Gå til innhold

Hvem ringte deg for å gi beskjed om at du må i karantene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er redd jeg må det, da min søster var med en som testet pos for noen dager siden. Jeg var med henne i går og hun har utviklet sterke symptomer i kveld. Mye smitte her. 

Holder det at min søster ringer meg evt hvis hun er positiv eller må noen fra helsevesenet gi meg en ordentlig beskjed?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
JuliaKepler skrev (2 minutter siden):

Jeg er redd jeg må det, da min søster var med en som testet pos for noen dager siden. Jeg var med henne i går og hun har utviklet sterke symptomer i kveld. Mye smitte her. 

Holder det at min søster ringer meg evt hvis hun er positiv eller må noen fra helsevesenet gi meg en ordentlig beskjed?

Det spiller da ingen rolle hvem som gir beskjeden?

Du skal i karantene. 

• Liker 12
Skrevet
Jodaneida skrev (Akkurat nå):

Det spiller da ingen rolle hvem som gir beskjeden?

Du skal i karantene. 

Jeg skulle gjerne hatt det «skriftlig», synes det blir så rart å bare ringe til min leder på jobb og fortelle at jeg er blitt satt i karantene «uten bevis» (Jeg er så sjeldent syk, så det blir så rart å ringe og gi denne beskjeden)

Skrevet

Bare ring sjefen og fortell hele saken- så ordner det seg absolutt helt greit skal du se👍 
God bedring til søsteren din, håper det går bra med dere alle🙏 

Gjest Hummel34
Skrevet

Er søsteren din positiv, blir hun oppringt. Hun skal da oppgi sine nærkontakter (smittesporing), de hun oppgir blir da kontaktet igjen av dette teamet. Så du kan sikkert be om dette skiftlig om du ønsker. Jeg måtte selv ha sykemelding når jeg havnet i dette sirkuset - ringte bare legekontoret. 

Skrevet
5 minutter siden, JuliaKepler said:

Jeg skulle gjerne hatt det «skriftlig», synes det blir så rart å bare ringe til min leder på jobb og fortelle at jeg er blitt satt i karantene «uten bevis» (Jeg er så sjeldent syk, så det blir så rart å ringe og gi denne beskjeden)

Bare si til sjefen at du er syk (egenmelding). Sjefen trenger ikke vite hvorfor. Så ber du søsteren din teste seg så fort som mulig. Hvis hun testet positivt så blir du satt i karantene, og da kan du få sykemelding.

Skrevet

Kan du ikke si det som det er til lederen din, da?

• Liker 1
Skrevet

Jo, jeg må vel bare si det som det er

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke du blir kontaktet før din søster event tester pos. 

Uansett skal du holde deg hjemme og testes pga symptomer. 

Hadde du ikke hatt symptomer så hadde du ikke vært i karantene. 

• Liker 1
Skrevet
JuliaKepler skrev (7 timer siden):

Du skal ikke i karantene selv om din søster har symptomer, dersom du selv er frisk! Hvis hun får positiv test, da må du i karantene. 

• Liker 1
Gjest JannickeBa
Skrevet

Dersom du bor med din søster må du i karantene (den som er i smittekarantene og utvikler symptomer skal betraktes som smittet ift husstanden), men jeg forstår det slik at dere ikke er i samme husstand? Isåfall er det riktig som de andre sier, at du ikke "offisielt" er i karantene før hun evnt tester positivt. 

Men det står uansett tydelig i karantenereglene at egenmelding alltid skal vurderes før sykemelding, så dersom du har flere egenmeldingsdager igjen er det ikke sikkert at du hadde fått sykemelding av legen selv ved "offisiell" karantene. 

Det er fint at du tenker på andre og ønsker å være forsiktig 🙂 La oss håpe at din søster er negativ og at hun får svar før julefeiringen slår til 🙂

Skrevet (endret)
JannickeBa skrev (2 timer siden):

Dersom du bor med din søster må du i karantene (den som er i smittekarantene og utvikler symptomer skal betraktes som smittet ift husstanden), men jeg forstår det slik at dere ikke er i samme husstand? Isåfall er det riktig som de andre sier, at du ikke "offisielt" er i karantene før hun evnt tester positivt. 

Men det står uansett tydelig i karantenereglene at egenmelding alltid skal vurderes før sykemelding, så dersom du har flere egenmeldingsdager igjen er det ikke sikkert at du hadde fått sykemelding av legen selv ved "offisiell" karantene. 

Det er fint at du tenker på andre og ønsker å være forsiktig 🙂 La oss håpe at din søster er negativ og at hun får svar før julefeiringen slår til 🙂

Jeg tenker kun karantene DERSOM hun er positiv. Jeg har ingen symptomer..

Endret av JuliaKepler
Skrevet
JuliaKepler skrev (59 minutter siden):

Jeg tenker kun karantene DERSOM hun er positiv. Jeg har ingen symptomer..

Leser nå at hun har symptomer og ikke du. Du er da ikke i karantene før hun tester pos. Men, det er lov å være ekstra forsiktig. 

• Liker 2
  • Opprett ny...