AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #1 Skrevet 23. desember 2020 Jeg og mine to døtre er på juleferie hos mine foreldre, samboer kommer i kveld. Jeg har ei på 6 måneder og 10 år. Foreldrene mine er to sære mennesker, og det er slitsomt å være på besøk hos dem. De har null interesse for barna - på tre dager har min mor hatt yngste datteren på fanget i et minutt, og min mor og far har spilt et slag yatzi med hun eldste. Greit nok at de er opptatt av andre ting, men det jeg reagerer mest på er at min mor hele tiden er på telefonen og leser nyhetene høyt. Alle nyheter og ting hun får vite, selv om hun ikke får respons. "En mann er skutt og drept nå", "eldste dattera til Per ble voldtatt", "nå har Kirsten fått alzheimers, og hun hadde bæsja på seg i går", "det er så mange tyver rundt her, de kommer helt sikkert hit og!". Alt min 10-åring ikke liker å høre. Og det er ikke bare slike kommentarer, hun legger ut i det vide og brede om alle sånne temaer. Jeg har sagt ifra at 10-åringen misliker å høre om alt dette. Hun er ei sånn ei som ligger å kverner på sånt på kvelden. Ja, jeg er enig i at barn skal vite om virkeligheten. Men ikke på et så detaljert nivå. Når jeg sier ifra, så blir min mor sint og barnslig og svarer "jeg får jo ikke lov til å snakke om noe som helst". Jeg lurer på om hun begynner å tuste litt, da hennes mor hadde alzheimers. Men synes det er så vanskelig. Hun er irritabel, sint og mangler antenner overfor barn. Skal og sies at hun gjentar samme historier flere ganger i løpet av dagen, som om vi ikke har hørt dem før. Om vi sier at det sa hun for litt siden, så blir hun og sur. Men jeg vet ikke hvordan jeg kan si ifra uten at hun blir sint og det blir dårlig stemning. Hvordan kan jeg håndtere dette? Anonymkode: 1474e...ed6 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #2 Skrevet 23. desember 2020 Min erfaring er ofte at de eldre har vanskelig for å endre seg, uansett hvordan man sier i fra. Oppførsel er så inngrodd dessverre. Gjerne skjerme ungene, med å ikke være der så lenge på besøk? Vi er på besøk max 1 overnatting hos mine foreldre, hadde vi måtte være lengre så hadde det aldri gått. Anonymkode: b62c2...8d5 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #3 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Min erfaring er ofte at de eldre har vanskelig for å endre seg, uansett hvordan man sier i fra. Oppførsel er så inngrodd dessverre. Gjerne skjerme ungene, med å ikke være der så lenge på besøk? Vi er på besøk max 1 overnatting hos mine foreldre, hadde vi måtte være lengre så hadde det aldri gått. Anonymkode: b62c2...8d5 Vi skulle gjerne gjort det sånn, men de bor 3 timer unna - så når vi først er der så blir det fort noen dager. Denne gangen en uke 😶 de er godt opp i 60-åra, så de er ikke SÅ gamle. Men jeg merker at særlig min mor frustrer meg. Særlig da når det gjelder hun eldste som får med seg alt. Det spørs om vi må vurdere å trekke oss litt tilbake, med kortere besøk. Jeg blir både fysisk og psykisk utmattet av å være her. Ts Anonymkode: 1474e...ed6 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #4 Skrevet 23. desember 2020 Tror ikke 10-åringen tar skade av en litt spesiell og "nyhetshungrig" mor-mor. Anonymkode: 911f9...956 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #5 Skrevet 23. desember 2020 Sånn var det overalt når jeg vokste opp. Voksne tok da ikke hensyn til det var barn i rommet. Ikke kan jeg huske at jeg fikk noe forklart eller at andre ville forklare hva de snakket om. Begrenser ikke samtale emnene her i hus pga barna. Lurer du på noe så får de det forklart. En 10 åring er forsatt liten, men også såpass stor at hun enten kan gå til et annet rom eller få et innblikk i realiteten. Anonymkode: 89bd5...5c6 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #6 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): . "En mann er skutt og drept nå", "eldste dattera til Per ble voldtatt", "nå har Kirsten fått alzheimers, og hun hadde bæsja på seg i går", "det er så mange tyver rundt her, de kommer helt sikkert hit og!". Disse utsagnene er vel bare skumle om de opptrer uten noen forklaring. Altså må du snakk med barnet og forklare bakgrunnen og konsekvensene av disse tingene, slik at hun forstår og slipper å bli redd. Anonymkode: 1355c...9a7
lillevill Skrevet 23. desember 2020 #7 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg og mine to døtre er på juleferie hos mine foreldre, samboer kommer i kveld. Jeg har ei på 6 måneder og 10 år. Foreldrene mine er to sære mennesker, og det er slitsomt å være på besøk hos dem. De har null interesse for barna - på tre dager har min mor hatt yngste datteren på fanget i et minutt, og min mor og far har spilt et slag yatzi med hun eldste. Greit nok at de er opptatt av andre ting, men det jeg reagerer mest på er at min mor hele tiden er på telefonen og leser nyhetene høyt. Alle nyheter og ting hun får vite, selv om hun ikke får respons. "En mann er skutt og drept nå", "eldste dattera til Per ble voldtatt", "nå har Kirsten fått alzheimers, og hun hadde bæsja på seg i går", "det er så mange tyver rundt her, de kommer helt sikkert hit og!". Alt min 10-åring ikke liker å høre. Og det er ikke bare slike kommentarer, hun legger ut i det vide og brede om alle sånne temaer. Jeg har sagt ifra at 10-åringen misliker å høre om alt dette. Hun er ei sånn ei som ligger å kverner på sånt på kvelden. Ja, jeg er enig i at barn skal vite om virkeligheten. Men ikke på et så detaljert nivå. Når jeg sier ifra, så blir min mor sint og barnslig og svarer "jeg får jo ikke lov til å snakke om noe som helst". Jeg lurer på om hun begynner å tuste litt, da hennes mor hadde alzheimers. Men synes det er så vanskelig. Hun er irritabel, sint og mangler antenner overfor barn. Skal og sies at hun gjentar samme historier flere ganger i løpet av dagen, som om vi ikke har hørt dem før. Om vi sier at det sa hun for litt siden, så blir hun og sur. Men jeg vet ikke hvordan jeg kan si ifra uten at hun blir sint og det blir dårlig stemning. Hvordan kan jeg håndtere dette? Anonymkode: 1474e...ed6 Dette er som å lese om moren min når hun ble gammel og sliten. Du er nok inne på noe om du tenker at hun begynner å "tuste" litt, ikke sikkert det er alzheimers, men at hun begynner å gå tilbake i seg selv, tar offerkortet og har ingen spesiell selvinnsikt. Noen blir veldig barnslige når de er gamle. 2
lillevill Skrevet 23. desember 2020 #8 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det spørs om vi må vurdere å trekke oss litt tilbake, med kortere besøk. Jeg blir både fysisk og psykisk utmattet av å være her. Hørest smart ut. en uke blir nok noe lenge om du sliter bare etter et par dager. Jeg orket toppen tre dager rundt min mor når hun ble veldig vanskelig og barnslig. Og tre dager rundt ekssvigermor i julen var mer enn nok også, selv om hun var oppegående. Det er nok slitsomt for mange å få oppi hverandre når man ikke er vant med hverandre. Og mormor er jo ikke vant med å tenke at det er unger der.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #9 Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror ikke 10-åringen tar skade av en litt spesiell og "nyhetshungrig" mor-mor. Anonymkode: 911f9...956 Husk på for en 10-åring er alt nytt, skummelt, farlig og ganske uforståelig. Da er det lett å tenke mye rart og fantasien løper løpsk. Mormoren virker negativ og veldig opptatt av nyheter og det negative. Hun burde få seg en mer positiv hobby, og kanskje få en bedre forhold til barnebarna. Anonymkode: 83722...5e1 1
JaVel Skrevet 23. desember 2020 #10 Skrevet 23. desember 2020 Barna får en innføring i livet. Da jeg vokste opp på 70 og 80-tallet var det ingen som tok hensyn til at barn var tilstede når vanskelige tema ble tatt opp. Tok ingen skade av det, var vel heller spennende. Barna dine er sikkert ikke annerledes. 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #11 Skrevet 23. desember 2020 Hvorfor er du der? Når de attpåtil ikke har noen interesse for barna? Hadde aldri orket. Anonymkode: 0108a...9e6 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #12 Skrevet 23. desember 2020 Tre timer hver vei er faktisk ikke noen big deal. Jeg bor tre timer unna Oslo, og har hatt med mine to små barn tur/retur Oslo på én og samme dag. Hadde mine foreldre holdt på slik, eller noen andre vi besøkte, hadde jeg ikke orket å være der ei natt engang. Noen mennesker drar ned stemningen uansett, og endrer seg ikke dersom de ikke får konsekvenser for hva de gjør. Snakker av erfaring, gir har en far som er slik. Litt trist at dette skjer midt i jula, så kanskje bare prøve å "overleve" julaften, for så å dra hjem? Anonymkode: 0ab3d...f67
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #13 Skrevet 23. desember 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Vi skulle gjerne gjort det sånn, men de bor 3 timer unna - så når vi først er der så blir det fort noen dager. Denne gangen en uke 😶 de er godt opp i 60-åra, så de er ikke SÅ gamle. Men jeg merker at særlig min mor frustrer meg. Særlig da når det gjelder hun eldste som får med seg alt. Det spørs om vi må vurdere å trekke oss litt tilbake, med kortere besøk. Jeg blir både fysisk og psykisk utmattet av å være her. Ts Anonymkode: 1474e...ed6 3 timer? Herregud, da kan du snilt nå frem og tilbake samme dag. Dra hjemmefra ved 8:30-tiden, så kan det bli lunsj ved 12-tiden, kaffe og kake kl. 15, middag kl. 18, mer kaffe kl. 19, og hjemover igjen rett før kl. 20. Voila, så er det overstått, og du kan legge deg i din egen seng før midnatt. Ang. julebesøk - skjønner ikke hvorfor det trenger være en hel uke? Hva med to dager, 24.-26. des.? Det høres ikke akkurat ut som om noen av de involverte nyter situasjonen. Anonymkode: 6745c...e10 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå