Gå til innhold

Mannen bruker forkjølelse for å slippe unna jula

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen har vært forkjølet i litt over en uke ( ikke feber , ikke tørrhoste, ikke tungpust). Jeg har mast på han i en uke om å ta test, men han har nektet og sagt det er vanlig forkjølelse.  Ingen andre i familien har fått symptomer .Han har også vært på jobb ( men han har en jobb som er ute og han er alene /med god avstand til andre på jobben). 

Nå kom han plutselig i går og sa han hadde ombestemt seg og ville teste seg , men da sa han at han ikke kunne ha noen forpliktelser/være med noen de neste dagene. Vi skal ha noen få gjester i dag ,og da kan han plutselig ikke hjelpe til med noe siden han ikke han ta på noe. Han mener også at han skal dra bort å jobbe til han får svar. Da må jeg stå for alt her hjemme. Kjenner jeg blir skikkelig irritert , fordi det føles ut som han gjør det nå siden nå passer det. I hvert fall når jeg har mast på han så lenge. Samtidig så vet jeg jo ikke at han ikke burde omgås andre. Så overskriften er vel litt feil. 

Anonymkode: d1442...db3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at du er irritert!

Bra at han tester seg til slutt.

Det kan jo tenkes at han plutselig tok alvoret inn over seg  siden dere skal ha besøk.

Hvis han pleier å sluntre unna så kan det være at det også er en medvirkende faktor.

• Liker 6
Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Du sier jo selv at hvis han er "mistenkt smittet" (har symptomer) skal han i karantene inntil prøvesvar foreligger, eller til symptomene er borte, så hvis jeg var i ditt sted ville jeg avlyst selskapet.

Gjestene bør i det minste få vite at han har forkjølelsessymptomer, slik at de selv kan ta valget om de vil komme eller ikke.  (Så tidlig som mulig, slik at du slipper å forberede masse til folk som ikke kommer)

Endret av Sprettballen
Skrevet

Om dere har forkjølelse i hus skal dere ikke ha gjester, selv ved negativ test, med mindre gjestene aksepterer at det er greit. Da forkjølelse krever karantene+test, altså trigger det store problemer for andre i neste omgang. 

Det sagt. Unnasluntrere har jeg aldri orket å ha i min omgangskrets. Om mannen hadde valgt sofaen eller senga om badet trengte en vask, eller gjestene kom om 1 time, ville jeg satt meg ned for en alvorsprat. Det handler om kjærlighet og respekt for den andre. Om han sluntrer unna, er det jeg som må gjøre større del av jobben, og slik oppfører man seg rett og slett ikke mot en man er glad i. 

Sykdom, eller søvnmangel, her og der, selvfølgelig, da er jeg raus. Men du vet selv om dette er et mønster eller ikke. 

Anonymkode: 0f930...032

• Liker 26
Gjest Blondie65
Skrevet

DA ber du mannen ringe og avlyse. Og så setter du i gang med alternativ plan for julen.

Og så er mitt spørsmål til deg: hvorfor har DU ikke tatt inn over deg gjeldende karantene regler? Du skal selvfølgelig ikke ha selskap i ditt hjem når du har en forkjølet mann.

Og ja, han burde testet seg for lenge siden - men det er ikke noe du får gjort noe med nå. Han skal nå sitte i karantene gjennom julen. Hvis du synes dette er dumt og at han får lurt seg unna, så er det sideordnet det faktum at denne julen blir uten hans medvirkning. Effektene av hans unnaluring er noe du må ta i januar og da får du ta det for ramme alvor med han og sette deg ned og fordele oppgaver. Det vil si: du lager en liste over ukentlige oppgaver som må gjøres - han får velge minst et antall som tilsvarer 50 % av arbeidsmengden og du forventer at han gjennomfører.

Alternativt kan han betale seg ut av deler av sin andel ved å ansette hushjelp - men det endrer ikke fordelingen av resten.

Skrevet
Blondie65 skrev (3 minutter siden):

Og så er mitt spørsmål til deg: hvorfor har DU ikke tatt inn over deg gjeldende karantene regler? Du skal selvfølgelig ikke ha selskap i ditt hjem når du har en forkjølet mann.

Dette. Spiller ingen rolle om han tester seg eller ei, dere kan ikke ha selskap nå.

Anonymkode: 56f7a...62d

• Liker 29
Gjest Alterego666
Skrevet

TS bør følge med på nyhetene og ta forholdsregler.

Skrevet (endret)

De som ikke har symptomer må da ikke være i karantene ? Slik jeg forstår ts har ingen av de andre symptomer og har ikke hatt det på over en uke. Til og med de som har en i nær krets som har påvist korona må være i karantene dersom ikke de har det.

Så litt feil å kritisere for at hun ikke holder seg i karantene. Mannen er jeg enig burde gjøre det,men folk må ikke ta helt av med å skulle ta folk.  

Endret av Prelunia
  • Liker 2
Skrevet
Prelunia skrev (4 minutter siden):

De som ikke har symptomer må da ikke være i karantene ? Slik jeg forstår ts har ingen av de andre symptomer og har ikke hatt det på over en uke. Til og med de som har en i nær krets som har påvist korona må være i karantene dersom ikke de har det.

Så litt feil å kritisere for at hun ikke holder seg i karantene. Mannen er jeg enig burde gjøre det,men folk må ikke ta helt av med å skulle ta folk.  

Man kan være smittet uten symptomer.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mannen har vært forkjølet i litt over en uke ( ikke feber , ikke tørrhoste, ikke tungpust). Jeg har mast på han i en uke om å ta test, men han har nektet og sagt det er vanlig forkjølelse.  Ingen andre i familien har fått symptomer .Han har også vært på jobb ( men han har en jobb som er ute og han er alene /med god avstand til andre på jobben). 

Nå kom han plutselig i går og sa han hadde ombestemt seg og ville teste seg , men da sa han at han ikke kunne ha noen forpliktelser/være med noen de neste dagene. Vi skal ha noen få gjester i dag ,og da kan han plutselig ikke hjelpe til med noe siden han ikke han ta på noe. Han mener også at han skal dra bort å jobbe til han får svar. Da må jeg stå for alt her hjemme. Kjenner jeg blir skikkelig irritert , fordi det føles ut som han gjør det nå siden nå passer det. I hvert fall når jeg har mast på han så lenge. Samtidig så vet jeg jo ikke at han ikke burde omgås andre. Så overskriften er vel litt feil. 

Anonymkode: d1442...db3

Han kan heller ikke jobbe mens han venter på prøvesvar, da er han i karantene! Makan, har dere bodd under en stein siden mars, eller?

Anonymkode: 2e434...6fa

• Liker 13
Skrevet
OPIgirl skrev (Akkurat nå):

Man kan være smittet uten symptomer.

Man skal jo ta test selv om man ikke har symptomer om man har en i nær krets som har det uavhengig om man har symptomer eller ikke .

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han kan heller ikke jobbe mens han venter på prøvesvar, da er han i karantene! Makan, har dere bodd under en stein siden mars, eller?

Leser du innlegget? Hun skriver at han jobber ute og at han ikke er sammen med andre. 

• Liker 3
Skrevet
Prelunia skrev (7 minutter siden):

Men de skal ikke ha gjester med sykdom i huset, selv om det ikke er korona.

Anonymkode: 5a67f...8d3

• Liker 14
Skrevet

Forkjølelse m/nysing, uten vondt/sår i halsen, uten feber og uten hoste er ikke symptomer på covid. 

• Liker 5
Skrevet

Datteren vår er også forkjølet. Vi har informert de vi skal hjem til, og vi har ringt koronatelefonen for å forhøre oss. Uten hverken feber, vond hals eller tørrhoste, trenger man hverken test eller karantene. Vi kan fint reise bort eller få besøk, men det er jo ålreit å informere de du skal være hjemme hos eller få besøk av. 

Anonymkode: f8792...187

• Liker 3
Skrevet
Prelunia skrev (10 minutter siden):

Leser du innlegget? Hun skriver at han jobber ute og at han ikke er sammen med andre. 

Han er fremdeles i karantene så lenge han venter på prøvesvar! Det hjelper ikke om han kan jobbe slik eller sånn, han er fortsatt i karantene. 
Siden du nevner det; Om du leser innlegget står det også at han har avstand til andre. 

• Liker 1
Skrevet

Dere må avlyse selskapet. 

Anonymkode: c7dd6...478

• Liker 1
Skrevet

Hvordan får han til å slippe unna jula? Spør for en venn.

Anonymkode: 44ada...ebd

• Liker 2
Skrevet
Prelunia skrev (50 minutter siden):

Poenget er vel at mange også er asymptomatiske/har lite/få symptomer og fortsatt tester positivt. Nei, med mindre mannen har positivt svar må ikke ts sitte i karantene - men hun er absolutt nødt til å avlyse selskapet. Kan ikke skjønne at det er et tema en gang i disse tider. 😛 Husk også at inkubasjonstiden kan være over en uke. Personlig hadde jeg gått i en slags karantene/ikke møtt andre, om mulig, dersom en jeg bodde med hadde fått symptomer og testet seg (til svaret forela) Men det er åpenbart ikke alle som tenker slik. 

• Liker 6
Skrevet
Nooni skrev (50 minutter siden):

Forkjølelse m/nysing, uten vondt/sår i halsen, uten feber og uten hoste er ikke symptomer på covid. 

Jo, det kan det absolutt være. Venninnen min begynte plutselig å nyse mye. Hun tok en test i tilfelle, den var positiv. Husk på de med få symptomer/asymptomatiske. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...