Gå til innhold

Epidural... Hjelper det faktisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal bli satt igang og skal få epidural satt inn før jeg begynner å få rier. For jeg er livredd smertene. Har noen opplevd å få satt inn tidlig epidural?

Anonymkode: a1d7d...080

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde epidural da jeg fødte, men den ble ikke satt inn tidlig. For min del tok den 100% av smertene under riene, men hos meg satt den feil sånn at det bare var venstresiden som var bedøvet 

Skrevet

Ved første fødsel virket den og det var helt fantastisk! Som å gå fra helvete til himmelen, helt seriøst. Andre fødsel virket den dessverre ikke og det var en veldig nedtur. Men jeg lever, a :)

Anonymkode: fcea8...c02

Skrevet

Jeg fikk epidural med én gang jeg gikk inn i aktiv fødsel pga stormrier i hele (den alt for lange) åpningsfasen. Jeg gikk fra å ha så vondt at jeg ikke var helt mentalt til stede, til å ikke kjenne noen ting. Fantastisk følelse! Samtidig kunne jeg gå og bevege meg helt fint.

Anonymkode: 79560...318

• Liker 2
Skrevet

Ja! Jeg fikk det etter fire døgn med rier, det var fantastisk vil jeg nesten si. 

Anonymkode: 0866f...ffb

• Liker 2
Skrevet

Hos meg virket den lenge. Jeg sovnet faktisk så fort den virket og sov noen timer. Den virket derimot ikke så bra lenger når babyen begynte å rotere nedover i fødselskanalen. 

• Liker 1
Skrevet

Tar fødselen lengre tid med epidural?

Anonymkode: 492d5...0d4

Skrevet

For noen, ikke for alle 😅

Anonymkode: 2dff8...59b

Skrevet

Jeg fikk epidural tidlig fordi jeg var utslitt av kraftige rier. Det hjalp veldig, og jeg fikk et par timer søvn. Jeg hadde fremdeles rier, de tok seg faktisk opp når jeg fikk slappet av, men jeg kjente dem ikke.

Etterhvert ble det smerter igjen, men da var jeg mye nærmere slutten, så det var ikke så mange timer igjen.

Epidural var ikke bare bra. Beina mine ble dovne på grunn av den, så jeg slet med å variere stilling, og kunne ikke bevege meg for å få fortgang på ting. Det fratok meg også noen muligheter for smertelindring senere i løpet.

Pressefasen måtte jeg ta uten epidural, fordi jeg ikke kjente pressriene. Jeg merket egentlig ingen forskjell i smertene etter at de skrudde den av.

Du bør jobbe med smertefrykten din, fordi det kommer til å være noe smerter uansett. Tren deg på å puste deg igjennom smertene. Jeg brukte alle de kraftige sparkene og bevegelsene den siste uka til å puste bort smerten, og den treningen fikk jeg bruk for.

Anonymkode: 7b894...da5

• Liker 1
Skrevet

Min ble feilsatt. Hjalp ingenting. Tidenes skuffelse.

Anonymkode: fc4d3...41f

• Liker 1
Skrevet

Hjalp mot smerte med riene, men mistet pressefølelsen og fødselen stoppet opp i slutten. Baby måtte ble tatt med vakum.. Det er en mulig konsekvens med epidural, men jeg hadde ikke greid meg uten. Var utslitt itte 1 døgn med intense rier, ingen søvn og ingen fremgang

Anonymkode: bf2e2...71c

Skrevet

Ja, for meg virket det! Jeg drøyde den lenge, men til slutt ble smerten uutholdelige etter timesvis med rier. Var helt utslitt

Anonymkode: 09fe8...36c

Skrevet

Gikk fra uutholdelige smerter til fullstendig smertefri. Om den ikke fungerer optimalt, kan anestesilegen justere hvor den sitter og dose. 

For min del var øyeblikket epiduralen begynte å virke nesten like fylt av lykke som da babyen ble lagt på brystet 😅🙌

• Liker 1
Skrevet

Det hjelper jo i de fleste tilfeller, men for min del var stormrier og at jeg var utslitt årsaken til at jeg fikk det, vil tro det tok ned ca 40 % av smertene, meeeen på slutten så skrur de av epiduralen fordi du skal trykke. Jeg fikk totalt sjokk av smertene som da kom, det ble total tap av kontroll, var så intenst at jeg husker nesten ingenting av slutten... 

Anonymkode: 64c3d...176

Skrevet

Etter styrtfødsel  med stormrier sist fikk jeg satt epidural før igangsettelse denne gangen. 

Hadde 3 cm og var moden da jeg kom inn. Så de satt epidural, skrudde den på og tok vannet. Riene tok seg opp sakte men sikkert av seg selv. Hver gang riene ble sterkere og jeg måtte puste meg gjennom de ble styrken på epiduralen skrudd opp for å bremse fødselen litt. Det funket strålende. Jeg fikk egentlig ikke skikkelig vondt under riene før 7 cm, en time senere var barnet ute. 

Tok vel 4,5 time fra de tok vannet til barnet var ute. Så epiduralen slakket nok ned noe som ellers ville blitt en svært intens og kjapp fødsel uten 😅

Skrevet

Ja, var til stor hjelp 🙌 Hadde en jordmor innom som ikke justerte på den, da kjente jeg det godt. 

Jeg fikk feber og ble litt skjelven, men heller det enn smerter som gjorde at jeg bare kastet opp og ikke klarte å tenke. 

Skrevet

Fikk 2 uten effekt. Alt var satt riktig.. Men virker som de fleste heldigvis får hjelp av den 

Anonymkode: 7c354...5f9

Skrevet

Ja det vil eg tro.. Jeg fikk den litt før kl 5 tror jeg.. Ungen er født rett før 7 :)

Jeg nekter å tro at det ikke ville gjort mer vondt uten 😅 ja det var vondt å føde.. Men rett etter ungen var ute sa jeg : var det det? Er hun ute? *snudde meg mot samboer* Dette kan vi gjøre igjen!! 

Så den har nok tatt endel smerte hos meg 🙈

Skrevet

Jeg fikk satt inn epidural på rundt 5 cm åpning. Fødte første uten epidural og var fast bestemt på epidural med nr 2. Funka som bare rakkern. Gikk rundt med prekestol og skravla med jordmoren. Kjente kun på nedpress, men ikke smerter. Helt magisk. Utenom da jeg måtte presse ut babyen da 🥺 overlevde ❤️

Anonymkode: 60862...323

Skrevet

Oh yes den funka! Gikk fra å ha rier uten pause, til å faktisk ha noen minutter mellom riene og den pausen var nydelig! Før epidural klarte jeg ikke æ drikke noe, kastet opp om jeg fikk i meg noe, men etter epidural kunne jeg drikke litt kaldt vann og det gjorde godt. For min del forsinket det ikke fødselen, da de kontinuerlige riene var utrolig smertefulle,  men hadde dårlig effekt. Etter epiduralen ble det bedre fremgang.

Men riene var fremdeles vonde med epidural hos meg. Og mot slutten, før pressingen så husker jeg at jeg tenkte at om jeg kjenner såpass mye med epidural, så hadde jeg dødd uten.

Skal føde igjen,  og jo nærmere fødsel kommer, jo mer og mer redd blir jeg for at de ikke skal rekke å sette epidural. En fødsel uten epidural er overhodet ikke noe jeg ønsker å gjennomgå.

Anonymkode: 49386...13c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...