Gå til innhold

Moren min fikk ikke gått på do hele dagen!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er rystet!!! 

Besøkte nettopp min gamle mor på sykehjem, hvor hun forteller at hun trenger hjelp til å gå på do. Jeg hjelper henne,og lettet forteller hun at hun ikke har fått gå på do hele dagen fordi sykepleierne ikke har hjulpet henne!!! 

Hva skal jeg gjøre?!?

Anonymkode: 5a863...860

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakke med sykehjemmet. 

Anonymkode: 8b0a4...bee

• Liker 8
Skrevet

I første omgang hadde jeg snakket til de som var på vakt der og da før jeg hadde tatt det videre med lederen for sykehjemmet. Neste instans blir vel fylkesmann om jeg ikke tar helt feil, men hadde avventet det, litt avhengig av hvordan leder reagerte / om det skjedde igjen. 

• Liker 13
Skrevet

Du må spørre de på jobben hva som skjer. Det kan godt hende hun har vært på do men glemt det. 

Anonymkode: 72d72...dea

• Liker 32
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er rystet!!! 

Besøkte nettopp min gamle mor på sykehjem, hvor hun forteller at hun trenger hjelp til å gå på do. Jeg hjelper henne,og lettet forteller hun at hun ikke har fått gå på do hele dagen fordi sykepleierne ikke har hjulpet henne!!! 

Hva skal jeg gjøre?!?

Er du nå sikker på at din mor er klar nok til å vite dette, ts?

Folk havner ikke på sykehjem i Norge uten at de er døden nær eller sterkt demente (snitt levetid er ikke 2 år uten grunn, og de fleste lever heldigvis kun få måneder under slike forhold). Få eller ingen av dem klarer holde kontroll med tid og sted. Min farfar fortalte oss alltid at "ingen så til han" selv om pleierne stakk hodet inn døren en gang i timen. 

Faktasjekk opplysningen først, før du får panikk. 

Anonymkode: eeb9c...531

• Liker 31
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må spørre de på jobben hva som skjer. Det kan godt hende hun har vært på do men glemt det. 

Folk havner ikke på sykehjem i Norge uten at de er døden nær eller sterkt demente (snitt levetid er ikke 2 år uten grunn, og de fleste lever heldigvis kun få måneder under slike forhold). Få eller ingen av dem klarer holde kontroll med tid og sted. Min farfar fortalte oss alltid at "ingen så til han" selv om pleierne stakk hodet inn døren en gang i timen. 

Hun er ikke dement 

• Liker 2
Skrevet

Enig i sistnevnte. Når man først er på sykehjem i Norge er man ofte veldig dårlig, og har kort tid igjen, så mange har mentale utfordringer som kanskje ikke er så synlige for oss pårørende. Opplevde det samme med besteforeldre på slutten. Alt mulig av påstander. Og tid var et veldig relativt begrep. Mitt inntrykk er at pleiere og andre gjør en utmerket jobb. 

Men snakk med avdelingsleder. Så får du mer informasjon. 

Anonymkode: a6492...e7e

• Liker 7
Skrevet

Snakke med dem. Og snakk med ledelsen og ikke de stakkarsene som jobber der. Er ledelsen som kutter i bemanning slik at det blir et sant lite h#%#% for de få ansatte å få gjort det de skal.

Det er også derfor fagpersoner flykter fra sykehjem. Veldig synd da eldre har komplekse behov og mange sykdommer , tilstander +’medisiner. 

Så snakk med ledelsen - gjerne høyere opp enn på avd leder-nivå også. 

Det skal være satt av penger til fagpersoner og tilstrekkelig antall pleiere men pengene går ofte til aktiviteter som får sykehjemmet til å se fint og flott ut og lønn til mellomledere. 

Anonymkode: fa404...5c5

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er slett ikke alle. Begge mine bestemødre var helt klare i hode selv om de måtte bo på sykehjem på grunn av fysiske utfordringer. Den ene bodde der i 10 år etter et hjerneslag som gjorde henne lam i halve kroppen og var helt klar i hodet fram til rundt 6 mnd før hun døde. 

Regner med TS selv vet om hun kan stole på det moren sier uten at du skal ugjyldiggjøre det.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Snakke med dem. Og snakk med ledelsen og ikke de stakkarsene som jobber der. Er ledelsen som kutter i bemanning slik at det blir et sant lite h#%#% for de få ansatte å få gjort det de skal.

Det er også derfor fagpersoner flykter fra sykehjem. Veldig synd da eldre har komplekse behov og mange sykdommer , tilstander +’medisiner. 

Så snakk med ledelsen - gjerne høyere opp enn på avd leder-nivå også. 

Det skal være satt av penger til fagpersoner og tilstrekkelig antall pleiere men pengene går ofte til aktiviteter som får sykehjemmet til å se fint og flott ut og lønn til mellomledere. 

Det er da ikke min mors problem at de har dårlig bemanning!!!

Å få gå på do er jo en menneskerett!

• Liker 5
Skrevet

Er mange eldre som forteller at de ikke får gå på do, ikke får mat, at pleierne er slemme mot de, osv... Men de er syke og vet ikke tid og sted og vil kanskje hjem og ønsker sympati fra pårørende. 

Så må vi pleierne forklare at vi har gode rutiner der alle får gå på do og alle får mat og vi tar godt vare på de eldre. Men at mor eller far har glemmer lett og ønsker selvfølgelig å komme hjem. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å mange bor på sykehjem fordi de ikke klarer seg hjemme. Når de trenger hjelp til å gå på do så sier det seg at mange ikke kan bo hjemme. Faktasjekk litt selv. 

Anonymkode: c6fe2...7c3

• Liker 3
Skrevet

Hun er ikke dement 

Hva slags avdeling er det? Somatisk? Sitter hun i rullestol? Bruker hun bleie? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er mange eldre som forteller at de ikke får gå på do, ikke får mat, at pleierne er slemme mot de, osv... Men de er syke og vet ikke tid og sted og vil kanskje hjem og ønsker sympati fra pårørende. 

Så må vi pleierne forklare at vi har gode rutiner der alle får gå på do og alle får mat og vi tar godt vare på de eldre. Men at mor eller far har glemmer lett og ønsker selvfølgelig å komme hjem. 

Hun har fysiske utfordringer etter å ha brukket lårhalsen. Hun er klar i hodet og trives godt. 

Ts

• Liker 6
Skrevet
netpuppy skrev (Akkurat nå):

Det er slett ikke alle. Begge mine bestemødre var helt klare i hode selv om de måtte bo på sykehjem på grunn av fysiske utfordringer. Den ene bodde der i 10 år etter et hjerneslag som gjorde henne lam i halve kroppen og var helt klar i hodet fram til rundt 6 mnd før hun døde. 

Regner med TS selv vet om hun kan stole på det moren sier uten at du skal ugjyldiggjøre det.

Verken jeg eller personen du siterer "ugyldiggjør" at TS er morens nærmeste person. 

Når jeg skriver som jeg gjør, og viser til egne besteforeldre, er det fordi jeg så et mønster egne foreldre (deres barn) lukket øynene for. 

De gikk gjerne i barndommen, og kom med uriktige anklager for å få sympati. Det er dessverre ikke unormalt når man blir eldre. Ingen hadde en dement-diagnose. 

Anonymkode: a6492...e7e

• Liker 5
Skrevet

Om staten hadde bevilget mer penger til sykehjem, hadde vi hatt nok bemanning. Men staten skal spare penger...

• Liker 2
Skrevet

Nei, selvsagt ikke! 
og det er derfor du skal snakke med ledelsen og kreve høyere bemanning! Skjønte du ikke poenget mitt?

• Liker 6
Skrevet

Om staten hadde bevilget mer penger til sykehjem, hadde vi hatt nok bemanning. Men staten skal spare penger...

Og det forsvarer at 80 år gamle damer ikke får gå på do??

• Liker 1
Skrevet

Det handler ikke bare om staten. Handler også om hvordan sykehjemmene velger å bruke pengene. Og ofte kuttes det i bemanning. 

• Liker 2
Skrevet

Hun har fysiske utfordringer etter å ha brukket lårhalsen. Hun er klar i hodet og trives godt. 

Ts

Da ville jeg pratet med avdelingsleder, som kun er der på dagtid, 8-15, på hverdager. Om ikke hun er der må du prate med ansvarlig sykepleier på avdelingen. Hels før kl.15. De har ofre rapport mellom 14:30-15.

Du kan også prøve å prate med sykepleier på kveld, men da er det ofte en som ikke er så kjent. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...