Nonym Skrevet 23. desember 2020 #1 Del Skrevet 23. desember 2020 Barn under 16 år har jo gratis helsehjelp. Likevel er det ofte vi betaler for utstyret som er brukt. Både hos lege, legevakt og på sykehus. Er det egentlig riktig? Vi har råd til det så jeg har aldri sagt noe, men kan se for meg at det er en betydelig sum for noen. Hvordan er egentlig reglene? Er det et smutthull de benytter seg av? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #2 Del Skrevet 23. desember 2020 Dette lurer jeg også på. Har frikort men måtte betalte for litt føkkings lunka vann da jeg skylte ørene mine. Gratis helsevesen my ass. Anonymkode: 68381...755 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 23. desember 2020 #3 Del Skrevet 23. desember 2020 Det er ikke et smutthull. Helsehjelp er gratis for barn, men utstyr kan man måtte betale for. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #4 Del Skrevet 23. desember 2020 Vi har alltid betalt for utstyr. Anonymkode: ac787...392 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitronpai Skrevet 23. desember 2020 #5 Del Skrevet 23. desember 2020 Utstyr/legemidler som legen bruker under konsultasjonen/behandlingen og som ikke dekkes etter folketrygdens satser regnes ikke som egenandeler og vil belastes pasienten. Det er normalt og helt lovlig. Det som derimot noen leger gjør som er mer på kanten, er at de kjøper inn en del utstyr og legemidler som du skal bruke hjemme, som de selger til deg til blodpris. Dette ville i de aller fleste tilfeller vært rimeligere på nærmeste apotek.. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonym Skrevet 23. desember 2020 Forfatter #6 Del Skrevet 23. desember 2020 (endret) Jeg regnet med det var lovlig. Jeg bare lurte på om det egentlig var tanken når loven ble innført. Poenget med gratis helsehjelp til barn er vel at alle barn skal få de samme mulighetene, men når et legebesøk fort ender på 200kr likevel, er det jo ikke helt riktig. Endret 23. desember 2020 av Nonym 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 23. desember 2020 #7 Del Skrevet 23. desember 2020 Har også vært borte i at man må betale for at legen bruker spesielt utstyr. Står oppført som bandasjemateriell på regningen, men er så vidt jeg forstår kostnad for rengjøring av utstyret. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonym Skrevet 23. desember 2020 Forfatter #8 Del Skrevet 23. desember 2020 minister-mio skrev (19 minutter siden): Det er ikke et smutthull. Helsehjelp er gratis for barn, men utstyr kan man måtte betale for. Men er det egentlig gratis helsehjelp da? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #9 Del Skrevet 23. desember 2020 Nonym skrev (8 minutter siden): Men er det egentlig gratis helsehjelp da? Det er like «gratis» som all skolegang i Norge. Ergo noe må betales. Anonymkode: ac787...392 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #10 Del Skrevet 23. desember 2020 Hvordan kan litt vann fra springen, et håndkle som vaskes etterpå og en « sprøyte» i metall som spruter vann inn i øret, være innafor å betale 130 kr for? Anonymkode: 68381...755 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonym Skrevet 23. desember 2020 Forfatter #11 Del Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er like «gratis» som all skolegang i Norge. Ergo noe må betales. Anonymkode: ac787...392 Hva har du måttet betale? Jeg kan ikke komme på noe jeg må betale for at barnet mitt skal få komme på skolen og lære Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonym Skrevet 23. desember 2020 Forfatter #12 Del Skrevet 23. desember 2020 La meg omformulere: Hvordan kan hjelp betegnes som gratis, hvis du må betale for å kunne motta den? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #13 Del Skrevet 23. desember 2020 Nonym skrev (2 minutter siden): Hva har du måttet betale? Jeg kan ikke komme på noe jeg må betale for at barnet mitt skal få komme på skolen og lære Du har ikke kjøpt bøker når du gikk på vgs og høyere utdanning, til tross for at det var gratis? Anonymkode: ac787...392 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #14 Del Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har ikke kjøpt bøker når du gikk på vgs og høyere utdanning, til tross for at det var gratis? Anonymkode: ac787...392 * Til tross for at skolegang er gratis i Norge. Anonymkode: ac787...392 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonym Skrevet 23. desember 2020 Forfatter #15 Del Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har ikke kjøpt bøker når du gikk på vgs og høyere utdanning, til tross for at det var gratis? Anonymkode: ac787...392 Det er vel ingen som har påstått at høyere utdannelse er gratis? Kan ikke huske jeg måtte kjøpe bøker på videregående heller, men det er lenge siden og jeg kan ta feil. Det er vel grunnskolen som er obligatorisk og gratis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #16 Del Skrevet 23. desember 2020 Jeg forstår virkelig ikke bruken av ordet smutthull her? Regelverket er slikt det er, satt av helsemyndigheter og stat. Det er ikke slik at tjenestene er gratis å utføre, legen får dekket det h*n får dekket etter lovverket, verken mer eller mindre. En takst per type konsultasjon. Eller mener du rett og slett at legene skal dekke utstyr av egen lomme? Anonymkode: c31ef...28c 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2020 #17 Del Skrevet 23. desember 2020 Jeg mener bestemt jeg betale for utstyr nå som jeg ikke gjorde før. Eller «utstyr». Anonymkode: 68381...755 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonym Skrevet 23. desember 2020 Forfatter #18 Del Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg forstår virkelig ikke bruken av ordet smutthull her? Regelverket er slikt det er, satt av helsemyndigheter og stat. Det er ikke slik at tjenestene er gratis å utføre, legen får dekket det h*n får dekket etter lovverket, verken mer eller mindre. En takst per type konsultasjon. Eller mener du rett og slett at legene skal dekke utstyr av egen lomme? Anonymkode: c31ef...28c Tror du oppriktig jeg mener at legene skal betale utstyr av egen lomme, eller prøver du bare å være litt ekkel? Bruken av ordet smutthull var ment om det er en formulering av loven som gjør at det kan tolkes dit, men at det ikke var meningen opprinnelig. Eller om loven uttrykkelig er skrevet at utstyr skal betales for. Jeg har ikke lest loven, bare hørt «helsehjelp er gratis for barn», og lurte på om noen kunne oppklare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nalini Skrevet 23. desember 2020 #19 Del Skrevet 23. desember 2020 Sitronpai skrev (37 minutter siden): Utstyr/legemidler som legen bruker under konsultasjonen/behandlingen og som ikke dekkes etter folketrygdens satser regnes ikke som egenandeler og vil belastes pasienten. Det er normalt og helt lovlig. Det som derimot noen leger gjør som er mer på kanten, er at de kjøper inn en del utstyr og legemidler som du skal bruke hjemme, som de selger til deg til blodpris. Dette ville i de aller fleste tilfeller vært rimeligere på nærmeste apotek.. Burde en ikke da kunne ta med eget materiell? Kjøpt på apoteket 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nonym Skrevet 23. desember 2020 Forfatter #20 Del Skrevet 23. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg mener bestemt jeg betale for utstyr nå som jeg ikke gjorde før. Eller «utstyr». Anonymkode: 68381...755 Ja, var det jeg lurte på. Om det er en ny tolkning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå