Gå til innhold

596 nye smittetilfeller siste døgn ( høyeste tall siden 19nov)

Anbefalte innlegg

Skrevet

596 nye smittetilfeller siste døgn. Det er det høyeste tallet siden 19 november.. Og nå kommer julen..

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Konsekvens av at folk reiser hjem og opphevelse av hotellkarantene ved ankomst til Norge!

Jeg stoler overhode ikke på at alle følger karantenereglene når de kommer hjem fra utlandet!

Endret av Sosialt
  • Liker 13
Skrevet (endret)
NorthernLight skrev (1 time siden):

596 nye smittetilfeller siste døgn. Det er det høyeste tallet siden 19 november.. Og nå kommer julen..

Kan vel bety at vi har Londonmutasjonen på frifot i Norge nå...? 

Det blir uansett nedstenging over nyttår, det føler jeg meg dessverre svært overbevist om. Juleselskaper som kulminerer i nyttårsfest er jo en kommende shitstorm vi bare ikke kan unngå  :(

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 3
Skrevet
Mjauern skrev (3 minutter siden):

Når tror dere vi bikker over 1000?

Rundt nyttår, tidlig januar.

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, NorthernLight said:

Lover bra for de kommende ukene, dette. Jeg måtte dessverre innom et kjøpesenter i en by med nylig innført munnbindpåbud i dag. Mistet troen på menneskeheten når jeg så alle ungdomsgjengene som sto tett i tett med munnbindet på haka. Skulle tro alle med IQ over ens egen skostørrelse forsto hvordan et munnbind skal brukes, men tydeligvis ikke.

• Liker 8
Skrevet
2 hours ago, Mjauern said:

Ca tredje juledag.

• Liker 2
Skrevet
Mjauern skrev (2 timer siden):

27.des 

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke du oppdatere oss hver dag? Sånn i tilfelle vi ikke får med oss de daglige smittetallene i VG. Gjerne en ny tråd hver dag.

• Liker 15
Skrevet (endret)
26 minutter siden, Example said:

Kan ikke du oppdatere oss hver dag? Sånn i tilfelle vi ikke får med oss de daglige smittetallene i VG. Gjerne en ny tråd hver dag.

Har du noe å bidra med til tråden, utover å kritisere den generelt? Om du ikke liker den og mener den bryter med forumets regler kan du rapportere den i stedet for å spre kvalm.

Endret av trønder
  • Liker 9
Skrevet
trønder skrev (12 minutter siden):

Har du noe å bidra med til tråden, utover å kritisere den generelt? Om du ikke liker den og mener den bryter med forumets regler kan du rapportere den i stedet for å spre kvalm.

Poenget er at jeg synes det er påfallende hvordan slike tråder kommer på dager med litt høyere smittetall, mens det er helt stille andre dager.

Vi kan gjerne diskutere smittetall, men at det krisemaksimeres over en lav sko her inne med en gang man har en dag med høyere tall, er ikke akkurat noe nytt.

De høye tallene er rimelig naturlige da vi har hatt mye mer aktivitet i Norge de siste ukene. Mange, som deg selv, har vært på kjøpesenter og liknende for å handle inn til jul blant annet.

Om man velger å gå litt mer konkret inn i tallene kan vi se at økningen i stor grad kommer av at det er funnet flere smittede i utbruddene i Skien, Lillehammer, Kongsberg og gamle Østfold. Ellers er det ganske så normalt, med litt over 100 i Oslo, fortsatt rimelig lave tall i Bergen og Drammen. Samtidig følger Trondheim, som har hatt unaturlige lav tall etter med litt høyere tall. At Trondheim har tall som nå burde være ganske normalt ut ifra størrelsen på byen.

Samtidig har også mange flere denne uken valgt å teste seg før jul, og det slår ut.

• Liker 8
Skrevet
17 minutter siden, Example said:

Poenget er at jeg synes det er påfallende hvordan slike tråder kommer på dager med litt høyere smittetall, mens det er helt stille andre dager.

Om du synes det er leit at noen bekymrer seg over høye smittetall får du heller starte en hurra-meg-rundt-tråd når du observerer lave smittetall. Og du står som sagt fritt til å rapportere regelbrudd om du mener trådene om høye smittetall ikke passer seg.

Hvordan tror du smitteutviklingen blir etter jul?

• Liker 9
Gjest Sprettballen
Skrevet

Jeg har ikke sett ukesammendraget, og enkeltdager med økte smittetall kan ikke vektlegges i særlig stor grad, men ut i fra VGs sider er det vel en veldig svak stigende trend i samfunnet nå, etter noen dager med flat tendens. 

Men det er vel som forventet?

På pressekonferansen for en drøy uke siden sa de (helsemyndighetene)  at de var litt bekymret siden nedgangen i smitte hadde stoppet opp, og flatet ut, i stedet for å gå ytterligere ned.

De begrunnet den manglende nedgangen med økt bevegelse i samfunnet (reising, handling osv), flere samles innendørs, og at færre testet seg de foregående ukene (for å slippe karantene i julen?).

Jeg håper dette er en påminnelse om hvor lite som skal til før smitten stiger. 

Skrevet

Og alle de 596 personene har blitt innlagt, og kjemper for livet?
Eller er mange asymptomatiske eller har  vanlige forkjølelses/influensasymptomer?Og bra etter en uke eller to. 

• Liker 3
Skrevet

Det skyldes nok en kraftig økning i folk som tester seg, ser det er en markant økning i antall på grafene. Andelen positive prøver har faktisk sunket denne uka, så vi får bare klamre oss til håpet og satse på at folk feirer høytiden fornuftig!!

• Liker 2
Gjest Sprettballen
Skrevet
mima skrev (1 minutt siden):

Og alle de 596 personene har blitt innlagt, og kjemper for livet?

Jeg regner med at dette var et retorisk spørsmål, men jeg svarer likevel.

Det er forventet at ca 3 % av alle smittede behøver sykehusinnleggelse, og at ca 20-30 % av de med milde symptomer får senvirkninger (lungeskader) etter sykdom, så nei, alle 596 personene har ikke blitt innlagt og kjemper ikke for livet.

Skrevet

Au da. Vi hadde jo håpet at smitten var lavere når vi gikk inn i juleferien. Det ble ikke noen buffer for å veie opp mot alle sammenkomster som kommer. Vi får håpe flertallet er fornuftig. Her er det fortsatt liten smitte og all smitte er sporet. Det er skremmende å se hvor fort det kan snu. 

Skrevet

Er det tall fra VG dette her?
Se på kurven for antall smittede. Se så oå kurven for antall testede rett ved siden av.

En sammenheng, kanskje??

• Liker 2
Skrevet
Sprettballen skrev (1 time siden):

Jeg regner med at dette var et retorisk spørsmål, men jeg svarer likevel.

Det er forventet at ca 3 % av alle smittede behøver sykehusinnleggelse, og at ca 20-30 % av de med milde symptomer får senvirkninger (lungeskader) etter sykdom, så nei, alle 596 personene har ikke blitt innlagt og kjemper ikke for livet.

Kilde på det?

• Liker 3
Skrevet
Example skrev (4 timer siden):

Hvis du får med deg smittetallene hver dag og ikke er interessert,  så hadde du ikke trengt å klikke deg inn på tråden. 

• Liker 2
  • Opprett ny...