AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #1 Skrevet 23. desember 2020 Jeg har 44 år bak meg i yrkeslivet. Har jobbet 100% i små, private firmaer med lav lønn. Det har kun blitt trukket minimum til pensjon. Vil jeg bli minstepensjonist om jeg går av ved 62 år? Noen som har peiling? Jeg har mistet jobben pga korona og stiller sist i køen som arbeidssøker. Nærmer meg 60 år og har 9 års skolegang. Aner ikke hva som «lønner» seg for meg nå... Dagpenger frem til 62 år, så pensjonist? Eller er det mulig å gå på dagpenger frem til 67 år? Jeg vil aller helst jobbe, men ser at det kan bli vrient. Har div helseplager og kan av den grunn ikke jobbe fysisk tungt. Ikke lett det her.. Anonymkode: 9bb64...de4 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #2 Skrevet 23. desember 2020 Leit med jobben. Du er født i 1960, og det er ikke sikkert du kan gå av i 62 års alder, men det er avhengig av hvor mye inntjening du har se link https://www.nav.no/no/person/pensjon/alderspensjon/alderspensjon-for-deg-fodt-mellom-1954-og-1962#chapter-2 Du kan kun gå på dagpenger i to år. Anonymkode: bfd3c...b6b
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #3 Skrevet 23. desember 2020 Jeg ville vurdert å få uføretrygd, app Anonymkode: bfd3c...b6b
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #4 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ville vurdert å få uføretrygd, app Anonymkode: bfd3c...b6b Det gjør jo bare saken enda verre! Dummeste rådet ever! Det er dessuten ikke bare ‘å få’ uføre. Anonymkode: 076a9...6ef 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #5 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Leit med jobben. Du er født i 1960, og det er ikke sikkert du kan gå av i 62 års alder, men det er avhengig av hvor mye inntjening du har se link https://www.nav.no/no/person/pensjon/alderspensjon/alderspensjon-for-deg-fodt-mellom-1954-og-1962#chapter-2 Du kan kun gå på dagpenger i to år. Anonymkode: bfd3c...b6b De som er født t.o.m i 61 kan gå av med AFP, for de som er født etter det er det mer usikkert. Ellers så bør du ta deg en tur til legen hvis du sliter med helsen ts. Det kan bli vanskelig å få jobb, og du har både alder og helsen mot deg, så du bør vurdere AAP og etterhvert ufør. Anonymkode: 5e265...428
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #6 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det gjør jo bare saken enda verre! Dummeste rådet ever! Det er dessuten ikke bare ‘å få’ uføre. Anonymkode: 076a9...6ef Hva er ditt råd, 62 år, ingen inntekter eller dagpenger eller pensjon? Flytte på gata? Enig at uføre er en dårlig løsning, men når en er 62 år, er det er ofte den eneste løsningen for å få penger til mat og husleie. Anonymkode: bfd3c...b6b 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #7 Skrevet 23. desember 2020 17 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville vurdert å få uføretrygd, app Anonymkode: bfd3c...b6b Tror du bare en kan se på «menyen» hos NAV for så å bestille det du ønsker? Rull inn du a’ Anonymkode: aea91...78b 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #8 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ellers så bør du ta deg en tur til legen hvis du sliter med helsen ts. Det kan bli vanskelig å få jobb, og du har både alder og helsen mot deg, så du bør vurdere AAP og etterhvert ufør. Fra Nav Du må være mellom 18 og 67 år for å få AAP. Hvis du er mellom 62 og 67 år når du søker, må du som hovedregel ha hatt en pensjonsgivende inntekt som tilsvarer grunnbeløpet i folketrygden (G), året før du fikk nedsatt arbeidsevnen. Det kan gjøres unntak. Anonymkode: bfd3c...b6b
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #9 Skrevet 23. desember 2020 Det er godt mulig jeg kunne fått uføre, da både fysisk og psykisk helse er skrall. Men jeg har egentlig aldri tenkt sånn på det, for jeg har vært så glad i jobben min. Jeg fikk en skikkelig psykisk knekk da jeg mistet den. Ble på en måte fryst ut da jeg fikk helseplager. Ble vel en «belastning» for arbeidsgiver med til tider høyt sykefravær. Ts Anonymkode: 9bb64...de4 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #10 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er godt mulig jeg kunne fått uføre, da både fysisk og psykisk helse er skrall. Men jeg har egentlig aldri tenkt sånn på det, for jeg har vært så glad i jobben min. Jeg fikk en skikkelig psykisk knekk da jeg mistet den. Ble på en måte fryst ut da jeg fikk helseplager. Ble vel en «belastning» for arbeidsgiver med til tider høyt sykefravær. Ts Anonymkode: 9bb64...de4 Du er ikke alene å være i 60 årene om dette. Mister man jobben i den alderen har en fire valg. Leve av oppsparte midler frem 67 år, leve på partner, uføretrygd eller flytte på gata. Uføretrygd er ikke noen god løsning og føles som et nederlag, men jeg anbefaler at du tar kontakt med fastlegen din. Anonymkode: bfd3c...b6b 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #11 Skrevet 23. desember 2020 Tenker uføretrygd må være det beste, er fast inntekt! Anonymkode: a29d6...a9c 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #12 Skrevet 24. desember 2020 Det er da bare å få seg uføretrygd. Det skal ikke være vanskelig når du har arbeidet sålenge i arbeidslivet og har kun få år igjen av arbeidslivet i en krisesituasjon. Da mener du bør kunne få uføretrygd. Anonymkode: 18d72...2e3 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå