli mett bare av det? 🤷‍♀️

Det er langt mer normalt med den nattflaska enn endel tror. 

Det er korona nå, og neppe helt innafor smittevern å ha en ammeveileder hjemme :) 

Skrevet
On 12/24/2020 at 12:46 AM, AnonymBruker said:

Har helt siden fødsel delammet (fikk melk sent pga. stor blødning og baby som ikke orket å die så mye pga. gulsott).

Nå er baby 3 mnd og får som regel 200-250 ml mme daglig i tillegg til pupp. Om baby ikke får dette det gråting pga sult.. pleier å legge han på puppen både før og etter mme. Baby dier flere timer daglig, og sover mye med puppen i munn. 

Ammer frem til ettermiddagen, da drikker han mellom 80-150 ml en gang mellom 16-18. Da etter å ha ligget på puppen frem til det blir kaving og gråting pga. han ikke får ut så mye melk. Ammer igjen før han får en flaske til før leggetid rundt kl 22. Da drikker han alt mellom 30-150 ml..

Det sies jo at melkeproduksjonen skal øke ved å legge baby ofte til puppen. Det gjør jeg, han ligger på puppen store deler av dagen fordi han kun sover oppå meg. Sovner innimellom så ikke alltid like effektiv men.. puppen hver 2.-3. time utenom på natten. Har ikke mulighet til å pumpe på dagen pga. baby ikke vil ligge alene. Og måltidene varer i rundt 1 time hver 2.-3 time.

Er det noe annet jeg kan gjøre? Vet det er dumt å gi mme når målet er å øke produksjonen, men baby er jo tydelig sulten😪

Anonymkode: 0f1ae...e54

Trapp gradvis ned mengden mme du tilbyr pr dag. Og så må mam tåle uro på kvelden. Det er normalt selv for de med nok melk.

Anonymkode: 363b7...867

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...