Gjest Gjest_petra_* Skrevet 9. august 2005 #1 Skrevet 9. august 2005 vår lille kaninunge, snart 8 uker gml, (løvehode/hermelin)døde i dag...Var fin i dag morges, men da vi skulle sette den ut i formiddag, virket den veldig slapp. ble bare slappere og orket til slutt ikke å røre seg. kjørte til vet. men den døde før vi kom fram. dette skjedde fort!vet. kunne ikke helt si hva det var, men trodde det kanskje kunne være tarmslyng. fikk kaninen fire dager tidligere, så den varte ikke lenge...noen som har vært bort i lignende? har den spist for mye gress? dyrebutkken sa at den kunne få både våt- og tørrfor.
Milly:) Skrevet 9. august 2005 #2 Skrevet 9. august 2005 Vet ikke hva som kan være grunnen, men det var i alle fall veldig trist
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2005 #3 Skrevet 10. august 2005 Det er meget mulig den fikk for mye gress - hvis den var åtte uker og sto ute hele dagen kan den ha fått mageproblemer pga dette. Jeg har lest en del om hva oppdrettere mener er rett mhp å la kaninungene få fri tilgang på gress, og det virker som de fleste venter til ungene er tre-fire måneder før de får beite så mye de vil (gradvis tilvenning er uansett en bra ting). Ellers er kaninunger ofte svært utsatt for diverse mageinfeksjoner. Dyrebutikkpersonalet har forøvrig ikke alltid de beste rådene å gi. Kan anbefale www.kaninforum.vze.no om du vil ha kanintips, selv om en del av diskusjonene krever at du registrerer deg som bruker.
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2005 #4 Skrevet 10. august 2005 Det er meget mulig den fikk for mye gress - hvis den var åtte uker og sto ute hele dagen kan den ha fått mageproblemer pga dette. Jeg har lest en del om hva oppdrettere mener er rett mhp å la kaninungene få fri tilgang på gress, og det virker som de fleste venter til ungene er tre-fire måneder før de får beite så mye de vil (gradvis tilvenning er uansett en bra ting). Ellers er kaninunger ofte svært utsatt for diverse mageinfeksjoner. Dyrebutikkpersonalet har forøvrig ikke alltid de beste rådene å gi. Kan anbefale www.kaninforum.vze.no om du vil ha kanintips, selv om en del av diskusjonene krever at du registrerer deg som bruker. ← Må rette meg selv litt. kaninforum.vze.com, er adressen. Og man kan nok sette ut kaninen før den er så gammel som jeg nevnte, men kaninunge har følsomt tarmsystem, og har trolig ikke fått noe særlig gress i dyrebutikken, derfor burde den vært gradvis tilvent. Giftige planter, fuktighet, bakterier og sopp i gresset har også kunnet gjøre sitt. Ellers er det forholdsis "vanlig" at kaninunger får ulike infeksjoner og dør, og det er ikke alltid lett å oppdage symptomer før det er for seint.
reddelinnea Skrevet 12. august 2005 #5 Skrevet 12. august 2005 Uff så trist at kaninen din døde så fort. Det er så vondt når dyra dør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå