AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #1 Skrevet 23. desember 2020 Kort fortalt: -Min mann er supersosial og jeg litt mer innadvendt og sjenert. -Han har liten familie og stor venne- og omgangskrets mens jeg har motsatt. -Han ønsker seg et stort bryllup der «alle» inviteres. Blir da 70-80 gjester. -Jeg ønsker meg et mindre bryllup med kun nærmeste familie og venner. -Han vil ha et formelt bryllup, jeg vil ha et litt mindre formelt. -Vi er begge enige om at vi vil gifte oss i kirken. Jeg trives ikke så godt med masse oppmerksomhet og har få, men nære venner. Når vi diskuterer gjestelisten blir det fort dårlig stemning. Han kan han komme med kommentarer som at det ikke er hans feil at jeg ikke har venner, og at vi bare får håpe noen på lista hans dør snart sånn at jeg får ønsket mitt om færre gjester oppfylt. Jeg vet dette er sagt i en litt flåsete mening. Han er ellers utrolig snill og hensynsfull. Kort sagt verdens beste kjæreste. Men når vi diskuterer dette og det faller denne typen kommentarer, blir jeg så trist etterpå. Jeg blir helt på gråten, og begynner å tvile på om han egentlig elsker meg og det er bare tankekjør. Hverdagen vår fungerer ellers fint. Vi er felles om det meste, har barn og hjelper hverandre med alt. I går startet diskusjonen igjen, da vi snakket om hvilket lokalet vi skal ha til bryllupet. Han sa jeg kunne velge, for det var viktig for han at jeg fikk mitt drømmebryllup. Siden han allerede vet at jeg ønsker et mindre bryllup på ca.40-50 gjester, så sa jeg i en spøkefull tone at det egentlig ikke spiller noe rolle hvilket lokale vi velger for rammen rundt blir den samme (masse perifere gjester, formell setting, og alt det han vet jeg ikke er så komfortabel med). Så blir han sur og sier det ikke er hans feil at han har 15 venner mer enn meg, osv. Jeg vil jo ikke utelukke de. Men det er veldig mange perifere bekjentskap han vil ha med. Jeg kunne bare ønske vi kunne møtes litt mer på midten. Men som sagt sitter jeg igjen med en vondt følelse hver gang dette blir diskutert. Tenker også at jeg egentlig ikke er verdig en så fin, sosial og populær mann så venneløs som jeg er. Kjenner jeg bare gruer meg til mitt eget bryllup. Og det å gransket og fotografert hele dagen, føle meg som en utilpass statist i et velregissert show med masse dolk jeg knapt kjenner og som egentlig ikke interesserer seg for meg. Noen som har vært i samme situasjon? Hva gjorde dere? Anonymkode: 58ae9...fc7
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #2 Skrevet 23. desember 2020 Vet mange kommer til å lynsje meg for å foreslå dette, men hva med å ha noen få gjester til en intim, liten middag og så heller ha en stor, uhøytidelig grillfest eller lignende etterpå? Da får samboeren din alle gjestene han vil ha, og det mest stive blir bare med få personer? Anonymkode: aa460...a4d 16
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #3 Skrevet 23. desember 2020 Hvorfor gidde å gifte seg når man er så forskjellige når det kommer til slike ting. Jeg hadde fått samme dilemma om jeg hadde giftet meg også. Lar heller være. Samboere i nå 20 år. Anonymkode: b252f...d0e 6
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #4 Skrevet 23. desember 2020 Du ønsker deg et 'mindre' bryllup med 40-50 gjester. Han ønsker seg et 'stort' bryllup med 70-80 gjester. Og du ville ønske dere 'kunne møtes litt mer på midten' - det må være 60 gjester etter min hoderegning. Herregud, er +/- 10 mann virkelig noe å krangle om? Anonymkode: 3686c...2fc 22
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #5 Skrevet 24. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vet mange kommer til å lynsje meg for å foreslå dette, men hva med å ha noen få gjester til en intim, liten middag og så heller ha en stor, uhøytidelig grillfest eller lignende etterpå? Da får samboeren din alle gjestene han vil ha, og det mest stive blir bare med få personer? Anonymkode: aa460...a4d Har foreslått det, også i lys av koronasituasjonen. Men for han er det uaktuelt. ts Anonymkode: 58ae9...fc7
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #6 Skrevet 24. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du ønsker deg et 'mindre' bryllup med 40-50 gjester. Han ønsker seg et 'stort' bryllup med 70-80 gjester. Og du ville ønske dere 'kunne møtes litt mer på midten' - det må være 60 gjester etter min hoderegning. Herregud, er +/- 10 mann virkelig noe å krangle om? Anonymkode: 3686c...2fc Du tar det veldig bokstavelig. Jeg ser ikke så svart/hvitt på det. ts Anonymkode: 58ae9...fc7 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #7 Skrevet 24. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvorfor gidde å gifte seg når man er så forskjellige når det kommer til slike ting. Jeg hadde fått samme dilemma om jeg hadde giftet meg også. Lar heller være. Samboere i nå 20 år. Anonymkode: b252f...d0e Har tenkt tanken. Men har lyst å gifte meg med ham. Synes det er synd om alt dette styret skal sette en stopper for det. ts Anonymkode: 58ae9...fc7
utakulanini Skrevet 24. desember 2020 #8 Skrevet 24. desember 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Du ønsker deg et 'mindre' bryllup med 40-50 gjester. Han ønsker seg et 'stort' bryllup med 70-80 gjester. Og du ville ønske dere 'kunne møtes litt mer på midten' - det må være 60 gjester etter min hoderegning. Herregud, er +/- 10 mann virkelig noe å krangle om? Anonymkode: 3686c...2fc Det TS ikke nevner, er at han opprinnelig ønsket omtrent 100 gjester, men kuttet mange slik at det ble rundt 70. Han har allerede strukket seg til å møtes på midten. 4
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2020 #9 Skrevet 24. desember 2020 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Kort fortalt: -Min mann er supersosial og jeg litt mer innadvendt og sjenert. -Han har liten familie og stor venne- og omgangskrets mens jeg har motsatt. -Han ønsker seg et stort bryllup der «alle» inviteres. Blir da 70-80 gjester. -Jeg ønsker meg et mindre bryllup med kun nærmeste familie og venner. -Han vil ha et formelt bryllup, jeg vil ha et litt mindre formelt. -Vi er begge enige om at vi vil gifte oss i kirken. Jeg trives ikke så godt med masse oppmerksomhet og har få, men nære venner. Når vi diskuterer gjestelisten blir det fort dårlig stemning. Han kan han komme med kommentarer som at det ikke er hans feil at jeg ikke har venner, og at vi bare får håpe noen på lista hans dør snart sånn at jeg får ønsket mitt om færre gjester oppfylt. Jeg vet dette er sagt i en litt flåsete mening. Han er ellers utrolig snill og hensynsfull. Kort sagt verdens beste kjæreste. Men når vi diskuterer dette og det faller denne typen kommentarer, blir jeg så trist etterpå. Jeg blir helt på gråten, og begynner å tvile på om han egentlig elsker meg og det er bare tankekjør. Hverdagen vår fungerer ellers fint. Vi er felles om det meste, har barn og hjelper hverandre med alt. I går startet diskusjonen igjen, da vi snakket om hvilket lokalet vi skal ha til bryllupet. Han sa jeg kunne velge, for det var viktig for han at jeg fikk mitt drømmebryllup. Siden han allerede vet at jeg ønsker et mindre bryllup på ca.40-50 gjester, så sa jeg i en spøkefull tone at det egentlig ikke spiller noe rolle hvilket lokale vi velger for rammen rundt blir den samme (masse perifere gjester, formell setting, og alt det han vet jeg ikke er så komfortabel med). Så blir han sur og sier det ikke er hans feil at han har 15 venner mer enn meg, osv. Jeg vil jo ikke utelukke de. Men det er veldig mange perifere bekjentskap han vil ha med. Jeg kunne bare ønske vi kunne møtes litt mer på midten. Men som sagt sitter jeg igjen med en vondt følelse hver gang dette blir diskutert. Tenker også at jeg egentlig ikke er verdig en så fin, sosial og populær mann så venneløs som jeg er. Kjenner jeg bare gruer meg til mitt eget bryllup. Og det å gransket og fotografert hele dagen, føle meg som en utilpass statist i et velregissert show med masse dolk jeg knapt kjenner og som egentlig ikke interesserer seg for meg. Noen som har vært i samme situasjon? Hva gjorde dere? Anonymkode: 58ae9...fc7 Hadde bryllupet. Fikk sosial angst. Det ble mitt livs dårligste dag. Jeg er i tillegg ufør pga for mye angst så det er ingen overraskelse at jeg ikke trivdes med en slik setting, men å bli hørt kan man jo bare glemme. Dropp det heller. Da er man ikke moden for å gifte seg tenker jeg. Anonymkode: c4a01...767
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #10 Skrevet 25. desember 2020 On 12/24/2020 at 7:26 AM, utakulanini said: Det TS ikke nevner, er at han opprinnelig ønsket omtrent 100 gjester, men kuttet mange slik at det ble rundt 70. Han har allerede strukket seg til å møtes på midten. Hæ? Det skjønte jeg ikke av HI. Hvor vet du det fra? Anonymkode: 3686c...2fc 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #11 Skrevet 25. desember 2020 Jeg synes det er flott at mannen også har meninger om eget bryllup Det blir fokus på deg uansett, så jeg tror at noen titalls gjester ikke vil gi så mye utslag på selve dagen, i forhold til selve problemstillinga Ville nok føyd meg og heller lagt føringer/kompromiss på andre ting. Jeg tror du vil føle noe mangler, uansett i ettertid. Jada, man fester i etterkant, men det kan ikke måles i høytideligheten på selve dagen. Masse lykke til. Håper dere justerer litt på nedsettende kommentarer begge to Anonymkode: 5f2af...aa4 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2020 #12 Skrevet 25. desember 2020 On 12/24/2020 at 7:22 AM, AnonymBruker said: Du tar det veldig bokstavelig. Jeg ser ikke så svart/hvitt på det. ts Anonymkode: 58ae9...fc7 Jeg tok utgangspunkt i de antall gjester du nevnte. Men hvis det skal være kvalitativt: Du har stor familie og få venner; han har liten familie og mange venner. Å 'møtes på midten' må da være at han får lov å invitere et større spektrum av folk han anser for venner, så det blir balanse i fordelingen. Hvorfor skal du gjøre deg til dommer over hvor nære eller perifere hans venner er? Og hva gjør det om de ikke kjenner deg veldig godt? Det gjelder vel tilsvarende at han ikke kjenner hele din familie like godt som de kjenner deg, og at de egentlig mest kommer for din skyld? Anonymkode: 3686c...2fc 5
Gjest Fnuggolina Skrevet 9. januar 2021 #14 Skrevet 9. januar 2021 (endret) Mja, altså - mannen min sa han ikke ville ha tradisjonelt bryllup med masse gjester og styr. Han ville virkelig ikke gifte seg sånn. Jeg sa «det er greit». (Jeg så for meg familie og alle venner, full fest osv - vi har dog relativt likt antall på aktuelle å invitere). Vi dro utenlands alene, ble superromantisk synes jeg. Jeg tenker at samboeren dim egentlig har ganske stygge kommentarer. Hadde ikke fått så lyst til å gifte meg,en kanskje heller parterapi? Hvor man kan snakke litt om respekt, forståelse etc? Han ønske er jo helt greit, men formidlingen er stygg. Endret 9. januar 2021 av Fnuggolina
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #15 Skrevet 9. januar 2021 On 12/25/2020 at 3:16 PM, AnonymBruker said: Hæ? Det skjønte jeg ikke av HI. Hvor vet du det fra? Anonymkode: 3686c...2fc Hun har startet en annen tråd om dette tidligere. Hun fikk ikke så mye medhold som hun håpet på, så denne gangen ble deler av infoen holdt tilbake... Anonymkode: 18c3b...b36 3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #16 Skrevet 9. januar 2021 Dere løser det hele ved å ringe rådhuset i kommunen, invitere to stk venner som vitner og ta det neste helg. Problem løst. En gifter seg enten fordi en er medlem i en sekt som nekter en sex og samliv før en er gift, eller for å oppnå legale rettigheter. Uansett løses alle behovene av en enkel seremoni på rådhuset, i dongeri. Ønsker dere en fest? Ok. Hold fest en dag etter korona. Men ikke forlang gaver og sånt tull, bare hold fest. Anonymkode: c7327...8e0
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #17 Skrevet 9. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 24.12.2020 den 7.22): Du tar det veldig bokstavelig. Jeg ser ikke så svart/hvitt på det. ts Anonymkode: 58ae9...fc7 Men hvordan ser du på det da? Det var jo det du skrev; møtes på halvveien. Er halvveien 40-50 gjester og formelt bryllup eller 70-80 gjester og uformelt bryllup? Eller er halvveien rett og slett at mannen din følger mer dine ønsker og behov? Tror du må finne ut av disse spørsmålene først og fremst, hva er det du egentlig vil, før du diskuterer med mannen din. Og er det egentlig verdt det, å skape dårlig stemning over dette her? Anonymkode: b456b...116 1
Gjest ti10 Skrevet 9. januar 2021 #18 Skrevet 9. januar 2021 utakulanini skrev (På 24.12.2020 den 7.26): Det TS ikke nevner, er at han opprinnelig ønsket omtrent 100 gjester, men kuttet mange slik at det ble rundt 70. Han har allerede strukket seg til å møtes på midten. Og hvis hun er introvert og mer sjenert, kan man vel gå ut fra at hun også har strukket seg litt når hun sier hun kan ha 50 gjester.
Brunello Skrevet 9. januar 2021 #19 Skrevet 9. januar 2021 Perifere venner av mannen bryr seg neppe særlig mye om Ts. De gratulerer og holder seg deretter sammen med de de kjenner. Dersom man ønsker mindre oppmerksomhet i eget bryllup er runde bord en god ide. Kombinert med lang middag, vil de fleste gjestene ikke se på brudeparet så mye. Og antall taler øker ikke med antall gjester. De som normalt holder taler er de som også inviteres om det er få gjester. 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2021 #20 Skrevet 9. januar 2021 Hvordan ønsker du å ha det? Du sier at forloveden din har liten familie, er det kun du som skal ha gjester eller? La mannen få invitere vennene sine om det er viktig for ham. Her virker det som du tenker mer på deg selv enn på ham. Anonymkode: 435eb...58b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå