Gå til innhold

Alopecia

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi oppdaget flekkvist hårtap (alopecia arrata) hos lillebror på 8 år i februar. Siden den gang har det mest vokst ut igjen, men en flekk gjenstår. Det er i bakhodet hans og skjult av håret, så ingen legger merke til det.

Nå merket jeg, helt tilfeldig, en hårløs flekk hos storebror på 11. Har aldri sett noe slikt hos ham før. Den er ikke rund, men avlang og smal, mer mot luggen. Også her ligger håret over, så den er ikke synlig.

Jeg blir litt fortvilet, merker jeg, selv om jeg 1. Vet det ikke er farlig og 2. Ikke er noe å gjøre med. For de fleste går det jo bra, men jeg er jo naturligvis bekymret for særlig storebror sine følelser omkring dette hvis det blir synlig. Han har mørkt, vakkert hår som han åpenbart er stolt over...

Anonymkode: 5fa05...548

Skrevet

Ingen med barn som har alopecia her? 

Skrevet

Min stedatter som nå er tjue har 1 hårløs flekk på hodet. Jeg har kjent henne siden hun var ti år, og vet at den flekken kom noen år før det. Den har variert litt i størrelse, vil anslå at den på det største var som en tjuekroning. Noen ganger vokser det hår der igjen, så kan det forsvinne igjen. Hun har halvlangt hår, så det vises ikke. Eneste er at hun må være nøye når hun setter håret i strikk med å gre over hårløs flekk. 

Ingenting å gjøre med det, det er en autoimmun sykdom og min stedatter har to andre autoimmune sykdommer også.

Ville bare trøste deg med å gi et eksempel på ei som har hatt dette i mange år uten at det har utartet seg til mer enn 1 liten flekk som kommer og går.  

Anonymkode: 5b11d...4bc

• Liker 1
Skrevet

Mannen min mistet håret flekkvis da han var liten. Det kom tilbake. Men, da han var i midten av 20-årene mistet han alt håret på hele kroppen. Det er 8-9 år siden nå, og denne gangen har det ikke kommet tilbake. 

For hans del går det helt greit, han trives bedre uten enn med hår. 

Anonymkode: 0c2f5...2f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Mannen min mistet håret flekkvis da han var liten. Det kom tilbake. Men, da han var i midten av 20-årene mistet han alt håret på hele kroppen. Det er 8-9 år siden nå, og denne gangen har det ikke kommet tilbake. 

For hans del går det helt greit, han trives bedre uten enn med hår. 

Reagerte du selv på det? 

Skrevet

Flekken til lillebror ble etterhvert gansk stor, faktisk, og den er fortsatt større enn en 20-kroning tror jeg.

Flekken til storebror har en helt annen form - den er avlang og lang, som en strek (jeg lurte neste litt på om det kunne være et arr, men det er det nok ikke), og litt over luggen. Blir den veldig mye større så blir det vanskelig å skjule den.

Jeg er vel ikke så redd for hva som evt skjer når de er voksne med håret. Da er de jo voksne. Det er jo nå når de er små og mer sårbare.

Men det kan jo gå godt, det kan jo det, og ikke så mye å gjøre med det heller nei. Vi foreldre får vel bare håpe på det beste og stålsette oss for det verste. Men det er fint å høre fra andre som er i lignende situasjon! :) TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Reagerte du selv på det? 

Ja, vi hadde en liten periode hvor vi syns dette var leit og vanskelig begge to. Vi hadde ikke vært kjærester så lenge på tidspunktet, litt over ett år bare. Nå kan jeg ikke huske hvordan han så ut med hår, da må vi fram med bilder. 

• Liker 1
Skrevet

Fant en mini bitteliten flekk til. Jeg innbiller meg nå at storebror er verre rammet. Uff - dette er ikke lett. Forsøker å la være å ta i håret hans. Han blir mistenksom, pluss det hjelper jo ikke for min egen del heller. Har ikke søkt igjennom hele hodebunnen da. De ligger nokså ved siden av meg.

Men jeg synes av og til at håret hans ser tynnere ut enn før. Mulig det bare er innbilning. Han har dog alltid hatt veldig tykt hår (som i mange hårstrå). Nå føler jeg at jeg ser hodebunnen hans lettere.. men jeg aner ikke altså. Ligger som en uro i magen dette. Bekymret.

Skrevet

"de ligger nokså ved siden av hverandre", skulle jeg skrive. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...