AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #1 Skrevet 23. desember 2020 Trenger egentlig bare å lufte litt tanker, og få andres meninger på om jeg tenker helt på jordet Saken er den at for ett års tid siden flyttet jeg sammen med ny samboer. De flyttet inn til meg som eier eget hus. Vi er begge i første halvdel av 40-årene. Alt var bra da, og mye er fortsatt bra nå. Men, problemet er at han røyker hasj, noe som har eskalert til å bli daglig. Først kun om kveldene (jeg synes heller ikke det var greit) men den siste tiden har det også gjerne vært fra morgen til kveld på fridager (helger etc) dersom vi ikke skal noe annet. Han røyker seg aldri så fjern at det er helt håpløst, men han er jo da småruset hele tiden, vi kan aldri gjøre noe spontant sammen, og han blir veldig tiltaksløs. Så, om dette har eskalert den siste tiden eller om han bare har vært veldig flink til å skjule dette tidligere det skal jeg ikke banne på. Og han er ofte ikke "værre" enn at jeg tror at dersom noen utenforstående hadde kommet inn hadde de neppe tenkt over det. Men jeg merker det jo ved at han er litt mer fjern, og lit tregere å bla føre en samtale med. Og han er veldig på at han passer seg før han skal på jobb etc, så jeg tror ingen på jobben hans mistenker noe som helst heller. Han er pliktoppfyllende der, og møter opp hver morgen og så vidt jeg har forstått på hans kollegaer gjør han en god jobb og er godt likt. Så det er nå ennå noe. Men jeg har kommet dit at dette orker jeg vel egentlig ikke mer. Familien hans vet ikke noe om det. Jeg har forsøkt å ta det opp med han gang på gang. Jeg kan godta noe, på lik linje med at jeg gjerne tar jeg noen glass vin til middagen etc i helgene og ute med venninner etc. Jeg vet mange har nulltoleranse for hasj og tilsvarende stoffer, men dersom det blir brukt som "kos" innimellom, så kan jeg se igjennom fingrene med hasj. Jeg er vokst opp i ett miljø hvor dette for mange av mine venner i tenårene og i yngre voksen alder, var ganske vanlig, dessverre. Vi bor på ett halvstort tettsted, så jeg føler ikke jeg kan snakke om mine venner om dette da "alle kjenner noen som kjenner noen" og jeg tror ikke det er kjent at min samboer ruser seg. Men dette er langt forbi å ruse seg til fest og hyggelige anledninger. I mine øyne har han ett rusproblem, i økende grad. Han selv er ikke enig i det og går helt i vranglås hver gang jeg tar det opp. Og han mener han har full kontroll og at dette ikke er noe farlig og at jeg overdriver. Så jeg har gitt opp. Men essensen blir jo at vi aldri gjør noe sammen, mye av hans penger går til dette og jeg sliter litt med å se en normal fremtid som i ett parforhold og en familie med fritid, ferier etc sammen dersom dette skal fortsette, både pga hans økonomi og hans passivitet i hverdagen som er en naturlig følge av hasj-røykingen. Og jeg har ikke økonomi til å bære utgifter for alle i hverdagen og ennå mindre på ferier, samt at for meg et et parforhold så mye mer i hverdagen enn å bare bo på samme adresse og ha sex med jevne mellomrom. Men, saken er at han også har en sønn på videregående skole hva alder angår. Sønnen er verdens herligste gutt, og han vet ikke at far ruser seg (utrolig nok, og jeg er redd det bare er ett spm om tid). Han vokste først opp med å bo hos sin mor, men ble for 7-8 år siden fratatt sin mor pga trøblete forhold der hjemme og flyttet da hjem til sin far på heltid. Far har hele veien hatt dårlig råd (ja man kan jo forstå hvorfor), dog har sønnen hele veien hatt alt han trenger, så han har ikke lidd noen nød, men han har jo hele tiden kjent på å ha dårligere råd hjemme enn alle sine venner. Her har han fått eget kryp-inn (etter eget ønske) over garasjen, med TV-stue og soverom (vi har selvfølgelig soverom til han inne også, men han elsker jo å være der ute, hvor han er for seg selv med venner etc på besøk i eget krypinn), og har gang på gang gitt uttrykk for hvor godt han trives her, at han ikke vil flytte igjen og håper vi kan bli boende her "for alltid" og en masse annet han føler endelig har falt på plass. Han har masse venner på besøk og jeg og han har ett veldig godt forhold. Så, det er her dilemmaet mitt, om jeg avslutter forholdet med faren, betyr det også at det går utover sønnen hans. Og det får jeg meg ikke helt til å gjøre. Han har vært igjennom nok og jeg synes han skal slippe å flytte igjen. Jeg har tenkt mye på dette og står med enten at jeg får bare være i det en stund til, for sønnens del (Jeg er av den oppfatning at om man går inn i ett forhold med barn, så er barna en vel så stor del av det), og det er vel der jeg står pr i dag. Eller, at jeg avslutter det med faren, og tilbyr at sønnen kan bli boende her. Men, det tror jeg ikke vil skje. Far vil nok for alt i verden ikke dra fra sin sønn, forståelig nok. Og han tar godt vare på sin sønn, så jeg vet at sønnen synes at pappa er helt topp og har det fint sammen med han. Utover det med at han ruser seg, så har vi det bra sammen, dog gjør vi nesten aldri noe sammen annet enn å sitte hjemme. Og det synes jeg er litt trist. Jeg savner ett parforhold hvor vi gjør ting sammen, besøker venner sammen som ett par, at jeg ikke alltid må være den som kommer uten følge, at vi kan reise på helgturer og ferier sammen og generelt en som viser mer interesse for meg, vår tid sammen og ikke alltid er helt blakk, for det går på alle måter utover forholdet vårt fordi jeg ikke hele tiden kan "betale alt". Jeg eier huset og bærer de fleste utgiftene her (mitt valg). Han bidrar noe for all del, men da betyr det at vi blir svært begrenset økonomisk. Tidligere har jeg vært i forhold hvor man gjerne er ute og spiser, er på kino, reiser på ferier og weekendturer i blant etc. Ergo hva jeg anser som normalt. Og det er det jeg savner nå. Så, hva er riktig av meg å tenke og gjøre mtp å fortsette eller avslutte forholdet? Det er tross alt flere enn bare meg selv å ta hensyn til her, som betyr vel så mye for meg. Jeg lider på ingen måte noen nød, vi har en god tone hjemme og smiler og ler mye, men spm er jo om jeg vil ha det sånn resten av livet, og det vil jeg nok ikke. Snakker om å surre seg inn i en tykk grøt :O Anonymkode: ca864...7a8
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #2 Skrevet 23. desember 2020 Hva koster det egentlig å røyke hasj hver eneste dag? Anonymkode: 4748c...475 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #3 Skrevet 23. desember 2020 Kommer annpå hvor mye han røyker om dagen? 1 gram mindre eller mer. Kan koste alt fra 100 til 300 om dagen. Kommer helt annpå pris og mengde. Jeg ville stilt ultimatum til din samboer. Han må kutte ned ellers flytter du. Mer får du ikke gjort. Anonymkode: fec77...e69 5
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #4 Skrevet 23. desember 2020 TS her Uten at jeg har full oversikt så har jeg en tanke om at det går 2-3000 PR mnd til dette, pluss tilsvarende, kanskje noe mer til vanlig tobakk som han også røyker. Så ikke svimlende summer, men som eneforsørger uten bidrag fra mor etc så er dette det overskuddet han ellers ville hatt til andre ting. Ultimatum blir det samme som å gjøre det slutt. Da flytter han (det er jeg som eier huset så de som evt må flytte og det er det som bremser meg pga sønnen.) Så derfor har jeg avventet å gjøre det pga dilemmaet med at jeg ikke vil det skal gå utover hans sønn som Jeg skriver over. Han har det så bra nå og gir uttrykk for det hele tiden. Hadde det vært jeg som evt skulle flyttet hadde jeg nok kanskje reist, for da hadde det heller ikke gått utover sønnen hans på samme måte som om han nå må flytte, igjen... Anonymkode: ca864...7a8
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #5 Skrevet 23. desember 2020 TS igjen ... vil bare legge til at dette på ingen måte er kun det økonomiske som er grunnlaget for at jeg har fått litt nok. Selv om det kanskje ble litt mye vekt på det. Men klart det har også blitt ett problem. Men det er jo det hele og det store i at mye penger går bort, vi gjør ikke noe sammen både fordi han skylder på dårlig råd og at han ikke har lyst/orker (man blir tiltaksløs som en bivirkning) og at jeg synes det er drit kjipt med en som er småruset store deler av tiden vi har samme hjemme. Og at jeg ikke kan finne på noe spontant med han, for jeg vet aldri om han akkurat har røyket en bønne eller ikke. Store deler av min fritid blir da alene eller med venninner. Han vil heller sitte hjemme å se på TV el lign hver ettermiddag og hele helgene. Anonymkode: ca864...7a8 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #6 Skrevet 23. desember 2020 Kjære TS ❤ Du skriver et laaangt innlegg,med mange refleksjoner. Og DU vet selv svaret,,,bare se hva selv skriver. Heldigvis er sønnen nå voksen. Og ære være deg for empatien ifht ham. Men FAREN ,,,, Dette er IKKE noe DU må finne på å få barn med !!! Han bor hos deg, noe som passer ham ypperlig!! Han kan fortsette med misbruket,,,samt det vil bli verre med tiden. Jeg vet hva hasj gjør med et menneske og familier. Fra min egen kjernefamilie. Det ønsker du ikke for dine barn eller deg selv i fremtiden. Stoffmisbrukere er ofte de vakreste mennesker ❤,,, men det har en HØY pris for dem selv over 10- 20 år og de rundt. Tilby gjerne sønnen husrom,men FAREN må STOPPE!!! Noe jeg tviler på at han vil,på nåværende tidspunkt. Uansett hvor mye og hvor høyt du elsker, så kommer du til kort. Anonymkode: f13dd...f32 3
President Chimp Skrevet 23. desember 2020 #7 Skrevet 23. desember 2020 (endret) I disse corona-tider ligger prisene på hasj rundt 250,- per gram. Bruker han 3000,- i mnd så er det 12-15 gram. Noe jeg i utgangspunktet mener er for mye. Selvfølgelig er det avhengig fra person til person. Men slik du forklarer det så er grensen nådd for hva misbruk kan anses som. En tommelfingerregel med hasj er at det er for mye når man blir tiltaksløs, apatisk og uspontan. Den grensen nås veldig fort. I tillegg utvikler kroppen toleranse fort og større mengder blir da brukt. Noe som øker problemet ytterligere. Det er egentlig bare å si det rett ut «du blir så fette kjedelig når du røyker så mye» og krev en pause. Og kun mikrodoser i helger. Det er virkelig innafor å kunne kreve. Endret 24. desember 2020 av President Chimp 2
GammelKaktus Skrevet 24. desember 2020 #8 Skrevet 24. desember 2020 Herlighet så dyrt... 😮 Dette hadde ikke funket for meg, verken hasjrøykingen eller holde ut på grunn av sønnen hans. Jeg hadde avsluttet så fort som mulig. Gutten er såpass stor nå at du kan tilby han å være hos deg når og hvis han ønsker. Mange som flytter for seg selv når de går på videregående.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #9 Skrevet 24. desember 2020 Det er ikke ditt ansvar om sønnen må flytte, ts. Du har gitt far valget om at de kan bo hos deg så lenge han kutter ned forbruket. Jeg mener at å ta seg et par jonere fredag eller lørdags kveld må være innafor. Dersom far og sønn må flytte, er det far sin feil og ikke din, ts. Anonymkode: 92e2f...cde
petterm Skrevet 24. desember 2020 #10 Skrevet 24. desember 2020 Gi faren et ultimatum, og la han flytte, samtidig som du tilbyr sønnen å bli boende! Sønnen nærmer seg myndighetsalder og kan snart bestemme sjøl. Selv om faren ønsker å være sammen med sønnen, tipper jeg han lar seg friste av å slippe utgiftene til sønnen, spesielt hvis sønnen heller vil bo hos deg. Skal han ha med sønnen må han ha større leilighet. Dessuten koster sønnen en del i mat som faren også kan slippe. Sånn det høres ut vil sikkert faren prioritere rusen framfor deg og sønnen. Hvis faren ikke er så avhengig av rus så får du utfordre han til å være rusfri i hele januar. Det klarer han sikkert ikke. Faren må for øvrig ha det som plommen i egget. Han bor (tilnærmet?) gratis. Mulig du også sponser deler av matbudsjettet deres? I tillegg har han jevnlig "tilgang" på sex. Indirekte sponser du hasjkjøpet hans, siden han slipper en del utgifter han ellers ville hatt.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #11 Skrevet 24. desember 2020 Tenk også over ulovligheten av det han driver med og hvilke konsekvenser det kan få hvis politiet kommer på døra, det holder at politiet tar en av de han kjøper av og sjekker telefonlogger og meldinger. Det er aldri hyggelig når politiet kommer på rassia og endevender hele huset for å finne noen gram, rimelig flaut er det også hvis naboene får det med seg. Når han røyker så ofte så vil det også gi utslag på spyttprøve hvis han blir stoppet i trafikkontroll, da ryker førerkortet med alt det medfører. Kjører han din bil så kan du også få problemer siden det er bileiers ansvar at bruker av bilen er edru. Jeg røyket selv i en periode på nesten 10 år, selv den gangen så hadde ikke inngått i et forhold med noen andre som røyket og jeg ville heller ikke vært i et forhold med meg selv. Nå er jeg gift og har vært det i mange år, kuttet ut røykingen på dagen da jeg møtte den jeg er gift med nå. Synes det er veldig egoistisk å røyke hasj når man er sammen med noen som ikke røyker, uansett hvordan man vrir og vender på det så blir partneren involvert og berørt på en eller en annen måte. Anonymkode: f7950...d5a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå