Gå til innhold

Steke pizzabunn litt først? Steke sopp før den legges på?

Anbefalte innlegg

Som i tittelen: bør man steke pizzabunnen litt først alene i ovnen før man tar på fyll? Og bør man steke sopp før man legger den på.

Jeg føler jeg ofte får skikkelig blaut pizza. Vet at man gjerne steker pai bunn litt først for å få den sprø. Og de sier det er mye fuktighet i sopp (champignon).

Men jeg har aldri testet ut noen av delene.

Pizzabunnen står til andre heving (etter utkjevling), så har ikke for lang tid til å vente på svar 😅

Anonymkode: c1dc1...826

Fortsetter under...

Jeg pleier aldri det.

Steker på over- og undervarme i 225 grader i 20 min

Bruker fersk champignon by the way, skjærer i tynne skiver. Legger den noen ganger under og noen ganger over osten.

• Liker 1

Ja, man kan godt forsteke bunnen et par minutter før man har på fyll og topping.

Om man har på for mye saus, topping osv kan bunnen fort bli litt soggy/blaut.
Stekt sopp er jo godt, da. Og så kan du jo krydre den litt med salt og pepper eventuelt også før du legger de på pizzaen. 
Men du har vel tenkt til å ha andre ting enn sopp på pizzabunnen? Eller blir det en ren sopp-pizza?

Anonymkode: b7cdf...d6c

• Liker 1
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, man kan godt forsteke bunnen et par minutter før man har på fyll og topping.

Om man har på for mye saus, topping osv kan bunnen fort bli litt soggy/blaut.
Stekt sopp er jo godt, da. Og så kan du jo krydre den litt med salt og pepper eventuelt også før du legger de på pizzaen. 
Men du har vel tenkt til å ha andre ting enn sopp på pizzabunnen? Eller blir det en ren sopp-pizza?

Anonymkode: b7cdf...d6c

Har skinke jeg og skal ha på 😄 less is more 👌🏻

• Liker 1
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Som i tittelen: bør man steke pizzabunnen litt først alene i ovnen før man tar på fyll? Og bør man steke sopp før man legger den på.

Jeg føler jeg ofte får skikkelig blaut pizza. Vet at man gjerne steker pai bunn litt først for å få den sprø. Og de sier det er mye fuktighet i sopp (champignon).

Men jeg har aldri testet ut noen av delene.

Pizzabunnen står til andre heving (etter utkjevling), så har ikke for lang tid til å vente på svar 😅

Har aldri stekt bunnen først, og den blir fin den (ikke blaut). Soppen derimot freser jeg raskt. Jeg bruker ikke så alt for mye av den, kanskje det utgjør en forskjell mtp. fuktighet.

Anonymkode: 4f709...03c

Fersk sopp inneholder veldig mye væske, som slipper ut når soppen oppvarmes. Hvis du bruker mye sopp, eller i store biter, bør du derfor steke den først. Ellers havner all væske i pizzaen. 

Pizzadeigen har jeg aldri forstekt, men fyllet bør ikke være for bløtt. 

Annonse

Ullvott skrev (19 minutter siden):

Fersk sopp inneholder veldig mye væske, som slipper ut når soppen oppvarmes. Hvis du bruker mye sopp, eller i store biter, bør du derfor steke den først. Ellers havner all væske i pizzaen. 

Pizzadeigen har jeg aldri forstekt, men fyllet bør ikke være for bløtt. 

Burde ha ventet litt å sett dette svaret. Valgte å forsteke pizzaen i ~3 min, og stekte ikke soppen på forhånd. Er glad i mye sopp, og det ble en liten dam noen steder på pizzaen. Men sprø bunn 👌🏻 Så bedre enn før 😄

Får teste ut å steke soppen på forhånd en annen gang 😄

• Liker 1

Vi pleier å lage minipizza til barna med pitabrødbunn - det er skikkelig fin konsistens på den, så vil tro at forbaking kan være lurt i vanlig ovn ja. Mye bedre enn slike ferdigbunner iaf!

Ellers bruker vi sånn pizzasten og Max temperatur på ovnen/grillen - da blir bunnen ferdig før man får sagt pølse i brød og tørkes ut nedenfra. 

Anonymkode: 65be1...f1b

Min pizza er en tjukk 80-tallsvariant på brett, men ser ut som en langpannepizza. Steker bunnen 8-10 min før jeg legger på fyll og ost. Da blir den ikke soggy.

Anonymkode: fb682...ae9

Ja. Steker alltid både bunn, champiniong, og det meste annet som skal på, litt først. Og gratinerer på pizzatrinn med høy varme i kort tid til slutt. 

Anonymkode: 5ea53...e1e

Vi steker aldri bunn først. Siden jeg skal ha osten sprø og brun, ligger den inne såpass lang tid at den er ferdig uansett.

Steker alltid soppen ja i litt smør. Den er alltid fersk, men synes den smaker bedre når den er stekt først. Legger alltid fyll oppå osten.

Anonymkode: 429f5...47e

Sopp bør varmebehandles godt, så stek soppen først.

Tidligere var det vanlig å spise noen sopptyper rå, som kjøpesjampinjong og steinsopp. Det er ikke lenger anbefalt.

Anonymkode: 97cc3...7db

• Liker 1

Annonse

Ja jeg gjør det, da jeg ikke liker en pizzabunn som forblir bløt/rå da jeg bruker mye fyll. Jeg steker også mye av fyllet/grønnsakene sammen med hvitløk eller brunt sukker.

Anonymkode: b70c1...3d9

Annonse

Jeg lager som regel pizzabunnen når jeg skal ha pizza og forsteker den ikke, men jvis jeg lager en stor porsjon pizzadeig, så kjevler jeg ut og forsteker (bare 3-4 minutter) noen bunner jeg kan ha på lur i fryseboksen.

Sopp og kjøtt stekes alltid først, og jeg klemmer væske ut av både sopp og eventuelle oliven som skal på. Har alltid fyll i rekkefølgen saus, ost, alt det andre. Syns det gir best resultat. Foretrekker pizza med tynn bunn og bruker ikke mye saus.

Når jeg lagde glutenfri pizza stekte jeg bunnen litt først ja. Opplever ikke at jeg trenger det med hvetemel :) jeg får bunnen veldig tynn, og har ikke store mengder fyll på.

Sopp har jeg bare kuttet i ganske små biter, og ikke trengt å steke på forhånd.

Anonymkode: 5048c...ba4

Sopp steker jeg alltid før jeg bruker den i hvilken som helst rett. Pizzabunnen varier litt, ut fra hvilken type bunn det er. Nå pleier jeg som oftest å steke tynne bunner, og fryse de ned. Så er det bare å ta opp, fylle på med ønsket topping og steke igjen. 
Til de bunnene bruker jeg denne oppskriften: https://www.nrk.no/mat/pizzadeig-1.6125961

Anonymkode: 2f4e4...e1c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...