Gå til innhold

Fordeler og ulemper med keisersnitt vs vaginal fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

? Jag vil ha keisersnitt den dag, har fødsels angst. Redd for å bli ødelagt der nede 

Anonymkode: 2fa2b...2ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt en av hver, og ville valgt naturlig vaginal fødsel når som helst framfor keisersnitt. Det er noe av det jævligste jeg har gjort. 

Anonymkode: 76855...06e

• Liker 6
Skrevet

Jeg har bare hatt vaginale fødsler. Keisersnitt står for meg som noe helt forferdelig fordi jeg ikke fikser tanken på å bli skjært opp, jeg er ganske pinglete når det kommer til medisinske saker. Hadde det vært nødvendig så hadde det vært nødvendig. Jeg er glad jeg slapp.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

? Jag vil ha keisersnitt den dag, har fødsels angst. Redd for å bli ødelagt der nede 

Vel ulempen med keisersnitt er at man risikerer å ikke være bevegelig og kunne løfte baby på en god stund, samtidig som at man også pga. vekten av baby i 9-10 mnd i magen, fortsatt blir «ødelagt» der nede. Mange tror at keisersnitt er «redningen» for et bra underliv, når det ikke er sannheten. Å bære på den venten såpass lenge det påvirker underlivet. Man kan enda på prolaps ol. selv med keisersnitt.

Anonymkode: 6415d...616

• Liker 4
Skrevet

Ånei ikke enda en keisersnitt vs vaginal fødsel tråd 😨😨 *henter frem popcorn og godteri til drama* 

Anonymkode: 0118c...0cf

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke redd for operasjon eller bli skjært i, men vil mye heller føde vaginalt igjen. Forrige fødsel var ganske traumatisk og jeg måtte klippes mye, så gleder meg ikke til ny fødsel, men keisersnitt er ikke noe bedre alternativ for meg. Det er bedre for barnet å fødes vaginalt jeg vil tro jeg ville brukt mye mer tid å komme meg og få til ting etter operasjon. 

Om jeg hadde fått beskjed på føden om at her må det keisersnitt til så hadde det selvfølgelig vært fritt frem, men det er jo ingen god situasjon å havne i. 

Anonymkode: b3624...63e

• Liker 2
Skrevet

Du er redd for å bli ødelagt der nede, men at magen din skjæres opp og livmora rives opp, det er greit? 

Anonymkode: 78283...9cc

• Liker 8
Skrevet

Jeg måtte ha hastekeisersnitt. Eneste fordelene jeg ser er ingen smerter under selve fødselen og ingen revning i underlivet. Man blør også mindre under renselsen, men ikke nødvendigvis kortere, fordi mye av blodet vaskes vekk under operasjonen. 

Ulemper er at babyen ikke får melkesyrebakterier som styrker immunforsvaret i fødselskanalen, ammingen kan bli trøblete, man får et tydelig arr, man må vente to år med å bli gravid igjen, så to tette utgår, man kan ikke løfte annet en baby på 6 uker, de første dagene har man veldig vondt, når de verste smertene er over, er man allikevel redusert i mange uker, man har forhøyet risiko for komplikasjoner og revning i livmoren ved neste fødsel, samt forhøyet risiko for blodpropp etter inngrepet. 

Anonymkode: ee818...46e

• Liker 5
Skrevet

Fordeler er at du slipper å presser barnet ut kalen, du slipper å risikere revning og presse på deg hemoroider under fødsel. Du slippe de intense smertene der og da. 

Ulpemen er at du har mye lenger recovery tid. Du kan ikke bære barnet ditt i bilstol i flere uker. Mye smerter over lengre tid. Arr på magen. Risiko for komplikasjoner i ettertid som infeksjon, blodpropp osv. Barnet eksponeres ikke for de riktige bakteriene på veg ut som kan føre til mer sykdom hos barnet. Barnet får ikke det presset på lungene som det får når det fødes via fødekanalen. Du kan få problemer med amming. 

Anonymkode: d6ff9...eba

• Liker 1
Skrevet

Jeg har kun født vaginalt, men har fått innvilget ks denne gangen. Så lenge fødselen går greit er man jo frisk og rask, men er mange som får ødelagt underlivet. Jeg var nok dårligere enn mange som har tatt ks. Jeg mistet 1500ml blod, og revnet såpass at jeg ble sydd i hele to timer. Underlivet har aldri blitt tilsvarende som tidligere. Vet at mange er oppe og går samme dag som ks, og reiser hjem etter tre dagers tid. Jeg klarte ikke skifte bleie engang før barnet vårt var to uker gammelt. 

Anonymkode: 76636...0af

Skrevet

Glemte å nevne at jeg fikk tromboserte hemoroider etter fødselen, og måtte opereres for dette i tillegg til infeksjon. Men er ikke mange som opplever like mye stress etterpå tror jeg.. 

Anonymkode: 76636...0af

Skrevet

Har ikke født vaginalt, kun planlagt ks av medisinske årsaker. Slet med amming, og pga smerter i operasjonssåret så gav jeg opp for tidlig. Far tok mer vare på barnet de første par ukene av samme grunn, og baby ble mer knyttet til han. Skulle gjerne heller hatt en vaginal fødsel og være i form til å ta skikkelig vare på baby selv 

Anonymkode: 9d65b...bc2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har hatt en av hver, og ville valgt naturlig vaginal fødsel når som helst framfor keisersnitt. Det er noe av det jævligste jeg har gjort. 

Anonymkode: 76855...06e

Enig her. Selve fødselen var lettere, men tiden etter var jævligere. Har valgt å føde vaginalt 2 ganger etter ks.

Anonymkode: af2e2...a2d

Skrevet

Det er jo bedre for både deg og barnet med vaginal fødsel. Et keisersnitt er et medisinsk inngrep tross alt.

Anonymkode: 11111...217

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Minner om at du får et lite kledelig arr. Det sys sammen litt rart så det har for meg, og for en venninne jeg har sett arret til, bli et stygt hudheng over arret. Har sydd etter vaginal fødsel også men det er om ikke annet ute av mitt synsfelt. 

Anonymkode: 1a5da...c93

Skrevet

Jeg hadde KS med nr 1. Gikk vel greit nok for egen del, men hun har hatt en del helseproblemer. Fødte vaginalt med nr 2, han går det finfint med, men jeg fikk totalruptur og er dessverre merket av dette 12 år senere. 

Anonymkode: bb233...baa

Skrevet

Jeg fødte førstemann naturlig, neste fødsel var en dødfødsel, men født naturlig, der har man ikke noe valg. Tredje ble hastekeisersnitt etter igangsetting som ikke funka, og fjerde ble planlagt keisersnitt. Var i veldig god form etter planlagt keisersnitt, men det er ingen selvfølge. Jordmødrene på barsel var helt i sjokk da de skrev meg ut etter to dager. Men ville tatt naturlig fødsel når som helst. Jeg var på beina etter to timer, trilla sønnen min over på barsel, og var i full sving igjen da vi kom hjem 😊

Anonymkode: 39c51...2b6

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt planlagt KS.

Fordeler:

-Trygg og fin opplevelse, ingen smerter under fødselen og overkommelige smerter etterpå.

-Baby hadde full pott på Apgar score, så ingen pusteproblemer her. Selv var jeg oppe og gikk under et døgn etter keisersnittet. Ingen komplikasjoner hverken på kort eller lengre sikt. Arret har grodd fint. Er nesten usynlig i dag, 2 år etter.

Ulemper:

-Fikk ikke til ammingen.

-Måtte være forsiktig med løfting en tid etterpå, men når det er sagt: heller det enn å sitte igjen med maltraktert underliv resten av min levetid.

Anonymkode: 30463...309

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Minner om at du får et lite kledelig arr. Det sys sammen litt rart så det har for meg, og for en venninne jeg har sett arret til, bli et stygt hudheng over arret. Har sydd etter vaginal fødsel også men det er om ikke annet ute av mitt synsfelt. 

Anonymkode: 1a5da...c93

Vil bare kommentere at man ikke alltid får et slikt arr, det avhenger av hva slags type hud du har og hvor god jobb de som syr igjen gjør. Mitt arr ser veldig likt ut som arret i denne artikkelen https://www.kk.no/mamma/arr-etter-keisersnitt-derfor-velger-noen-kvinner-a-oppsoke-plastikkirurg/68615584 bare litt rødere, siden det bare er 2 mnd siden fødselen. Det er ellers like lite og tynt. Når det er sagt, er jeg ikke komfortabel med å ha arr der uavhengig av hvor pent det er.

Anonymkode: ee818...46e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...