Gå til innhold

Hvor mange biler fra sideveien slipper dere inn i rushtrafikken?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Når dere kjører bil og det er kø,  hvor mange biler slipper dere inn fra sideveien ( hvor det også er kø)  for å samhandle og å være snill? Jeg pleier alltid å slippe inn en bil eller to,  men jeg kan jo ikke la hele køen på sideveien passere inn. Da begynner garantert bilen bak å tute, mens de på sideveien på sin side viser med kroppsspråk at de er skuffet over å ikke få slippe inn på hovedveien når de to foran jo fikk.  Derfor spør jeg, hva er normal høflighet og folkeskikk? Hvor mange biler lar dere inn før dere selv kjører videre? 

Anonymkode: aa5e0...3f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker fletteprinsipp i slike situasjoner, hvis ikke jeg ser at de fra sideveien har stått veldig lenge uten å slippe inn.

Så da får det komme en bil foran meg til vanlig, og hvis ingen har sluppet inn, så lar jeg det komme tre-fire biler før jeg følger på.

Anonymkode: dea6e...af1

  • Liker 6
Skrevet

Var litt rask - at noen bak ev. måtte tute (sjelden vare egentlig), så driter jeg langt i det. Kanskje jeg vinker pent eller blinker et par ganger med tåkelyset bak.

Anonymkode: dea6e...af1

  • Liker 2
Skrevet

Neimen dette er jo noe du lærer når du tar førerkort. Glidelåsprinsippet - én fra hver side.

reissverschlussGL.gif

  • Liker 2
Skrevet
catman skrev (20 timer siden):

Neimen dette er jo noe du lærer når du tar førerkort. Glidelåsprinsippet - én fra hver side.

reissverschlussGL.gif

Ts spør om sidevei, sikkert med vikepliktskilt og full pakke. Ikke fletting. 

Anonymkode: 75298...57b

  • Liker 11
Skrevet

Ingen. Har flere ganger sett at det å være snill i trafikken fører til ulykker. Plutselig hiver bilen bak seg forbi.

Om det stadig er kø på en plass vil veien raskt reguleres slik at dette glir lettere. 

Anonymkode: 24def...62b

Skrevet

Enkelte steder ender man opp med å bli stående evig hvis man først stopper for en bil. For folk bare presser seg ut i veien likevel og hvis det er rush så kan man ikke bare gasse på heller, så da får de sjans å snike seg forbi. 

Så jeg slipper som regel en bil ut hvis det er mange som venter fra sideveien. Kommer de fra en sidevei og det kun er 2 biler og ingen flere bak, så kan jeg slippe begge. For da vet jeg at det er min tur etter de. 

Det å være snill i trafikken har jeg funnet ut ikke hjelper. 

Skrevet

Slipper minst én bil inn, men som oftest bare hvis de skal samme vei.

Skrevet

Maks 1.

Anonymkode: 7553e...1fb

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen. Har flere ganger sett at det å være snill i trafikken fører til ulykker. Plutselig hiver bilen bak seg forbi.

Om det stadig er kø på en plass vil veien raskt reguleres slik at dette glir lettere. 

Anonymkode: 24def...62b

Sjeleglad for at ikke alle er som deg.

Setter veldig pris på at folk slipper meg ut i rushet, så gjør det hver gang selv når jeg har mulighet.

Hvis folk ikke hadde gjort det hadde jeg ikke kommet meg ut før rushet var over.

Anonymkode: ceaf1...f0d

  • Liker 8
Skrevet

Slipper inn én bil etter fletteprinsippet. 

Anonymkode: 1e324...a9d

  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjeleglad for at ikke alle er som deg.

Setter veldig pris på at folk slipper meg ut i rushet, så gjør det hver gang selv når jeg har mulighet.

Hvis folk ikke hadde gjort det hadde jeg ikke kommet meg ut før rushet var over.

Anonymkode: ceaf1...f0d

Satt stopp for det når en kollega fortalte at hun stoppet for å være snill. Og så hadde bilen bak sust forbi, mistet veigrepet, smelt inn i siden til den andre bilen, med konsekvenser jeg ikke ønsker å gjenfortelle her... 

Og et forsikringsselskap (ikke det at det betyr noe i en slik situasjon) som så stiller regress på grunn av uaktsom oppførsel i trafikken. 

Anonymkode: 24def...62b

Skrevet

En bil, og blir litt gretten om bil nr. 2 prøver å presse seg inn. 

Anonymkode: 64b36...a68

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts spør om sidevei, sikkert med vikepliktskilt og full pakke. Ikke fletting. 

Anonymkode: 75298...57b

Ved kø, er prinsippet nøyaktig det samme som illustrert overfor. 

Skrevet

Jeg slipper bussen forbi (det er vel fortsatt vikeplikt for buss i 40-sone ja, selv om bussen kommer fra vei med vikeplikt skilt?), men ikke biler.

Anonymkode: 6d638...b96

Skrevet
catman skrev (På 24.12.2020 den 20.55):

Neimen dette er jo noe du lærer når du tar førerkort. Glidelåsprinsippet - én fra hver side.

reissverschlussGL.gif

Det er jo ikke sammfletting på motorveien jeg snakker om. Jeg snakker om kryss og sideveier.  Selvfølgelig lærte jeg glidelåsprinsippet. Det var noe av det min trafikklærer hadde mest fokus på i tillegg til blindsone. 😊  Men det er ikke aktuelt for det jeg diskuterer . Jeg snakker om rushtrafikken,  kø og saktegående trafikk. Der øvet jeg særdeles lite på med kjøreskolen siden vi stort sett ikke kjørte i rushtrafikken og saktegående kø

Anonymkode: aa5e0...3f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er jo ikke sammfletting på motorveien jeg snakker om. Jeg snakker om kryss og sideveier.  Selvfølgelig lærte jeg glidelåsprinsippet. Det var noe av det min trafikklærer hadde mest fokus på i tillegg til blindsone. 😊  Men det er ikke aktuelt for det jeg diskuterer . Jeg snakker om rushtrafikken,  kø og saktegående trafikk. Der øvet jeg særdeles lite på med kjøreskolen siden vi stort sett ikke kjørte i rushtrafikken og saktegående kø

Anonymkode: aa5e0...3f4

Som sagt overfor, så er prinsippet det samme. Er det kø på to veier som blir til én, vil glidelåsprinsippet være det opplagt rette. For åpenbart snakker du jo ikke om et trafikklysregulert kryss. Se for deg at veien ikke møtes i 90 grader, men at du "knekker" veien som kommer fra siden inn til veien du er på. Da er det kanskje visuelt lettere å forstå. :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ingen. Har flere ganger sett at det å være snill i trafikken fører til ulykker. Plutselig hiver bilen bak seg forbi.

Om det stadig er kø på en plass vil veien raskt reguleres slik at dette glir lettere. 

Anonymkode: 24def...62b

Raskt regulert, ja særlig. Hvor bor du, som har et veivesen med midler? Her jeg bor, så er det et stort kryss som skaper lange køer hver dag. Det er minst fem år siden kommunestyret besluttet at det måtte settes inn trafikklys eller rundkjøring her. Arbeidet er fortsatt ikke startet, og det skjer nok ikke noe de første årene. Skulle alle tenkt som deg, så ville situasjonen vært helt uholdbar.

  • Liker 1
Skrevet
Hulderen skrev (1 time siden):

Raskt regulert, ja særlig. Hvor bor du, som har et veivesen med midler? Her jeg bor, så er det et stort kryss som skaper lange køer hver dag. Det er minst fem år siden kommunestyret besluttet at det måtte settes inn trafikklys eller rundkjøring her. Arbeidet er fortsatt ikke startet, og det skjer nok ikke noe de første årene. Skulle alle tenkt som deg, så ville situasjonen vært helt uholdbar.

Oslo. De justerer stadig om det oppstår slike problemer i rushen. Lager ramper, rundkjøringer, eller lyskryss. 

Anonymkode: 24def...62b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...