Gå til innhold

Anspent julefeiring hos mor som ikke har den sosiale takten på plass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor er en sær einstøing, som har blitt enda særere de siste år etter at min far gikk bort litt for tidlig..

Nå er vi samlet her, jeg, bror, hans kone og hans to barn som er tidlig i tenårene..  vi ler mye sammen, har gode diskusjoner og generelt god kjemi og mye humor. Min mor greier ikke henge med på dette da hun ikke har helt takt og tone på det sosiale plan. Hun er veldig opptatt av at man skal sitte pent å være snill og still. Sier fort «slutt med dette tullet» osv i streng tone når vi spøker og prater lettbeint oss i mellom. Vi overser ofte de krasse kommentatenr hennes å fokuserer på å være blide og hyggelige for å holde setningen god. Min svigerinne unngår å starte samtaler med henne da det uansett bare blir rot, Mor tar heller ikke initiativ til samtaler da hun ikke evner noe dypere enn å snakker om været eller en ny lysestake evt..

Tidligere har vi går veldig på tåhev for å leve opp til mors «ikke tøyse, men være alvorlig å still å sitt pent» holdning. Nå tar vi oss litt mer til rette ved å la personligheten vår få ta plass.. Det et tydelig av mor ikke trives med dette.. Hun henger ikke med på de sosiale kodene og dermed blir alt bare fjas i følge henne.. Bør vi føye oss etter hvordan hun opplever ting? Kan legge til at hun er alene uten særlig nettverk og vi andre bor i en annen del av landet, så hun har ikke sosiale antenner helt på plass, utstråler en krass væremåte fremfor godhet og trygghet.. visst det gir noen mening..

Anonymkode: 59ac5...78d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun kan føye seg. Kan jo prøve å si til henne at dere har det morsomt og fint sammen, når hun ber dere slutte å «tulle». Moren min er lik, slitsomt..både for henne og oss andre 

Anonymkode: 1dfc9...013

• Liker 4
Skrevet

Tenker dere kan arrangere selv fra neste år. Så blir det deres hus, og deres regler, når hun setter i gang. 

Og så er det lov å ta en prat med henne, og si at hun ødelegger den gode stemningen gjennom sin væremåte. 

Anonymkode: 9bbad...093

• Liker 6
Skrevet

Hun kommer nok ikke til å forandre seg uansett hvor mye dere vil det, så jeg tenker at det sikkert er greit at dere holder tonen dere pleier. Hun er jo litt vandt med det da regner jeg med, siden dere har feira sammen før. Men du kan jo prøve å inkludere henne litt mer ved å snakke om ting hun kan bli litt med på. 

Anonymkode: 428b6...e42

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar.

har prøvd ø snakke med henne flere ganger, men uten hell, en personlighet er jo ganske «satt» så ikke lett. Men synd  for det gjør jo at man syns det er ubehagelig å være her.

jeg og min bror er oppdratt til å ha personligheter som ikke tar mye plass. Men vi har jo utviklet oss etter vi flyter ut, å når vi nå snakker om ting og bruker humor så snur hun det til at vi har partnere som har forandret oss, så hun forakter min svigersøster og dette er første gang hun er med hit på flere år. Vanligvis har vi ikke jul hos mor. Jeg unngår og å ta med samboer hit da det er lite hyggelig.
Synd det sosiale skal være et problem. Hun går veldig fort i offerrollen å når hun møter bekjente på butikken å de prøver å småsnakke litt observerer jeg at hun alltid bruker muligheten til å klage i stede for å spørre hvordan det går tilbake osv.

jeg bor langt unna henne i det daglige. Men synd det skal være slik. Men men, vanskelige familierelasjoner er nok vanligere både her og der. Vi skal nok kose oss i jula, å prøve å ikke suge inn den negative utstrålingen hun byr på!

Anonymkode: 59ac5...78d

• Liker 1
Gjest byråkrati
Skrevet

Dette høres ut som personlighetsfortyrrelse eller annen sterk mental sykdom. Jeg tenker dere kan fortsette som dere pleier. Dere kan forsøke ta litt hensyn, men dere tar allerede mye hensyn når dere reiser hjem til henne til tross for hennes vanskelige væremåte. 

Skrevet

Gi henne noe å drikke? Eller er det også fy fy ?

Skrevet

Hun er nok usikker på situasjonen. Hva med og prøve å inkludere henne best mulig i samtalene, snakke om temaer hun også er opptatt av? Og akseptere at hun er som hun er. Kanskje ta en samtale under fire øyne og være tydelig på deres opplevelse og spørre henne hva hun tenker kan gjøre besøkene bedre.

Anonymkode: 18a5c...fe4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...