AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #1 Skrevet 23. desember 2020 Fortell! Hører ofte bare om skrekkhistoriene. Anonymkode: a6804...7ad 2
Mezzosoprena Skrevet 23. desember 2020 #2 Skrevet 23. desember 2020 Vannet gikk 1 uke før termin - 2 timer senere begynte riene - ytterligere 3 timer senere var jeg ferdig. En petidinsprøyte og ellers ingen hjelp... 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #3 Skrevet 23. desember 2020 Jeg hadde en utrolig effektiv (4 timer) og god fødsel. Vondt ja, men ikke uoverkommelig. Har opplevd verre smerter, og synes egentlig svien nedentil når jeg måtte tisse i etterkant var verre å forholde seg til. kroppen visste hva den skulle gjøre og jeg måtte bare henge med sånn som jeg måtte. Ikke traumatisk, ikke langt over smertegrensa og ikke skummelt i det hele tatt. Anonymkode: 21209...401 5
Leeloo Skrevet 23. desember 2020 #4 Skrevet 23. desember 2020 Har hatt to fødsler omtrent som Teatrica sine. Begge var ca 6 timer fra jeg begynte å telle rier til baby var ute. Vondt selvfølgelig, men ikke traumatisk, alt gikk som det skulle, ungene hadde det bra. Et par pyntesting på første, ingen på andre. Siste gang var så lik første at jeg skjønte ca. hvor i fødselen jeg var og at det snart ville være over. Hadde i tillegg en fin tid med babyene, selv om første hylte hver kveld og andre snudde døgnet i starten 😄 For en gangs skyld lønte det seg å være B-menneske. 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #5 Skrevet 23. desember 2020 Kastet opp og fikk diare om morgenen. 12 timer senere gikk vannet. Hastet til sykehuset - rakk akkurat frem. Vonde rier men levelig. Som kraftige menssmerter. Rakk ikke epidural. Styrtfødsel. Ferdig på 20 min ca. Var vondt men jeg greide å tenke klart og hadde god dialog med jordmødrene. Det var jævelig vondt de sekundene baby stod i skjedeåpningen men det var overkommelig. Sydde to pyntesting og trillet baby selv inn på barsel. For min del hadde jeg mer ubehag etterpå. Jeg slet mye med ammingen, var sår, og fikk smertefulle etterrier og blødde litt mer enn normalt. Men jeg synes alt i alt det var en fin opplevelse. Det eneste jeg stresser litt over ift neste fødsel er rett og slett å ikke rekke frem til føden. Anonymkode: 31fff...934 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #6 Skrevet 23. desember 2020 Jepp. Hadde svangerskapsforgiftning. Så ble igangsatt uke 37 +0. Baby lå i seteleie. Fikk en igangsettingspille, så en til. Så sendes mannen hjem for natta, siden det ikke er noe action. 30 min senere kjenner jeg et skikkelig "spark" i magen, og det blir vått. Samtidig får jeg en skrekkelig trang til å gå på do, så jeg ringer på jordmor som til sin forferdelse oppdager at jeg har pressrier. Da ble det superstress inn på fødestua med rommet fullt. Jeg får litt lystgass, og 30 min senere var verdens nydeligste jente ute. Det gikk så fort, og jeg nådde aldri smertetoppen min, dessuten kjente jeg ikke åpningsriene, og jeg ble umiddelbart forelsket i babyen. Så det var en fantastisk opplevelse. Jeg tenkte der og da at dette gjør jeg lett igjen. Sku bare hatt samboer der. Han rakk ikke å komme tilbake i tide. Anonymkode: de196...d21 6
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #7 Skrevet 23. desember 2020 Riene startet kl 16 og bare var der resten av dagen. Tenkte å legge meg rundt midnatt, men da var de såpass sterke at jeg ikke fikk sove. Kl 3 orket jeg ikke å være hjemme mer så vi kjørte til sykehuset, jeg hadde 3 cm åpning og fikk beskjed om å dra hjem og vente. Jeg spydde utover hele gulvet og nektet å dra noen plass, så jeg fikk et rom og fikk badekar som smertelindring. Rundt 0615 måtte jeg plutselig veldig på do, så jeg måtte opp av badekaret. Ringte samtidig etter epidural. Fikk ikke gjort noe på do men det jeg trodde var nr to var pressriene. Epiduralen kunne jeg dermed se langt etter. Baby var født 0628. Hadde jeg dratt hjem hadde det blitt hjemmefødsel, så jeg er glad jeg kastet opp og fikk bli. Anonymkode: 1d4ef...b7e 2
Mayah Skrevet 23. desember 2020 #8 Skrevet 23. desember 2020 Født to ganger, epidural med begge som ga god smertelindring og som ikke hindra fremgang i fødselen. Vondt som svarte helvetes faen før epidural, men sånn er det jo. Liten rift grad 1 med begge, sydde et par "pyntesting" . Hadde også en helt super og støttende jordmor under begge fødslene. Første fødsel tok 12 timer, neste tok 9 (regnet utfra første tegn til at noe var på gang til barnet var ute). Så ja, gode fødselserfaringer finnes så absolutt. 1
tussi84 Skrevet 23. desember 2020 #9 Skrevet 23. desember 2020 (endret) Synes fødselen min var grei. Var jo ikke helt smerte fri men overkommelig, og jeg husker ikke hvor vondt det gjorde etterpå. Jeg ble satt i gang med både ballong først, og deretter piller uten særlig effekt. Fikk først skikkelige rier på dag 3 når de tok vannet mens jeg lå med drypp. Fødselen tok 17 timer. Et par timer i starten av Fødselen sov jeg pga epiduralen tok vekk mesteparten av smertene. Hadde derimot ganske vondt der nede etter fødselen, og det vedvarte vel rundt 4 uker før jeg kan påstå at jeg var smertefri. Endret 23. desember 2020 av tussi84 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #10 Skrevet 23. desember 2020 Ja, to stykker Første gang startet riene forsiktig, men det var kraftig og vondt nok til at jeg skjønte at det var fødsel på gang. Så gikk vannet med et splasj, og riene ble tette og heftige. Vi kjørte til sykehuset, og jeg husker jeg tenkte at det var så vondt at det var helt latterlig. Men samtidig ikke helt uutholdelig. For meg var det noe i denne klisjeen med at smerten var meningsfull, ikke farlig. Slutten ble litt overveldende fordi babyen fikk lav puls, men jeg fikk ikke med meg så mye av dette. Så var hun plutselig født, og jeg trodde nesten ikke på det. Pga. familiehistorie hadde jeg vært ganske overbevist om at jeg ville trenge akutt keisersnitt. Andre fødsel var en fantastisk opplevelse. Da startet det med at vannet gikk, og riene kom kort tid etterpå. Det var helt forferdelig vondt, og jeg tenkte at de gjerne kunne fått ta keisersnitt uten bedøvelse på meg hvis jeg bare fikk bli ferdig på et punkt der. Men det var helt mot slutten, det meste av tiden var smertene til å holde ut. Denne gangen var det ingen komplikasjoner for babyen, og jeg fikk ta imot henne og dra henne opp på brystet mitt selv. Da pressriene kom og babyen skulle ut, forsvant smertene. Første gang prøvde jeg lystgass, men fikk ikke til å bruke det og det var aldri noe snakk om epidural. Andre gang ba jeg ikke om smertelindring fordi jeg ikke hadde behov. Utdrivingsfasen og selve fødselen når babyen og hodet kommer ut har ikke vært vondt for meg, og jeg ble overrasket over at jeg hadde fått rifter som måtte sys. Det var den delen jeg grudde meg mest til på forhånd. Anonymkode: 0aa37...0d0
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #11 Skrevet 23. desember 2020 Riene startet på natten rundt 02.00. Slet med å sove, etter en telefon til sykehuset så spiste jeg litt og gikk i dusjen etter deres råd. De ville jeg skulle være lengst mulig hjemme. Etter hvert dro vi inn på sykehuset på sjekk i 13.00 tiden og da med 4 cm åpning. Fikk et rom, en hyggelig jordmor som sjekket jevnt, mat og lystgass. Vannet måtte tas etter noen timer. Ventet sykt lenge på full åpning. Lystgassen ble jeg dårlig av til slutt. Fikk etter hvert epidural sent i 12 tiden på kvelden da smertene ble uutholdelige, jeg var ganske sliten og hadde mangel på søvn. Fikk endelig slappet nok av til at det ble full åpning. Ungen ute 02.15. Følte smertene forsvant ganske fort og merket lite av at jeg ble sydd. Synes fødselen gikk veldig fint, bare litt langtrukken. Veldig hyggelige og flinke jordmødre som forklarte alt de gjorde og viste forståelse. Anonymkode: 2608b...55f 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #12 Skrevet 23. desember 2020 Jeg har bare gode minner fra min, selv om det selvfølgelig gjør veldig vondt. Ble satt i gang, og baby var ute etter 12 timer med rier Anonymkode: 4f970...738
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #13 Skrevet 23. desember 2020 Jeg hadde stormrier og endte med hastekeisersnitt, men jeg syns faktisk ikke det var så ille. Man er så inni en boble at man ikke rekker/klarer å tenke så mange andre tanker. Jeg hadde f.eks vært mye reddere hvis keisersnittet var planlagt, for da hadde jeg hatt tid til å grue meg til det. Jeg er skuffet for at jeg aldri kom til pressfasen, for å oppleve en fødsel er en helt rå opplevelse som jeg gjerne skulle fått med meg hele av. Anonymkode: ed511...b2c
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #14 Skrevet 23. desember 2020 Kom på sykehuset kl 10 som avtalt. Fikk intravenøst. Kl 13.00 ble jeg kjørt på operasjonssalen, fikk bedøvelse og ble snittet. 13.37 var baby ute. Anonymkode: 6868b...20f
supernaturalfan Skrevet 23. desember 2020 #15 Skrevet 23. desember 2020 Veldig god! Hele greien: lette mensenmurringer på mandagen Mensenmurringer som varte i ca 40-60 sek kom med 4-15 min mellomrom fra tirsdag morgen/formiddag. Fra kl 19.30 tok de seg opp i intensitet og måtte puste igjennom dem. kom med 2-4 min mellom. Ringte føden kl 20.30. Blir hjemme litt til. Skulle ringe opp gijen når det tok seg opp. ringte føden igjen kl 23.30. Fikk komme inn. dro hjemmefra ca kl 23.50. inn på KK/storken kl 00.30. første sjekk 3cm 6-7 cm kl 03.00, slimproppen gikk ved sjekk. forhøyet blodtrykk og proteiner i urinen førte til at vi ble flyttet til føden for mer overvåking. var på føden ca 03.30 7-8 cm ved første sjekk der. Sovnet mellom riene. epidural 04.55. Tok den fordi jordmor skremte meg skikkelig med at når de tar vannet blir alt vondere.. 😬 Og det var nå eller aldri. Så jeg tok den. De tok vannet ca 05.20. ca 9 cm full åpning litt over kl 6. begynte trykke 06.20 født 06.56. Vaktskifte kl 07 tror jeg, og jeg følte et press om å bli ferdig.. Men samboer sa at det trolig ikke var tilfelle da han ikke opplevde at noen hadde det travelt etc. Var gjerne bare i mitt hode.. Rett etter småen var ute sa jeg at dette kan jeg gjøre igjen. 🥰
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #16 Skrevet 24. desember 2020 Har hatt to kjempefine fødsler. 1. varte to døgn, men opplevde en helt sinnsyk mestringsfølelse. Hadde epidural, og måtte få drypp for å få fortgang på ting, men for min del gjorde det ingenting. Baby ble tatt med vakuum til slutt, klippet osv. I det baby var ute var alt jeg tenkte at dette måtte jeg gjøre igjen! 2. styrtfødsel på rett over 1 time. Var intenst til tusen, og hang ikke helt med på hva som skjedde siden det gikk så fort. Men var i kjempegod form etterpå, og har ikke hatt noen form for smerte eller noe etterpå. Ingen rifter eller noe. Reiste hjem fra sykehuset et døgn etter fødsel. To helt forskjellige fødsler, men begge deler veldig fine opplevelser. Kan fint gjøre det igjen😊 syns i grunn første fødsel var hakket bedre fordi jeg fikk med meg alt som skjedde, men klager ikke på noen av dem. Anonymkode: a82b0...f9a 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #17 Skrevet 24. desember 2020 Spontan vannavgang ca 4 uker før termin. Riene bygget seg forsiktig opp igjennom natten, smertene var overkommelig for meg. Litt som mageknip som strålte ned i bekkenet, opplevde mye lindring i å holde meg i bevegelse og puste godt med magen, godta at smerten kom og tenke at for hver rie så var jeg nærmere en avslutning. Dro inn til føden ca 10 timer etter vannavgang. Klarte greit å gå fra parkeringen og inn på fødestuen selv om riene holdt på. Etter tre timer på fødestuen gikk jeg fra 3cm-10cm, og etter en time i aktiv fødsel kom baby. Ingen smertelindring. Presset i den ene timen hvor jeg var i aktiv fødsel, gikk veldig fort. Presset "mot det vonde", men pressriene var egentlig lettere å håndtere fordi jordmor instruerte og sa hva jeg skulle gjøre. Brennende smerte når hodet stod i åpningen, men veldig kortvarig. Ingen rifter. Tok meg en dusj og satt på sengekanten og spiste rett etter den første bli-kjent tiden med baby. Gikk opp til barsel og trillet baby selv. Ikke behov for paracet eller noe i barseloppholdet, følte meg helt fin utover litt øm der nede. Anonymkode: 91f03...b5f
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #18 Skrevet 24. desember 2020 Litt maserier fra kl 17 om ettermiddagen, ikke vondt men litt plagsomt. Fikk likevel sovet godt den natta - mer som lette menssmerter. Kom inn på sykehuset dagen etter (kontrolltime) med 4 cm åpning. Hadde altså gjennomgått hele latensfasen med bare litt lett ubehag. På sykehuset tok de vannet, og tre timer etter var baby født. Jeg synes heller ikke smertene var uoverkommelige. Vondt ja, men det gikk liksom fint. På ett tidspunkt var det ganske vondt og jeg bad om epidural, men da jeg ble undersøkt lo bare jordmor og sa «ikke rart du har vondt, du er jo snart ferdig». Da hadde jeg 9 cm åpning og to rier senere kom trykketrangen 😄 Pressriene var ikke vonde i det hele tatt for meg. Vondt da ungen kom ut/stod i åpningen men det var jo snakk om få minutter. Gleder meg til å føde igjen Anonymkode: 6f56f...9b9
270919 Skrevet 24. desember 2020 #19 Skrevet 24. desember 2020 Jaaaa! (Har ett barn) . Våknet kl 4 av murring. Det kom litt vann og blod da jeg tisset. Gikk i dusjen. Murringene ble kraftigere rundt kl 5. Det var liksom ikke så mye pauser å telle på, og kl 6 lå jeg litt over senga og klaget over vondt. Dro med taxi 0630, da lå jeg og vrei meg i baksetet mrn det var ikke sånn ekstremt vondt. Kl 7 hadde jeg 9 cm åpning og jeg husker jeg spurte om hun tulla med meg. Da ble riene vondere og jeg spurte om epidural og de sa bare ja med en gang, noe jeg synes var rart, siden jeg hadde 9 cm. Neste timen var litt vondere men ikke så galt. Fikk epidural kl 8. Ting stoppet opp, både smerter og rier. Kl 11 skrudde de av epidural så jeg kunne få pressrier, tror jeg. Fikk aldri helt det, presset på viljen i ca 1 time. Var ikke så vondt det heller. Han lå med nesa opp og en lege snudde ham, jeg tenkte bare at "nå sprekker jeg". Hun fikk fikk snudd og jeg måtte presse så mye jeg kunne. Da han sto i åpning svei det, men helt overkommelig. Ute 1158. En liten innvendig rift som ble sydd. Det var en flott fødsel synes jeg.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #20 Skrevet 24. desember 2020 Jeg har to raske og fine fødsler bak meg. Kommet til sykehuset med 6-8cm åpning og babyen har vært ute etter to timer. Helt overkommelig uten smertelindring. Kun overfladiske rifter og et par sting. Ingen skader i ettertid. Anonymkode: ec2b6...0b0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå