AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #1 Skrevet 23. desember 2020 Når dere kjører bil og det er kø, hvor mange biler slipper dere inn fra sideveien ( hvor det også er kø) for å samhandle og å være snill? Jeg pleier alltid å slippe inn en bil eller to, men jeg kan jo ikke la hele køen på sideveien passere inn. Da begynner garantert bilen bak å tute, mens de på sideveien på sin side viser med kroppsspråk at de er skuffet over å ikke få slippe inn på hovedveien når de to foran jo fikk. Derfor spør jeg, hva er normal høflighet og folkeskikk? Hvor mange biler lar dere inn før dere selv kjører videre? Anonymkode: aa5e0...3f4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #2 Skrevet 23. desember 2020 Jeg tenker fletteprinsipp i slike situasjoner, hvis ikke jeg ser at de fra sideveien har stått veldig lenge uten å slippe inn. Så da får det komme en bil foran meg til vanlig, og hvis ingen har sluppet inn, så lar jeg det komme tre-fire biler før jeg følger på. Anonymkode: dea6e...af1 6
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #3 Skrevet 23. desember 2020 Var litt rask - at noen bak ev. måtte tute (sjelden vare egentlig), så driter jeg langt i det. Kanskje jeg vinker pent eller blinker et par ganger med tåkelyset bak. Anonymkode: dea6e...af1 2
catman Skrevet 24. desember 2020 #4 Skrevet 24. desember 2020 Neimen dette er jo noe du lærer når du tar førerkort. Glidelåsprinsippet - én fra hver side. 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #5 Skrevet 25. desember 2020 catman skrev (20 timer siden): Neimen dette er jo noe du lærer når du tar førerkort. Glidelåsprinsippet - én fra hver side. Ts spør om sidevei, sikkert med vikepliktskilt og full pakke. Ikke fletting. Anonymkode: 75298...57b 11
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #6 Skrevet 25. desember 2020 Ingen. Har flere ganger sett at det å være snill i trafikken fører til ulykker. Plutselig hiver bilen bak seg forbi. Om det stadig er kø på en plass vil veien raskt reguleres slik at dette glir lettere. Anonymkode: 24def...62b
little fairy Skrevet 25. desember 2020 #7 Skrevet 25. desember 2020 Enkelte steder ender man opp med å bli stående evig hvis man først stopper for en bil. For folk bare presser seg ut i veien likevel og hvis det er rush så kan man ikke bare gasse på heller, så da får de sjans å snike seg forbi. Så jeg slipper som regel en bil ut hvis det er mange som venter fra sideveien. Kommer de fra en sidevei og det kun er 2 biler og ingen flere bak, så kan jeg slippe begge. For da vet jeg at det er min tur etter de. Det å være snill i trafikken har jeg funnet ut ikke hjelper.
Brimi Skrevet 25. desember 2020 #8 Skrevet 25. desember 2020 Slipper minst én bil inn, men som oftest bare hvis de skal samme vei.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #9 Skrevet 25. desember 2020 Maks 1. Anonymkode: 7553e...1fb 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #10 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ingen. Har flere ganger sett at det å være snill i trafikken fører til ulykker. Plutselig hiver bilen bak seg forbi. Om det stadig er kø på en plass vil veien raskt reguleres slik at dette glir lettere. Anonymkode: 24def...62b Sjeleglad for at ikke alle er som deg. Setter veldig pris på at folk slipper meg ut i rushet, så gjør det hver gang selv når jeg har mulighet. Hvis folk ikke hadde gjort det hadde jeg ikke kommet meg ut før rushet var over. Anonymkode: ceaf1...f0d 8
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #11 Skrevet 25. desember 2020 Slipper inn én bil etter fletteprinsippet. Anonymkode: 1e324...a9d 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #12 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sjeleglad for at ikke alle er som deg. Setter veldig pris på at folk slipper meg ut i rushet, så gjør det hver gang selv når jeg har mulighet. Hvis folk ikke hadde gjort det hadde jeg ikke kommet meg ut før rushet var over. Anonymkode: ceaf1...f0d Satt stopp for det når en kollega fortalte at hun stoppet for å være snill. Og så hadde bilen bak sust forbi, mistet veigrepet, smelt inn i siden til den andre bilen, med konsekvenser jeg ikke ønsker å gjenfortelle her... Og et forsikringsselskap (ikke det at det betyr noe i en slik situasjon) som så stiller regress på grunn av uaktsom oppførsel i trafikken. Anonymkode: 24def...62b
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #14 Skrevet 25. desember 2020 En bil, og blir litt gretten om bil nr. 2 prøver å presse seg inn. Anonymkode: 64b36...a68 2
catman Skrevet 25. desember 2020 #15 Skrevet 25. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ts spør om sidevei, sikkert med vikepliktskilt og full pakke. Ikke fletting. Anonymkode: 75298...57b Ved kø, er prinsippet nøyaktig det samme som illustrert overfor.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #16 Skrevet 25. desember 2020 Jeg slipper bussen forbi (det er vel fortsatt vikeplikt for buss i 40-sone ja, selv om bussen kommer fra vei med vikeplikt skilt?), men ikke biler. Anonymkode: 6d638...b96
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #17 Skrevet 26. desember 2020 catman skrev (På 24.12.2020 den 20.55): Neimen dette er jo noe du lærer når du tar førerkort. Glidelåsprinsippet - én fra hver side. Det er jo ikke sammfletting på motorveien jeg snakker om. Jeg snakker om kryss og sideveier. Selvfølgelig lærte jeg glidelåsprinsippet. Det var noe av det min trafikklærer hadde mest fokus på i tillegg til blindsone. 😊 Men det er ikke aktuelt for det jeg diskuterer . Jeg snakker om rushtrafikken, kø og saktegående trafikk. Der øvet jeg særdeles lite på med kjøreskolen siden vi stort sett ikke kjørte i rushtrafikken og saktegående kø Anonymkode: aa5e0...3f4
catman Skrevet 26. desember 2020 #18 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det er jo ikke sammfletting på motorveien jeg snakker om. Jeg snakker om kryss og sideveier. Selvfølgelig lærte jeg glidelåsprinsippet. Det var noe av det min trafikklærer hadde mest fokus på i tillegg til blindsone. 😊 Men det er ikke aktuelt for det jeg diskuterer . Jeg snakker om rushtrafikken, kø og saktegående trafikk. Der øvet jeg særdeles lite på med kjøreskolen siden vi stort sett ikke kjørte i rushtrafikken og saktegående kø Anonymkode: aa5e0...3f4 Som sagt overfor, så er prinsippet det samme. Er det kø på to veier som blir til én, vil glidelåsprinsippet være det opplagt rette. For åpenbart snakker du jo ikke om et trafikklysregulert kryss. Se for deg at veien ikke møtes i 90 grader, men at du "knekker" veien som kommer fra siden inn til veien du er på. Da er det kanskje visuelt lettere å forstå.
Hulderen Skrevet 26. desember 2020 #19 Skrevet 26. desember 2020 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ingen. Har flere ganger sett at det å være snill i trafikken fører til ulykker. Plutselig hiver bilen bak seg forbi. Om det stadig er kø på en plass vil veien raskt reguleres slik at dette glir lettere. Anonymkode: 24def...62b Raskt regulert, ja særlig. Hvor bor du, som har et veivesen med midler? Her jeg bor, så er det et stort kryss som skaper lange køer hver dag. Det er minst fem år siden kommunestyret besluttet at det måtte settes inn trafikklys eller rundkjøring her. Arbeidet er fortsatt ikke startet, og det skjer nok ikke noe de første årene. Skulle alle tenkt som deg, så ville situasjonen vært helt uholdbar. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2020 #20 Skrevet 26. desember 2020 Hulderen skrev (1 time siden): Raskt regulert, ja særlig. Hvor bor du, som har et veivesen med midler? Her jeg bor, så er det et stort kryss som skaper lange køer hver dag. Det er minst fem år siden kommunestyret besluttet at det måtte settes inn trafikklys eller rundkjøring her. Arbeidet er fortsatt ikke startet, og det skjer nok ikke noe de første årene. Skulle alle tenkt som deg, så ville situasjonen vært helt uholdbar. Oslo. De justerer stadig om det oppstår slike problemer i rushen. Lager ramper, rundkjøringer, eller lyskryss. Anonymkode: 24def...62b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå