Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Driver leser Bibelen, fra perm til perm.

Kommer stadig over avsnitt (i gamle testamente) der omhandler andre guder. Typisk Baal-guden.

Vi kjenner også til de ti bud - «skal ikke ha andre guder enn meg».

Ligger det i disse bibelversene at det faktisk finnes andre guder? 

Anonymkode: 54219...bde

• Liker 2
Skrevet

I alle de eldste religionene er troen basert på polyteisme; mange guder. Jeg føler det ligger naturlig for oss å tro på eller bruke flere guder; slik som i f.eks. norrøn tro.

Anonymkode: ea526...a4a

Skrevet

Godt spørsmål. Blir usikker. En forståelse kan være at det bare er en reell gud. 

Noen teologer her som har bedre svar ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I alle de eldste religionene er troen basert på polyteisme; mange guder. Jeg føler det ligger naturlig for oss å tro på eller bruke flere guder; slik som i f.eks. norrøn tro.

Anonymkode: ea526...a4a

For å utdype: min «barnetro» har alltid lært meg at det kun finnes én Gud.

Er derfor overrasket når jeg nå leser Bibelen, og leser om andre guder.

At det kun finnes én Gud, er da vitterlig noe annet enn at man skal tilbe en spesiell Gud.

Jaja...

• Liker 1
Skrevet

Gud i bibelen er den samme for jødedom, kristendom og islam , da de har samme stamfar (Abraham)

Det fantes Guder som ble tilbedt lenge før denne i

I Egypt tilba de solguden Ra https://snl.no/Ra_-_gammelegyptisk_gud

Hinduismen er regnet som verdens eldste religion

https://ndla.no/nb/subject:44/topic:1:198120/topic:1:198005/resource:8273afef-c09b-4c46-bdf7-0205a94301a6?filters=urn:filter:78e538a3-78bf-4db2-af00-2ca7d721cb25

Mesopotamia /Gamle Assyria regnes som en av verdens første "store" sivilisasjoner- de tilba multiple guder

Det fins ganske mange andre Guder som oppsto rundt både før kristen tidsregning og rett etter.

(Gresk, Norrøn )

Anonymkode: dce56...942

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Gud i bibelen er den samme for jødedom, kristendom og islam , da de har samme stamfar (Abraham)

Det fantes Guder som ble tilbedt lenge før denne i

I Egypt tilba de solguden Ra https://snl.no/Ra_-_gammelegyptisk_gud

Hinduismen er regnet som verdens eldste religion

https://ndla.no/nb/subject:44/topic:1:198120/topic:1:198005/resource:8273afef-c09b-4c46-bdf7-0205a94301a6?filters=urn:filter:78e538a3-78bf-4db2-af00-2ca7d721cb25

Mesopotamia /Gamle Assyria regnes som en av verdens første "store" sivilisasjoner- de tilba multiple guder

Det fins ganske mange andre Guder som oppsto rundt både før kristen tidsregning og rett etter.

(Gresk, Norrøn )

Anonymkode: dce56...942

Takk for svar, men jeg tror nok spørsmålet mitt blir litt misforstått.

Jeg forstår jo at andre religioner har sine guder, som tilhengerne tilber.

Det jeg lurer på er, om Bibelen / kristendommen anerkjenner andre guders eksistens.

Dette bryter som sagt med min barnelærdom, og tanken om at «det finnes bare én Gud».

Takk.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Nei, den anerkjenner kun en Guds eksistens, men forteller oss at det er mye man kan tro på og som man ikke skal tro på.

Endret av Lawyam
Skrevet
Lawyam skrev (22 timer siden):

Nei, den anerkjenner kun en Guds eksistens, men forteller oss at det er mye man kan tro på og som man ikke skal tro på.

Hvordan kan Bibelen da referere til Egypts guder? Og i salmene finnes det flere vers, der hevder at Israels Gud er den beste. (Jeg er ikke selv kommet så langt i Bibelen ennå altså).

Samt, som nevnt, flere beretninger om Baal-guden.

Er ikke det en anerkjennelse av flere guders eksistens?

Litt skuffet over at jeg ikke får flere svar på dette innlegget...

Skrevet

Jeg ville ikke kalle det en anerkjennelse av guder, heller det at forfatteren erkjenner å vite at det eksisterer folk som tror på andre guder enn 'vår Gud'.

Bibelen er skrevet av mennesker så den forteller jo om hva andre mennesker tror på eller ikke rundt omkring underveis i historien. Guden vil jo finnes i folks innbillingsverden, men h*n må jo ikke eksistere uansett. Tror du f.eks selv at Baal er en virkelig gud? Det bibelen forteller er at du skal ikke ha andre guder enn HAN uansett, men det går jo fint å innbille seg å tilbe noe menneskeskapt og det advares det altså mot. Uansett hvis du skal i Bibelen og lete etter andre eksisterende guder enn Gud er det litt feil sted å lete, den reklamerer neppe med andre siden den jo er kristendommens bok. Du må vel innom Koranen eller noe så finner du vel en der også som påstår at det er den eneste ene, norrøn myttologi forteller om Odin og Thor, og så har du gresk myttologi og en gru andre. Det betyr ikke at de finnes.

Skrevet (endret)

Du har rett, det gamle testamentet påstår at det finnes andre guder, men at Jahve er den mektigste av dem og er den eneste man bør tilbe. Det er flere tilfeller i Bibelen hvor Abrahams gud kjemper mot og beseierer andre guder.

Det henger ikke helt på greip med andre steder i Bibelen eller offisiell kristen doktrine som sier andre guder ikke finnes.

Det kommer av at førjødiske samfunn - og andre samfunn rundt - var polyteistiske, og som en overgang til monoteisme måtte man vise hvor overlegen Abrahams gud var, for å få folk med seg. Å helt plutselig si at det bare finnes én gud var for fremmed for folk når ideen ble introdusert.

Bibelen er selvmotsigende og ulogisk på flere områder, dette er bare et av dem.

Det samme er tilfellet hvor Bibelen påstår at demoner finnes, og det er jo en type guder - overnaturlige vesener med store krefter som vil tilbes. Merkelig nok er den allmektige Abrahams gud - den såkalte skaperen av alt - ikke mektig nok til å få has på alle disse andre overnaturlige vesnene en gang for alle.

Endret av Nicathv
  • Liker 5
Skrevet
Nicathv skrev (7 minutter siden):

Du har rett, det gamle testamentet påstår at det finnes andre guder, men at Jahve er den mekigste av dem og er den eneste man bør tilbe. Det er flere tilfeller i Bibelen hvor Abrahams gud kjemper mot og beseierer andre guder.

Det henger ikke helt på greip med andre steder i Bibelen eller offisiell kristen doktrine som sier andre guder ikke finnes.

Det kommer av at førjødiske samfunn - og andre samfunn rundt - var polyteistiske, og som en overgang til monoteisme måtte man vise hvor overlegen Abrahams gud var, for å få folk med seg. Å helt plutselig si at det bare finnes én gud var for fremmed for folk når ideen ble intordusert.

Bibelen er selvmotsigende og ulogisk på flere områder, dette er bare et av dem.

Takk for svar. Det er slik jeg har oppfattet det så langt også. 

Irriterer meg litt over at vi blir lært opp til at det kun finnes én Gud, når Bibelen ganske uttrykkelig omtaler flere.

Lawyam skrev (18 minutter siden):

Jeg ville ikke kalle det en anerkjennelse av guder, heller det at forfatteren erkjenner å vite at det eksisterer folk som tror på andre guder enn 'vår Gud'.

Bibelen er skrevet av mennesker så den forteller jo om hva andre mennesker tror på eller ikke rundt omkring underveis i historien. Guden vil jo finnes i folks innbillingsverden, men h*n må jo ikke eksistere uansett. Tror du f.eks selv at Baal er en virkelig gud? Det bibelen forteller er at du skal ikke ha andre guder enn HAN uansett, men det går jo fint å innbille seg å tilbe noe menneskeskapt og det advares det altså mot. Uansett hvis du skal i Bibelen og lete etter andre eksisterende guder enn Gud er det litt feil sted å lete, den reklamerer neppe med andre siden den jo er kristendommens bok. Du må vel innom Koranen eller noe så finner du vel en der også som påstår at det er den eneste ene, norrøn myttologi forteller om Odin og Thor, og så har du gresk myttologi og en gru andre. Det betyr ikke at de finnes.

Jeg skjønner hva du sier, men jeg oppfatter det ikke (så langt) at det når i Bibelen snakkes om andre guder, at det kun er snakk om tenkte / oppdiktede guder. Salmene f.eks. er jo tydelig på at Israels Gud er bedre enn de andre gudene. Eller som nevnt over, at herren bekjemper andre guder.

Det du skriver om norrøne guder er ikke relevant for spørsmålet mitt. Jeg er ute etter hva Bibelen / kristendommen sier om andre guder.

Jeg er ikke kommet lengre enn til 2. kongebok, så mulig jeg endrer syn etter hvert :)

• Liker 3
Skrevet

Bibelens gud, Jahwe, var mest sannsynlig krigsguden i et større panteon på et tidspunkt. Denne guden "vant" etterhvert over de andre, og ble jødenes eneste gud (kanskje naturlig nok for et nomadisk krigerfolk).

Anonymkode: 5f829...098

• Liker 2
Skrevet

De andre gudene bibelen refererer til er menneskeskapt. Bibelen kaller det også avguder.

Anonymkode: 0a0ab...4bd

Skrevet

Avguder er gjerne ting som folk lagde selv, som en kalv og tilbad den. Gud sier i bibelen at ingen andre Guder kan hjelpe dere og gjøre det kun den virkelige Gud gjør. Hærskarenes Gud. For meg finnes det ingen andre Gud enn den allmektige hærskarenes Gud som har skapt alt. Dessverre tror andre på andre Guder, men dem er ingen Guder, for dem kan ikke gjøre alt Gud virkelig kan gjøre.

Anonymkode: 7f0a3...e55

Skrevet

Bevissthet er Gud, men du er sikkert ikke bevisst over hva Bevissthet er. Absolutt Bevissthet/Gud-hodet må være formløs siden det inkarnerer seg selv i alt av form. Form og formløshet er en og det samma. Så du kan si at det finnes flere guder (mennesker, dyr, osv), men til syvende og sist så er alt det bare en manifestasjon/inkarnasjon av det formløse Gud-hodet.

Hele virkeligheten er som en liten cola boble i en cola flaske, unntatt at denne bobla holder alle mulige universer som kan eksistere. Alle video spill er i denne bobla. Alle objekter som muligens kan eksistere.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Bibelens gud, Jahwe, var mest sannsynlig krigsguden i et større panteon på et tidspunkt. Denne guden "vant" etterhvert over de andre, og ble jødenes eneste gud (kanskje naturlig nok for et nomadisk krigerfolk).

Anonymkode: 5f829...098

Dette stemmer bra med noe interessant jeg snappet opp fra et program en gang om jødedommens opprinnelse at det var under en periode med mange stammekriger mot andre folkeslag i nærheten at jødene samlet seg til slutt om én gud, dette hjalp de med å holde sammen og hjalp de med krigene.

I tidligere tider når de var polyteistiske hadde de hatt en gudinnekult i sitt panteon som var dominerende, dette spekulerte de i at var en av grunnene til at den nye religionen rundt én gud ble så mannsdominert nettopp for å motvirke den gamle populære gudinnekulten.

Skrevet

Legg merke til at selv om Bibelen snakker om flere guder så er det tydelig differensiering. I 2.Kor 4:4 blir til og med Satan omtalt som en gud: For denne verdens gud har blindet de vantros sinn, så de ikke ser lyset som stråler fram fra evangeliet om Kristi herlighet, han som er Guds bilde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...