AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #1 Skrevet 23. desember 2020 Jeg sitter her og ser på julegavene, og ser at vi har trøbbel her i morgen. Har en 7 åring, som får en normal stor haug med gaver. Også har vi en 2 åring som får en absurd stor mengde med gaver fra en annen del av familien, som 7 åringen ikke får noe fra. Lurer på å gjemme unna 70% av gavene til 2 åringen, slik at de får ca like mange. 2 åringen har ikke noe formening om gaver, men forskjellen er så stor at 7 åringen kommer til å kjenne ordentlig på det. Er jeg ordentlig kjip hvis jeg løser det sånn? Anonymkode: 836ba...a5b 3
Fru Uperfekt Skrevet 23. desember 2020 #2 Skrevet 23. desember 2020 Gjør det du mener er best for deg og dere 13
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #3 Skrevet 23. desember 2020 En 2-åring kommer uansett til å bli overveldet av for mange gaver så det er ikke dumt å legge bort noen. Anonymkode: e076f...4fe 19
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #4 Skrevet 23. desember 2020 Jeg mener vel at vi får en kjip kveld når toåringen får ca 25 flere gaver enn syvåringen.... 🙈 Men det er litt kjipt å holde tilbake julegaver også.... Anonymkode: 836ba...a5b
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #5 Skrevet 23. desember 2020 Hadde iallefall sørger for å si fra til de som kun gir gave til bare ett av dine to barn, at til neste år kan de drite i gaver dersom de ikke gir til begge. Det er så jeg skjemmes av voksne folk! Sier ikke at alt skal hele tiden være 100% likt, men 25 gaver i forskjell på de to er drøyt mye.. Hadde gjemt unna, 7- åringen din kommer garantert til å føle på forskjellsbehandlingen. Anonymkode: 1e035...e40 25
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #6 Skrevet 23. desember 2020 Det høres uansett ut som alt for mye gaver for en 2-åring, og ei løsning vi valgte når lille var liten. Men du må jo uansett håndtere denne forskjellen før eller siden? Synes forøvrig det høres veldig rart ut at slekt gir kun til ene barnet i en familie, selv om de ikke nødvendigvis er i familie med begge. Er en nær nok til å gi ene barnet gave, så kjenner en også andre barnet godt. Anonymkode: e8283...3ad 8
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #7 Skrevet 23. desember 2020 Samme «problem» her. Vi gjemmer bort gavene slik at det blir cirka likt. Minsten blir bare overveldet uansett, og har mer glede av å få de resterende gavene litt spredt over romjula. Myke pakker kan feks legges bort. Akkurat på julaften er det viktigste at begge barna koser seg mest mulig 🥰 Anonymkode: 06b69...95d 3
Sjøbanan Skrevet 23. desember 2020 #8 Skrevet 23. desember 2020 Hvorfor får 2-åringen flere gaver? Det er litt umusikalsk dette, merker jeg. Er det at de har ulike fedre? Jeg synes vel de kan gi gaver til begge, istedenfor bare til én, hvis de skal gi gave. Det er kanskje verdt å t praten med de til neste år? Enorme mengder gaver er ikke noe bra for noen.. jeg foreslår at enkelte familiemedlemmer enten dropper å gi eller slår seg sammen med andre - evt gir deg litt penger som du kan kjøpe noe for. For jeg ser for meg at dette kan bli et større problem i fremtiden når barna blir større og mer bevisst. 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #9 Skrevet 23. desember 2020 Dette er en lang historie, men 2 åringen har et ekstra sett med besteforeldre, og det er de som er helt tulleruske på gavene. Vi prøvde å si fra i fjor, og det er noe mindre i år, men fremdeles fullstendig galskap. Vi har foreslått at de heller bør opprette en sparekonto hvis de har lyst til å bruke så mye. Men det var kjedelig... Anonymkode: 836ba...a5b
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #10 Skrevet 23. desember 2020 Mitt første barn får alltid flere gaver enn de andre. Dette er fordi hun har en annen pappa og hele hans familie som hun får gaver fra. I tillegg så får hun jo fra min familie og min nye manns familie. Mine andre barn får jo "bare" fra hans og min familie. Når de er så små som nå så er det nok greit å prøve å jevne det ut ved å legge unna litt pakker. Men etterhvert som de blir eldre kan jeg jo ikke nekte henne og åpne gavene sine til jul fordi det kan blir urettferdig for de andre. Da må de bare lære seg at hun har en annen familie i tillegg til oss som vi ikke har, og at de minste barna kan være glad for at jeg og pappa bor sammen. Anonymkode: c666f...4e6 5
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #11 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Dette er en lang historie, men 2 åringen har et ekstra sett med besteforeldre, og det er de som er helt tulleruske på gavene. Vi prøvde å si fra i fjor, og det er noe mindre i år, men fremdeles fullstendig galskap. Vi har foreslått at de heller bør opprette en sparekonto hvis de har lyst til å bruke så mye. Men det var kjedelig... Anonymkode: 836ba...a5b Altså, det er disse besteforeldrene som kjøper veldig mange gaver til 2-åringen? Her må du bare slå i bordet over galskapen, og skal i hvert fall ikke ha dårlig samvittighet for å sette til siden mesteparten av gavene de kommer med. Husregel på en gave per barn - de må gi en gave til 7-åringen også, ellers får de droppe gaver helt. Om du virkelig vil få fram poenget ditt, så returnerer du uåpnete gaver til disse besteforeldrene. 2-åringen kan få en gave fra dem, som normalt er. Mye bedre for 2-åringen også. Anonymkode: e8283...3ad 6
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #12 Skrevet 24. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Altså, det er disse besteforeldrene som kjøper veldig mange gaver til 2-åringen? Her må du bare slå i bordet over galskapen, og skal i hvert fall ikke ha dårlig samvittighet for å sette til siden mesteparten av gavene de kommer med. Husregel på en gave per barn - de må gi en gave til 7-åringen også, ellers får de droppe gaver helt. Om du virkelig vil få fram poenget ditt, så returnerer du uåpnete gaver til disse besteforeldrene. 2-åringen kan få en gave fra dem, som normalt er. Mye bedre for 2-åringen også. Anonymkode: e8283...3ad Ja, det er kun de. Jeg må ta en prat med de etter jul, for dette kommer til å bli skikkelig tullete hvis de fortsetter. Jeg vet de bare vil det beste, men det blir bare dumt. Anonymkode: 836ba...a5b 5
LillEve Skrevet 24. desember 2020 #13 Skrevet 24. desember 2020 (endret) Jeg kan forstå hvis faddere eller noen som har en spesiell "rolle" i livet til 2-åringen gir, men utrolig merkelig at SÅ mange mennesker har valgt å gi til ett av to barn. Merkelig uansett altså, men man er kanskje litt mer unnskyldt for idiotien dersom man står det ene barnet nærmere... Jeg forstår veldig godt at det er vanskelig! Tror jeg ville gjemt unna noen av gavene og spedd de litt utover uten av sjuåringen merket det? Leste resten av tråden nå. Ja, ville tatt en alvorsprat med besteforeldrene. Syns uansett de burde tenke litt lenger og gi litt oppmerksomheter til sjuåringen. Endret 24. desember 2020 av LillEve
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #14 Skrevet 24. desember 2020 LillEve skrev (Akkurat nå): Jeg kan forstå hvis faddere eller noen som har en spesiell "rolle" i livet til 2-åringen gir, men utrolig merkelig at SÅ mange mennesker har valgt å gi til ett av to barn. Merkelig uansett altså, men man er kanskje litt mer unnskyldt for idiotien dersom man står det ene barnet nærmere... Jeg forstår veldig godt at det er vanskelig! Tror jeg ville gjemt unna noen av gavene og spedd de litt utover uten av sjuåringen merket det? Det er bare de to som har tatt litt av. Resten av familien gir de sånn ca likt. Anonymkode: 836ba...a5b 1
Frøkensina Skrevet 24. desember 2020 #15 Skrevet 24. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er bare de to som har tatt litt av. Resten av familien gir de sånn ca likt. Anonymkode: 836ba...a5b Selv om de ikke er besteforeldre til 7-åringen så må de jo forstå at de ikke kan forskjellsbehandle barna så kraftig? Spesielt merkelig hvis 7-åringen og 2-åringen vokser opp sammen. Jeg ville holdt tilbake gaver sånn at de får omtrent likt.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #16 Skrevet 24. desember 2020 Frøkensina skrev (3 minutter siden): Selv om de ikke er besteforeldre til 7-åringen så må de jo forstå at de ikke kan forskjellsbehandle barna så kraftig? Spesielt merkelig hvis 7-åringen og 2-åringen vokser opp sammen. Jeg ville holdt tilbake gaver sånn at de får omtrent likt. De er tydeligvis vanskelig å forstå for dem. Men vi går ta en runde til med de etter jul. Så må vi heller gå til det skrittet å returnere gavene til neste år hvis det ikke blir bedre. Anonymkode: 836ba...a5b 4
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #17 Skrevet 24. desember 2020 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ja, det er kun de. Jeg må ta en prat med de etter jul, for dette kommer til å bli skikkelig tullete hvis de fortsetter. Jeg vet de bare vil det beste, men det blir bare dumt. Anonymkode: 836ba...a5b Det er jo helt klin kokos, om de virkelig har begrenset seg litt i år, men likevel gir det ene barnet, en 2-åring, hele 25 gaver....?? og kun til det ene barnet attpåtil. De må jo skjønne at de skaper en dårlig situasjon, selv om de er overivrige etter første barnebarn - eller hva nå dette bunner i? Vet du hva? Om noen av gavene kunne egne seg til en 7-åring, så ville jeg sørga for ny merkelappe på en av pakkene. Anonymkode: e8283...3ad 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #18 Skrevet 24. desember 2020 Det er jo også en total mangel på takt og tone, selv om det er aldri så godt ment. Dette ene settet med besteforeldre nærmest drukner ungen i gaver, og setter samtidig alle andre barnet får gaver fra i skyggen til sammenlikning. Det blir fryktelig skeivt og kan bli beklemt etterhvert, også for andre som gir barnet gaver. Anonymkode: e8283...3ad 4
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #19 Skrevet 24. desember 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg sitter her og ser på julegavene, og ser at vi har trøbbel her i morgen. Har en 7 åring, som får en normal stor haug med gaver. Også har vi en 2 åring som får en absurd stor mengde med gaver fra en annen del av familien, som 7 åringen ikke får noe fra. Lurer på å gjemme unna 70% av gavene til 2 åringen, slik at de får ca like mange. 2 åringen har ikke noe formening om gaver, men forskjellen er så stor at 7 åringen kommer til å kjenne ordentlig på det. Er jeg ordentlig kjip hvis jeg løser det sånn? Anonymkode: 836ba...a5b Gjør det. Jeg har opplevd en tilsvarende situasjon hvor en 4-åring fikk ca. 5 gaver mens et spedbarn (og foreldre) fikk oppimot 150 gaver (hvorav det allermeste var gaver de hadde medbrakt selv). Det var bare veldig trist for 4-åringen. Anonymkode: 21135...51b 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #20 Skrevet 24. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, det er kun de. Jeg må ta en prat med de etter jul, for dette kommer til å bli skikkelig tullete hvis de fortsetter. Jeg vet de bare vil det beste, men det blir bare dumt. Anonymkode: 836ba...a5b Du kan jo ta og pakke ut gavene og pakke alle inn på nytt i samme pakken. Da blir det 1 pakke med mange ting i stede. En mulighet? Anonymkode: 373e4...397 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå