AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #1 Skrevet 23. desember 2020 Jeg lurer litt på hvordan dere andre takler dårlig selvbilde hos venninner. Jeg har et par gode venninner som sliter ekstremt med selvbildet, og ofte må forsikre seg om at sminken sitter riktig, håret er riktig, klærne matcher, at de ser tynne ut og alle de greiene her. De er utrolig fine jenter som dessverre har slitt litt med mobbing. Men nå er det sånn at jeg begynner å bli litt sliten av dette fokuset, selv om jeg prøver å minne dem på at de er fine som de er så kommer det opp igjen til alle tider. Vi er alle i slutten av tyveårene. Hvordan kan jeg få fokuset vekk fra utseende og kropp uten at de går i forsvar? Dette kan skje når som helst uansett hva vi driver med, er jeg sammen med flere av de samtidig blir det nesten en konkurranse om hvem som har mest rett til å være misfornøyd med seg selv og ingen av de vil ha hjelp/ råd. Anonymkode: 8f49a...b8c
Rant Skrevet 23. desember 2020 #2 Skrevet 23. desember 2020 Ikke kommenter. Hverken den eller eller andre veien. Ignorer samtaler som retter fokuset på noe negativt. Ikke kommenter om dem speiler seg mye eller fresher seg opp ofte - la dem holde på. Men kom med noen gode komplimenter når det passer seg (altså, ikke rett etter dem har klaget). Husk å vise at du er trygg på deg selv slik du er - ikke bli med på den "konkurransen". Høres ut som disse venninnene dine er unge. Dere er kanskje i tjueårene? Jeg lover deg at dette vil bli bedre med alderen. Jeg tror de aller fleste går igjennom en periode hvor man er ekstra usikker og negativ. 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #3 Skrevet 23. desember 2020 Rant skrev (1 minutt siden): Ikke kommenter. Hverken den eller eller andre veien. Ignorer samtaler som retter fokuset på noe negativt. Ikke kommenter om dem speiler seg mye eller fresher seg opp ofte - la dem holde på. Men kom med noen gode komplimenter når det passer seg (altså, ikke rett etter dem har klaget). Husk å vise at du er trygg på deg selv slik du er - ikke bli med på den "konkurransen". Høres ut som disse venninnene dine er unge. Dere er kanskje i tjueårene? Jeg lover deg at dette vil bli bedre med alderen. Jeg tror de aller fleste går igjennom en periode hvor man er ekstra usikker og negativ. Jeg har ikke dårlig selvbilde og blir ikke med på konkurransen (jeg havner mer utenfor samtalen i de tilfellene). Jeg prøver å fortelle dem at de er fine som de er, og helst fokusere på de gode egenskapene de har. Det er greit om de fresher seg opp/ ser seg i speilet rundt meg, men det er samtalen de vil ha som sliter meg ut. «Ser jeg **** ut nå?» «Magen min er så stor i dag» osv. De formulerer seg som regel på den måten at jeg må svare eller avkrefte/ bekrefte. Ignorering i en slik situasjon fungerer ikke, og det dukker opp uansett hva vi driver med. Vi er i slutten av tyveårene og har kjent hverandre i ganske mange år uten forandring. Anonymkode: 8f49a...b8c
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #4 Skrevet 24. desember 2020 Jeg har et innlegg her inne om min søster som nekter for botox /filler og bleket hår, og som snakker om kroppen og utseendet sitt daglig. Hun har vært sånn siden hun var 13, og nå i en alder av 55 er hun verre enn noensinne. Ikke alle sånne jåledamer har lavt selvbilde heller, men personligheten deres er sånn at de er veldig selvfokusert. Anonymkode: 0f959...50b
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #5 Skrevet 24. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har et innlegg her inne om min søster som nekter for botox /filler og bleket hår, og som snakker om kroppen og utseendet sitt daglig. Hun har vært sånn siden hun var 13, og nå i en alder av 55 er hun verre enn noensinne. Ikke alle sånne jåledamer har lavt selvbilde heller, men personligheten deres er sånn at de er veldig selvfokusert. Anonymkode: 0f959...50b Så slitsomt. Jeg vet at noen bare er opptatt av utseendet generelt, men det er vel ikke tilfellet når de innrømmer dårlig selvbilde og fokuserer i hovedsak på alt som er feil. Anonymkode: 8f49a...b8c
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #6 Skrevet 24. desember 2020 Jeg ville sagt "jeg er så glad for at jeg er fornøyd med den jeg er og at jeg er frisk" eller noe sånt. Da vil de nok få noe å tenke på. Du må ihvertfall ikke fyre oppunder negativiteten deres. Få fokuset bort fra det. Om de ikke gir seg får du bli irritert og si "dere er så negative, og dere drar meg ned med negativiteten deres. Jeg orker å høre om dette mer!!!" eller noe sånt Anonymkode: c6e6b...0ff 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #7 Skrevet 24. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg ville sagt "jeg er så glad for at jeg er fornøyd med den jeg er og at jeg er frisk" eller noe sånt. Da vil de nok få noe å tenke på. Du må ihvertfall ikke fyre oppunder negativiteten deres. Få fokuset bort fra det. Om de ikke gir seg får du bli irritert og si "dere er så negative, og dere drar meg ned med negativiteten deres. Jeg orker å høre om dette mer!!!" eller noe sånt Anonymkode: c6e6b...0ff Takk. Har nok vært litt for redd til å være så rett frem, men må nok gjøre det på den måten. Anonymkode: 8f49a...b8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå