Gå til innhold

Hvert år tror vi at vi har vært tilbakeholdne med julegaver ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

... og så ser vi det enorme havet av gaver som eser ut under treet. Det får jeg så dårlig samvittighet for. Kilometervis med gavepapir, stæsj, papp og plast i uendelige mengder. Og da tror jo vi at vi er moderate hva angår gaver og forbruk generelt. Men slikt kan jo ikke planeten vår tåle i lengden. Noen som kjenner seg igjen? Delte følelser med jula her.

Anonymkode: 984d6...6e1

• Liker 23
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, er en av grunnene til at jeg har droppet kjøpte juletre. Bare enda mer søppel og forbruk. Skal fraktes, kuttes osv. Det blir mye utslipp når mange gjør det. 

Anonymkode: 9c47f...632

• Liker 3
Skrevet

Vi har nøyaktig 2 gaver her, så ingen fare. Sånn er det å være enslig 😄

Anonymkode: a7cb9...5c0

• Liker 5
Skrevet

Gjør det mer «miljøvennlig»? 

- Dropp julepapir, pakk heller inn med tøy = Gjenbruk. 

- Kjøp gjenbruk til julegaver 

- Kapp egen tre om du vil ha juletre 

osv 

• Liker 11
Skrevet
2 minutter siden, Kenelz said:

Gjør det mer «miljøvennlig»? 

- Dropp julepapir, pakk heller inn med tøy = Gjenbruk. 

- Kjøp gjenbruk til julegaver 

- Kapp egen tre om du vil ha juletre 

osv 

Hvor går man for å kappe egen tre om man vil ha juletre?

Pakke inn med tøy var en artig vri, nå er det meste pakket allerede, men skal ta den med til neste år.

Anonymkode: 84087...cd2

Skrevet

Jeg har pakket inn i avispapir, og kjøpt brukte gaver på finn. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg har juletre i potte på fjerde året nå, det bor ute resten av året, nettopp fordi jeg ble svimmel av å bruke «engangsjuletre» eller plasttre. Og så bruker jeg helt resirkulertbart papir, som gjerne er brukt før som innpakning, samme med gavebånd, naturlig og brukt flere ganger, som lært av bestemor🙏🏻

Anonymkode: 89378...f94

• Liker 4
Skrevet

Nei, kjenner meg ikke igjen. En pakke under treet her, en ned fra i fjor. Et resultat av at de som får så mye selv bestemmer at voksne barnløse ikke skal ha gaver. Men går fint det. 0 hadde vært litt kjipt, det innrømmer jeg.

Anonymkode: 264b6...1df

• Liker 6
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Pakke inn med tøy var en artig vri, nå er det meste pakket allerede, men skal ta den med til neste år.

Ut i skogen? Søke tillatelse? Finnes også steder hvor man ikke trenger tillatelse. 

Vil man ha eget nedhogget juletre så finner man en løsning på det. 

Skrevet

Alt til barnet er gjenbruk, og til oss voksne har vi ønsket oss donasjon til veldedighet. Gavepapiret er blitt brukt på 5.året og juletreet er av plast☺️ 

Anonymkode: e2e1f...01b

• Liker 4
Skrevet

Juletreet her er av plast, kjøpt for ca 17 år siden. Kjøper dyre gaver til barna, så det blir ikke mange gavene fra oss. 

Anonymkode: 71621...2fd

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg har tre for første gang - et bitte lite i potte på balkongen.

Papiret jeg pakker inn i kan gjenbrukes. Tre av pakkene jeg nettopp pakket inn hadde gjenbruks gavebånd som jeg har tatt vare på fra tidligere gaver.

Gavene er enten ting som kan brukes eller ønsket fra ønskeliste. Ingen dårlig samvittighet for å ønske meg ting eller kjøpe ting andre har ønsket seg.

Skrevet

Kjøp for guds skyld juletre og kutt heller på gavene.

Kjøp hos en dyrker, de har brukt 8-12 år på å dyrke dette frem og lever mye av det. Det skader ikke klimaet, da det plantes nye hele tiden.

Plastjuletre er noe helvetes dritt.

Anonymkode: d8d6a...d50

• Liker 15
Skrevet

Å ja, selve juletreet er hogd i en strømgrøft noen hundre meter herfra. Jeg tenker mest på gavene, forbruket og konsumet dette står for, og den hensynsløse bruken av gavepapir. Men fine tips her da, tar det med meg videre!

Anonymkode: 984d6...6e1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Gå ut i skogen å let etter tre. I kommunen jeg bor kan man gå ut i skogen som tilhører almenninga og kappe tre. Vippser da 100kr til almenninga som dem igjen gir til et godt formål. I år gikk det til sykehusklovnene.

Anonymkode: fa361...5b6

• Liker 3
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Alt til barnet er gjenbruk, og til oss voksne har vi ønsket oss donasjon til veldedighet. Gavepapiret er blitt brukt på 5.året og juletreet er av plast☺️ 

Anonymkode: e2e1f...01b

12 hours ago, AnonymBruker said:

Juletreet her er av plast, kjøpt for ca 17 år siden. Kjøper dyre gaver til barna, så det blir ikke mange gavene fra oss. 

Anonymkode: 71621...2fd

Er det ikke litt selvmotsigende å kjøpe plastikk-tre for å minske forbruket?😜. Det kommer jo aldri til å brytes ned! Et grantre er jo den naturligste ting i verden.. Når jula er slutt kan man bruke det som ved. 

Jeg på min side fordrar ikke plastikktrær, synes de er stygge. Er ikke noe stor fan av julepynt generelt, en papirstjerne i vinduet holder i massevis. 

• Liker 11
Gjest Blondie65
Skrevet
Knirke skrev (7 minutter siden):

Er det ikke litt selvmotsigende å kjøpe plastikk-tre for å minske forbruket?😜. Det kommer jo aldri til å brytes ned! Et grantre er jo den naturligste ting i verden.. Når jula er slutt kan man bruke det som ved. 

Jeg på min side fordrar ikke plastikktrær, synes de er stygge. Er ikke noe stor fan av julepynt generelt, en papirstjerne i vinduet holder i massevis. 

Jeg liker heller ikke julepynt. Jeg bruker røde lys (elektriske, kan brukes igjen og igjen). 

Jeg har røde løpere, juleplanter og papirstjerner i vinduet. Og en julebukett i en vase. Alt dette gull og glitter gilander greiene er jo heslig. 

På balkongen har jeg pyntet med lyslenker.

Skrevet

Jeg har kunstig juletre pga av allergi, det er 20 år i år. 

Gjenbrukes papir, har regneark over gaver jeg kjøper for å ha oversikt med tanke på moderasjon. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kjøp for guds skyld juletre og kutt heller på gavene.

Kjøp hos en dyrker, de har brukt 8-12 år på å dyrke dette frem og lever mye av det. Det skader ikke klimaet, da det plantes nye hele tiden.

Plastjuletre er noe helvetes dritt.

Anonymkode: d8d6a...d50

Hva er dritt med plasttre?

Vi har 2 

Et farget kjøpt i 2012 og et grønt kjøpt i 2001, like fine enda og langt mer miljøvennlig enn ekte tre

• Liker 1
Skrevet

Jeg har så liten familie(vi er tre inkludert meg), og lite sosialt nettverk forøvrig, og selv om jeg feirer jul i karantene så har jeg 4 gaver under treet, to venner, x'n og en kollega. Gave fra min mor, min bror(min eneste familie), er jo ikke med, heller ikke gavene fra meg til dem. Men jeg pleier også å få fra min mors kjæreste og smått fra venninnene hennes som liker håndarbeid og vet jeg fryser på beina:P Så selv på meg blir det mange. Dog, min mor liker å pakke hver ting individuelt for at det skal se mye ut selv om det ikke er nødvendig:P

Så jeg kan skjønne at de med stor familie, mange venner og omgangskrets sliter med å holde antallet nede, og at man slutter å gi til voksne. Vet ikke om det vil hjelpe å bli enig med familien om at man kun gir en gave? Altså, at ikke bestefar og bestemor gir hver sin gave til både datteren og mannen, men at de i lag som par, kun gir en pargave. Om det gir mening:P Alternativet er jo å gi familiegaver; bestemor og bestefar som familie gir til sine barn og barnebarn en gave de alle kan ha glede av. Eller rett og slett slutte å gi til voksne når de får barn selv.

Anonymkode: 83a6e...aa3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...