OlsenHansen Skrevet 23. desember 2020 #21 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er meget nyttig når man sitter på fly og flyvertinnen kommer med snacks og spør sweet or savoury 🙂 Anonymkode: 36720...9d5 Det er greit å vite engelske ord i England ja Men jeg ser ikke behovet i Norge. Her finnes det vel knapt "mat" som vi vil kategorisere som søt alene. F.eks krydderkaker er både krydrete og søte, men ingen ord vil være mer beskrivende enn "krydderkaker". Ei er det noe vi kaller mat. Pannekaker er det nærmeste jeg kommer på som er veldig søtt og som man av og til har til middag. Men de er jo ofte også salte. Ellers er det bare vanlig mat med grader av salt og krydret. Kjøttkaker, koteletter, taco, pizza. Det sier liksom ikke så mye å ha et samleord for disse. Skal man servere engelske retter så kan man jo bare bruke det engelske ordet. Vi kunne jo kalt pizza noe som "lefse med ost og kjøtt", men vi gjør heldigvis ikke det.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #22 Skrevet 23. desember 2020 OlsenHansen skrev (1 time siden): Som så mange engelske ord så er det overflødig og eksisterer derfor ikke på norsk. Hva skal man liksom med et ord som beskriver alt som er salt og krydret? Dette er 95% av alt mat de fleste spiser. Det er mer effektivt å finne på ord for den resterende delen. Det har vi jo. Det som ikke er savoury er som oftest søtt, sursøtt eller dessert-aktig. Anonymkode: 11fc3...fb2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #23 Skrevet 23. desember 2020 OlsenHansen skrev (1 time siden): Det er greit å vite engelske ord i England ja Men jeg ser ikke behovet i Norge. Her finnes det vel knapt "mat" som vi vil kategorisere som søt alene. F.eks krydderkaker er både krydrete og søte, men ingen ord vil være mer beskrivende enn "krydderkaker". Ei er det noe vi kaller mat. Pannekaker er det nærmeste jeg kommer på som er veldig søtt og som man av og til har til middag. Men de er jo ofte også salte. Ellers er det bare vanlig mat med grader av salt og krydret. Kjøttkaker, koteletter, taco, pizza. Det sier liksom ikke så mye å ha et samleord for disse. Skal man servere engelske retter så kan man jo bare bruke det engelske ordet. Vi kunne jo kalt pizza noe som "lefse med ost og kjøtt", men vi gjør heldigvis ikke det. Men etter at jeg har spist noe søtt, craver jeg ofte noe savoury. Ikke så viktig hva det er, så lenge det faktisk er savoury. Det kan være alt fra grandis til entrecote, liksom. Jeg skulle gjerne hatt et godt norsk ord for det, fordi det har skjedd flere ganger at jeg bare har måtte brukt savoury i en setning. Anonymkode: 11fc3...fb2 5
Kaptein Klein Skrevet 23. desember 2020 #24 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men etter at jeg har spist noe søtt, craver jeg ofte noe savoury. Ikke så viktig hva det er, så lenge det faktisk er savoury. Det kan være alt fra grandis til entrecote, liksom. Jeg skulle gjerne hatt et godt norsk ord for det, fordi det har skjedd flere ganger at jeg bare har måtte brukt savoury i en setning. Anonymkode: 11fc3...fb2 I hvilket univers er entrecote og grandis i samme smakskategori? Du kan kalle det en sukkulent symfoni av salte undertoner hvis du vil. Kan også brukes om smaksopplevelsen av en god gammeldags sugejobb. Du kan takke meg senere. 1
Perelandra Skrevet 23. desember 2020 #25 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjeks kaller vi kjeks. Jeg skrev KJESK. Og man kan være KJESKEN Anonymkode: b7fd5...15e Det betyr vel å være lysten på noe godt? Det er i alle fall sånn jeg bruker ordet. 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #26 Skrevet 23. desember 2020 Kaptein Klein skrev (1 minutt siden): I hvilket univers er entrecote og grandis i samme smakskategori? Du kan kalle det en sukkulent symfoni av salte undertoner hvis du vil. Kan også brukes om smaksopplevelsen av en god gammeldags sugejobb. Du kan takke meg senere. Begge deler er savoury, og om du tror noe annet så kan jeg fortelle deg at du tar feil. Anonymkode: 11fc3...fb2 8
Kaptein Klein Skrevet 23. desember 2020 #27 Skrevet 23. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Begge deler er savoury, og om du tror noe annet så kan jeg fortelle deg at du tar feil. Anonymkode: 11fc3...fb2 Sitat Belonging to the category that is salty or spicy rather than sweet. Det er definisjonen. Du kan jo salte kjøttet og grandisen herifra til månen hvis du vil, men det endrer jo ikke det faktum at savoury er et ord du misbruker i stor stil. Velsmakende og saftig kan du heller begynne å bruke, utrolig kleint med folk som er nødt til å ty til engelske fraser grunnet manglende ordforråd. Endret 23. desember 2020 av Kaptein Klein
Rant Skrevet 23. desember 2020 #28 Skrevet 23. desember 2020 Perelandra skrev (3 minutter siden): Det betyr vel å være lysten på noe godt? Det er i alle fall sånn jeg bruker ordet. Takk for oppklaring, men da er det ikke et passende ord. Jeg sier ofte fysen om jeg har lyst på noe godt. Morsomt med forskjellige dialekter. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #29 Skrevet 23. desember 2020 Saltmat og søtmat og penger og gull Anonymkode: 1ee04...45c 5
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #30 Skrevet 23. desember 2020 Kaptein Klein skrev (6 minutter siden): Det er definisjonen. Du kan jo salte kjøttet og grandisen herifra til månen hvis du vil, men det endrer jo ikke det faktum at savoury er et ord du misbruker i stor stil. Velsmakende og saftig kan du heller begynne å bruke, utrolig kleint med folk som er nødt til å ty til engelske fraser grunnet manglende ordforråd. Egentlig ikke, man må si at man f.ex. vil ha noe salt. Dette er en av betydningene: : having a spicy or salty quality without sweetness "an assortment of both sweet and savory appetizers" https://www.merriam-webster.com/dictionary/savory Anonymkode: 3e705...266
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #31 Skrevet 23. desember 2020 Kaptein Klein skrev (12 minutter siden): Det er definisjonen. Du kan jo salte kjøttet og grandisen herifra til månen hvis du vil, men det endrer jo ikke det faktum at savoury er et ord du misbruker i stor stil. Velsmakende og saftig kan du heller begynne å bruke, utrolig kleint med folk som er nødt til å ty til engelske fraser grunnet manglende ordforråd. Utrolig kleint med bedrevitere som ikke har bedre å gjøre enn å være frekk inne på kg på lille julaften også. Ta deg en kopp gløgg og ro helt ned Anonymkode: 11fc3...fb2 8
ajarRun Skrevet 23. desember 2020 #32 Skrevet 23. desember 2020 Både entrecôte og pizza er jo salt...
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #33 Skrevet 23. desember 2020 ajarRun skrev (1 minutt siden): Både entrecôte og pizza er jo salt... Nei, det er savoury!! Salt er jo bare en av smakene som inngår i noe som er savoury. Salt potetgull er for eksempel noe som i mine øyne er mer salt fremfor savoury, men det blir veldig subjektivt. Anonymkode: 11fc3...fb2 4
ajarRun Skrevet 23. desember 2020 #34 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det er savoury!! Salt er jo bare en av smakene som inngår i noe som er savoury. Salt potetgull er for eksempel noe som i mine øyne er mer salt fremfor savoury, men det blir veldig subjektivt. Anonymkode: 11fc3...fb2 Potetgull er jo et eksempel på savoury snacks. Det er kanskje subjektivt for dere som ikke har bodd i storbritania.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #35 Skrevet 23. desember 2020 Savoury brukes vel bare på engelsk når det er nødvendig å presisere at det ikke er søtt. Savoury pancakes for eksempel, da indikerer det at det ikke er brukt sukker og fylt med noe som ikke er søtt (sopp, ost, skinke etc). Eller snacks. Anonymkode: dca28...f0d 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #37 Skrevet 23. desember 2020 Jeg synes googles svar var passende; "velsmakende". Anonymkode: b29ef...bd1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #38 Skrevet 23. desember 2020 ajarRun skrev (16 minutter siden): Potetgull er jo et eksempel på savoury snacks. Det er kanskje subjektivt for dere som ikke har bodd i storbritania. Ja, synes bare det smaker for mye salt, og ikke noe annet. Men jeg liker ikke salt potetgull uansett. Det er vel per definisjon en savoury snack. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg synes googles svar var passende; "velsmakende". Anonymkode: b29ef...bd1 Nei, dette passer ikke med det jeg mener. Dessert kan også være velsmakende. Anonymkode: 11fc3...fb2 3
Rant Skrevet 23. desember 2020 #39 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Utrolig kleint med bedrevitere som ikke har bedre å gjøre enn å være frekk inne på kg på lille julaften også. Ta deg en kopp gløgg og ro helt ned Anonymkode: 11fc3...fb2 Enig. Og enig med deg angående "smaken" savoury. For det er virkelig en bestemt smak - og det finnes ikke en godt norsk ord for smaken. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #40 Skrevet 23. desember 2020 3 minutter siden, Rant said: Enig. Og enig med deg angående "smaken" savoury. For det er virkelig en bestemt smak - og det finnes ikke en godt norsk ord for smaken. Det er en rimelig omdiskutert greie. Unami er muligens det nærmeste man kommer, litt diffust. Anonymkode: b29ef...bd1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå