Gå til innhold

Vil gifte meg med min amerikanske kjæreste..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom jeg gifter meg med min amerikanske kjærest/forlovede  får han da automatisk norsk statsborgerskap og jeg får amerikansk statsborgerskap når vi gifter oss? 

Anonymkode: 61570...c5b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: cb1e8...1c8

• Liker 4
Skrevet

Hva får deg til å tro det? For det er ikke sånn det fungerer.

Anonymkode: e1d12...798

• Liker 1
Skrevet

Nei, dere må søke om oppholdstillatelse for ham dersom dere ønsker å bo i Norge. Da må du sende inn dokumentasjon på at du har inntekt nok til å forsørge dere. Vi har gjort dette og har vært gift i 5 år. 

Anonymkode: b712a...ab9

• Liker 2
Skrevet

Overhodet ikke. Hvis han skal bo her i landet må han søke midlertidig oppholdstillatelse. Etter tre år kan han søke om permanent oppholdstillatelse. Men han vil fortsatt være amerikansk statsborger. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Linazer skrev (På 22.12.2020 den 22.35):

Overhodet ikke. Hvis han skal bo her i landet må han søke midlertidig oppholdstillatelse. Etter tre år kan han søke om permanent oppholdstillatelse. Men han vil fortsatt være amerikansk statsborger. 

Dette. Det er mulig å søke om norsk statsborgerskap etter en tid.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet

Han må søke udi. Giftemål er ikke lenger viktig. Samboere gjelder. Du må tjene nok til å ha han her, sånn ca 250 000, husker ikke helt. Les på udi. 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Dersom jeg gifter meg med min amerikanske kjærest/forlovede får jeg amerikansk statsborgerskap når vi gifter oss? 

https://www.alllaw.com/articles/nolo/us-immigration/how-get-green-card-after-marriage-citizen.html

If you marry a U.S, citizen, you won’t be eligible for U.S. citizenship right away. But you might become eligible for a U.S. green card, which can lead to U.S. citizenship.

However, there are certain requirements that must be met before you can apply for a green card and ultimately for U.S. citizenship after marriage to a U.S. citizen.

The Green Card Application Process

As the spouse of a U.S. citizen (whether same-sex or opposite sex), you are what’s called an immediate relative in immigration law lingo. 

The U.S. citizen spouse must start the process for you, by submitting a visa petition on Form I-130 to United States Citizenship and Immigration Services (USCIS). The form must be accompanied by evidence of the marriage being legally valid, namely a marriage certificate, as well as proof that the marriage is bona fide, not merely a sham to get you a green card.

If you, the immigrant, are living in the U.S. after a legal entry (i.e. on a visa or under the Visa Waiver Program), and you didn’t arrive for the purpose of getting married (which would be visa fraud), then you should be able to adjust status. Adjustment of status (AOS) is the process of applying for a green card without leaving the U.S.; you submit all your paperwork to, and attend your interview at, offices of USCIS. In fact, you don’t have to wait for approval of the I-130 before submitting your AOS application. It can all be mailed in as one package.

If you are living overseas, then you must wait for the I-130 to be approved and for further communication from the National Visa Center (NVC) and your local U.S. consulate. The consulate will call you in for an interview, at which your immigrant visa will hopefully be approved. You’ll use that visa to enter the U.S. and become a permanent resident (or a conditional resident, if your marriage is less than two years old when you enter the U.S.).

If you are living in the U.S. after an illegal entry, however, see an immigration lawyer. You cannot adjust status unless you are among a rare few who fall under some old laws (Section 245(i)). But if you leave the U.S. for processing through a U.S. consulate, you risk being found inadmissible due to your past unlawful stay, and being unable to return to the U.S. for either three or ten years. 

Assuming you stay married to and living with your U.S. citizen spouse the whole time, you can apply for citizenship three years after obtaining a green card.

You’ll also need to meet other requirements, such as having good moral character, having spent the majority of those three years living in the United States, being able to speak, read, and write English, and being able to pass a U.S. civics test.

Anonymkode: 0036b...903

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Dersom jeg gifter meg med min amerikanske kjærest/forlovede  får han da automatisk norsk statsborgerskap og jeg får amerikansk statsborgerskap når vi gifter oss? 

Nope

• Liker 1
Skrevet
Jaimatadi skrev (11 minutter siden):

Han må søke udi. Giftemål er ikke lenger viktig. Samboere gjelder. Du må tjene nok til å ha han her, sånn ca 250 000, husker ikke helt. Les på udi. 

Hæ når han kommer fra et vestlig land? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Nei, dere må søke om oppholdstillatelse for ham dersom dere ønsker å bo i Norge. Da må du sende inn dokumentasjon på at du har inntekt nok til å forsørge dere. Vi har gjort dette og har vært gift i 5 år. 

Anonymkode: b712a...ab9

Men han er samboeren til ts... Regner med han har jobb? 

Skrevet
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Det spiller ingen rolle om han har jobb i USA. Referansepersonen må visse til minimumsinntekt som jeg tror nå er på rundt 300.000 i året. Han må bo her i minimum tre år og fått innvilget permanent oppholdstillatelse før han kan søke om pass og må også vise til bestått norsk og samfunnsfagprøve. Det er forsåvidt ikke noe problem med en amerikansk statsborger så lenge dere innvilger kravene og det ikke er åpenbare grunner til å mistenke proforma (stor aldersforskjell osv). Jeg er gift med en amerikaner og vi bor i Norge. Vært uproblematisk med Udi og jeg har fått innvilget 10 års visum til USA slik at jeg ikke trenger å søke esta og kan oppholde meg der men ikke jobbe. Mer komplisert om du ønsker statsborgerskap i USA om dere ikke søker deg inn der med han mens han bor der.

Anonymkode: 01751...6c3

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (8 minutter siden):

Hæ når han kommer fra et vestlig land? 

Ja, utenfor eu/eøs

Skrevet
Jaimatadi skrev (2 minutter siden):

Ja, utenfor eu/eøs

Å ok. 

Skrevet
8 minutter siden, Maleficenta said:

Hvis han har fått jobb i Norge, kan det være mulig å gå den veien for oppholdstillatelse. Men det er ganske mye papirarbeid for arbeidsgiveren, så det bør være noe litt mer enn ufaglært arbeidskraft for at noen skal gidde.

Anonymkode: 0f585...351

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det spiller ingen rolle om han har jobb i USA. Referansepersonen må visse til minimumsinntekt som jeg tror nå er på rundt 300.000 i året. Han må bo her i minimum tre år og fått innvilget permanent oppholdstillatelse før han kan søke om pass og må også vise til bestått norsk og samfunnsfagprøve. Det er forsåvidt ikke noe problem med en amerikansk statsborger så lenge dere innvilger kravene og det ikke er åpenbare grunner til å mistenke proforma (stor aldersforskjell osv). Jeg er gift med en amerikaner og vi bor i Norge. Vært uproblematisk med Udi og jeg har fått innvilget 10 års visum til USA slik at jeg ikke trenger å søke esta og kan oppholde meg der men ikke jobbe. Mer komplisert om du ønsker statsborgerskap i USA om dere ikke søker deg inn der med han mens han bor der.

Det tok forresten kun tre måneder å få innvilget familiegjenforeningen, noe som er kort i Udi sammenheng. USA tilhører landegruppen som er enklest og fortest å behandle. Bare pass på at dere leverer all dokumentasjon og gjerne litt ekstra i form av bilder osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis han har fått jobb i Norge, kan det være mulig å gå den veien for oppholdstillatelse. Men det er ganske mye papirarbeid for arbeidsgiveren, så det bør være noe litt mer enn ufaglært arbeidskraft for at noen skal gidde.

Anonymkode: 0f585...351

Vil anbefale å søke familiegjenforening da ett evt arbeidsvisum er kun basert på arbeidsgiver og dere må begynne på prosessen på nytt igjen på veien mot permanent opphold.

Skrevet

Det hjelper på med en arbeidskontrakt. Har vært gjennom alt det der. Fikk innvilget. Er ikke lenger sammen i dag. Så ja, det er en del å tenke på, også når det gjelder trivsel og det å bo i et fremmed land. Kulturforskjellene kan være større enn man tror også fra de engelsktalende landene;) Bare det å gå i matbutikken kan være mer forvirrende enn man skulle tro. Vanskelig med språk, savn, venner, mørk vinter, you name it;) 

Anonymkode: 26b04...f0c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...