Gå til innhold

Barn, jul og alkohol.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er så enig med deg. I mange deler av verden er vin til maten i hverdagen helt normalt og ikke noe man skjermer barna for. Men i Norge har vi et sykelig forhold til alkohol. Enten er man avholds eller så er det grøftefyll. Også er man så hysterisk med et slikt bilde på alkohol at man drar denne tankegangen med seg til neste generasjon.

Anonymkode: 7c5d3...bcb

• Liker 42
Skrevet

Enig! Fokus bør være på å ikke bli beruset med barn til bords. Og hvis man ikke klarer å begrense seg, så bør man vurdere helt avholds. 

Anonymkode: 2e6e0...2b9

• Liker 28
Skrevet

100% enig med deg! Vi har lik erfaring ang alkohol i barndommen. Bortsett fra at jeg husker noen sommerfester og slikt, hvor vi ungene syntes det var så gøy at de voksne drakk litt ekstra. Men da var det kun positivt, fordi de ble i så godt humør og vi alle hadde det gøy til langt på kvelden. Gode minner!

• Liker 23
Skrevet

Det trenger ikke være enten eller.

Barn skal slippe å se foreldre fulle, men enda bedre er det at de ser foreldrene ha et sunt forhold til alkohol. At de kan ta et glass vin uten å gjøre noe stor sak ut av det, at det ikke er noe som må skjules og at enn ikke trenger drikke seg full ved hver anledning.

Anonymkode: fa1d6...5fc

• Liker 19
Skrevet (endret)

Du forklarte det akkurat sånn jeg vokste opp. Hadde aldri tenkt på at vin til maten var noe annet enn vann eller saft til oss ( brus var bannlyst ). Det var helt vanlig og ingen som ble "annerledes"

Så var det også større selskap i løpet av året, og det var vanlig at alle var med, også barna. Da merket vi jo at noen av de voksne var i ekstra god form, men det var ikke ubehageligheter og snøvling osv. Folk danset og spiste god mat og hadde det hyggelig.

Men i Norge ble jeg fort møtt med "fylla" ja. Jeg var tenåring og ble faktisk redd første gang jeg så en full person! Tuller ikke engang.

Jeg kan ikke skjønne at det skal være noe galt å ta et glass til maten. Og en likør el til kaffen. Det er jo noe helt annet enn å drikke så en blir "annerledes" og påvirket. For jeg tror mange klarer det. Alle nordmenn er ikke helt grenseløse liksom. Men det handler nok mest om de idiotene som ikke kan styre seg. 

Endret av SoWhat?
  • Liker 16
Skrevet

Så godt å lese at flere har samme erfaring. Jeg føler at der voldsomme fokuset på «hvit jul» (spesielt også fra en person som «Helsesista») gjør at jeg stiller tvil om jeg og min familie overhodet kan tillate oss å drikke noe som helst alkohol i barns nærvær. Synes det bikker mot det ekstreme, og den gyldne middelvei/mellomting blir liksom ikke belyst eller fremsnakket i det hele tatt. 

• Liker 16
Skrevet

Her kjører vi ikke hvit jul, for vi voksne har er bevisst forhold til alkohol når det er barn til stede, så det bekymrer meg ikke det minste. Jeg synes god drikke følger julematen og for oss voksne er det en del av måltidet. Problemet er ofte de foreldrene som mener de bare tar et glass eller to til maten, men som i realiteten drikker mye mer. Da tenker jeg det er lurt å ta en fot i bakken og vurdere hvilket inntak man egentlig ender opp med. Kanskje ble det et glass eller to under matlagingen, var det egentlig 3 glass vin det ble til maten? Så var det en likør til kakene og kanskje ble det enda et glass med noe til pakkåpningen. For noen baller det fort på seg og kanskje merker de ikke selv at de etterhvert endrer oppførsel. Dette kan oppleves ugreit for barn, selv om det ikke er direkte fyll og spetakkel. 

Anonymkode: e6bfa...b75

• Liker 16
Skrevet

Problemet er bare at de som virkelig trenger å ta en hvit jul også sier det du sier. "Jeg tar bare et glass vin til maten jeg. Og kanskje en dram senere. Skal vi liksom ikke få lov til å drikke noe nå? Ekstremister!" Og så er det i virkeligheten mye mer enn ett glass vin til maten. Men de tror selv at de er av typene som bare koser seg med litt alkohol til maten.

Vi har hatt alkoholisme i familien, personene det gjelder er døde nå. Vi som er igjen drikker ingen alkohol på julaften. Merkelig nok klarer vi å ha en fortreffelig jul uansett. Det skulle man ikke ha trodd sånn som enkelte uttaler seg.

Anonymkode: cfc8c...d61

• Liker 20
Skrevet

Det går vel på det samme som nullvisjon når det kommer til dødsfall i trafikken, ulykker på jobb osv? Det vil jo aldri skje.

At ingen drikker noe i løpet av jula er urealistisk, men det ønskes så lite som mulig? 

Har kjøpt inn brus MED sukker til jul her, det er min ‘rus’ 😂 

Anonymkode: 650e0...f67

• Liker 5
Skrevet

Jeg er enig i at man skal kunne ta litt alkohol til maten. Er selv vandt til det. Ingen som noen gang ble fulle på julaften. Det er snakk om 1-2 øl og en med akevitt. Ikke noe stordrikking. Dette er noe som går helt fint.

Men disse reklamene er jo ikke rettet mot dem som har et sunt forhold til alkohol. Den er retter mot dem som ikke stopper der, det er snakk om opp mot 10 øl, kanskje flere med akevitt, litt rødvin og så den der fine konjakken og baylies i kaffen.

«Hvit» jul reklamene er for de som drikker for mye og har barn som virkelig merker at de voksne «drikker»/endrer atferd, begynner å gå ustødig, snøvle når de snakker.

Anonymkode: 5e4f2...c10

• Liker 5
Skrevet

I mine julefeiringer, så langt tilbake jeg kan huske, har det vært vin til middagen og cognac eller likør til kaffen, men aldri fyll. Har aldri følt noe ubehag som barn, eller blitt beruset som voksen. Folk kan gjøre hva de vil for meg, men generelt virker det som om de som har hvit jul ikke har opplevd at alkohol fint kan nytes med måte. 

• Liker 11
Skrevet

Jeg har samme erfaring som deg, gode minner fra sammenkomster i barndommen hvor de voksne gjerne tok seg noen glass. Husker jeg fikk en fin "her er det ekstra gøy!" følelse om foreldrene mine danset eller lo litt mer. Bare positivt. 

Men sånne kampanjer prøver å fange opp de sårbare barna, og hjem med misbruk. De som vet de har et normalt forhold til jul vil ikke unngå juleølen og den lille drammen etterpå. Men det er et "husk barna" til de som ikke klarer å begrense seg. 

Anonymkode: a939b...e75

• Liker 11
Gjest theTitanic
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg er så enig med deg. I mange deler av verden er vin til maten i hverdagen helt normalt og ikke noe man skjermer barna for. Men i Norge har vi et sykelig forhold til alkohol. Enten er man avholds eller så er det grøftefyll. Også er man så hysterisk med et slikt bilde på alkohol at man drar denne tankegangen med seg til neste generasjon.

Anonymkode: 7c5d3...bcb

Enig. Man må ikke se spøkelser der det ikke er noen. 

Skrevet

Alle julefeiringer som barn var nettopp sånn. Alle voksne drakk alkohol til julematen (bortsett fra de som kjørte da), men det var jo aldri snakk om mengder. Jeg merket aldri forskjell på verken foreldre, tanter, onkler eller besteforeldre. For meg/oss var det aldri noe problem!

MEN: det er mange barn der ute som ikke har det sånn. Og klarer ikke de voksne å begrense seg, så bør alkoholen droppes helt. Det kan være greit med en påminnelse for dem før selve jula er her!

• Liker 8
Skrevet

Jeg merket stor forskjell på å feire jul hos mor og far. Det var hvit jul hos far hvert år. Mor drakk, og selv om det bare var to øl, merket jeg det. Hun ble veldig utrivelig å være sammen med. Hun var ikke full engang. 

Selv skal jeg ha hvit jul. Etter egne erfaringer, er jeg glad for at jeg unngår alkohol når jeg er sammen med barn. Skjønner ikke hvorfor man MÅ drikke på julaften - særlig med barn til stede. Hvis man MÅ drikke alkohol, kan man ikke vente til barna er lagt i det minste? 

• Liker 9
Skrevet

Poenget er at det er svært(!!) mange barn som gruer seg til julen! Selv om den/de voksne ikke merker noe særlig til alkoholen de drikker, skal det svært lite til før barna merker at de voksne endrer seg, som igjen kan gjøre dem utrygg. Selv om de voksne blir glad og munter, betyr det ikke at barna føler seg trygg, bare fordi den/de voksne ikke er seg selv. 

Og som nevnt over her, så blir det ofte mer enn en eller to enheter, igjen, selv om voksne ikke syns det er mye, kan barn reagere. Hvorfor ta sjansen på å ødelegge julen og skape utrygge barn? Bare fordi de voksne "må" ha alkoholen for å kunne kose seg?

Anonymkode: 4e331...2fb

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Poenget er at det er svært(!!) mange barn som gruer seg til julen! Selv om den/de voksne ikke merker noe særlig til alkoholen de drikker, skal det svært lite til før barna merker at de voksne endrer seg, som igjen kan gjøre dem utrygg. Selv om de voksne blir glad og munter, betyr det ikke at barna føler seg trygg, bare fordi den/de voksne ikke er seg selv. 

Og som nevnt over her, så blir det ofte mer enn en eller to enheter, igjen, selv om voksne ikke syns det er mye, kan barn reagere. Hvorfor ta sjansen på å ødelegge julen og skape utrygge barn? Bare fordi de voksne "må" ha alkoholen for å kunne kose seg?

Anonymkode: 4e331...2fb

Men hvorfor skal ikke våre egne positive barndomserfaringer rundt foreldre som tok seg noen enheter ikke være viktig her? Vi husker jo hva vi faktisk følte.

Jeg leser hele tiden det samme som du sier, men da gjør man jo barn til noe skjørere enn det de er. Og jeg er sikker på at vi kan selv påføre barna våre en tenkt følelse av utrygghet om vi lærer dem opp til at alkohol er utrygt og skummelt uansett. De fleste barn er faktisk ikke så skjøre at de knekker sammen fordi pappa lo litt ekstra på julaften.

• Liker 28
Skrevet

Har erfaring med rus hos foreldre i oppveksten og er ikke "ødelagt" med tanke på alkohol likevel. Det var aldri noe problem om noen tok seg et par glass vin! Fikk aldri noen dårlig følelse av det.

Problemene oppstår når mamma eller pappa drikker seg fra sans og samling, endrer totalt personlighet, blir sint og voldelig eller bevisstløs så man må passe på og skjerme mor eller yngre søsken.... 

Alkohol er en del av samfunnet på godt og vondt. Da må man lære opp den nye generasjonen til å håndtere det på en god måte og være sunne rollemodeller!

Jeg hadde ikke behov for at foreldrene mine ikke drakk i det hele tatt, men behov for moderert bruk. Da kunne det ha blitt forutsigbart og trygt for oss barna innenfor noen rammer vi kjente til og var komfortable med.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men hvorfor skal ikke våre egne positive barndomserfaringer rundt foreldre som tok seg noen enheter ikke være viktig her? Vi husker jo hva vi faktisk følte.

Jeg leser hele tiden det samme som du sier, men da gjør man jo barn til noe skjørere enn det de er. Og jeg er sikker på at vi kan selv påføre barna våre en tenkt følelse av utrygghet om vi lærer dem opp til at alkohol er utrygt og skummelt uansett. De fleste barn er faktisk ikke så skjøre at de knekker sammen fordi pappa lo litt ekstra på julaften.

Fordi at barn er veldig forskjellige? Selv om du taklet det fint kan det være mange barn i samme situasjon som blir usikre og ender opp med å grue seg til julen. Selv om de kanskje prøver så godt de kan å ikke vise det utad. 

Anonymkode: 88e60...283

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...